jorem Skrevet 31. mars 2023 Del Skrevet 31. mars 2023 Blandebatteri av typen på bildet var vanlig på 1980-tallet, men er naturligvis ikke i salg lenger. Den ene plasthendelen er brukket. Noen som har en ide om hvor jeg kan få kjøpt en sliik? (Eventuelt en liknende type passer i samme feste) Hadde vært fint hvis det går an å fikse dette billig og enkelt, uten å bytte blandebatteri. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 31. mars 2023 Del Skrevet 31. mars 2023 Jeg tror dette er en gammel Lyng. Tips må bli gjenvinningsstasjoner eller loppemarked, kanskje garasjesalg. 1 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 31. mars 2023 Del Skrevet 31. mars 2023 Du kan jo prøve denne: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=74451698 1 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 31. mars 2023 Del Skrevet 31. mars 2023 3D-printer, om det ikke er plast som er umulig å lime kan det jo være en mulighet, skjære ut noe tilsvarende i tre. Vet ikke hvor du bor, flere bibliotek har 3D-printer som man kan leie. Sikkert andre steder også? 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 31. mars 2023 Del Skrevet 31. mars 2023 (endret) Her er ein litt annan variant. Eg tvilar litt på at hendelen er lik. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257639210 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=279314565 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=117950100 Redigert: Hendelen til desse er ein del lenger enn til springen til trådstartar, så dette måtte evt. bli som naudløysing. Pent blir det iallefall ikkje! Endret 1. april 2023 av torbjornen 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 31. mars 2023 Del Skrevet 31. mars 2023 Barndomsminner. Jeg husker den tåpelige krana der, og lurte bestandig på hvorfor den billige plasten ikke knakk. Irriterende fordi men må løfte begge for å få lunkent vann. Den ble byttet ut i barndomshjemmet for lenge siden ved oppussing. Nå har foreldrene mine en mer moderne kran, med en sånn joystick som gir mer vann hvis du løfter den, og justerer temperatur ved å svinge den venstre/høyre. Det er ikke så dyrt. Du bør ha rørlegger for å gjøre det lovlig i henhold til forsikringen, tror jeg. Men det er en solid oppgradering. Den gamle slites jo også. Etter hvert kan den vel lekke, så trenger du enda mer reservedeler. 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 31. mars 2023 Del Skrevet 31. mars 2023 14 minutes ago, Mannen med ljåen said: Nå har foreldrene mine en mer moderne kran, med en sånn joystick som gir mer vann hvis du løfter den, og justerer temperatur ved å svinge den venstre/høyre. Moderne? Altså en kran fra 90-tallet, og ikke 80-tallet? 😁 (OK, ok, det er vel fortsatt den dominerende typen.) (Jeg har nettopp byttet pakninger i en kjøkkenvariant av en sånn kran fra Gustavsberg; 1995-modell.) 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 31. mars 2023 Del Skrevet 31. mars 2023 Mannen med ljåen skrev (5 minutter siden): Barndomsminner. Jeg husker den tåpelige krana der, og lurte bestandig på hvorfor den billige plasten ikke knakk. Irriterende fordi men må løfte begge for å få lunkent vann. Det var jo enklare enn alternativet på den tida, som var å skru på begge to. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 31. mars 2023 Del Skrevet 31. mars 2023 Farmor hadde denne. Du får ikke engang varmtvann og kaldtvann i samme tut, men må fylle vasken, og bruke den som et vaskefat om du ikke nøyer deg med kaldtvann. Jeg er evig takknemlig for fremskrittet, og anbefaler oppgradering til noe sånt: Så uendelig mye bedre i bruk. 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 31. mars 2023 Del Skrevet 31. mars 2023 Mannen med ljåen skrev (22 minutter siden): Etter hvert kan den vel lekke, så trenger du enda mer reservedeler. Sjølve kraninnmaten er nok enklare å få tak i. Då er det nok verre med gummiproppane i kjøkkenvaskane. Desse er forlengst utette, og er vel neppe mogeleg å skaffe. (Om nokon skulle ha fungerande proppar til "vintage" Evalet og/eller Ballingslöv kjøkkeninnreiing frå 60/70-talet kan det hende at eg er interessert). Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 31. mars 2023 Del Skrevet 31. mars 2023 torbjornen skrev (3 minutter siden): Då er det nok verre med gummiproppane i kjøkkenvaskane. Desse er forlengst utette, og er vel neppe mogeleg å skaffe. ( Jeg googlet gummipropp kjøkkenvask, og fikk masse treff. Men jeg vet ikke diameter. Prøvd å måle den gamle? 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 31. mars 2023 Del Skrevet 31. mars 2023 Mannen med ljåen skrev (7 minutter siden): Jeg googlet gummipropp kjøkkenvask, og fikk masse treff. Men jeg vet ikke diameter. Prøvd å måle den gamle? Eg tvilar på at det er noko uoriginalt som passar utan vidare. Om eg ikkje hugsar feil var det ein pigg i midten som skal passe i eit hol i vasken. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 31. mars 2023 Del Skrevet 31. mars 2023 Universalpropp, funker ikke det? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. april 2023 Del Skrevet 1. april 2023 jorem skrev (På 31.3.2023 den 11.59): Noen som har en ide om hvor jeg kan få kjøpt en sliik? Usikker på hvor du kan kjøpe ny, men du kan alltids 3D printe en ny del. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. april 2023 Del Skrevet 1. april 2023 Sikker på at noen har laget designet på de der for 3D-printing? Det er jo et godt forslag hvis noen har gjort det, og hvis du tilfeldigvis kjenner noen med 3D-printer. 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. april 2023 Del Skrevet 1. april 2023 Mannen med ljåen skrev (36 minutter siden): Sikker på at noen har laget designet på de der for 3D-printing? Det er jo et godt forslag hvis noen har gjort det, og hvis du tilfeldigvis kjenner noen med 3D-printer. Det ser ikke ut som noe vanskelig å tegne en tilsvarende del i feks ThinkerCAD. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. april 2023 Del Skrevet 1. april 2023 Du legger til grunn at trådstarter, eller et annet medlem av forumet, vil bruke tid på dette, og disponerer utstyr få har. For all del, å designe 3D-printede reservedeler for å holde gamle ting i live er fascinerende, men ikke nødvendigvis verdt det. Lag gjerne hundre eksemplarer og selg dem på Finn for andre i samme situasjon. Eller betal en rørlegger, og få det gjort. 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. april 2023 Del Skrevet 1. april 2023 Mannen med ljåen skrev (10 minutter siden): Du legger til grunn at trådstarter, eller et annet medlem av forumet, vil bruke tid på dette, og disponerer utstyr få har. Det finnes bibliotek som har 3D skrivere til utlån, men du har nok rett i antagelsen din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå