dan83 Skrevet 29. mars 2023 Del Skrevet 29. mars 2023 hei, hvis jeg ripper opp dyre ting jeg har kjøpt, eller det blir ett lite merke, så plager slikt meg unormalt mye. For å ta noen eksempler: kjøpte nytt kamerahus i fjor til 30 000kr. Brukt det mye og har derfor fått ett par små merker. Disse merkene er såpass små at man må nesten vite hvor man skal se for å finne dem. Kjøpte også en meget dyr laptop(dell xps 17) for blant annet foto redigering og også fått ett bitte lite merke på ene hjørnet, hvor man ser karbon laget under(flekk som er lysere) Denne flekken er også såpass liten og ubetydelig at man nesten må lete for å finne den. Klarte å få ett par riper i frontruta på bilen(mulig isskrapa) og liten på siden av bilen som også plager meg utrolig mye, selv om disse ripene er relativt ubetydelige. Vet jo at alt dette er bruksgjenstander og det viktigste er jo at det fungerer som det skal, men allikevel så plager slike ubetydelige kosmetiske ting meg over lengere periode. Skaper mye støy oppi hodet. Kan jo ikke være helt normalt? Jeg får ofte ett forhold til tingene mine og liker å ta vare på det jeg har. Jeg er heller ikke den typen som kjøper nytt hele tiden. Og siden jeg er en ivrig naturfotograf, så er jo alle disse tingene nevnt over veldig viktige for meg for å kunne drive med min lidenskap. Så kanskje dette kan forklare noe av problemet mitt? Men jeg kan jo ikke regne med at alt jeg bruker skal se nytt ut for evig, men virker som det er det hjernen min "ønsker", for å si det på den måten. Lenke til kommentar
Nepa Skrevet 29. mars 2023 Del Skrevet 29. mars 2023 dan83 skrev (2 timer siden): Skaper mye støy oppi hodet. Nei, det er ikke akkurat en diagnose. Hvis en hadde vokst opp i en fattig del av verden, med litt slum og søppelplasser omkring seg, ville en ha vært glad til tross for riper og slitasje. Dermed er det trolig en kulturforskjell. Jeg prøver selv å utbedre slitasje når det er mulig. F.eks. er det mulig å kjøpe en bitteliten lakk (på størrelse med neglelakk) i samme fargetone som bilen. Eller hvis bilen er hvit, kan den faktisk males ørlite med hvit maling. Nrk har et program som handler om tvangslidelser, hvis du vil vite hva det er. Serien heter "Sinnssykt" (beklager tittelen). Som sagt er det ikke en diagnose å være misfornøyd, kanskje i tilfelle et sinneproblem hvis alt forfallet rundt en fører til irritasjon og høyt blodtrykk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå