Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Girkasse begrenset ytelse Volvo v40


Steo

Anbefalte innlegg

Hei, har en Volvo v40 2014 Automat modell som jeg har vært på verksted med alt for mange ganger siden kjøpet i sommer. Ble reklamert mot selger, det meste er fikset. Hadde en stopp etter en rundkjøring på vei til jobb en dag med feilmelding "Girkasse begrenset ytelse". Bilen ville ikke gasse videre, mistet all kraft og bilen stoppet. Fikk til å kjøre igjen etter å ha skrudd av og på bilen.

Var på verksted, de kunne ikke finne noe feil men anbefalte skifting av girlolje, dieselfilter etc, dette ble gjort og feilmeldingen ble slettet.

Endelig fått tilbake bilen etter alle verkstedturene, men bilen stoppet på samme plass på vei til jobb igjen. Det er en bakketopp, så en rundkjøring også stopper bilen etter jeg har fått kjørt ut av rundkjøringen. Samme feilmelding. 

Det jeg tror jeg har observert er at de to gangene bilen stoppet så har Start/Stopp funksjonen vært avslått. Første gangen kjørte jeg med et dårlig batteri, så funksjonen fungerte ikke. Har nytt batteri, men slo av Start/Stopp funksjonen fordi jeg føler bilen girer mye bedre uten. Bilen har alltid vært litt treg til å gire, ble bedre etter oljeskift etc, men girer trekt.

Nå må jeg kontakte verksted på nytt og finne ut av feilen, men er det noen som har vært borti lignende? Har lite peiling på bil, men har googlet litt og lurer på om det kan være noe med EGR?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Steo skrev (19 minutter siden):

Var på verksted, de kunne ikke finne noe feil men anbefalte skifting av girlolje, dieselfilter etc, dette ble gjort og feilmeldingen ble slettet.

Nå må jeg kontakte verksted på nytt og finne ut av feilen, men er det noen som har vært borti lignende?

jeg skal/kan ikke være bombastisk, men opplevd haug av bisarre feilmeldinger på V50 Bl.a startsperre som slår inn, feil på bremsesystem, feil på lys, etc. og da får man heller ikke startet/kjørt. Jeg skjønte raskt at dette bare var "vås" altså feilaktige meldinger, men "bilen tror jo på det" og dermed er det et problem. (dette oppstår når det er en del kuldegrader) Men ut/inn med nøkkel noen ganger, og litt pauser, så starter bilen som ingen ting har skjedd.

Har lest meg til på noen Volvo-forum at det skal være et kretskort og kjent problem med kondens/fuktighet i noe kabler. etc. Ikke kommet så langt at jeg har fått gjort noe med det enda.

som sagt, kan ikke si sikkert du har identisk problem/årsak/opprinnelse, men skulle ikke forundre meg.

Lenke til kommentar

Feilkoder? Målte de oljetrykket på girkassen og leste av feilkoder?

Noe slurring eller harde girskift?

Tar det lang tid før den går inn i gir når du går fra nøytral til drive?

Har også dårlig erfaring med de universale atf oljene, mye mye bedre å kjøre på den originale oljen.

 

Kan også være urelatert til girkassen

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

jeg skal/kan ikke være bombastisk, men opplevd haug av bisarre feilmeldinger på V50 Bl.a startsperre som slår inn, feil på bremsesystem, feil på lys, etc. og da får man heller ikke startet/kjørt. Jeg skjønte raskt at dette bare var "vås" altså feilaktige meldinger, men "bilen tror jo på det" og dermed er det et problem. (dette oppstår når det er en del kuldegrader) Men ut/inn med nøkkel noen ganger, og litt pauser, så starter bilen som ingen ting har skjedd.

Har lest meg til på noen Volvo-forum at det skal være et kretskort og kjent problem med kondens/fuktighet i noe kabler. etc. Ikke kommet så langt at jeg har fått gjort noe med det enda.

som sagt, kan ikke si sikkert du har identisk problem/årsak/opprinnelse, men skulle ikke forundre meg.

Når du sier det så har dette problemet vært kun nå i vinter, kjøpte jo bilen i sommer, så muligens den kan være et kondensproblem?

Lenke til kommentar
Musefella skrev (4 minutter siden):

Feilkoder? Målte de oljetrykket på girkassen og leste av feilkoder?

Noe slurring eller harde girskift?

Tar det lang tid før den går inn i gir når du går fra nøytral til drive?

Har også dårlig erfaring med de universale atf oljene, mye mye bedre å kjøre på den originale oljen.

 

Kan også være urelatert til girkassen

Feilkode de fant var : P284E00. Ikke noe galt med girene annet enn at den girer tregt. 

Lenke til kommentar
Steo skrev (8 minutter siden):

Når du sier det så har dette problemet vært kun nå i vinter, kjøpte jo bilen i sommer, så muligens den kan være et kondensproblem?

handlet i fjor sommer jeg og, og bisarre feilmeldinger begynte først å dukke opp når det ble 8-10 kuldegrader utpå vinteren og bilen ikke var brukt på et par-tre dager. Så fort det ble mildere sluttet tullet (bortsett fra lampefeil, som kommer og går litt fortsatt, og det skal visst være relatert til et kretskort/lodde-problem under nede ved rattstammen. Koster ikke rart for ett nytt, men er visst kronglete å kommer til)

hvis du googler

volvo nedsatt funktion växellåda

og

volvo växellåda service erfordras

finner du en del tråder om issuet.

Du kan selvsagt ha en reell feil på bilen, men greit å lese seg litt opp. I motsatt fall kan du ende med å bytte/betale for masse som ikke har noen med "feilen" å gjøre. Dvs. man koster på i dyre dommer også kommer feilmeldinger tilbake "uka etterpå".

Lenke til kommentar
Steo skrev (1 time siden):

Feilkode de fant var : P284E00. Ikke noe galt med girene annet enn at den girer tregt. 

Akkurat, P284E00 kan tyde på neo elektronisk som en sensor. Men at den girer treget kan tyde på at det er noe mekanisk.

Man får begynne med å finne ut hva som forårsaker feilkoden først og ta det derifra. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...