Gå til innhold

Den hurtigst voksende pressgruppen=DE KRENKEDE

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Her er det også en krenket person med stor innflytelse: https://www.tv2.no/underholdning/god-kveld-norge/pirelli-benestad-vil-ga-til-sak-mot-staten-advokaten-er-aktivert/15523467/

Burde ikke Esben Ester være svært fornøyd med å få lov til å leve ut sin legning ?

Hen forsøker å sette likhetstegn mellom krenking og det å miste legelisensen.
Legelisensen mister man kun pga brudd på regelverk og ikke pga en sær seksuell legning med tilhørende ekstremt oppmerksomhetsbehov…..

Lenke til kommentar
Subara skrev (På 29.3.2023 den 23.46):

Jeg synes at alt snakket om "krenkelseshysteriet" er overdrevet. Hvis man ikke føler seg krenket eller føler skam, trenger man jo ikke irritere seg over at andre har det sånn. Folk er forskjellige.

Å bli krenket handler ikke bare om at en enkelt person blir lei seg. Det handler også om normer for hva som skal føre til at du blir arbeidsledig.

Man kan stikke hodet i sanden og trøste seg med at «dette er en liten minoritet med pur unge, emosjonelt veike mennesker», men disse skal jobbe for NAV, politi og rettsvesen og ta avgjørelser som påvirker meg og deg fysisk.

Det er langt bedre å ta ondet ved roten enn å vente til infeksjonen har satt seg i samfunnet.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (På 31.3.2023 den 15.36):

Det franske ordet for 'svart' er 'noir', og det er helt uproblematisk å bruke det på fransk for å beskrive hudfarge. Det finnes også et ord i spansk som ligger veldig nær det ordet som begynner på N som du antageligvis tenker på, men der betyr det også rett og slett 'svart', altså navnet på en farge. (I den grad rådende fargeteorier aksepterer at svart og hvit er farger.) Dette ordet er det helt uproblematisk å bruke i Spania eller andre spansktalende land.

I tilfeller der det altså er vanlig å bruke ordet som begynner på N som du antageligvis tenker på i spansk, så kan jeg ikke komme på noen eksempler der man ikke ganske enkelt kan oversette det til 'svart' på norsk, istedenfor å bruke ordet som begynner på N som du antageligvis tenker på.

At ordene 'noir' og 'negro' er nøytrale ord i fransk og spansk, gjør det ikke automatisk ok å bruke 'neger' på norsk. Det tilsvarende norske ordet er 'svart'. Og motsatt, hvis man føler seg presset til å ikke bruke 'neger' på norsk, så betyr ikke det at man ikke lenger kan bruke 'noir' og 'negro' på fransk og spansk. Det betyr heller ikke at man ikke lenger kan snakke om landet Montenegro (som betyr Svartfjellene e.n.s.) som enkelte synes å mene.

Å klage over at man ikke lenger får aksept for å kalle folk for 'neger', kommer i samme kategori som å sutre over at det ikke lenger er greit å omtale folk som 'krøplinger' eller 'åndssvake' eller å tegne karikaturer av jøder med store neser, osv.

Men forskjellen er vel at nå er alle på internett, stedet for å bli fortørnet, provosert og krenket.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/ndmX5/suarez-i-ny-bok-er-jeg-rasist-nei-absolutt-ikke
At det å bruke termen «negro» på Spansk er et «nøytralt» ord gjør ikke dermed at det ikke kan bli bruduljer.

Det framstår som noe urimelig at jeg kan true en mann med juling, si at jeg har harvet over moren og tenner på den mindreårige sønnen, og slippe relativt ustraffet unna. Men hvis jeg sier «neger» så er karriere og sosialt liv over. Det er et misforhold som savner proporsjonalitet og som driver en kile mellom integrering.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
germanwhip skrev (På 31.3.2023 den 20.07):

nei fysj, tar andre enn 

plass i mediebildet, nå går virkelig verden under

Siden du ikke greide å gjengi hele setningen du quotet så repeterer jeg den her heller enn å la andre lesere bli ført bak lyset:

»I dagens mediebilde har vi heterofile, hvite, verdiskapende samfunnsstøtter blitt en krenket minoritet.»

Det er vel liten tvil om at de som får tilgang på medietid er kraftig profilert. Jeg synes kanskje at folk som bor i hovedstaden, har studert på Universitetet og er normalt utadvendt har temmelig god representasjon. Det hjelper å ha noen offerpoeng (mørk, muslimsk, transkjønnet feminist), men det hjelper også å ha makt i betydningen kulturell kapital.

De som er dårlig representert er kanskje bygdemenn med «utdaterte holdninger». Som har barn, betaler skatt, maler huset sitt men som ikke har noen «tung tid» å snakke om, et album å promotere eller smarte vendinger de plukket opp i studiene. Det vil være sosialt akseptabelt av meg å si at alle disse er uinteressante, har dårlige meninger og trygt kan forties til de dør. Det slår meg som temmelig usympatisk.

Man skal helst være standup komiker. Eller byplanlegger. Eller sosiolog. Næringslivsleder som nådde langt men ikke helt til topps. Om du går mye på ski («for de gode opplevelsene, ikke for den stramme rumpa»), bor i et trendy nabolag av Oslo men ikke for råflott («god smak, ikke show-off»), greier å markere deg med smått ironiske spark uten å markere for mye tilhørighet med de slemme (tm) så hjelper det. 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (12 timer siden):

Å bli krenket handler ikke bare om at en enkelt person blir lei seg. Det handler også om normer for hva som skal føre til at du blir arbeidsledig.

Man kan stikke hodet i sanden og trøste seg med at «dette er en liten minoritet med pur unge, emosjonelt veike mennesker», men disse skal jobbe for NAV, politi og rettsvesen og ta avgjørelser som påvirker meg og deg fysisk.

Det er langt bedre å ta ondet ved roten enn å vente til infeksjonen har satt seg i samfunnet.

-k

Det er noen jobber i samfunnet som krever at man er over gjennomsnittet robust. Jeg er sikker på at man ikke gir stillingen til en den ikke passer for. Det er nok av kandidater å velge i fra. Nordmenn er også veldig opptatt av fysisk trening, noe som styrker den mentale helsen.

At noen føler seg krenket og sier i fra om det, betyr ikke at en hel generasjon er på vei ned i bølgedalen.

Jeg er glad vi i dag har en åpen kommunikasjon om det som foregår på innsiden og prøver å komme til bunns i de plagsomme følelsene - som ellers kan sette seg på sjel og sinn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (42 minutter siden):

Det er noen jobber i samfunnet som krever at man er over gjennomsnittet robust. Jeg er sikker på at man ikke gir stillingen til en den ikke passer for. Det er nok av kandidater å velge i fra. Nordmenn er også veldig opptatt av fysisk trening, noe som styrker den mentale helsen.

Jeg tror at du misforstod setningen du quotet. Jeg snakket om folk som Vogels som får sparken fordi en anonym følte seg krenket av noe hun skrev på Twitter. Sånn sett handler fokuset på krenkelser om mer enn den krenkede.

https://www.tv2.no/nyheter/sparket-etter-melding-pa-twitter/15602992/

Sitat

At noen føler seg krenket og sier i fra om det, betyr ikke at en hel generasjon er på vei ned i bølgedalen.

Det overasker meg ikke at akkurat du tror at dette går helt fint, men jeg tror altså at det skaper skjøre mennesker og et dårlig samfunn.

Sitat

Jeg er glad vi i dag har en åpen kommunikasjon om det som foregår på innsiden og prøver å komme til bunns i de plagsomme følelsene - som ellers kan sette seg på sjel og sinn.

Jeg er trist for at vi i dag innbiller mennesker at de burde ha dårlige følelser inni seg når noen sier noe som er tabu - og at stadig mer blir tabu. Jeg tror at dette setter seg på sjel og sinn og forhindrer at (noen grupper av oss) får blitt voksne, robuste mennesker.

-k

• Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 28.3.2023 den 19.01):

Jeg er i egne øyne en vanlig nordmann, har barn, har vært gift lengre enn de fleste, grei jobb, ok økonomi, marginalt sykefravær, ingen ekstreme hobbyer, hverken røyker eller bruker dop, kun et par parkeringsbøter i «strafferegisteret». 

I dagens mediebilde har vi heterofile , hvite, verdiskapende samfunnsstøtter blitt en krenket minoritet. Vi får ikke lenger lov til å kalle en spade for en spade. Vi får ikke lenger lov til å lese litteratur i originalspråket. Vi sjikaneres av bedrevitere som forsøker å påføre oss diverse «skammer» og som snakker ned vårt verdisett. Verdisett som har bygget velferdssamfunnet gjennom generasjoner.
Politisk korrekthet og sutring overstyrer realisme og bærekraft.

Nå må jeg tydeligvis melde meg inn i «de krenkede» for å unngå fullstendig overkjøring og marginalisering.
Er det ikke på tide at den kloke norske nordmannen fra Norge får litt mer spalteplass ?

Du trenger ikke melde deg inn noen steder. Det lyser krenkelse av hele deg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 31.3.2023 den 19.38):

Takk for rettelsen. Men jeg er uenig angående bruken. På norsk beskriver det en hudfarge, ikke noe mer eller mindre.

På samme måte som at "mongo" eller "mongoloid" bare beskriver utseendet, eller blir det noe annet? Er det ok for deg når voksne kaller ungen din med downs for "mongis"?

• Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, knutinh said:

Jeg tror at du misforstod setningen du quotet. Jeg snakket om folk som Vogels som får sparken fordi en anonym følte seg krenket av noe hun skrev på Twitter. Sånn sett handler fokuset på krenkelser om mer enn den krenkede.

https://www.tv2.no/nyheter/sparket-etter-melding-pa-twitter/15602992/

Det er vanlig å ha policier som sier noe om hvordan ansatte skal te seg på SoMe for å ikke skade omdømmet til bedriften. Men det er selvfølgelig beleilig å bruke det som anti-krenkeskyts når uttalelsene var om trans.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Kakeshoma skrev (7 timer siden):

Det er vanlig å ha policier som sier noe om hvordan ansatte skal te seg på SoMe for å ikke skade omdømmet til bedriften. Men det er selvfølgelig beleilig å bruke det som anti-krenkeskyts når uttalelsene var om trans.

Å uttale seg som «ansatt i Equinor» er å eksplisitt sette arbeidsgiver i en potensiell klemme og noe som arbeidsgiver bør kunne reagere på.

Å uttale seg som privatperson som ivrige sjeler så kan velge å søke opp for å se om man er ansatt et sted som lar seg presse bør ytringsfriheten gå langt i å trumfe intern firma-policy.

-k

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
RRhoads skrev (12 timer siden):

Du trenger ikke melde deg inn noen steder. Det lyser krenkelse av hele deg.

Å være krenket, er det hippeste man kan være i dag. Da kan man opprette sin egen døgnflue av en influencerkanal for å dekke et overdrevet oppmerksomhetsbehov.
Akkurat som den gang det var mote å være skeiv, trans, ha ring i nesa, lilla hår eller slengbukser.

Mekanismene som driver de forskjellige motene har ikke sans for de gjennomsnittlige og bærekraftige samfunnsstøttene. 
Baksiden av Norges oljeøkonomi handler om raske penger, bortskjemt sutring og klaging….

Lenke til kommentar
frohmage skrev (18 timer siden):

På samme måte som at "mongo" eller "mongoloid" bare beskriver utseendet, eller blir det noe annet? Er det ok for deg når voksne kaller ungen din med downs for "mongis"?

Jeg har ikke barn med Downs syndrom, så jeg kan ikke svare for dem. Mongoloid er vel en nøytral term som ikke er i noe særlig bruk i dag, mens "mongis" er slang eller noe.

Generelt er jeg skeptisk til det å stadig bytte ut termer som beskriver noe "ufordelaktig" med nye termer. Som om stigmaet som ligger i det å ha redusert intelligens eller kromosom-"feil" plutselig blir borte om man bruker en ny, fresh term.

Videre så er det utrolig mange måter å være nedlatende eller å nedvurdere et annet menneske. Å tabulere dette ned til bruk/ikke bruk av en term er veldig snevert. Det er litt som å skulle (be-)dømme en påstått sleazy kollega basert på hvilke ord han sa. "Jeg sa jo at jeg respekterte henne?? At jeg samtidig lagde lepje-bevegelser med tunga og jokket i løse lufta betyr jo ingenting for det tekstlige innholdet i min kommunikasjon??"

Hvis et barn av meg blir overvektig så er det helt greit å beskrive det som overvektig. Jeg håper at man utviser klokskap i når og hvor man beskriver slikt foran barnet selv, andre barn etc. Å skulle re-brande det til "slankhets-begrenset" eller "kropps-generøs" virker for meg bare tilgjort.

Et barn (med en overvektig forelder) som var på besøk fortalte meg hvordan vi reagerer forskjellig på mat, og hvordan det er vanskelig(ere) for noen å holde en sunn vekt enn andre. Det var tydelig at dette var et sårt tema både for barnet (og sikkert også forelderen).

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 28.3.2023 den 19.01):

I dagens mediebilde har vi heterofile , hvite, verdiskapende samfunnsstøtter blitt en krenket minoritet. Vi får ikke lenger lov til å kalle en spade for en spade. Vi får ikke lenger lov til å lese litteratur i originalspråket. Vi sjikaneres av bedrevitere som forsøker å påføre oss diverse «skammer» og som snakker ned vårt verdisett. Verdisett som har bygget velferdssamfunnet gjennom generasjoner.
Politisk korrekthet og sutring overstyrer realisme og bærekraft.

Tja, skjønner at du trenger utblåsing, men dette innlegget er både unyansert og lite gjennomtenkt.

Det er vel ikke så mye «verdiene» som er under angrep, som det er fremtoningen. Jeg er også en hvit mann, og vi må vel ærlig innrømme vi har sluppet billig unna når det kommer til retorikk. Alt som ikke var «hvit, hetero mann» var jo fritt vilt frem til kanskje ti år siden. Homo, n-ord, kjerring ditt og kjerring datt ble brukt over en lav sko om absolutt alle som ikke passet inn i den boksen.

Så vokste heldigvis samfunnet opp. Og nå er det noen som overkorrigerer som bare juling. Og nå er det mange hvite menn som føler seg som et offer for både det ene og det andre, fordi vi i noen få år har måtte tåle det vi har utsatt alle andre for i omtrent hele historien på denne siden av år 0 i hvertfall.

Så er jeg ikke enig i at hvit mann skal brukes som et diskvalifiserende begrep, akkurat som det ikke skal gjøres om svart dame. Men etter så lang tid «på toppen» er det nesten bare å forvente at et paradigmeskifte som dette er, vil overkorrigere noe innledningsvis.

Kort oppsummert: Pust med magen. Det er ingen grunn til å være panisk. Vi lander snart på et fornuftig middelpunkt. Men litt tålmodige må vi være. Ikke ta sånn på vei. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
knutinh skrev (21 minutter siden):

Jeg har ikke barn med Downs syndrom, så jeg kan ikke svare for dem. Mongoloid er vel en nøytral term som ikke er i noe særlig bruk i dag, mens "mongis" er slang eller noe.

Hvis et barn av meg blir overvektig så er det helt greit å beskrive det som overvektig. Jeg håper at man utviser klokskap i når og hvor man beskriver slikt foran barnet selv, andre barn etc. Å skulle re-brande det til "slankhets-begrenset" eller "kropps-generøs" virker for meg bare tilgjort.

Kanskje det er tilstrekkelig å si overvektig? Færreste reagerer vel på det. Men å kalle noen en feit ku er jo noe annet. Akkurat som man sier downs syndrom i steder for mongo/mongoloid.

Du problematiserer dette mer enn det som er relevant for virkeligheten. Innlegget ditt er veldig Fox News-aktig. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
3 hours ago, knutinh said:

Termen mongoloid stammer opprinnelig fra raseforskning, særlig fra de som trodde mennesker hadde opprinnelse der man fant dem, altså at vi ikke har en felles opprinnelse, disse lente seg ofte på judeo-kristen skapelsesberetning; Såkalt polygenetisme.
Mange av teoriene innen polygenitisme ble brukt for å forsvare hvit supremasisme, og slaveri.

Årsaken til at man brukte termen mongoloid om folk med down-syndrom, er at folk med trisomi 21 ofte har epikantisk hudfold (en fold av hud som strekker seg fra øvre øyelokk til neserota, og dekker øyeeplet.) slik som er typisk for folk fra øst-Asia, inkludert blant andre; Mongolere.

Opprinnelig publisert i The Lancet i 1961

[...] We urge, therefore, that the expressions which imply a racial aspect of the condition be no longer used.
Some of the undersigned are inclined to replace the term Mongolism by such designations as 'Langdon Down Anomaly', or 'Down's Syndrome or Anomaly', or 'Congenital Acromicria'.
Several of us believe that this is an appropriate time to introduce the term 'Trisomy 21 Anomaly', which would include cases of simple Trisomy as well as translocations.

It is hoped that agreement on a specific phrase will soon crystallise once the term 'Mongolism' has been abandoned.

Det er makt i ord, ikke bare ordets eget innhold, men også majoritetsgruppens aksept av dårlige/støtende/ekskluderende/sjåvinistiske/rasistiske termer, forteller mottakeren av gitt term hvordan stor-gruppen synes det er akseptabelt å beskrive vedkommende.
Når man fks. refererte til ikke-skoleflinke barn som fks. Jonas, som idioter, så har det en effekt, ord rommer selvsagt ikke alt av overgrep majoritetssamfunnet kan begå mot minoriteter, men det er ikke riktig å fremstille det som nøytrale termer, det er en del av problemet, og bidrar til problemet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (10 minutter siden):

Termen mongoloid stammer opprinnelig fra raseforskning, særlig fra de som trodde mennesker hadde opprinnelse der man fant dem, altså at vi ikke har en felles opprinnelse, disse lente seg ofte på judeo-kristen skapelsesberetning; Såkalt polygenetisme.
Mange av teoriene innen polygenitisme ble brukt for å forsvare hvit supremasisme, og slaveri.

Årsaken til at man brukte termen mongoloid om folk med down-syndrom, er at folk med trisomi 21 ofte har epikantisk hudfold (en fold av hud som strekker seg fra øvre øyelokk til neserota, og dekker øyeeplet.) slik som er typisk for folk fra øst-Asia, inkludert blant andre; Mongolere.

Opprinnelig publisert i The Lancet i 1961

[...] We urge, therefore, that the expressions which imply a racial aspect of the condition be no longer used.
Some of the undersigned are inclined to replace the term Mongolism by such designations as 'Langdon Down Anomaly', or 'Down's Syndrome or Anomaly', or 'Congenital Acromicria'.
Several of us believe that this is an appropriate time to introduce the term 'Trisomy 21 Anomaly', which would include cases of simple Trisomy as well as translocations.

It is hoped that agreement on a specific phrase will soon crystallise once the term 'Mongolism' has been abandoned.

Det er makt i ord, ikke bare ordets eget innhold, men også majoritetsgruppens aksept av dårlige/støtende/ekskluderende/sjåvinistiske/rasistiske termer, forteller mottakeren av gitt term hvordan stor-gruppen synes det er akseptabelt å beskrive vedkommende.
Når man fks. refererte til ikke-skoleflinke barn som fks. Jonas, som idioter, så har det en effekt, ord rommer selvsagt ikke alt av overgrep majoritetssamfunnet kan begå mot minoriteter, men det er ikke riktig å fremstille det som nøytrale termer, det er en del av problemet, og bidrar til problemet.

Så... Når enkelte krever å betegne identitet som kjønn så er det i tråd med dette, er det ikke? Tross alt - man vil bli kvitt ordet "kjønn" slik det historisk har vært til fordel for den mer selvutslettende ukjønnede varianten av kjønn. Forskjellen her er jo at man helst ikke vil gi et nytt ord til verken den nye eller den gamle betydningen. Sammelignet med ordet over blir det vel som å enten frata de fra Mongolia sin betegnelse eller ikke kunne omtale sykdommen.

For å sitere det du skrev: Det er makt i ord.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...