nacario Skrevet 1. april 2023 Del Skrevet 1. april 2023 (endret) Tabbet meg å klarte prestere å kjøre 84kmt ved 70 kmt fartsgrense ca 40-30m foran en fotoboks på vei ut fra sandnes kl 8.. senket farten ned til 70 i dette sekundet jeg ble obs på boksen. Nistirret hele veien på boksen for å se etter rødt lys/blink, men så ingenting, som de angivelig gir når bilde tas? Er det et tydelig blink, og når gis det, når man passerer? Farlig å dagdrømme.. Endret 1. april 2023 av nacario Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 1. april 2023 Del Skrevet 1. april 2023 Fotobokser er ikke alltid påslått. Fordi det krever en viss innsats og arbeid av politiet å analysere bilder, dokumentere og sende boten. Kan hende du hadde flaks. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 1. april 2023 Del Skrevet 1. april 2023 Jeg ble blinket for et par år siden, holdt ca 15 kmt over grensa. Kom aldri noe regning eller noe. Ofte bildene blir for dårlige til at det holder. Lenke til kommentar
Valmeth Skrevet 1. april 2023 Del Skrevet 1. april 2023 Du skal kunne se et svakt rødt blink om den tar deg. Hvis du har kjørt forbi gjennomsnittsmålinger har du kanskje sett "blitsen". Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 1. april 2023 Del Skrevet 1. april 2023 (endret) Det er et rimelig tydelig blink, ja. Har blitt tatt et par ganger i fotoboks, og det lyser opp skikkelig. Forøvrig, fotobokser har en feilmargin i din favør. Du kan ligge 5 km over, og den registrerer deg som å ligge i fartsgrensa. Endret 1. april 2023 av RRhoads 1 Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 1. april 2023 Del Skrevet 1. april 2023 Jeg har hørt 10% + 1km/t er marginen, men vet ikke med 100% sikkerhet. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 1. april 2023 Del Skrevet 1. april 2023 Er ikke alle fotobokser som heller har kamera, de er tomme skall. I hvertfall mener jeg å huske å ha lest dette i en nyhetsartikkel noen år siden. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. april 2023 Del Skrevet 1. april 2023 nightowl skrev (10 minutter siden): Er ikke alle fotobokser som heller har kamera, de er tomme skall. I hvertfall mener jeg å huske å ha lest dette i en nyhetsartikkel noen år siden. Den regner jeg med at er utdatert, fra den tiden de hadde analoge kameraer. Nå er alt digitalt. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. april 2023 Del Skrevet 1. april 2023 Fotobokser tar bilde rett foran boksen. Bare å ta en tur forbi en snittboks og se på avstanden når den blinker. Lenke til kommentar
germanwhip Skrevet 1. april 2023 Del Skrevet 1. april 2023 1 minute ago, Dubious said: Bare å ta en tur forbi en snittboks og se på avstanden når den blinker. godt forsøk onkel politi, men jeg biter ikke på den der Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. april 2023 Del Skrevet 1. april 2023 germanwhip skrev (6 minutter siden): godt forsøk onkel politi, men jeg biter ikke på den der Snittbokser blinker for alle som passerer... 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. april 2023 Del Skrevet 1. april 2023 Dubious skrev (5 minutter siden): Snittbokser blinker for alle som passerer... Snittboksene blinker mye svakere enn vanlige bokser, det er bare såvidt man ser det. Er det IR? Vanlige bokser blinker mye kraftigere, men usikker på om de bruker "blitz" når det er lyst nok til at bildet blir bra uten. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 1. april 2023 Del Skrevet 1. april 2023 Trekk ifra feilmargin på speedometeret også. Med feilmargin i bilen + "goodwill" fotoboksen gir deg så kan det hende du i værste fall får bot for å ha kjørt 3-5 km/t over grensa. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 1. april 2023 Del Skrevet 1. april 2023 Slettet-fsaSP0zV skrev (Akkurat nå): Snittboksene blinker mye svakere enn vanlige bokser, det er bare såvidt man ser det. Er det IR? Vanlige bokser blinker mye kraftigere, men usikker på om de bruker "blitz" når det er lyst nok til at bildet blir bra uten. For 10 års tid siden kjørtes en test på en fotoboks utenfor arbeidsplassen min, slik at den tok bilde av alle som kjørte forbi. Det var en kraftig lysblitz. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. april 2023 Del Skrevet 1. april 2023 Slettet-fsaSP0zV skrev (15 minutter siden): Snittboksene blinker mye svakere enn vanlige bokser, det er bare såvidt man ser det. Er det IR? Vanlige bokser blinker mye kraftigere, men usikker på om de bruker "blitz" når det er lyst nok til at bildet blir bra uten. Jeg vet ikke hva de bruker, men det lyser rødt når en passerer. Lenke til kommentar
Phantom Software Skrevet 1. april 2023 Del Skrevet 1. april 2023 6 hours ago, ExcaliBuR said: Jeg har hørt 10% + 1km/t er marginen Det er kanskje bare 5% nå, men uansett er det jo fordi det er en faktisk unøyaktighet i målingene. Det er ikke slik at den alltid går til din fordel. Om de har en sikkerhetsmargin på 10% så vil det si at de kan måle deg til å gå 10% raskere enn du faktisk kjørte. Om de gjør de så kan ikke du også kjøre 10% over fartsgrensa og slippe unna med det. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. april 2023 Del Skrevet 1. april 2023 Jeg har en snittfart på 84 km/t mellom snittboksene, når jeg ligger først i køen, eller bak andre vogntog. Passerer fotobokser opp til +4. Fartsmåler viser rett fart. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 1. april 2023 Del Skrevet 1. april 2023 Phantom Software skrev (1 time siden): Det er kanskje bare 5% nå, men uansett er det jo fordi det er en faktisk unøyaktighet i målingene. Det er ikke slik at den alltid går til din fordel. Om de har en sikkerhetsmargin på 10% så vil det si at de kan måle deg til å gå 10% raskere enn du faktisk kjørte. Om de gjør de så kan ikke du også kjøre 10% over fartsgrensa og slippe unna med det. Hæ? Fotobokser bruker trykksensorer i asfalten. Det er en ganske nøyaktig måling basert på tilbakebelagt avstand over tid. Det er lite unøyaktigheter i det. 2 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 1. april 2023 Del Skrevet 1. april 2023 ExcaliBuR skrev (5 minutter siden): Hæ? Fotobokser bruker trykksensorer i asfalten. Det er en ganske nøyaktig måling basert på tilbakebelagt avstand over tid. Det er lite unøyaktigheter i det. Stemmer det. Husker en som slapp unna bot, fordi akselavstanden ikke stemte. 1 Lenke til kommentar
Phantom Software Skrevet 1. april 2023 Del Skrevet 1. april 2023 16 minutes ago, ExcaliBuR said: Hæ? Fotobokser bruker trykksensorer i asfalten. Det er en ganske nøyaktig måling basert på tilbakebelagt avstand over tid. Det er lite unøyaktigheter i det. Jo ok, tenkte på eldre fartsmålere siden påstanden var 10% sikkerhetsmargin på målingene. Og poenget er det samme: dersom måten du blir målt på har en sikkerhetsmargin på X % så vil det ikke si at du kan kjøre X % over fartsgrensa uten å bli tatt, siden feilmarginen like gjerne kan slå ut negativt mot deg som positivt for deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå