Gå til innhold

Den norske fertilitetsraten - Et symptom på store underliggende samfunnsproblemer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
The Very End skrev (9 minutter siden):

Eller det handler om at folk ikke lengre ser behovet for den ultimate egotrippen med å produsere mange barn fordi de er redd for å bli ensomme når de blir gamle? Personlig handler det overhode ikke om å vise meg for noen, det handler om at jeg ønsker et godt liv med hun jeg er glad i fremfor å kun eksistere for å oppdra en barnehage. Barn er oppskrytt og er mer en tvang fra omgivelsene i disse dager. «Skal du ikke ha barn??» og andre gammel-kultur holdninger henger fortsatt igjen. Livet burde handle om noe annet enn jaget etter å reprodusere.

Å produsere barn er det minst egoistiske man kan gjøre og er selve bærebjelken i menneskehetens og alle andre arters utvikling og overlevelse.

Dessverre er det stadig fler som velger å ikke få barn. En svært kortsiktig , materialistisk, egoistisk og ikke-bærekraftig holdning som har fått lov til å vokse de siste årene. En holdning som på sikt vil skape store samfunnsmessige endringer og problemer.

Det må bli mye bedre tilrettelagt for flere barn i i-landene hvis vi ønsker å beholde velferd og livskvalitet.

Lenke til kommentar

Hvis alle skal ha mastergrad (25 år) rase ifra seg (30-35 år) bygge karriere (30) og kjøpe seg inn i boligmarkedet i storby i en ok bydel med plass til 3 (35) så er man i slutten av 30-årene før barn blir aktuelt.

På det tidspunktet så er man mindre fruktbar, og vinduet for å få 3 barn er veldig lite.

Hvis det før var sånn at de fleste tok mål av seg å få ca 2 barn når de var 25 så var det noen som fikk 0, noen som fikk 4 og snittet ble kanskje 2.1. Hvis vi nå tar mål av oss å få ca 2 barn når vi er 37 så er det langt flere som får 0 barn, langt færre som får 4, og snittet blir godt under 2.

Det virker både som en kultur-ting og et spørsmål om hvordan man ordner samfunnet. Kanskje flere burde få barn mens de studerer? Mens kvinnekroppen er på sitt sterkeste, far har en fleksibel hverdag og kan være oppe om natta, og besteforeldre er friske og raske?

Kanskje ordninger som oppfordrer oss til å bosette oss i distriktene, ta utdanning digitalt sånn at vi kan kjøpe oss enebolig når vi er 24 heller enn 36 er en løsning?

Barn er en glede og en byrde. Jeg tror at det er en «smitte-effekt» hvis man vokser opp med småbarn rundt seg eller venner får barn så øker sjansen for at man selv vil ha barn. Det å ha realistiske forestillinger om hva dette innebærer (livet ditt er ikke over, men det er heller ingen dans på roser) øker kanskje sjansene for at man får en til, og at man klarer å gi knotten en god start på livet.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Nordmenns nye «hobby»; sutring og klaging får konsekvenser. En bortskjemt, materialistisk og negativ innstilling til livets realiteter, får også konsekvenser for barneproduksjonen.

Man er ikke «vellykket» før man har modellkropp, har reist verden rundt, skaffet seg en opphypet utdannelse, godt betalt jobb og kjøpt seg arkitekttegnet bolig før man er 30. Strekkmerker, bekkenløsning, våkenetter og ammebryster strider mot alle idealer og blir stort sett omtalt som uønsket/negativt.

Lenke til kommentar

Det har skjedd to ganske store endringer i nær fortid. Som jeg mener har skylden for lav fødselsrate (og kanskje for trådstarters vinkling)

Det er mye mer slitsomt å ha barn i barneskolealder
Et ektepar jobber 80 timer i uken utenfor hjemmet i småbarnsperioden. 
Når 40t uken ble funnet opp var det med premisset at en av foreldrene tok seg av hjemmet og barna

Effektiv og lovlig prevensjon som man ikke bli utstøtt for å bruke

• Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Inspector said:

Nordmenns nye «hobby»; sutring og klaging får konsekvenser. En bortskjemt, materialistisk og negativ innstilling til livets realiteter, får også konsekvenser for barneproduksjonen.

Man er ikke «vellykket» før man har modellkropp, har reist verden rundt, skaffet seg en opphypet utdannelse, godt betalt jobb og kjøpt seg arkitekttegnet bolig før man er 30. Strekkmerker, bekkenløsning, våkenetter og ammebryster strider mot alle idealer og blir stort sett omtalt som uønsket/negativt.

Si meg, hvem er de som sutrer? Anbefaler å ta to steg tilbake å reflektere over eget innlegg og holdninger her. 
Kan vi eventuelt enes om at folk skal kunne ha valget uten å måtte bli klassifisert som sutrende eller egoistiske?

Endret av The Very End
  • Liker 5
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (21 minutter siden):

Det har skjedd to ganske store endringer i nær fortid. Som jeg mener har skylden for lav fødselsrate (og kanskje for trådstarters vinkling)

Det er mye mer slitsomt å ha barn i barneskolealder
Et ektepar jobber 80 timer i uken utenfor hjemmet i småbarnsperioden. 
Når 40t uken ble funnet opp var det med premisset at en av foreldrene tok seg av hjemmet og barna

Effektiv og lovlig prevensjon som man ikke bli utstøtt for å bruke

Å ha småbarn i Norge er vesentlig enklere enn i mange andre land. Vi har helsetjeneste uten egenbetaling, barnetrygd, generøse permisjonsordninger, sponsede barnehageplasser. Kolleger fra f.eks. England beskriver en virkelighet hvor det å få barn er et økonomisk løft og karriere-stopper på en helt annen måte enn her.

Å ha småbarn vil aldri bli _lett_. Det er tungt på mange ulike måter, og det er vanskelig å være innovativ på jobb eller gi det lille ekstra når en liten røver har holdt deg oppe halve natta. Hvis jeg skulle starte en grunderbedrift med 7 ansatte så ville jeg kanskje ha gått for de som er ferdige med barn eller som ikke ønsker barn.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, knutinh said:

Å ha småbarn i Norge er vesentlig enklere enn i mange andre land. Vi har helsetjeneste uten egenbetaling, barnetrygd, generøse permisjonsordninger, sponsede barnehageplasser. Kolleger fra f.eks. England beskriver en virkelighet hvor det å få barn er et økonomisk løft og karriere-stopper på en helt annen måte enn her.

-k

Jepp, men i f.eks England er det veldig vanlig at en forelder ikke jobber 40t uke de første 3 årene.

Problemet jeg peker på er at det er ganske uutholdelig for et ektepar å jobbe 80t i uken i småbarnsperioden.

og grunnen til at man MÅ dette er boligpriser.

Og grunnen til at boligprisene er så høye er at folk har to inntekter å låne på.

jeg kunne gjerne fått barn nummer 3 hvis jeg og kona hadde råd til å begge jobbe 50%

sånn det er nå er det IKKE aktuelt å få mer enn 2 (de er 2år og 6år nå)

9 timers dager i barnehage for 1åringer er ikke bra, verken for barnet eller foreldrene

• Liker 3
Lenke til kommentar
Inspector skrev (26 minutter siden):

Mennesker har alltid villet utmerke seg. Være den som tjente mest, hadde de mest veloppdragne barna, den som hadde bygd sitt eget hus med bare nevene…

Hvis statusjaget blir til hinder for å forplante seg så har man ihht Darwin vist at genene dine ikke er gode nok til å bli ført videre. Tough luck.

-k

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (12 minutter siden):

Jepp, men i f.eks England er det veldig vanlig at en forelder ikke jobber 40t uke de første 3 årene.

Og grunnen til det er vel i stor grad at barnehageplasser er uhorvelig dyrt?

Sitat

Problemet jeg peker på er at det er ganske uutholdelig for et ektepar å jobbe 80t i uken i småbarnsperioden.

Vi opplevde det ikke slik. Rett nok var det lystbetonte jobber med lite fysisk slit og veldig fleksible arbeidsgivere og vi kunne skyve på ting sånn at en jobbet tidlig og en sent.

Det betyr at foreldrene ser mindre til hverandre og resten av livet blir satt litt på vent. Faren min brukte 10-15 år av livet sitt under småbarnsfasen til å totalrenovere huset i tillegg til jobb. Det kunne han neppe ha gjort om moren min hadde jobbet i den perioden.

Sitat

og grunnen til at man MÅ dette er boligpriser.

Og grunnen til at boligprisene er så høye er at folk har to inntekter å låne på.

Det stemmer. Når velstanden har gått opp og alle vil bo i by så har bokostnader seilt opp som den primære utgiftsposten, og dessverre er den i stor grad et nullsumspill om de samme tomtene slik at jo mer de andre tjener, jo mer må du også tjene for å kunne operere i samme boligmarked.

Sitat

jeg kunne gjerne fått barn nummer 3 hvis jeg og kona hadde råd til å begge jobbe 50%

sånn det er nå er det IKKE aktuelt å få mer enn 2 (de er 2år og 6år nå)

Jeg hadde også lyst på 3 barn fram til jeg fikk nr 2 som var en håndfull. Dvs økonomi var ikke grunnen til at jeg stoppet ved to.

Sitat

9 timers dager i barnehage for 1åringer er ikke bra, verken for barnet eller foreldrene

Jeg er enig i at mye barnehage i ung alder er et eksperiment. Nå har vi vel holdt på noen år og burde ha sett de verste konsekvensene?

Det er også økonomisk diskuterbart om det lønner seg å sponse 3 barnehageplasser for av lavtlønnede foreldre skal kunne jobbe. Eller om det hadde vært bedre økonomi om en av dem var hjemme.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sokr skrev (16 timer siden):

Det er mange årsaker til at færre barn, men her vil jeg fokusere på kvaliteten på menn i kvinners øyne.

Løsningen er å starte med seg selv. Vi kan bare få kontroll på oss selv, ikke andre.

Avhengig av alderen din, her ser du at en ung kvinne sliter med det samme.

Brev fra en eldre kvinne til en ung kvinne som leter etter en kjæreste.

Sitat

Innsenderen påpeker at hun aldri har fått bekreftelse fra en gutt.

For å være 26 år, synes jeg tankegangen er ganske så selvsentrert og veldig passiv. Det finnes selvfølgelig dem som har talent for kjærlighet, og som får masse bekreftelse og lett finner seg kjærester. Men for mange av oss er det ikke slik. Vi får ikke bekreftelse, den må vi tilkjempe oss. For oss krever det innsats å finne en kjæreste – og vilje og nysgjerrighet.

Og vi må være villige til å gå på trynet, mange ganger. Jeg vil derfor spørre: Hva har du gjort for å få en kjæreste? Hvor langt har du strukket deg? Hvor mye ubehag har du tålt?

Menn kan vel få barn til de er 70 år, kvinner blir ufruktbare. Dette gjør at kvinner over 40 år ofte ikke er attraktive for menn, så her har menn et biologisk fortrinn.

Kvinner har begynt å fryse ned egg. Slik sikres barnefødslene inn i fremtiden.

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Subara skrev (2 timer siden):

Løsningen er å starte med seg selv. Vi kan bare få kontroll på oss selv, ikke andre.

Avhengig av alderen din, her ser du at en ung kvinne sliter med det samme.

Brev fra en eldre kvinne til en ung kvinne som leter etter en kjæreste.

Menn kan vel få barn til de er 70 år, kvinner blir ufruktbare. Dette gjør at kvinner over 40 år ofte ikke er attraktive for menn, så her har menn et biologisk fortrinn.

Kvinner har begynt å fryse ned egg. Slik sikres barnefødslene inn i fremtiden.

Tanken om å plassere inn egg hos damer på 45 +, er ikke optimal.Da blir man på en måte foreldre til sine egne barnebarn.

Foreldre på 25-30 er biologisk mye bedre egnet .

Lenke til kommentar
Inspector skrev (8 minutter siden):

Tanken om å plassere inn egg hos damer på 45 +, er ikke optimal.Da blir man på en måte foreldre til sine egne barnebarn.

Jeg leste om et system de bruker i Nepal (?) for å forhindre at åkerlappene splittes opp via arv. To brødre gifter seg med en kone. De får barn men ingen vet hvem av de to som er den biologiske faren, så begge er fornøyd. Når foreldrene dør så arver de felles sønnene.

Kanskje Norske kvinner kunne lage en tilsvarende deal med menn. Bo sammen med en sprek 25-åring og en etablert 45-åring. Begge har sjansen for å bli fedre, gamlingen bidrar med husvære og ungdommen maler hus og lever til barna er godt voksne?

-k

Lenke til kommentar
Inspector skrev (9 minutter siden):

Det kan jeg være enig i. En kvinne løper også større risiko under svangerskapet etter fylte 40 år.

Jeg tror noen venter lenge med å få barn for å ha full kontroll. Finne den riktige partneren, være i fast jobb og eie sin egen leilighet. Helst bør jo både mor og far eie en leilighet selv i tilfelle de blir skilt. Nesten 1/2 parten av alle ekteskap går i vasken.

Et press rundt å lage lykkelige barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Mannen med ljåen said:

Fertilitet i ulike land

https://www.fn.no/Statistikk/fruktbarhet

Niger, Den demokratiske republikken Kongo, Tsjad og Somalia ligger på over 6 barn per kvinne. Dette er land folk flykter fra.

Nær motsatt ende av listen finner vi mange av de velfungerende landene som afrikanere flykter til.

Global fertilitet i 1950 var 5 og nå er den 2,5. Globalt problem. Sammenlign gjerne topp og bunn men det er trenden som er relevant.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Nei, lav fertilitet er ikke et globalt problem. Lav fertilitet er ikke et problem i Somalia.

Lav fertilitet er et problem i de land som føder mindre enn 2.1 barn per kvinne.

Til gjengjeld er barnedødeligheten 21 ganger høyere i Somalia enn i Norge.

Da er det praktisk å få flere barn hvis man ikke har en stat som tar vare på deg når du blir gammel.

Kanskje det er svaret på å få opp fertiliteten her også? Hvis det var slik at når du blir gammel får du null hjelp fra den norske stat, da hadde du kanskje fått noen flere barn for å være sikret. Da måtte kanskje til og med jeg få meg et barn, selv om jeg ikke har lyst på barn.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Nei, lav fertilitet er ikke et globalt problem. Lav fertilitet er ikke et problem i Somalia.

Lav fertilitet er et problem i de land som føder mindre enn 2.1 barn per kvinne.

Når jeg sier at det er et globalt problem, snakker jeg om den globale trenden, og årsakene bak.

Variasjon mellom topp og bunn betyr ikke at du kan velge å ignorere en global trend der fertiliteten er halvert siden 1950. Siden du trekker fram Somalia, er det slik at tallet der var 7,25 i 1950, toppet seg med 7,7 i 1998 men også der har falt til 5,75 i 2022. 2 poeng på 25 år. Om den utviklingen skulle fortsette eller forsterker seg, blir de også å passere 2 poeng i dette århundret.Selv om du velger å definere 2,1 som grensen for et problem, er altså trenden at selv de landene som har høyest fødselsrate per kvinne kommer til å få samme problemet dette århundret. Det er dramatisk.

Og dersom et land klarer komme seg ut av ekstrem fattigdom, blir også den trenden raskt forsterket. Det er delvis derfor det globale tallet har falt så mye - fordi flere land har gått fra ekstrem fattigdom med høy barnedødelighet, til mindre ekstrem fattigdom.

De fattigste landene vil alltid ha de høyeste fødselstallene, og det vil alltid være variasjon mellom rike og fattige land. Men som du nå får tydelig demonstrert er det et urovekkende fall globalt, og dette er ikke et lokalt fenomen.

En viktig komponent i hvorfor rike land får færre barn er som man viser til, at lang utdanning og lav barnedødelighet fører til lav fødselsrate. For å få høyere/lavere fødselstall enn snittet er dette grunnleggende kulturelle faktorer.

Men trenden bak endringene, grunnen til at det blir vanskeligere å få barn i industriland er vist å ha sammenheng med et raskt fall i sædkvalitet. Dette er ikke en kulturell årsak. Det virker å være knyttet til teknologi/kjemi. Man er eksponert for en rekke kjemikalier og noe reduserer sædkvaliteten i industriland bekymringsfullt raskt. Og som statistikken utvetydig viser er det et globalt problem.

Teknologisk utviklede land har både det laveste tallet i utgangspunktet og dårligst sædkvalitet, men alle land er berørt. Samtidig som mange fattige land over tid får lavere barnedødelighet og økt industrialisering, som vil gi dem samme utviklingen som i-landene, både kulturelt og iht. sædkvalitet.

Endret av tommyb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...