Mr.M Skrevet 2. april 2023 Del Skrevet 2. april 2023 Sokr skrev (20 timer siden): Fertilitetsraten I Norge er nå 1,4. Langt under det som er nødvendig for å opprettholde befolkningen egentlig er vel fertilitetsraten (biologisk) langt høyere, men det blir jo maskert pga. bruk av angrepiller, abort, p-piller og spiral. avbrutte svangerskap med angrepiller er rundt 100.000/året. abort rundt 10.000, og ukjent antall ved bruk av p-piller/spiral. (20% av landets kvinner mellom 16 og 44 år bruker p-piller) så er ikke noe i veien med fertiliteten blant norske kvinner (ref: Fertilitet handler om fruktbarhet, altså kroppens evne til å få barn.) 4 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 2. april 2023 Del Skrevet 2. april 2023 Mr.M skrev (1 time siden): egentlig er vel fertilitetsraten (biologisk) langt høyere Ja, men tenk om alle var damer. Da kunne vi opprettholdt befolkningen med en fødselsrate på 1. Om det skulle være et mål i seg selv da. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2. april 2023 Del Skrevet 2. april 2023 frohmage skrev (58 minutter siden): Ja, men tenk om alle var damer. Da kunne vi opprettholdt befolkningen med en fødselsrate på 1. Om det skulle være et mål i seg selv da. nei men å blande ordet fertilitet med lave fødseltall blir feil. https://sexogsamfunn.no/fertilitet/ "Fertilitet handler om fruktbarhet, altså kroppens evne til å få barn." Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 2. april 2023 Del Skrevet 2. april 2023 (endret) 16 minutes ago, Mr.M said: nei men å blande ordet fertilitet med lave fødseltall blir feil. https://sexogsamfunn.no/fertilitet/ "Fertilitet handler om fruktbarhet, altså kroppens evne til å få barn." Godt mulig det er en fasit der ute, men i samfunnsdebatten (dvs. nesten samtlige medier) snakker man om fertilitetet til kvinner i Norge i samme kontekst som hvor mange barn de får. Språk er stadig i utvikling. Endret 2. april 2023 av The Very End 3 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 2. april 2023 Del Skrevet 2. april 2023 (endret) 8 hours ago, bzzlink said: Det er mye mer slitsomt å ha barn i barneskolealder Som far til to vil jeg si at dette er ekstremt overdrevet. Ja det er slitsomt med barn helt i starten, spesielt om det blir lite søvn. Men vi har en svært lang fødselspermisjon og vi har god tilgang på barnehager. Når man kommer over den første kneika er det ikke spesielt slitsomt med barn. Man må planlegge litt rundt henting i barnehagen og det kan bli noen ekstra dager hjemme med syke barn men man blir ikke akkurat utslitt. De som sliter seg helt ut er gjerne de som tror at de er ansvarlige for å aktivisere barnet hele dagen. Det trenger man ikke, og for å være ærlig har ikke barnet godt av det. Den store negative siden med å ha barn er at man ikke kan gjøre helt som man vil på fritiden lenger. Du kan ikke dra på alle festene lenger. Det er begrenset hvilke feriereiser som egner seg for barn og det er dyrere å dra på ferietur. Man velger bort denne typen aktiviteter til fordel for familielivet. Ønsket om å drive meg egne aktiviteter, karriere, fester, reiser osv sammen med at vi ikke har behov for egne barn til å ta vare på oss når vi blir gamle lenger er nok det som først og fremst senker fødselstallene. Vi prioriterer ganske enkelt andre ting fremfor familie. Endret 2. april 2023 av Reg2000 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2. april 2023 Del Skrevet 2. april 2023 The Very End skrev (19 minutter siden): Godt mulig det er en fasit der ute, men i samfunnsdebatten (dvs. nesten samtlige medier) snakker man om fertilitetet til kvinner i Norge i samme kontekst som hvor mange barn de får. Språk er stadig i utvikling. utvikling og utvikling fru Blom, vil heller kalle det språklig tilsnikelse. De kvinnene som har reelt problem med fertilitet, har et lyte/fysisk skavank som gjør at de ikke kan få barn. (noe jeg vet mange av dem plages voldsomt av, dvs. savnet av å ikke kunne få barn) Alle andre som ikke har noe fysisk årsak/lyte, men biologisk fint kan bli gravide og føde, har ingen problem med fertiliteten sin, så sant de ikke på kunstig/medikamentelt vis har ødelagt den. Men da er det selvpåført, og burde ikke regnes med i å si noe om fertilitet blant kvinner i samfunnet. Menn kan jo også har problem med befruktning, bla. hevdes at sædkvaliteten har falt mye senere åra. Men hvis menn attpåtil tok et medikamnet eller inngrep som gjør de (selvpåført) sterile, så kan/skal disse (på samme måte som kvinner) selvsagt ikke telles med når man måler tilstanden fruktbarhet/fertilitet i samfunnet. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 2. april 2023 Del Skrevet 2. april 2023 Sokr skrev (På 1.4.2023 den 18.45): Det er mange årsaker til at færre barn, men her vil jeg fokusere på kvaliteten på menn i kvinners øyne https://www.nrk.no/ytring/gutta-som-ikke-far-damer-1.16355535 1 Lenke til kommentar
Gjest MKII Skrevet 2. april 2023 Del Skrevet 2. april 2023 Tror definitivt at egoisme og "selvrealisering" sammen med skyhøye boligpriser minst er store deler av grunnen til fallende fødselstall i Norge. Som TS er inne på blir det ikke mange barn når kvinner skal ha partner som har minst et trinn eller to høyere utdannelse enn henne og tjener vesentlig bedre. Når trenden i samfunnet er at "allt" skal være perfekt blir det for mange et uoverkommelig hinder å skulle få strekkmerker og ammepupper etter graviditet og mørke felter under øynene etter søvnmangel på grunn av småbarn. Og det kan harseleres så mye man vil om at menn må skjerpe seg, men det hjelper over hodet ikke all den tid kvinner har urealistiske forventninger og krav: Det vil bare føre til at lista blir flyttet ennå høyere. Har også sett statistikk som viser at i lesbiske forhold så er andelen forhold som tar slutt høyere enn for homofile menn. Så jeg vil si at det er vitenskaplig bevist at det er kvinner som i det minst hovedsaklig er de som har mest urimlige og urealistiske krav og forventninger! 1 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 2. april 2023 Del Skrevet 2. april 2023 Reg2000 skrev (33 minutter siden): Som far til to vil jeg si at dette er ekstremt overdrevet. Ja det er slitsomt med barn helt i starten, spesielt om det blir lite søvn. Men vi har en svært lang fødselspermisjon og vi har god tilgang på barnehager. Når man kommer over den første kneika er det ikke spesielt slitsomt med barn. Mye enig. Sitat Den store negative siden med å ha barn er at man ikke kan gjøre helt som man vil på fritiden lenger. Du kan ikke dra på alle festene lenger. Det er begrenset hvilke feriereiser som egner seg for barn og det er dyrere å dra på ferietur. Man velger bort denne typen aktiviteter til fordel for familielivet. Ønsket om å drive meg egne aktiviteter, karriere, fester, reiser osv sammen med at vi ikke har behov for egne barn til å ta vare på oss når vi blir gamle lenger Familie med skolebarn innebærer at man må dra på ferie samtidig som alle andre - i høstferie, vinterferie, påskeferie eller sommerferien. Billige spontane restbilletter er ute. I de første årene så er det stort sett sand, vann og lekeplasser som fenger og byferie med kultur og mat er lite aktuelt. Avhengig av interessene dine så er det mange ting man kan gjøre med barn eller samtidig som barn. Et tips er å prøve å få dem interessert i det samme som deg. Sitat er nok det som først og fremst senker fødselstallene. Vi prioriterer ganske enkelt andre ting fremfor familie. Jeg vet ikke. Fødselstall påvirkes av økonomien, troen på framtiden/miljøet og så mye rart. -k Lenke til kommentar
Gjest MKII Skrevet 2. april 2023 Del Skrevet 2. april 2023 Gamle kilder, og har ikke finlest de. Så korriger meg gjerne om jeg tar feil. Men får ikke statistikken til å vise noe annet enn at det er kvinner som må realitetsorientere seg, når ikke en gang andre kvinner er bra nok for kvinner! https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/skilsmisser-blant-lesbiske-og-homofile-partnere-hvem-er-mest-stabile https://www.faktisk.no/artikler/x0qrz/homofile-ektepar-skiller-seg-oftere-enn-heterofile 2 Lenke til kommentar
Colin. Skrevet 2. april 2023 Del Skrevet 2. april 2023 44 minutes ago, Sjørøver said: https://www.nrk.no/ytring/gutta-som-ikke-far-damer-1.16355535 For en gjennomgående belærende kronikk. Her rakkes det ned på hobbyer som mange har og for at man ikke går opp på fjellet med kamera i hånden for å legge ut på tinder. Ikke ett ord om at man burde sveipe til høyre for å bli kjent med en person uavhengig av profil-bilder. Fokuserer på bakgrunnen på en selfie? "Skittent rom".😂Vi har skitne rom i bakgrunnen visstnok, det som gjorde utslaget gitt. Hvorfor fokuseres det på bakgrunnen på en selfie? Kartlegging av økonomisk status? Lurer fælt på hvilket bilde hun tar utgangspunkt i, skulle tro noen hadde tatt en selfie ved siden av en hybel-kanin og lagt ut på tinder. Kjøp en ny høyhalset genser, så møter man forventningene. Hvem tror på det? Og hvor overfladisk er ikke det? Å ville bli kjent med noen basert på en ny genser? En eneste stor selvmotsigelse er hva denne kronikken er. 1 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. april 2023 Del Skrevet 2. april 2023 Skal man lære å fiske spør man ikke en fisk, men en fisker. Det var litt selvmotsigende. De fleste kvinnelige dating coacher jeg har sett var single dog. Så det spørs hvor gode de egentlig var. Er nok urealistiske krav og for høye tanker om seg selv og sin verdi. 2 1 Lenke til kommentar
ParadiseCity Skrevet 2. april 2023 Del Skrevet 2. april 2023 Jeg har tenkt litt på det her når jeg ser venner osv. For eksempel har jeg to sosiale kretser jeg henger mye i. Den ene består av for det meste par i slutten av 20 årene med 1 eller 2 barn, hus, bil og kanskje en hytte. På andre siden har jeg en annen vennegjeng bestående for det meste av evige single menn i slutten av 20 årene med relativt gått betalte yrker, noen har hus og andre leier og bil. Men de har aldri hatt kjærester noen av de, og det virker som interessen rett og slett ikke er der heller, og hvis den er der er det åpenbart at det er ingen damer med gjensidig følelse. Jeg personlig er litt i den siste fløyen selv. Har datet litt men med en gang det blir seriøst trekker jeg meg vekk da jeg aldri har vært interessert i det, altså parforhold. Jeg ser venner med 1-2 unger og tenker bare "glad det der ikke er meg". 1 Lenke til kommentar
Gjest MKII Skrevet 2. april 2023 Del Skrevet 2. april 2023 40 minutes ago, Colin. said: For en gjennomgående belærende kronikk. Her rakkes det ned på hobbyer som mange har og for at man ikke går opp på fjellet med kamera i hånden for å legge ut på tinder. Ikke ett ord om at man burde sveipe til høyre for å bli kjent med en person uavhengig av profil-bilder. Fokuserer på bakgrunnen på en selfie? "Skittent rom".😂Vi har skitne rom i bakgrunnen visstnok, det som gjorde utslaget gitt. Hvorfor fokuseres det på bakgrunnen på en selfie? Kartlegging av økonomisk status? Lurer fælt på hvilket bilde hun tar utgangspunkt i, skulle tro noen hadde tatt en selfie ved siden av en hybel-kanin og lagt ut på tinder. Kjøp en ny høyhalset genser, så møter man forventningene. Hvem tror på det? Og hvor overfladisk er ikke det? Å ville bli kjent med noen basert på en ny genser? En eneste stor selvmotsigelse er hva denne kronikken er. Tenkte mye i de samme banene da jeg leste kronikken. Gav meg inntrykk av at det var mye insiktsløst svada. Ser ut som hun bare er 22 år, så hun har trolig ikke nevneverdig livserfaring utover ungdomstiden og skoleliv. Med andre ord bare erfaringsgunnlag fra den tiden i løpet av hele livet da de fleste treffer og blir kjent med flest nye mennesker! For å gjenta meg selv fra tidligere innlegg (med linker): Når man ser på statistikken så får ikke poblemet vært annet enn urealistiske krav og forhåpninger hos kvinner etter min oppfatning, når ikke en gang andre kvinner er bra nok for de! 1 1 Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 2. april 2023 Del Skrevet 2. april 2023 57 minutes ago, Colin. said: Kjøp en ny høyhalset genser, så møter man forventningene. Hvem tror på det? Og hvor overfladisk er ikke det? Å ville bli kjent med noen basert på en ny genser? En eneste stor selvmotsigelse er hva denne kronikken er. Hvis det som skulle til var å ha en Taylor Swift sang på spillelisten sin, hadde jeg heller foretrukket å være singel. Heldigvis stemmer ikke det veldig med virkeligheten. 2 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 3. april 2023 Del Skrevet 3. april 2023 (endret) Sjørøver skrev (14 timer siden): https://www.nrk.no/ytring/gutta-som-ikke-far-damer-1.16355535 «Det er masse enslige kvinner som føler seg minst like usikre som enslige menn, men de skylder på seg selv, ikke på mennene som avviser dem, skriver kronikkforfatteren.» Det er beviselig ikke generelt sant. Selv på dette mannsdominerte forumet finner vi tråder av eller med kvinner som er bitre over overfladiske menn. Og hvorfor skulle det ikke det, de er da mennesker de også? Det å være intim med et annet menneske, forplikte seg, potensielt få barn sammen er kanskje den største tillitserklæring man kan gi. Selvsagt er det en nedtur å oppleve at andre får den tilliten og ikke en selv. Å bebreide andre for at livet ikke ble som man ville er dypt menneskelig. Uproduktivt men forståelig. -k Endret 3. april 2023 av knutinh 2 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 3. april 2023 Del Skrevet 3. april 2023 Gjest MKII skrev (13 timer siden): Og det kan harseleres så mye man vil om at menn må skjerpe seg, Jeg har ikke vært singel siden jeg var ferdig med videregående, men har mange venner som er evig ungkar langt oppe i 30 årene. Samboer har det samme hos sine venninner. Problemet, sett fra utsiden, er at alle tror de er spesielle og hsr veldig høye krav. Det hjelper lite om du har en godt betalt jobb når det eneste du har gjort de siste 15 årene er jobb og fisking. Det er ikke rart du ikke får napp. Det samme med kvinner. De er bare på jentekveld med venninner, går turer med venninner og går på byen med venninner. Gjerne har de en liggeliste på lengde med rema kvitteringen fra siste normale dag før jul eller påske. Folk må faktisk gjøre seg selv spennende med erfaringer og opplevelser. Jeg har mye yngre søskenbarn i Stavanger og Oslo. De er alle sammen totalt ubrukelige til alt utenom skole. De er redde for dyr, rede for våpen, vil ikke slite seg ut eller gjøre noe utenom det lille a4 livet sitt. Det beste er bare å scrolle på mobilen. Jeg konkluderer med at kvinner har for høye krav og men gjør for lite for at de skal være attraktive. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 3. april 2023 Del Skrevet 3. april 2023 (endret) Sjørøver skrev (10 minutter siden): Jeg har ikke vært singel siden jeg var ferdig med videregående, men har mange venner som er evig ungkar langt oppe i 30 årene. Samboer har det samme hos sine venninner. Problemet, sett fra utsiden, er at alle tror de er spesielle og hsr veldig høye krav. Det hjelper lite om du har en godt betalt jobb når det eneste du har gjort de siste 15 årene er jobb og fisking. Det er ikke rart du ikke får napp. Det samme med kvinner. De er bare på jentekveld med venninner, går turer med venninner og går på byen med venninner. Gjerne har de en liggeliste på lengde med rema kvitteringen fra siste normale dag før jul eller påske. Folk må faktisk gjøre seg selv spennende med erfaringer og opplevelser. Jeg har mye yngre søskenbarn i Stavanger og Oslo. De er alle sammen totalt ubrukelige til alt utenom skole. De er redde for dyr, rede for våpen, vil ikke slite seg ut eller gjøre noe utenom det lille a4 livet sitt. Det beste er bare å scrolle på mobilen. Jeg konkluderer med at kvinner har for høye krav og men gjør for lite for at de skal være attraktive. Det er lurt å utfordre seg selv mens man enda kan. Og hvis man er singel så bør man være på arenaer hvor det annet kjønn kan finnes. Men å jåle seg til med fjellklatring når man egentlig er mest glad i modelltog for å kapre damer/menn har jeg lite troa på. Hvis tinder feeden består av kjekke hunks som bestiger K2 mens de lærer blinde skolebarn å lese, kanskje en motsatt strategi (anti-helt) kan funke? «Mer morsom enn vaskebrett. Glad i sofa og ostepop. Kan rette på alle ord delings feil»? Endret 3. april 2023 av knutinh 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 3. april 2023 Del Skrevet 3. april 2023 14 hours ago, Reg2000 said: Som far til to vil jeg si at dette er ekstremt overdrevet. Ja det er slitsomt med barn helt i starten, spesielt om det blir lite søvn. Men vi har en svært lang fødselspermisjon og vi har god tilgang på barnehager. Når man kommer over den første kneika er det ikke spesielt slitsomt med barn. Man må planlegge litt rundt henting i barnehagen og det kan bli noen ekstra dager hjemme med syke barn men man blir ikke akkurat utslitt. De som sliter seg helt ut er gjerne de som tror at de er ansvarlige for å aktivisere barnet hele dagen. Det trenger man ikke, og for å være ærlig har ikke barnet godt av det. Den store negative siden med å ha barn er at man ikke kan gjøre helt som man vil på fritiden lenger. Du kan ikke dra på alle festene lenger. Det er begrenset hvilke feriereiser som egner seg for barn og det er dyrere å dra på ferietur. Man velger bort denne typen aktiviteter til fordel for familielivet. Ønsket om å drive meg egne aktiviteter, karriere, fester, reiser osv sammen med at vi ikke har behov for egne barn til å ta vare på oss når vi blir gamle lenger er nok det som først og fremst senker fødselstallene. Vi prioriterer ganske enkelt andre ting fremfor familie. Synes det var vel enkelt. Er masse arbeid med unger. Synes det er modent for å endre på hverdagen, 5-dagers arbeidsuke er alt for mye og 5 uker ferie i året alt for lite. Noen kan trappe ned men da blir boliglån dyrere og pensjon mindre. 1 Lenke til kommentar
mandodiao Skrevet 3. april 2023 Del Skrevet 3. april 2023 Man kan vell peke finger så mye man vil, kvinner ditt, menn datt. Jeg tenker at overbevisningen om samfunnets undergang ikke er så sterkt tilstede blant folk flest. På tross av Erna sine oppfordringer om å pisse i buksa. Noen som har sterke argumenter enten for eller i mot at alle isolerte land burde ligge nærmere Somalia enn Norge i fødselsrate? 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå