Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ulovlig innleid - krav på fast ansettelse

Gjest c99c2...122

Anbefalte innlegg

Gjest c99c2...122

Vært ulovlig innleid, teknisk sett, ca 2 år. Firma kjøpt opp 1 år siden av noen nye, så juridisk sett 1 år.

Alltid samme jobb, ca samme mengde, samme oppdrag osv - altså ingenting midlertidig, behovet er der, og på lik linje med fast ansettelse.

Ale krav for å kunne kreve fast ansettelse er jo oppfylt.

Det jeg dog lurer på - jeg har utleid meg via eget AS. Ikke godkjent bemanningsforetak. Kun 2 ansatte, på to forskjellige oppdragsgivere.

Kan jeg da fortsatt kreve fast ansettelse hos oppdragsgiver på bakgrunn av overnevnte?

Hvordan skal jeg fremsette krav, og hvordan kan jeg kreve lik lønn?

Anonymous poster hash: c99c2...122

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så. Du er tilsett (i fulltidsstilling?) i ditt eige AS. Dette aksjeselskapet har leigd ut din arbeidskraft til eit anna firma B sjølv om ditt aksjeselskap ikkje er registrert som bemanningsbyrå hos arbeidstilsynet? Eg antek det er dette du meiner med at det ikkje er eit godkjent bemanningsforetak?

Om innleiger har brutt forbodet mot ulovleg innleige av arbeidskraft så kan du gå til sak for å kreve fast tilsetting i firma B, vinn du fram så kan du få dom på at du har fast tilsettingsforhold i firma B.
Eit anna alternativ er at at firma B blir pålagt å avslutte det ulovlege innleiget.

Det som kompliserer det heile er at du både er arbeidstakar og eigar av aksjeselskapet. Eg er usikker på kva ansvar du som eigar av aksjeselskapet som har gitt tilbod om arbeidskraft frå eit aksjeselskap som ikkje er registrert som bemanningsbyrå og til tross for at arbeidet ikkje har vært av ein slik midlertidig karakter som lova krev.

Eit anna usikkerheitsmoment her er korleis arbeidet har blitt organisert. Har du vært utleigd til firma B som har styrt deg og dine arbeidsoppgåver som om dei var din arbeidsgivar? Eller har du vært tilsatt i aksjeselskapet, og det er aksjeselskapet som har blitt leigd inn for å utføre ein jobb hos firma B? Dette er ikkje nødvendigvis eit heilt klart skille, kanskje særleg når ditt aksjeselskap ikkje har registrert seg som bemanningsbyrå så er det rimeleg å anta at ditt aksjeselskap har leigd ut tenester frå aksjeselskapet og ikkje leigd ut deg som arbeidstakar.

Lenke til kommentar
Gjest c99c2...122

Det er utelukkende leid ut arbeidskraft. Årsregnskapet tilsier for eksempel tilnærmet null kostnader i mitt AS, kun lønn. Eneste inntekten er tjenester.

Oppdraget er egentlig startet med et jobbtilbud under en forutsetning at det faktureres fra eget foretak kontra ansettelse. Dette var helt ok i starten, men det har blitt flere vanskeligheter som fører til at de kanskje vil bytte meg ut.

Det har vært friheter, men i bunn og grunn er det innleier som har styrt og gitt oppdrag/arbeidsoppgaver som om det er egen arbeidsgiver direkte.

Det er brukt innleiers utstyr, verktøy, arbeidstøy, maskiner, bilpark, osv - ingenting eget utstyr eller ting er leid ut.

Fakturering har utelukkende vært arbeidstimer per time, ingen tillegg eller varer utover noen utlegg.

Lenke til kommentar

Etter arbeidsmiljøloven § 14-14 er det kun brudd på bestemmelsene om lovlig og ulovlig innleie i § 14-12 som fører til at den innleide har krav på dom på fast arbeidsforhold hos innleier. 

Innleie fra bemanningsforetak reguleres av § 14-12. Innleie fra virksomhet som ikke har utleie av arbeidskraft som formål reguleres av § 14-13. Hvis virksomheten ikke har utleie av arbeidskraft som formål, så har man ikke krav på fast ansettelse hos innleier. 

Slik du beskriver situasjonen er selskapet ditt et § 14-12-selskap, fordi utleien omfatter mer enn 50 % av de fast ansatte hos utleier. Da har du krav på fast ansettelse hvis innleien ikke var lovlig. Du har også krav på likebehandling etter arbeidsmiljøloven §§ 14-12a flg. 

Det som kan bli en utfordring er avtalen mellom ditt aksjeselskap og utleier. Avhengig av hvordan risikoen er plassert i avtalen kan selskapet ditt bli erstatningsansvarlig for merkostnader. 

Vi har ingen godkjenningsordning for bemanningsforetak. Vi har en registreringsplikt. Denne kan du straffes med bøter for ikke å ha overholdt. 

Endret av krikkert
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest c99c2...122
krikkert skrev (5 minutter siden):

Etter arbeidsmiljøloven § 14-14 er det kun brudd på bestemmelsene om lovlig og ulovlig innleie i § 14-12 som fører til at den innleide har krav på dom på fast arbeidsforhold hos innleier. 

Innleie fra bemanningsforetak reguleres av § 14-12. Innleie fra virksomhet som ikke har utleie av arbeidskraft som formål reguleres av § 14-13. Hvis virksomheten ikke har utleie av arbeidskraft som formål, så har man ikke krav på fast ansettelse hos innleier. 

Slik du beskriver situasjonen er selskapet ditt et § 14-12-selskap, fordi utleien omfatter mer enn 50 % av de fast ansatte hos utleier. Da har du krav på fast ansettelse hvis innleien ikke var lovlig. Du har også krav på likebehandling etter arbeidsmiljøloven §§ 14-12a flg. 

Takk for svar.

Som nevnt driver firmaet uteleukkende med utleie av fast arbeidskraft, til de samme tjenestene, og samme leverandør, i nå et års tid. Vil det ha noe betydning at jeg er eier av foretaket? Det ble opprettet med den forstand at det var slik jeg kunne få jobb hos oppdragsgiver, og ikke direkte ansettelse.

Det er ikke foretatt varekjøp, eller lignende, så regnskapet tilsier at det kun er arbeidstjenester som er leid ut, til den samme jobben hver eneste dag i 100% stillingsbrøk.

Kan jeg kreve samme lønn som jeg har utbetalt, og hvordan fremsetter jeg et krav? Det skal også sies at jeg som "innleid" ikke er inkludert i firmatur, fester, og lignende - med den begrunnelse at jeg ikke er fast ansatt.

Lenke til kommentar
Gjest c99c2...122

Tenker da forøvrig også på tidsaspektet - dette firmaet som har overtatt noe drift (ikke juridisk virsomhetsoverdragelse eller oppkjøp, men har overtatt alle ansatte mm.) 

At jeg kun har vært innleid 1 år juridisk sett - dog som sagt på samme oppgaver hele veien. Kan jeg forsatt kreve fast ansettelse da? Og eventuelt dersom de nekter, erstatning for tapt inntekt mm.?

Lenke til kommentar
50 minutes ago, Guest c99c2...122 said:

Kan jeg kreve samme lønn som jeg har utbetalt, og hvordan fremsetter jeg et krav? Det skal også sies at jeg som "innleid" ikke er inkludert i firmatur, fester, og lignende - med den begrunnelse at jeg ikke er fast ansatt.

Det er ikke uvanlig at innleide ikke blir med på firmaturer og slik.  Til gjengeld har innleide som oftest høyere lønn, ikke minst i ditt tilfelle hvor du leier deg selv ut gjennom eget AS og har bortimot ingen overhead.   

Firmaet har mye større kostnader tilknyttet fastansatte enn innleide, så du kan selvfølgelig ikke uten videre regne med å kunne kreve samme lønn som det du har i dag. 

Jeg leier også meg selv ut gjennem et AS jeg har sammen med en kompis, og jeg tar ut 80% i lønn av det jeg fakturerer som resulterer i en lønn på rundt 2,5M.  De fastansatte der jeg er utleid til tjener i området 0,8 - 1M, så du tror eller mener at jeg skulle kunne kunne kreve fastansettelse med en lønn på 2,5M?  Jeg tvivler, for å si det slik, og jeg ville uansett aldri oppføre meg slik. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...