Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Penger ut og inn fra konto grunnet feil i bank.

plankeby

Anbefalte innlegg

Vil penger som kommer inn på konto flere ganger grunnet feil hos banken, og så tas bort igjen av banken, bidra, til utfordring med NAV eller skatt? 

Hos Fana bank triller nå tusenlapper inn på konto hos kundene. Banken viser til at de skal rette opp og ta pengene tilbake igjen. 

Med hva vil NAV og skatteetaten si når flere tusen har vært innom din konto? Rettes det der også? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skatteetaten ser ikke at penger går inn og ut av konto, de får i praksis bare en saldo per 31.12.2023, så med mindre feilen skjer over nyttår så har ikke dette noen påvirkning. 

Jeg vet ikke hva slags innsyn NAV driver med, det eneste tilfelle jeg kan tenke meg at dette er relevant er ved manuell kontroll av de som får økonomisk sosialhjelp, dette burde ikke gi problemer for noen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
HW1 skrev (20 minutter siden):

Skatteetaten ser ikke at penger går inn og ut av konto, de får i praksis bare en saldo per 31.12.2023, så med mindre feilen skjer over nyttår så har ikke dette noen påvirkning. 

Jeg vet ikke hva slags innsyn NAV driver med, det eneste tilfelle jeg kan tenke meg at dette er relevant er ved manuell kontroll av de som får økonomisk sosialhjelp, dette burde ikke gi problemer for noen.

Mulig dette er en ikke case, men uføre, eldre og andre må i perioder rapportere og oppgi bevegelse av penger inn på konto i løpet av måneden. Ofte er det også spørsmål om man har mottatt penger på konto.

Nei, Skatteetaten ser vel ikke på det, men NAV? Man har jo brått besøk av flere titusen kroner, som så går ut igjen... altså bevegelse på konto.

Forutsetter at systemer prater sammen her og at dette er et ikke problem, for de som blir rammet.

Mest trist de som uvitende bruker litt av penger man ikke har, i butikken eller en regning, fordi man ikke vet at det har tikket inn penger man ikke eier.

https://www.bt.no/nyheter/okonomi/i/5Bow8e/bankfeil-ga-kunder-tusener-ekstra-paa-kontoen

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
plankeby skrev (2 minutter siden):

Mulig dette er en ikke case, men uføre, eldre og andre må i perioder rapportere og oppgi bevegelse av penger inn på konto i løpet av måneden.

Når skjer dette? Aldri hørt om slike tilfeller.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (7 minutter siden):

Når skjer dette? Aldri hørt om slike tilfeller.

På NAV, har du mottatt over kr xx siste måned etc. I skjemaer. Når man har visse ytelser fra NAV. Plikt til å rapportere penger inn på konto, rapportere pengegaver etc.

Mulig det er ikke case når det er bankfeil, men NAV er ganske firkanta og datastyrte... 

Var jussen jeg lurte på. Når du brått får store summer inn på konto som ligger der før de trekkes tilbake. Vil jo være merkelig om dette skulle gi forviklinger, men...

Nysgjerrig..

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (17 minutter siden):

På NAV, har du mottatt over kr xx siste måned etc. I skjemaer. Når man har visse ytelser fra NAV. Plikt til å rapportere penger inn på konto, rapportere pengegaver etc.

Er ikkje disse skjemaene laga med tanke på å kartlegge inntekt i form av lønn/gåver/premier, osv?

Eg hadde i alle fall ikkje ført opp pengar som eg har motteke i svært kort tid før pengane blir sendt tilbake til avsender, for det er openbart ikkje dette NAV ønsker å samle inn informasjon over.
Det NAV vil vite om er om du også får pengar frå andre kjelder enn det du får frå NAV, f.eks. ved at ein har ein bi-jobb eller har vunne i lotto, samt kontantinnskot på fysiske pengar som du kan ha motteke frå slike ting. Pengar som går inn og ut blir eit nullspel som ikkje betyr noko.

Eg ser eigentleg berre to praktiske problemstillingar.
Den fyrste problemstillinga er at dersom det blir veldig mange transaksjonar inn og ut så kan det blir uoversiktleg og at det då blir litt jobb å gå over for å påsjå at alle innbetalingane også har gått ut som utbetalingar.
Den andre problemstillinga er at basert på transaksjonshistorikken så kan det dukke opp mistanke om kvitvasking ved at pengane går via ein annan konto, men skulle ein få spørsmål om dette så er det jo berre å vise til bankfeilen som årsak.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (8 minutter siden):

Er ikkje disse skjemaene laga med tanke på å kartlegge inntekt i form av lønn/gåver/premier, osv?

Eg hadde i alle fall ikkje ført opp pengar som eg har motteke i svært kort tid før pengane blir sendt tilbake til avsender, for det er openbart ikkje dette NAV ønsker å samle inn informasjon over.
Det NAV vil vite om er om du også får pengar frå andre kjelder enn det du får frå NAV, f.eks. ved at ein har ein bi-jobb eller har vunne i lotto, samt kontantinnskot på fysiske pengar som du kan ha motteke frå slike ting. Pengar som går inn og ut blir eit nullspel som ikkje betyr noko.

Eg ser eigentleg berre to praktiske problemstillingar.
Den fyrste problemstillinga er at dersom det blir veldig mange transaksjonar inn og ut så kan det blir uoversiktleg og at det då blir litt jobb å gå over for å påsjå at alle innbetalingane også har gått ut som utbetalingar.
Den andre problemstillinga er at basert på transaksjonshistorikken så kan det dukke opp mistanke om kvitvasking ved at pengane går via ein annan konto, men skulle ein få spørsmål om dette så er det jo berre å vise til bankfeilen som årsak.

Ja. Blir nok merarbeid for kundene dette. Er jo helt vilt det som skjer i dag i Bergen. Å se at tusenlapper kommer inn med haugevis av overføringer inn på konto. Eldre blir nok litt mer redde av dette.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...