Gå til innhold

Galt med minnet eller pc?

Kringla'

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville prøvd å koble fra alt som kan kobles fra - altså ut med alle tilleggskort untatt skjermkort, ut med cd/dvd spillere osv. La kun hardisken du skal boote fra stå igjen.

Bruk så kun en minnebrikke. Kommer du noen vei med dette?

(Det skulle redusere strømforbruket, og luke bort felst mulig feilkilder.)

Hvis maskina nå skulle vise seg å boote, prøv med en annen ram brikke - kun en brikke av gangen til du har testet alle brikkene dine. Da ser du om det en eller flere av dem ikke fungerer i kombinasjon med ditt hk.

Hvis alle ser ut til å fungere, prøv dem også i alle minnebankene.

Hvis også alle minne bankene fungerer kan du prøve med 2 brikker samtidig, eller kanskje alle 3. (Du hadde 3 brikker, ikke sant?)

Om ramen funker kan du prøve å koble til en og en enhet, og teste om den booter for hver enhet du putter inn. (Inn med lydkort - teste, inn med cd/dvd - teste, osv....)

Noen hk har også en "fail safe" bios setting. Du kan prøve å loade disse hvis du har.

Lenke til kommentar

Og her er den beste siden til å finne svar på ditt spm. Omfatter alle nforce kort. Ville også oppdatert bios, for å se om det hjelper. Hadde et tilsvarende problem, med to identiske twinmos brikker, som plutselig streiket. Prøvde alle andre tips som jeg fant, men det var resultatløst. Så som en siste utvei oppdaterte jeg bios og vips, det funket!! :yes:

Her har de alle bios'er til de forskjellige utgavene av ditt kort, bare vær oppmerksom på hvilken versjon hovedkort du har før du laster ned. F.eks R 1.xx eller 2.xx, dette står mellom 2. og 3. pci slot. Anbefaler en uberbios. :yes:

Mvh Meg.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar.

Bare en ting til før jeg begynner med å oppdatere, hva brukes til å oppdatere BIOS med?

Hvis det er Floppy disk har jeg et lite problem. Siden Floppyen min ikke har fungert siden jeg kjøpte den i sommer sammen med resten av pcen min.

Men jeg skal da få det til.

Lenke til kommentar

Du kan vel brenne ut bios oppdateringa på en bootbar cd?

(Vet ikke om ditt hk krever floppy/cd for å oppdatere.)

Et triks som jeg gjør hver gang jeg instalerer windows, er å lage en bitteliten primær partisjon helt først på disken hvor jeg legger inn win98 bootdisk. Hvis jeg skulle få behov for å boote på floppy trenger jeg bare å velge den partisjonen i bootmenyen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...