Anonym.2002 Skrevet 5. april 2023 Del Skrevet 5. april 2023 Hei! Lurer på følgende oppgave: Vi er gitt punktene o(0,0,0) a(3,2,2) og b(1,4,0). Linja l har en parameterframstilling: x=-5-3t y=-3-t z=5+2t Bestem alle punkter P på linja l som er slik at volumet av tetraederet OABP er 7. vet at man må bruke formel for volum av tetraeder på vektorform. V=1/6 (AO x AB)*AP... Men kommer meg ikke videre. Setter pris på hjelp Lenke til kommentar
007Bond Skrevet 5. april 2023 Del Skrevet 5. april 2023 Punktet P ligger på linja l, dvs. P(-5-3t, -3-t, 5+2t). Deretter finner du vektorene AO, AB og AP. Du setter videre vektorene inn i formelen for volumet av tetraederet og setter volumet lik 7. Du får da likninga: 1/6 (AO x AB)*AP=7. Løs denne for t, slik at du får t-verdiene som gir tetraederet volumet 7. Sett disse t-verdiene inn i punktet P og regn ut hvilke punkter det vil gi. Lenke til kommentar
Anonym.2002 Skrevet 8. april 2023 Forfatter Del Skrevet 8. april 2023 Ok, prøvde denne metoden men fikk bare fram det ene punktet P. (AO x AB)*AP =-42t-84 --> t = -3 ---> P(4,0,-1) Mistenker at jeg har gjort feil og skulle fått fram en andregradslikning siden det er to punkter P på l. Hva har jeg gjort feil? Lenke til kommentar
007Bond Skrevet 9. april 2023 Del Skrevet 9. april 2023 Husk at volumet er gitt ved V=|1/6(AOxAB)*AP|. Det er absoluttverdien som gir to løsninger. Lenke til kommentar
Anonym.2002 Skrevet 9. april 2023 Forfatter Del Skrevet 9. april 2023 Hjertelig takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå