Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ekteskap og trygdeytelser

Lemongrass

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lemongrass skrev (36 minutter siden):

Hei,

Jeg lurer på hvilke trygdeytelser som blir påvirket av ektefelles inntekt og formue. Vil f.eks. uføretrygd, arbeidsavklaringspenger, sosialstønad etc. kunne bli avkortet basert på ektefelles økonomi?

Ja

Lenke til kommentar
Lemongrass skrev (2 timer siden):

Alle ytelsene?

nei, 

ved å spørre om svar på alle trygdeytelesene samtidig så krever du svar som enten må bli veldig langt eller som inneholder masse forenklinger som kan bli feil.

Det er dermed ekstremt få som faktisk har kompetanse til å gi ett komplett svar. 

Spør du om forskjellen på å være gift og det å være samboer? eller spør du om forskjellen på det å bo sammen med noen kontra det å bo alene? 

Det er f.eks trygdeytelser som påvirkes av om du er gift(eventuelt samboer) eller ikke, uten at det egentlig har så stor betydning hva ektefellens inntekt og formue faktisk er. 

Det er ytelser hvor minstebeløpet endrer seg, men hvor det for mange ikke har betydning likevell. 

F.eks etter min forståelse av uføretrygd, denne vil ikke endre seg på bakgrunn av ektefellens inntekt/formue.  (men hvorvidt du har ektefelle/samboer har betydning for minsteytelsen).

For sosialstønad så har ektefelle underholdningsplikt, men jeg vet ikke hvordan dette fungerer i praksis. men jeg går utifra at det er umulig å få sosialstønad så lenge man har ektefelle med ok økonomi. 

Lenke til kommentar

Generelt sett: 

De trygdeytelsene som dekker spesifikke utgifter (f.eks. grunnstønad, stønad til helsetjenester, osv) er uavhengige av om du er gift eller samboer eller ikke. 

De trygdeytelsene som dekker et spesifikt inntektsbortfall (sykepenger, omsorgspenger, pleiepenger, foreldrepenger, dagpenger, AAP/uføretrygd/alderspensjon over minstenivå, barnepensjon) påvirkes ikke av sivilstand.

De trygdeytelsene som dekker et alminnelig inntektsbortfall (AAP og uføretrygd på minstenivå, alderspensjon på minstenivå) påvirkes av sivilstand.

De trygdeytelsene hvor sivilstand er et eksplisitt vilkår for å få ytelsen (stønad til enslig forelder, ytelser til tidligere familiepleiere/gjenlevende ektefelle) påvirkes av sivilstand. 

Sosialstønad er ikke en trygdeytelse. Sosialstønad påvirkes ikke av sivilstand i seg selv, men ektefellens forsørgelsesplikt går foran sosialtjenestens plikt til å yte livsoppholdsbidrag. Det at man er gift med noen som har inntekt nok til å forsørge deg vil derfor vedkommendes inntekt legges til i vurderingen av om husholdningen samlet sett har høy nok inntekt til å forsørge seg selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...