Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bygge batteri til hytta av elbil celler


Anbefalte innlegg

Har anskaffet meg ett 16 kWt el-bil batteri fra 2011 bestående av 88 celler. Har potensielt mulighet for å bruke 84 av disse i mitt evt. tenkte 7S12P 24V batteri. Om alle cellene er brukbare da, skal teste hver enkelt celle for å finne kapasitet og selvutladdelse. 

Men har noen spørsmål rundt BMS, skal det monteres en BMS pr 7S batteribank for så å koble dem i parallell? Har 8S BMSer som fulgte med batteripakken men tviler dem kan brukes her.

 

Hvilken ampere styrke på BMS anbefales? Har en 600W 24VDC-230VAC pure sine wave inverter med 90% effektivitet som blir hovedtrekket på denne, noen få ampere til 12V lys, gassalarm og forbrenningtoalett (cinderella gass) via 24v til 12v digital omformer. Med dette forbruket er det vel ingen behov for kjøling? Er varming av batteri på vinter en ting? 

 

Solcelle laderen er en 30A MPPT tilknyttet ett 380w panel så 12 i parallell nok overkill med god margin men ett singel 7S blir alt for lite. Har også en smartlader på 24V 10A fra en kassert industrivasker som kan brukes med aggregat.

 

Tanken er å kvitte meg med gass kjøleskapet og heller montere ett vanlig med høy effektivitet.

 

Det sier seg selv at forsiktighet under byggingen er en selvfølge. Batteriene har skrudde poler (M8)

 

Takk for innspill

Endret av aandre-j
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Batteripakken er nominelt på 325V og veier 173kg.

Cellene

er fra GS Yuasa
vekt på 1700g
har opprinnelig kapasitet på 50Ah
nominell spenning på 3,7V
energitetthet 109Wh/kg
er prismatiske Li1Mn2O4 batterier
max C (lading) 3,1

En serie med 7 slike celler har spenning på 29,4V når de er fulladet.

Du må måle kapasiteten og intern motstand på hver celle og merke dem med dette. Deretter sortere dem i grupper som har tilnærmet like egenskaper. Når du har gjort dette vil du se hvor mange grupper du vil få ut av de opprinnelige 88 cellene.

Lenke til kommentar
On 4/1/2023 at 10:06 AM, aandre-j said:

Ser Nissan Leaf sine batterier har varmeelementer men ingen kjøling. Er dette for å kunne dra mye strøm på kalde batterier eller tar dem skade av kulde?

Kan ikke si å ha hørt om at Li-batterier tar skade av normal kulde, men de er mindre effektive og avgir mindre strøm i forhold til hvor mye batteriet tappes når det er kaldt. Derfor får man lavere rekkevidde på en elbil om vinteren sammenlignet med om sommeren. Samme som gjør at batteritiden går ned på en mobiltelefon hvis den brukes når det er kaldt.

Har du vedfyring på hytta' ville jeg montert batteriet slik at vedfyringen sørger for romtemperatur på batteriet når det blir brukt. Men det må også tas høyde for brannsikkerhet i og med litium-batterier kan utgjøre en "eksplosjonsfare". Jeg skriver med anførselstegn ettersom det vel i liten grad dreier seg om en reell eksplosjonsfare, men egentlig om fare for eksplosjonsartet brann... Men det er likevel noe som må tas hensyn til. Kanskje batteriet kan plasseres i en egen frittliggende, godt isolert bu/kasse med en kanal med vifte hvor varmluft kan føres fra hytta' til bu'a/kassen? 

I alle fall de første utgavene av Leaf hadde ikke særlig rask lading. Dermed hadde de liten eller ingen behov for å kjøles. Hva som er tilfellet med nyeste utgaver av Leaf vet jeg ikke, men mener å ha sett at heller ikke de har særlig rask lading, og dermed trolig heller ikke behov for kjøling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...