Gå til innhold

Teslas sensorløse biler begynner endelig å kunne «se»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var først meget kritisk til denne løsningen, men innser nå at det er godt mulig dette kommer til å fungere bedre enn sensorer. Det er definitivt ikke en perfekt løsning, og det kommer det aldri til å bli heller. Men i sammenligninger med sensorer, virker det jo som folk tar som forutsetning at sensorer fungerer perfekt. Noe som er fullstendig feil! Sensorer har jo masse feil også, vi har bare lært oss å leve med de.

Eksempel, sensorer ser ikke lave kanter. Og hvem har ikke opplevd at en sensor har hengt seg opp pga snø/skit. Har opplevd å rygge med en høy pickup, som først varslet om en 50 cm høy kant, for så å plutselig ikke varsle lenger når jeg nærmet meg. Pga høyden på pickupen var vel sensorene over kanten og så den ikke lenger. Om Tesla Vision hadde gjort en så grov feil, ville det blitt ramaskrik.

Oppsummert har begge løsningene mange svakheter, men det er helt forskjellige svakheter. Vi har allerede lært oss hvilke situasjoner sensorer kan ta feil, og med Tesla Vision blir det helt nye situasjoner vi må være obs på (f.eks om et objekt har kommet foran bilen etter at det har blitt sett av kameraet). 

Endret av John-B
Lenke til kommentar

Vil du ha kamera eller sensor? Jeg vil ha begge deler, og da har man både god oversikt med tanke på det visuelle, samt sensorer som er bedre rustet imot trafikkfilm og skitt. Det er det beste, å ikke velge.

Jeg har kamera, radar og sensorer aktive når jeg bruker ACC. Hvilken av disse er best? Alle har sine fordeler og ulemper og utfyller hverandre ganske godt. Jeg ville ikke valgt vekk kamera selv om det er fullt mulig (Mercedes Distronic, 1999). Det vil være et skritt tilbake. 

 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (4 timer siden):

Vil du ha kamera eller sensor? Jeg vil ha begge deler, og da har man både god oversikt med tanke på det visuelle, samt sensorer som er bedre rustet imot trafikkfilm og skitt. Det er det beste, å ikke velge.

Jeg har kamera, radar og sensorer aktive når jeg bruker ACC. Hvilken av disse er best? Alle har sine fordeler og ulemper og utfyller hverandre ganske godt. Jeg ville ikke valgt vekk kamera selv om det er fullt mulig (Mercedes Distronic, 1999). Det vil være et skritt tilbake. 

 

Mer sensorer mer støy. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Mer sensorer mer støy. 

Nyere sensorer, bedre info, mindre støy. Tiden går fremover, bare se til skipstrafikk, flytrafikk, militært, togtrafikk - systemer som overvåker veinettet. Kamera alene kan sikkert fungere godt, men da trenger man ny teknologi - her til lands er utfordringene med kun kamera ganske tilstedeværende. 

Klart, bor man et sted med bare godvær er det sikkert ikke store forskjellen. Ta av noen sensorer for å spare penger, pakk inn grisen som "Teslavision". Hvorfor ikke wowe oss med noe new-tech istedet for å gå baklengs?

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (6 minutter siden):

Nyere sensorer, bedre info, mindre støy. Tiden går fremover, bare se til skipstrafikk, flytrafikk, militært, togtrafikk - systemer som overvåker veinettet. Kamera alene kan sikkert fungere godt, men da trenger man ny teknologi - her til lands er utfordringene med kun kamera ganske tilstedeværende. 

Klart, bor man et sted med bare godvær er det sikkert ikke store forskjellen. Ta av noen sensorer for å spare penger, pakk inn grisen som "Teslavision". Hvorfor ikke wowe oss med noe new-tech istedet for å gå baklengs?

Tesla har jo fjernet sensorene sine pga støy. Selv de bilene med sensor. Så for deres bruk er det en uting. 

Jo mindre sensorer er også kostbesparende. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Tesla har jo fjernet sensorene sine pga støy. Selv de bilene med sensor. Så for deres bruk er det en uting. 

Jo mindre sensorer er også kostbesparende. 

Må ha skikkelig software vettu, og gjerne kombinere med noe annet enn dagens radarer. 

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...