Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

plastdeler under bil - passat 2009 modell

Anbefalte innlegg

Hollabaloo skrev (15 minutter siden):

Det er absolutt en fordel å ha orden på plastpanelene under bilen.

- Dårlig festede paneler kan løsne, falle av, og påføre skader på andre biler i trafikken
- Enkelte av disse panelene er festet i andre paneler, og når et mangler, så kan det medføre at andre henger dårligere fast, og over tid også løsner og kan falle av under kjøring
- Plastpaneler tilbyr litt beskyttelse dersom man kommer borti noe. Ikke all verdens, men det er bedre enn ingen beskyttelse
- Manglende paneler gjør at saltlake og skitt lettere kommer til der det ikke skal og over tid kan føre til rustproblemer der man normalt ikke ville fått rustproblemer med panelene intakt
- Manglende paneler kan forverre luftmotstand og medføre høyere drivstofforbruk

Man kan få tak i uoriginale paneler til lavere pris enn nye originale f.eks. fra Blic, Klokkerholm, Van Wezel etc. Min erfaring med et fra Klokkerholm er at passformen ikke er like god som original del. Jeg kjøpte midt-panelet som vist på skissen under da det originale manglet:

image.jpeg.bfaa3c8f1fc10da8ae570c987995c99f.jpeg

Jeg fikk festet det "godt nok", men det var ikke veldig god passform ift originalen. Kanskje det hadde vært bedre dersom jeg hadde kjøpt et sett med alle 3 panelene fra samme produsent (men da lønner det seg ikke lenger økonomisk)?

Støtter tipset om å finne brukt panel hos hoggeri.

Når jeg for første gang så under bilen i går, så så jeg ingen midtre plastpanel, men virker som de har foliert med noe sølvfolie der, og som dem har tenkt ikke er nødvendig med midtre plastpanel.

Er plastpanel felles fagspråk i bilbransjen? iallfall så er det jo langt enklere å søke opp delene. 

Når jeg ringte en lokal hoggeri om det, så var det liksom klart nei, noe dem ikke tok vare på siden det kan virke som det er deler som har mest utsettelse. Men selvsagt kan jeg gjøre nytt forsøk på det. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
stamkunde skrev (25 minutter siden):

Når jeg for første gang så under bilen i går, så så jeg ingen midtre plastpanel, men virker som de har foliert med noe sølvfolie der, og som dem har tenkt ikke er nødvendig med midtre plastpanel.

Er plastpanel felles fagspråk i bilbransjen? iallfall så er det jo langt enklere å søke opp delene. 

Når jeg ringte en lokal hoggeri om det, så var det liksom klart nei, noe dem ikke tok vare på siden det kan virke som det er deler som har mest utsettelse. Men selvsagt kan jeg gjøre nytt forsøk på det. 

Det er forskjellig fra bil til bil hva slags paneler man har, mitt eksempel var for en Golf. 

Dersom du skal søke opp korrekte deler til din VW, inkludert beskyttelsespanler i plast, så må du kunne navigere i en delekatalog, og kjenne til hvordan man bruker PR-koder. Selv for Passater produsert i samme år, så kan det potensielt være ulike paneler avhengig av motoralternativ og drivlinje. 

Det stemmer at hoggeriene ikke tar vare på og katalogiserer sånne plastpaneler, ihvertfall kunne ikke jeg finne noen til Passat B6 på finndel.no. Det kan hende du kan ta utgangspunkt i delebiler som er nylig ankommet, og forhøre deg om deler fra de: https://finndel.no/delebiler.aspx?bk=951003 Når det er sagt så ville jeg ikke forventet "førsteklasses" service fra et hoggeri for sånt småplukk. Gir ikke mye mening å bruke mye tid på å gå rundt og lete etter deler som man kanskje ikke engang har til en kunde som man knapt tjener noen få hundrelapper på. Husk også at fraktkostnader kommer i tillegg, det er gjerne 200-400 kr bare der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...