Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilke deler trenges få i hop ledning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
32 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Er den skadet langs hele, burde du bytte hele.

Hvor mange ledere er inni kabelen? To?

Må vel være flere enn to hvis det her også skal være mulig med blinklys og bremselys i tillegg til "kjørelys".

Men ser ut som det er flere partier som er skadet her, så er kanskje greit å bare bytte hele. Kommer jo litt an på dimensjonen på lederne for hvor enkelt det evt. er å avisolere og fikse....

Lenke til kommentar

Beste er å lodde dem sammen med skikkelig krympestrømpe over.
Men en annen løsning som mange gjør er å bruke Scotchlok.

https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/kabelinstallasjon/koblingslister-klemmer/skjoteklemmer-008066/

Disse har kniver i seg og er fylt med lim så trenger ikke avmantle og de blir sånn passe vanntett.

Putter bare i ledningene man skal skøyte og klemmer den sammen med en tang.
Mulig du må ha en større utgave da avhengig av hvor tykk kabelene er.

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
vidor skrev (5 minutter siden):

Jeg ville byttet den kabelen. Får du noen proffe til å se over den kommer de til å si det samme. Du finner ikke noen seriøse som tar ansvaret på å "fikse" den hvis den skal fungere i all slags vær over tid.

Null problem å fikse den så den varer over tid, men det lønner seg ikke så helt rett at ingen vil utføre den jobben fremfor å bare bytte den. Det er bare å kappe reint, tre på krympestrømpe med lim og lodde sammen endene for så å krympe enkelt leder. Til slutt tar en krympestrømpe over hele og krymper sammen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
stamkunde skrev (18 timer siden):

Målet er at jeg kan koble sammen ledningene igjen. Er ikke det veien å gå? noen til tips å sammenkoble slitte ledninger og helt avkappet ledning. 

Fungerer det med de jeg klemmer inn for å så en skjøte/forbindelse på det igjen?

Husk at denne skal håndteres og utsettes for søle, salt, kulde, varme osv. Det er mange nok tilhengere med lysfeil allerede.

Best å bytte hele greia

Lenke til kommentar
9 minutes ago, minim said:

Null problem å fikse den så den varer over tid, men det lønner seg ikke så helt rett at ingen vil utføre den jobben fremfor å bare bytte den. Det er bare å kappe reint, tre på krympestrømpe med lim og lodde sammen endene for så å krympe enkelt leder. Til slutt tar en krympestrømpe over hele og krymper sammen. 

De som kan dette vil ikke gjøre det, så da ender man opp med at jobben utføres av andre og en får en "løsning" som i 99% av tilfellene ikke er god nok. Da er det det rett og slett ikke verdt å ta risken med det når det i sum sikkert blir like billig å bytte ut en å kjøpe materiell for å forsøke å utbedre.

Lenke til kommentar
minim skrev (2 timer siden):

Null problem å fikse den så den varer over tid, men det lønner seg ikke så helt rett at ingen vil utføre den jobben fremfor å bare bytte den. Det er bare å kappe reint, tre på krympestrømpe med lim og lodde sammen endene for så å krympe enkelt leder. Til slutt tar en krympestrømpe over hele og krymper sammen. 

ja, jeg har koblet til alle brutte ledninger, og fått det til å virke. Får inntrykk at flere lys virker nå enn da jeg kjøpte den. 

Både fremre lys virker både på høyre og venstre side nå, forut var det kun venstre side. 

Blinke lys virker. 

Det jeg ikke hadde var krympe strømpe, dermed blir spørsmålet er det andre muligheter man kan benytte seg til å få det isolert?

kan jeg splitte opp krympe strømpen?

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (14 minutter siden):

ja, jeg har koblet til alle brutte ledninger, og fått det til å virke. Får inntrykk at flere lys virker nå enn da jeg kjøpte den. 

Både fremre lys virker både på høyre og venstre side nå, forut var det kun venstre side. 

Blinke lys virker. 

Det jeg ikke hadde var krympe strømpe, dermed blir spørsmålet er det andre muligheter man kan benytte seg til å få det isolert?

kan jeg splitte opp krympe strømpen?

Du kan bruke vulkteip og så et lag eller to med isolasjonsteip over vulkteipen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (På 2.4.2023 den 12.11):

Du kan bruke vulkteip og så et lag eller to med isolasjonsteip over vulkteipen.

jeg kjøpte vulkteip i biltema og jeg kjøpte elektrotape hos biltema med høy slitestyrke, art.nr 61-638. Noe usikker om elektrotapen er isolerende og den jeg skal bruke i all slags vær. Den kostet relativt mye. 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (7 minutter siden):

Elektrikerteip er ikke isolerende. Den vil løsne veldig fort pga. regn, sol, salt og skit. Derfor du må bruke vulkteip. Skal du ha elektroteip over kan du feste hver ende med en liten strips for å få den til å henge litt lengre.

Ok, da kjøpte jeg feil, det stod for lite om teipen når jeg var i butikken, da har dem sannsynligvis ingen isolerende tape i biltema. Formålet var nettopp stå imot regn, sol, salt og skit. Da må jeg ta den tilbake til butikken, og få pengene tilbake til å kjøpe evt. noe annet. 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (13 minutter siden):

Elektrikerteip er ikke isolerende. Den vil løsne veldig fort pga. regn, sol, salt og skit. Derfor du må bruke vulkteip. Skal du ha elektroteip over kan du feste hver ende med en liten strips for å få den til å henge litt lengre.

isolasjonstape

her fant jeg en type som man kombinerer med vulkteip. 

Det er vel noe som bare kan bestilles?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...