Gå til innhold

IS terrorister hentes tilbake til Norge. (Daesh/IS søstrene saken) .

Terrorister utvandret fra Norge skal få komme tilbake?   

62 stemmer

1. 1. Ta terrorister inn til Norge

• Ja
      8
    • Nei
      51
    • Usikker
      3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
plankeby skrev (20 timer siden):

Positivt å se at søstrene fortsatt er atskilt og at forhør ser ut til å gjøres grundig.

Er ikkje ueining, men kor lang tid skal det eigentleg ta å avhøyre dei to systrene? Etter at dei kom til Norge og vart arrestert onsdag 29 mars så har det vært 35 fulle virkedager om vi trekk frå fridagane i mai samt arbeidsdagen i dag. Og fortsatt meiner politiet at dei treng fire veker til.
Jobben skal sjølvsagt gjerast grundig, men 12 veker med avhøyr er ganske lenge så ein eller annan plass må det gå tapt veldig mykje tid.
Eg er også litt skeptisk til kva politiet hadde gjort om tingretten ikkje hadde gitt løyve til fire nye veker og hadde meint at 8 veker var nok, hadde då systrene fått anledning til å samordne sine forklaringar på ein slik måte at heile straffesaka kunne ha stranda?

Ideelt sett så burde vel politiet hatt nok ressursar og tid til at dei kunne gjort seg ferdig med alle avhøyra innafor dei 8 vekene som dei viste dei hadde til rådigheit, at dei fekk 4 "bonusveker" av tingretten burde ikkje være avgjerande for å få fullført jobben.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Er ikkje ueining, men kor lang tid skal det eigentleg ta å avhøyre dei to systrene? Etter at dei kom til Norge og vart arrestert onsdag 29 mars så har det vært 35 fulle virkedager om vi trekk frå fridagane i mai samt arbeidsdagen i dag. Og fortsatt meiner politiet at dei treng fire veker til.
Jobben skal sjølvsagt gjerast grundig, men 12 veker med avhøyr er ganske lenge så ein eller annan plass må det gå tapt veldig mykje tid.
Eg er også litt skeptisk til kva politiet hadde gjort om tingretten ikkje hadde gitt løyve til fire nye veker og hadde meint at 8 veker var nok, hadde då systrene fått anledning til å samordne sine forklaringar på ein slik måte at heile straffesaka kunne ha stranda?

Ideelt sett så burde vel politiet hatt nok ressursar og tid til at dei kunne gjort seg ferdig med alle avhøyra innafor dei 8 vekene som dei viste dei hadde til rådigheit, at dei fekk 4 "bonusveker" av tingretten burde ikkje være avgjerande for å få fullført jobben.

Et poeng det. Utfordringen er den enorme bevisbyrden og krav til kvalitet på bevisene, som skal komme fra et udemokratisk, korrupt og vestfiendlig land. Dette forsinker saken stort. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (På 29.3.2023 den 9.53):

Men det er jo ikke så enkelt heller... De som dro til Kongo, kan ha begått et drap, og står ovenfor dødstraff/livsfarlig fengsel for å ha gjort noe ulovlig. En homofil som reiser til Iran for å besøke familien, vil kunne stå ovenfor samme straff, men da for noe man er totalt uenig i er riktig. Begge har begått lovbrudd vel viten om konsekvensene av lovbruddet, skal begge råtne der, skal begge forsøkes hentes hjem, eller skal man gjøre forskjell på de, og da med hvilket grunnlag? 

Da sier vi på en måte at vi vil at Norsk rett skal stå over retten i landet hvor handlingen ble begått.

* Hvis jeg kjøper sex i Thailand så vil den Norske staten straffe meg.

* Hvis jeg begår drap i Thailand og får 10 års fengsel så gjør Norge ingenting?

* Hvis jeg begår majestetsfornærmelse i Thailand og får 10 års fengsel så vil den Norske staten kjempe med nebb og klør og alle diplomatiske midler for å hente meg hjem så jeg slipper straff?

Et problem med dette er at Norge normalt ikke har samme tilgang på vitner og bevis for å kunne dømme/frikjenne oss for hva vi har gjort på fremmed jord. Et annet problem er at disse andre statene nok vil oppleve dette som et ufint inngrep i deres suverenitet. Hva må Norge betale (eller «betale») for at Kongo gir fra seg Norske fanger som er lovlig dømt i Kongo?

-k

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (21 timer siden):

Da sier vi på en måte at vi vil at Norsk rett skal stå over retten i landet hvor handlingen ble begått.

* Hvis jeg kjøper sex i Thailand så vil den Norske staten straffe meg.

* Hvis jeg begår drap i Thailand og får 10 års fengsel så gjør Norge ingenting?

* Hvis jeg begår majestetsfornærmelse i Thailand og får 10 års fengsel så vil den Norske staten kjempe med nebb og klør og alle diplomatiske midler for å hente meg hjem så jeg slipper straff?

Et problem med dette er at Norge normalt ikke har samme tilgang på vitner og bevis for å kunne dømme/frikjenne oss for hva vi har gjort på fremmed jord. Et annet problem er at disse andre statene nok vil oppleve dette som et ufint inngrep i deres suverenitet. Hva må Norge betale (eller «betale») for at Kongo gir fra seg Norske fanger som er lovlig dømt i Kongo?

-k

Nei vi setter oss vel nødvendigvis ikke over andres lover? 

Norge bør enten gi hjelp til alle, eller hjelp til ingen som havner i bråk i utlandet, og hjelpepakka de får bør være tilnærmet lik. Hvis vi skal bestemme hvem vi skal hjelpe basert på følelser og mediepress så blir det veldig vanskelig og urettferdig. Hjelpen bør bestå i å sørge for at den tiltalte får mest mulig rettferdig sak. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Valmeth skrev (6 minutter siden):

Hvordan hadde dette fungert om man reiste til Russland, utførte terror i Ukraina, dreit seg ut, reiste hjem og ble tiltalt & dømt? 

Et par år i fengsel og alt er glemt?

Nei, disse menneskene i eksemplet ditt hadde fått lenger straff, ettersom de faktisk hadde utført terror og dermed skadet/drept mennesker. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det viktige i denne saka er ikkje straffa, det som er viktig er at det no er etablert ein rettspraksis på at det er straffbar deltaking i ein terrororganisasjon også når ein "berre" har vært med på å fasilitere for terroristane. Det er no fastsatt at du kan terrordømmast sjølv om du ikkje har stått for terroren sjølv, det er tilstrekkeleg å ha bidratt med matlaging, husstell og psykologisk støtte. 

Det var ikkje gitt at det forelå heimel i straffelova til å dømme, men no har vi slått fast at også støttespelarar kan terrordømmast. Betydninga av dette er at vi i framtida potensielt også kan terrordømme dei støttespelararane som hjelper terroristar under påskudd av å kalle det humanitært arbeid. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (3 minutter siden):

Jeg klarte faktisk stemme Ja på pollen ved en feil. Lolol. Beklager det!

Pytt pytt.

Det er uansett en veldig dårlig skrevet poll, med sterk føring i både spørsmålet og alternativene. 

Ikke er det relevant for saken heller. 

Det er jo ingen som ønsker eller forsvarer å ta terrorister inn til Norge, slik pollen hevder. Derimot er det noen som stiller spørsmålstegn ved om konene til terroristene også skal defineres som terrorister. Eller om de bare skal defineres som kvinner med ekstremt dårlig dømmekraft vedr valg av mann (det er p.t. ikke kriminelt å velge seg en dårlig mann). Hva med foreldre, søsken eller barn av ISIS-terrorister? Skal de også defineres som terrorister? 

Jeg mener ikke at kvinnene er uskyldige. Bare så det er sagt. Men jeg anerkjenner diskusjonen. Jeg forstår at noen ønsker å gå opp grensene. At Norges lover og juss-vesenet ble utfordret på dette, ser jeg bare som positivt.

Det er kult at vi turde å ta disse spørsmålene i retten! Og vi må tørre å høre hypotesene fra begge parter. Heldigvis trenger vi ikke å være enige. 🙃

Og nå er det altså slått juridisk fast; de er (hvertfall delvis) medskyldige til å fasiliteter for terror-virksomhet. Nok til å havne i buret. De har ikke vært delaktige nok til å få 30 år bak lås og slå. Det synes jeg også er rett og rimelig. Faktisk.

Jeg vil tørre å påstå at det disse kvinnene har gjort, er mindre alvorlig enn det mennene deres utførte av handlinger. Langt mindre alvorlig! Mennene utførte terror. De var ansvarlige for drap og lidelse. Kvinnene har, meg bekjent, ikke drept noen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (3 timer siden):

Jeg vil tørre å påstå at det disse kvinnene har gjort, er mindre alvorlig enn det mennene deres utførte av handlinger. Langt mindre alvorlig! Mennene utførte terror. De var ansvarlige for drap og lidelse. Kvinnene har, meg bekjent, ikke drept noen. 

Sannsynligvis har du rett. Samtidig så sa mange av Yezidi-jentene at IS-kvinnene var de verste. Og disse var vel også beryktet i leiren de satt i. Så helt umulig å vite og selvsagt umulig for en domstol i Norge å dømme på med mindre det dukket opp Yezidi-ofre for disse kvinnene.

Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (13 timer siden):

Samtidig så sa mange av Yezidi-jentene at IS-kvinnene var de verste. Og disse var vel også beryktet i leiren de satt i. Så helt umulig å vite og selvsagt umulig for en domstol i Norge å dømme på med mindre det dukket opp Yezidi-ofre for disse kvinnene.

Hvis det finnes bevis (f.eks. vitneutsagn fra andre personer, men også andre former for bevis), så burde det være trivielt å dømme de på bakgrunn av bevis. 

Dersom det ikke finnes noe mer håndfast enn løse rykter, så nei, da er det med ett mye vanskeligere å slå fast at det var slik. 

Jeg kjenner ikke til disse ryktene en gang, men så har jeg ei heller aldri gravd så mye i forholdene rundt kvinnene. Det forventer jeg at aktoratet har gjort. Såpass med tillit har jeg til rettsvesenet. (De har tross alt jobbet hardt for å få anklaget og dermed dømt kvinnene.) Hvis det fantes noe håndfast rundt dette, som impliserte at disse to kvinnene var med på det, vil jeg tro det kom for en dag?!

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

Hvis det finnes bevis (f.eks. vitneutsagn fra andre personer, men også andre former for bevis), så burde det være trivielt å dømme de på bakgrunn av bevis. 

Dersom det ikke finnes noe mer håndfast enn løse rykter, så nei, da er det med ett mye vanskeligere å slå fast at det var slik. 

Jeg kjenner ikke til disse ryktene en gang, men så har jeg ei heller aldri gravd så mye i forholdene rundt kvinnene. Det forventer jeg at aktoratet har gjort. Såpass med tillit har jeg til rettsvesenet. (De har tross alt jobbet hardt for å få anklaget og dermed dømt kvinnene.) Hvis det fantes noe håndfast rundt dette, som impliserte at disse to kvinnene var med på det, vil jeg tro det kom for en dag?!

Det er vanskelig å dømme på det, det er jeg enig i. Derfor var jeg også kritisk til at de skulle hentes hit da det bare ville bli en mindre straff.

"På vegne av NRK spurte de hvordan leirsjefen hadde opplevd de norske søstrene.

Da sa Rashid Omar at de to norske statsborgerne var del av en ekstrem gruppering, som sanksjonerte kvinner som avvek fra de praktiske og moralske reglene de mente gjaldt.

– De gikk til angrep på kvinner på markedet som ikke hadde dekket til ansiktet. De fra Norge var også der, hevdet leirsjefen."

https://www.nrk.no/norge/xl/hevder-de-var-moralpoliti-1.16636464

Så ekstreme som de er/var er det altså grunn til å tro at de var svært deltagende IS-medlemmer.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (På 25.1.2025 den 16.16):

no/norge/xl/hevder-de-var-moralpoliti-1.16636464

Så ekstreme som de er/var er det altså grunn til å tro at de var svært deltagende IS-medlemmer.

De er også sterkt tilknyttet Bhatti og Profet-bevegelsen til Bhatti. Disse to somalierne mener jeg er er ypperlige kandidater til å miste sitt norske statsborgerskap, og bli utvist fra Schengen på livstid. 

https://www.utenfilter.no/2025/02/01/uten-filter-avslorer-isil-nettverket-rundt-baerumssostrene/

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...