Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål angående nedgiring!


dan83

Anbefalte innlegg

Kanskje litt teit spørsmål, men har det noe som helst å si for girkassa om man girer direkte ned fra feks 4 giret til 2, eller er "innom" 3 giret med girspaken(med clutchen inne) mens man girer ned? Er vel mest optimalt å sette den rett til 2 giret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spiller ikke noe stor rolle.

Føles det som det "lugger" fordi det er litt stor hastighet kan man gjerne bruke høyrefoten litt til å matche turtallet med det man skal ha. F.eks når man skal girer ned før forbikjøring, eller for motorbrems i nedstigning. Smidigere og sliter mindre clutch da. Kjører man samme bilen ofte så gjør man det uten å tenke på det til slutt.

Lenke til kommentar

Så lenge hastigheten på bilen ikke overstiger det giret er laget for når du slipper ut clutchen så går det helt fint. Men kjører du for fort kan det fort eksplodere en motor, girkasse eller andre deler tilknytta motor og drivverk. Så lenge du kjenner bilen din og ikke er en ape når du kjører så burde det gå helt fint, sunn fornuft er tingen.

Av oss som er glad i å kjøre bil, så er vi ofte innom alle gira når vi skal gire ned får å få jevn nedbremsing hele veien, gjerne med en kombinasjon av motorbrems og fotbrems. 
Matching av turtall når man girer ned gjør at girskiftene blir silkemyke, selv når man slipper ut clutchen raskt.

Hvis du vil lære mer så kan jeg anbefale å søke litt rundt på youtube om hvordan man kjører fort på bane. Det er mye man kan ta med fra racerbanen for å være en bedre sjåfør på veien også.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...