Gjest 0688a...4db Skrevet 5. april 2023 Del Skrevet 5. april 2023 Hei. Familien har en eiendom med en enebolig pr idag hvor det ikke er innlagt VA, ei heller vei opp til boligen. Det er en biloppstillingsplass ved kommunal vei idag som kommunen sier er regulert som en avkjørsel (Hvordan kan jeg evt sjekke dette?) Kommunen startet i 2021 på en ny reguleringsplan i området og har i den forbindelse tatt en ganske grov skissering på begge sider av veien (da også en god del av familiens eiendom) med i reguleringsplanen. Dette er en grovplan som gjerne gjøres før den detaljeres mer senere. Planen deres er å etablere gang og sykkelveg forbi eiendommen. Jeg planlegger å overta eiendommen. Før jeg gjør dette er det helt essensielt for meg å få klarhet i at jeg kan få innlagt VA, samt opparbeidet vei til eiendommen med parkering. Jeg har hatt en forhåndskonferanse med kommunen hvor de har kommet med noen anbefalinger ift vei, den opprinnelige plan var de negativ til. I og med at de var negativ til dette fulgte jeg deres anbefalinger og sendte inn en ny skisse over tiltenkt vei inn til eiendommen. Arealplan i kommunen motsa seg da den nye skissen og sa at det ville være bedre slik jeg originalt hadde planlagt det. Kommunen går altså imot kommunen - det er jo fint. Jeg prater med dem og får dem til å ta et internt møte for å bli enig om hvordan veien skal opparbeides. Jeg får da tilbakemelding at skissert løsning som vist på forhåndskonferanse kan fungere som en midlertidig løsning, men at jeg da kan bli ansvarlig for å flytte denne når de eventuelt skulle gå videre med arbeid med gang og sykkelveg. Dette er et arbeid som har vært snakket om i nærmere 20 år - de begynte på reguleringsplanen i 2021. Har kommunen lov til dette? Kan de kreve at jeg skal ta kostnaden ved å etablere en permanent vei senere, eller har jeg krav på å få et alternativ i dag som kan være permanent? Årsaken til at de gjør det på denne måten er nok at planen er i veldig tidlig fase og at det kan komme mange endringer og de da ønsker å sikre seg. Enkelte jeg har snakket med sier at man kan kreve å få vei opp til sin egen eiendom. Er dette reelt? Det er jo helt klart en fordel både for brannbil, ambulanse, el-bil lading, universell utforming og sikkert mange andre eksempler. Årsaken til at jeg spør er om det er noe som er verdt å krangle om nå (evt engasjere advokat), eller om jeg skal gå for den midlertidige løsningen og eventuelt ta en krangel med kommunen i fremtiden, eller om jeg rett og slett ikke har noen argumenter for å krangle og bare må innfinne meg i å betale flere hundretusen x2 fordi kommunen tilfeldigvis holder på med en reguleringsplan forbi eiendommen som de pr dags dato ikke har penger til å fortsette arbeidet med slik at man sitter med et evig spørsmålstegn om hva som skjer.. Antar dette kanskje ikke er et helt vanlig spørsmål her inne, men håper jo at noen har noe informasjon som kan hjelpe meg.. TLDR: Ønsker vei opp til eiendom hvor kommunen holder på med reguleringsplan for gang og sykkelveg forbi eiendommen. De gjør det vanskelig å opparbeide vei til eiendommen. Har jeg noe krav her? Kan kommunen kreve midlertidig løsning i påvente av at reguleringsplan blir nærmere utarbeidet? Anonymous poster hash: 0688a...4db Lenke til kommentar
Nepa Skrevet 5. april 2023 Del Skrevet 5. april 2023 Skal ikke kommunen komme med et skriftlig vedtak? Da kan du klage på det etterpå til Statsforvalteren (tidligere fylkesmannen). Det kan finnes gammel, ubrukt veirett på din families eiendom eller på naboeiendommer. Som noen skriver her: https://byggebolig.no/lov-og-rett/mangler-vei-til-enebolig Helt vanlig at private avkjørsler går ut gjennom sykkelstier. Det er ikke optimalt, og krever forsiktighet. Men det er veldig vanlig på grunn av at de som bor ved siden av veien jo må komme seg ut på veien. Det som menes er kanskje at flere meter av din vei vil fjernes og du vil trenge en omkjøringsvei under arbeidet. (om du ikke skal parkere et annet sted i mellomtida, mens arbeidet med sykkelveien pågår.) Lenke til kommentar
simen929 Skrevet 6. april 2023 Del Skrevet 6. april 2023 (endret) Trådstarter her. Jeg har sett gjennom grunnbøkene til nabotomtene, dessverre ingenting der. Nå er det også slik at det ikke er noe bebyggelse på nabotomtene. Nærmeste bebyggelse er ca 200m fra huset, og da er man tre tomter bortforbi. Det er pr idag en oppstillingsplass nede ved veien med gangsti opp til huset. Denne kan jeg jo i teorien fortsette å bruke - det vil jo da bli kommunen sitt problem å komme med en løsning når de skal fjerne oppstillingsplassen min for å lage gang og sykkelvei (antar jeg?). Men utfordringen er at jeg uansett må grave for VA, samt at jeg har elbil og ønsker lading. Da er det en dum løsning å bruke oppstillingsplassen, og kostnadseffektivt å lage vei samtidig som jeg graver for VA. Jeg og min samboer har også to biler, noe som gjør at bil nr 2 da må stå langs vei et eller annet sted.. Men antar at kommunen kanskje har mulighet til å vedta kun midlertidig løsning ettersom de holder på med en reguleringsplan i området.. Virker litt slik etter en del søking på tema Endret 6. april 2023 av simen929 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. april 2023 Del Skrevet 6. april 2023 En reguleringsplan har i utgangspunktet ingen rettslig virkning før den er vedtatt, slik at du har krav på å få din søknad behandlet etter det planverk som gjelder nå. Men kommunen kan - plan- og bygningsloven § 13-1 - vedta å forby "tiltak som kan vanskeliggjøre planarbeidet" frem til ny plan er vedtatt. Kommunen kan altså få det som de vil ved å vedta et totalforbud, og så kun gi dispensasjoner for tiltak som "ikke vil vanskeliggjøre planleggingen", § 13-1 tredje ledd. Men for å få noe mer spesifikt svar på spørsmålet må du nok dessverre oppsøke en advokat som har spesialisert seg på området. 1 Lenke til kommentar
MKap Skrevet 7. april 2023 Del Skrevet 7. april 2023 Gjest 0688a...4db skrev (På 5.4.2023 den 8.52): Familien har en eiendom med en enebolig pr idag hvor det ikke er innlagt VA, ei heller vei opp til boligen. Det er en biloppstillingsplass ved kommunal vei idag som kommunen sier er regulert som en avkjørsel (Hvordan kan jeg evt sjekke dette?) kommunekart.com er ypperleg til det. Zoom inn på det aktuelle området, vel kartlag oppe til venstre, og huk av for korrekt lag i menyen som kjem opp til høgre. Akkurat kva laga heiter varierer frå kommune til kommune, men typisk arealplaner, reguleringsplan på bakken e.l. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå