SirreStrikk Skrevet 29. mars 2023 Del Skrevet 29. mars 2023 Er blitt innkalt til som vernepliktig akademisk befal. Jeg ønsker ikke denne tjenesten, og leser på lovdata at innkallelse til verneplikt/førstegangstjeneste bortfaller det året jeg fyller 33 (jeg fyller 34 i år). Forsvaret mener at dette kun gjelder for førstegangstjeneste, og ikke som vernepliktig akademisk befal. Jeg vurderer å engasjere advokat for dette, men vis det er håpløst så dropper jeg det å forsøker å finne andre alternativer. Noen som kan hjelpe til med tolkningen? Det ligger som eget kapittel under verneplik, men står ikke noe spesifikt om bortfall under selve kapittelet. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-06-16-779/KAPITTEL_9#KAPITTEL_9 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 29. mars 2023 Del Skrevet 29. mars 2023 Det er sikkert verd å la en jurist ta en times tid titt på dette vil jeg tro. Har du forsøkt å kontakte forsvaret og rett og slett bedt om å slippe? Det er tross alt redusert verdi i en arbeidstaker som ikke er det på frivillig basis. Lenke til kommentar
SirreStrikk Skrevet 29. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2023 9 minutes ago, Leo_ said: Det er sikkert verd å la en jurist ta en times tid titt på dette vil jeg tro. Har du forsøkt å kontakte forsvaret og rett og slett bedt om å slippe? Det er tross alt redusert verdi i en arbeidstaker som ikke er det på frivillig basis. Da skal jeg gjøre det. Ja, jeg ringte de nettopp og de sa det var uaktuelt for meg å slippe så lenge jeg var tjenestedyktig. Lenke til kommentar
Populært innlegg krikkert Skrevet 29. mars 2023 Populært innlegg Del Skrevet 29. mars 2023 Norske statsborgere har verneplikt fra året de fyller 19 år og til utløpet av det året de fyller 44 år, se forsvarsloven § 6. Etter siste ledd kan Kongen gi forskrift om vilkår om og fritak fra verneplikt. Det er denne forskriften - vernepliktsforskriften - du linker til. Forsvarsloven § 17 bestemmer at tjenesteplikten for vernepliktige omfatter 1) førstegangstjeneste, 2) repetisjonstjeneste, 3) årlig heimevernstjeneste, og 4) offisers-, befals- og spesialistopplæring. Forsvarsloven § 22 bestemmer at plikten til å gjennomføre førstegangstjeneste (altså tjenesteplikt etter pkt. 1 over) faller bort 1) hvis tjenestepliktige ikke er innkalt innen året man fyller 28 år, eller 2) hvis tjenestepliktige har medvirket til utsettelse av førstegangstjeneste, hvis man ikke er innkalt innen året man fyller 33 år. Dette er ikke fritak for verneplikten - bare for førstegangstjenesten. Du er imidlertid innkalt til VAB-tjeneste, som er hjemlet i forsvarsloven § 27 om sivil utdanning som har betydning for Forsvaret, og er kategorisert som "offisers-, befals- og spesialistopplæring", og er tjenesteplikt etter pkt. 4 over. Dette er ikke førstegangstjeneste etter forsvarsloven § 17, og påvirkes derfor ikke av aldersgrensene i forsvarsloven § 22. 5 6 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. mars 2023 Del Skrevet 29. mars 2023 Kan ikkje sjå at det ligg noko forarbeid eller veiledning til forskrifta heller. Einaste eg kan sjå som kan være aktuelt å krangle på er at det i § 46 står at vernepliktige akademikere bør innkallast snarast mogleg etter at den sivile utdanninga er fullført. Om det er ei stund sidan du vart ferdig med utdanninga så kan ein start være å be om ei grunngjeving for kvifor ein velger å ta deg inn no til tross for at forskrifta seier at du burde vært innkalla rett etter utdanninga var ferdig. Lenke til kommentar
SirreStrikk Skrevet 29. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2023 Jeg ringte på nytt og fortalte at jeg er medlem av et politisk parti som er for legalisering/avkriminalisering av rusmidler og at jeg står for dette selv, samt at jeg har noen saker hvor jeg ikke har blitt dømt til tross for tilståelse men har blitt henlagt av ukjente grunner. Skal ikke gå inn på sakene men de er definitivt ikke forenelig med hva forsvaret står for. Men han mente at det skulle gå greit siden mangelen var så stor at forsvaret trengte meg. Lenke til kommentar
SirreStrikk Skrevet 29. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2023 39 minutes ago, The Avatar said: Kan ikkje sjå at det ligg noko forarbeid eller veiledning til forskrifta heller. Einaste eg kan sjå som kan være aktuelt å krangle på er at det i § 46 står at vernepliktige akademikere bør innkallast snarast mogleg etter at den sivile utdanninga er fullført. Om det er ei stund sidan du vart ferdig med utdanninga så kan ein start være å be om ei grunngjeving for kvifor ein velger å ta deg inn no til tross for at forskrifta seier at du burde vært innkalla rett etter utdanninga var ferdig. Jeg var utdannet for 1.5 år siden. Jeg tok kontakt med forsvaret i fjor fordi jeg mulig var interessert, men la det fra meg når jeg skjønte at jeg ikke koms til å bli sikkerhetsklarert av årsakene jeg nevnte her. Så spørs om de har grunnlag for å kalle meg inn når jeg selv tok kontakt? Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 29. mars 2023 Del Skrevet 29. mars 2023 Medisinske grunner til fritak er generelt best. Eller om du har en jobb som er samfunnskritisk. Ellers noen flere muligheter for utsettelse av tjenesten i inntil 3 år om du fortsetter med utdannelse, har omsorgsansvar, er politiker, gårdbruker med husdyrhold i næring osv... https://lovdata.no/forskrift/2017-06-16-779/§50 Ellers blir det å diskreditere seg selv på en eller annen måte så du ikke får sikkerhetsklarering. Men det får jo gjeme konsekvenser senere i det sivile liv også... - evt misbruk/bruk av rusmidler / noe på rullebladet - medlemsskap i organisasjon/forening som utelukker sikkerhetsklarering kan kanskje være en vei (Tiden for å melde seg inn i Russisk/Kinesisk-vennskapsforening kanskje ?) Du får ihvertfall lønn ihht akademisk utdannelse som er mer enn man kan si om førstegangstjenesten... 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. mars 2023 Del Skrevet 29. mars 2023 SirreStrikk skrev (2 minutter siden): Så spørs om de har grunnlag for å kalle meg inn når jeg selv tok kontakt? Dette skal eigentleg ikkje ha betydning, men det er klart at når du har tatt kontakt så er du sjølvsagt på radaren slik at terskelen for å kalle inn akkurat deg har blitt lavare. 1 Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 29. mars 2023 Del Skrevet 29. mars 2023 SirreStrikk skrev (15 minutter siden): Jeg var utdannet for 1.5 år siden. Jeg tok kontakt med forsvaret i fjor fordi jeg mulig var interessert, men la det fra meg når jeg skjønte at jeg ikke koms til å bli sikkerhetsklarert av årsakene jeg nevnte her. Så spørs om de har grunnlag for å kalle meg inn når jeg selv tok kontakt? Det juridiske fikk du fint avklart av krikkert, Forsvaret kan kalle deg inn. Så har Forsvaret vært tydelige på at de ønsker det. Du ønsker ikke det, og det forstår sikkert Forsvaret, men de har mulighet og behov, og setter da dine ønsker til side. Det føles nok ut som misbruk, men det er en av "ulempene" med å bo i hvilket som helst land som har et forsvar. Landets interesser kommer først, og denne gangen velger landet akkurat deg, uten at du vil. Du er jo voksen, så du skjønner det helt sikkert selv, men jeg prøver meg like vel - nå er du kommet hit. Det beste du kan gjøre, er å hele veien være tydelig på at du ikke ønsker å tjenestegjøre, men vær samtidig tydelig på, og gjør; selv om jeg ikke har lyst, vil jeg utføre arbeidet på en god måte, og være en positiv bidragsyter. Altså: Vær proff. Selv om du har fått tildelt en jobb du ikke vil ha, er det en sjanse ikke mange får, og den er nesten helt sikkert en veldig god mulighet til å bli en ettertraktet ansatt etter du er ferdig. Lykke til. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. mars 2023 Del Skrevet 29. mars 2023 SirreStrikk skrev (21 minutter siden): Jeg ringte på nytt og fortalte at jeg er medlem av et politisk parti som er for legalisering/avkriminalisering av rusmidler og at jeg står for dette selv, samt at jeg har noen saker hvor jeg ikke har blitt dømt til tross for tilståelse men har blitt henlagt av ukjente grunner. Skal ikke gå inn på sakene men de er definitivt ikke forenelig med hva forsvaret står for. Men han mente at det skulle gå greit siden mangelen var så stor at forsvaret trengte meg. Det er helt rutine at folk som blir innkalt til førstegangstjeneste plutselig oppdager politiske sympatier og masse grums i bakgrunnen sin. Du er antagelig den fjerde denne uka som ringer for å innrømme slikt. Sikkerhetsklarering er en separat prosess. For at du skal unngå innkalling må du være tjenesteudyktig. Terskelen for dette er omtrent på "du kan ikke under noen omstendigheter få sikkerhetsklarering". Politiske sympatier kan ikke føre til klareringsnekt, se sikkerhetsloven § 8-4 femte ledd. Tvert om er det faktisk bedre for din sikkerhetsklarering at du innrømmer det enn om du hadde fortiet/løyet om det, så ironisk sett har du faktisk styrket din egen posisjon ved å ta det opp. 5 2 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 29. mars 2023 Del Skrevet 29. mars 2023 2 hours ago, SirreStrikk said: Er blitt innkalt til som vernepliktig akademisk befal. Har du ikke vært inne til førstegangstjeneste? Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 29. mars 2023 Del Skrevet 29. mars 2023 mobile999 skrev (1 time siden): Har du ikke vært inne til førstegangstjeneste? Man har uansett verneplikt etter fullført førstegangstjeneste. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 29. mars 2023 Del Skrevet 29. mars 2023 Jeg ble kalt inn i Heimevernet 10år etter endt førstegangstjeneste. 1 uke i året, med minimal kompensasjon. Jeg kjemper gjerne for landet, men dette var utrolig dårlig bruk av tiden min, og jeg hadde en arbeidsgiver som ikke var særlig patriotisk, så de ga kun ulønnet permisjon, noe som gjorde at jeg måtte bruke en ferieuke i året på å tjenestegjøre for ikke å lide økonomisk. Jeg gikk sikkerhetsklareringsruten; sendte de noen feriebilder fra Amsterdam i A4 format og sa at vi måtte oppdatere sikkerhetsklareringen min, ref. bilde. De kastet meg da ut, og sendte meg i politiavhør med 5 betjenter, narkohund og hår/blodprøve kit. Men jeg tror hovedårsaken her kanskje var at jeg var satt opp med AG3 og MP5 som skulle oppbevares i egen bopel, mulig det krever høyere sikkerhetsklarering enn å være akademisk befal. 1 Lenke til kommentar
Gjest c6675...4e2 Skrevet 30. mars 2023 Del Skrevet 30. mars 2023 Hva er egentlig det akademiske befal? Garden? Anonymous poster hash: c6675...4e2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. mars 2023 Del Skrevet 30. mars 2023 Gjest c6675...4e2 skrev (2 minutter siden): Hva er egentlig det akademiske befal? Garden? Anonymous poster hash: c6675...4e2 Legar, tannlegar, prestar, juristar, osv. Det er altså personar med høg utdanning som forsvaret har bruk for til å utføre jobben sin. Det er altså litt same ordninga som når forsvaret sett dei som har fagbrev til å utføre yrket sitt under fyrstegongstenesta, til dømes at den med kokkeutdanning får teneste som kokk, bilmekanikarar får teneste på køyretøyverkstedet, osv. For kvifor skal forsvaret tilsette personar med rett utdanning og tilby dei vanleg lønn når forsvaret kan pålegge militærteneste og betale med lommerusk og mat. 3 Lenke til kommentar
Penny Skrevet 30. mars 2023 Del Skrevet 30. mars 2023 2 minutes ago, Guest c6675...4e2 said: Hva er egentlig det akademiske befal? Garden? Anonymous poster hash: c6675...4e2 Befal som i sin førstegangstjeneste får befalsgrad i kraft av en lengre akademisk utdannelse, snarere enn det vanlige løpet befalsskole/krigsskole. Disse får da en begrenset kommandomyndighet som kun gjelder innenfor deres felt, snarere enn en generell kommandomyndighet. Dette gjelder leger, tannleger, veterinærer, jurister og prester. En lege blir da løytnant og kan beordre sanitetssoldatene sine i oppgaver som gjelder utførelsen av sanitetstjeneste, men skal ikke gi ordre til feks soldater fra en geværtropp som holder til i nærheten. 2 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 30. mars 2023 Del Skrevet 30. mars 2023 Ikke helt det du spør om, men husk å tenk over om du har noen medisinske grunner som gjør at du kan slippe. Det er jo en legitim grunn til å slippe, så lenge du ikke lyver om dine eventuelle medisinske skavanker. Lenke til kommentar
RookieNO Skrevet 30. mars 2023 Del Skrevet 30. mars 2023 Penny skrev (11 minutter siden): Befal som i sin førstegangstjeneste får befalsgrad i kraft av en lengre akademisk utdannelse, snarere enn det vanlige løpet befalsskole/krigsskole. Disse får da en begrenset kommandomyndighet som kun gjelder innenfor deres felt, snarere enn en generell kommandomyndighet. Dette gjelder leger, tannleger, veterinærer, jurister og prester. En lege blir da løytnant og kan beordre sanitetssoldatene sine i oppgaver som gjelder utførelsen av sanitetstjeneste, men skal ikke gi ordre til feks soldater fra en geværtropp som holder til i nærheten. Husker fra min egen førstegangstjeneste at disse befalene var betydelig slappere i sin militære fremstilling. De ble regelrett idiotforklart av yrkesbefal. Dessverre var ofte de akademiske befalene betydelig mer oppegående enn yrkesbefalet... 2 1 Lenke til kommentar
Medlem Skrevet 30. mars 2023 Del Skrevet 30. mars 2023 (endret) Har man fått utsatt tjenesten gå grunn av utdannelse må man regne med å bli innkalt når utdannelsen er over. Det var vel sånn når jeg var inne i hvert fall Dette er en plikt. Du kan vel eventuelt søke om overføring til sivilforsvaret av ideologiske grunner ? (Ellers mener undertegnede vi bør tilbake til det gamle systemet at alle skal inn siden verden er om den er) Endret 30. mars 2023 av Medlem 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå