Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøpe hytte som bolig


Anbefalte innlegg

Har noen erfaring med å kjøpe en hytte til å bo fast i? Jeg vet man må søke om tillatelse, noe man kun kan gjøre etter kjøpet, men jeg vet også at det er mange fastboende i hyttene i området/kommunen (og at hyttene jeg ser på har innlagt vann, strøm og bilvei fram til hytten som er noen av kravene til å bo fast)
Selvsagt er det utfordringer, men har noen her prøvd det? Eller kan dele opplevelser? Jeg blir fortalt av mange at det ikke er en god ide (hyttene jeg har sett på har innlagt vann og kloakk, men ikke oppsett for vaskemaskin f.eks).

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes mini vaskemaskiner til hytter og bobiler, som denne:

https://www.bobilguide.no/mini-vaskemaskin-til-hytte-og-bobil-uten-innlagt-vann/

Her fylles det på varmt vaskevann manuelt. Vet ikke om den vrir opp tøyet og slipper ut vannet, men trolig gjør den det. En vanlig vaskemaskin slipper ut vann flere ganger og fyller i nytt fra kranen. Skyllevann må sikkert fylles på manuelt på minimaskinen.

Kan lønne seg økonomisk å skylle klær i bekken, men det er ikke noe en ønsker til alle årstider. Fritidsbolig og strømstøtte er visst i boks nå, må bare dokumentere at kommunen har innvilget diverse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nepa skrev (12 minutter siden):

Fritidsbolig og strømstøtte er visst i boks nå, må bare dokumentere at kommunen har innvilget diverse.

Siden jeg aldri har eid før, hva betyr dette? Fritidsboliger mottar strømstøtte? Selv om de er omregistrert som fast bolig?

Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (5 minutter siden):

Fritidsboliger mottar strømstøtte?

For en måneds tid siden skjedde det en endring der fritidsboliger kan motta strømstøtte. Når beboeren er adresseregistrert på boligen, og bruksendringen (fast bosted) framlegges. Trolig framlegges det for strømtilbyderen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har du ikke skrevet noe om hvor gammel hytta er, men oppvask maskin har ingen ting med det tekniske til boligen å gjøre. Hvis det ikke er lagt opp tilkobling under vasken så er det enkelt å få på plass. 

Men om hytta er fra 1990 eller 1920 har litt å si for om den er godt isolert osv. 

 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (32 minutter siden):

Nå har du ikke skrevet noe om hvor gammel hytta er, men oppvask maskin har ingen ting med det tekniske til boligen å gjøre. Hvis det ikke er lagt opp tilkobling under vasken så er det enkelt å få på plass. 

Men om hytta er fra 1990 eller 1920 har litt å si for om den er godt isolert osv. 

 

Hytten er fra 1949.
Nå var det ikke spesifikt vaskemasking som bekymret meg. Når man bor alene er det lett å vaske for hånd hvis man må.
Siden hytten har strøm, avløp (som for så vidt ikke er godkjent av rørlegger per i dag) så antar jeg isolasjon er i orden. Det mangler musebånd, men det kan ordnes. Bad må renoveres og tak er ikke undersøkt skikkelig fordi det er vanskelig å komme til.
 

Lenke til kommentar
newman221 skrev (12 minutter siden):

En av de større utfordringene er at dersom du får bruksendre bolig fra fritidsbolig til fast bosted plikter kommune å tilby tjenester som hjemmehjelp, skoleplass, transport til slike tjenester osv. Det kan komplisere 

Jepp. Det er tema for bruksendring. 

Tema hva som er av moderne fasiliteter i hytta er avsporing her.

Om bostedet er av en art at det er uforsvarlig å bo der, så vil det handle om helsefare, at stedet kan kollapse, har alvorlig mugg osv.

Håper noen med erfaring skriver her. Er flere som har flyttet inn i enkelt hus/hytte i skog uten innlagt vann og strøm osv.

Tror kjørevei til og fra er viktig. At kommenen kan kjøre fram til bostedet om du blir skadet og må ha offentlig helsehjelp akutt eller over tid. Da kommunen plikter å gi hjelp der man bor, ikke på fritidsbolig. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
newman221 skrev (19 minutter siden):

En av de større utfordringene er at dersom du får bruksendre bolig fra fritidsbolig til fast bosted plikter kommune å tilby tjenester som hjemmehjelp, skoleplass, transport til slike tjenester osv. Det kan komplisere 

Kan si at hytten er i samme kommune som jeg allerede bor i, så det skulle vel ikke være noen endring?

Lenke til kommentar
7 minutes ago, TheodorBjork said:

Kan si at hytten er i samme kommune som jeg allerede bor i, så det skulle vel ikke være noen endring?

Ikke nødvendigvis. Men om det er mer utfordrende for kommunen å måtte leie inn en buss for å hente ungen din (eller andres) fordi det er langt til skolen er et kostnadsspørsmål for kommunen. Og de plikter å kunne gi helsehjelp. Om det er vanskelig å komme til vinterstid på ubrøytede veier med kommunens små Yariser vil du få avslag. 

Og det at DU eventuelt er frisk og barnløs er totalt irrelevant, for du kan når som helst selge. Og om kjøper er en barnefamilie har kommunen et problem

Lenke til kommentar
11 hours ago, TheodorBjork said:

Hytten er fra 1949.
Nå var det ikke spesifikt vaskemasking som bekymret meg. Når man bor alene er det lett å vaske for hånd hvis man må.
Siden hytten har strøm, avløp (som for så vidt ikke er godkjent av rørlegger per i dag) så antar jeg isolasjon er i orden. Det mangler musebånd, men det kan ordnes. Bad må renoveres og tak er ikke undersøkt skikkelig fordi det er vanskelig å komme til.
 

Da kan det være verdt å huske på at hytter og boliger i etterkrigstiden ikke hadde materialer å velger fra øverste hylle. 
Ofte ble det brukt hva man hadde til rådighet. Renoverte nylig en bolig hvor det bla var brukt jernbanesviller i konstruksjonen :)

Har ikke noe videre tips til det du spør om, men vil også nevne at kostnadene for utbedringer som du nevner er lik for en hytte og et hus, men verdiøkningen er ikke alltid det samme. 
Hytter er det første som faller i pris når det blir dårlige tider, men det er vel grunnen til at du vurderer dette. 

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke lov å bo i hytte hele året, men om det er din eneste bolig så kan de ikke kaste deg ut.

Største utfordringen med å kjøpe hytte er at det er vanskeligere å få lån.
Sjeldent samme verdistigning på hytter som på hus. 

Nyere hytter har ofte bedre standard enn leiligheter. 

Lenke til kommentar


https://www.skatteetaten.no/presse/nyhetsrommet/dette-bor-du-vite-om-flytting-til-hytta/

Det er opp til kommunen om du kan melde flytting til hytta. Derfor bør du ringe eller skrive der i stedet for her.

Her er det noen tips, men også de hinter til å ta direkte kontakt med kommunen.
https://hellvikhytte.no/lover-og-regler/hvor-lenge-kan-du-bo-pa-hytta/

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det er veldig mange ulike regelverk som får betydning her, alt frå reguleringsplanen i kommunen, til folkeregisterlova, og til skatterettslege reglar.

Det er eigentleg ikkje meininga at det skal bu folk fast i fritidsbustadar/hytter, men det er ingen hard grense for dette anna enn at etter folkeregisterlova så skal du melde flytting når du bytter bustad. Kvar du bur er definert som der du oftast tar din døgnhvile, som då typisk betyr at dersom du er meir enn 6 månadar på hytta så er det der du bur og du må melde flytting.

Så kjem utfordringa med at fordi fritidsbustaden ikkje er meint brukt som bustad så vil mange kommunar kreve bruksendring til heilårsbustad. Kor lett eller vanskeleg dette er kjem veldig ann på både kommunen og kvar kommunen ligg.
Ved bruksendring må bygget oppgraderast til dagens krav for bustadar, alternativt må ein få innvilga unntak frå byggereglane. Det er mange krav som er strengare for bustadar enn for fritidsbustadar, alt frå ulike krav til isolasjon, krav til biloppstillingsplassar, og krav til at kloakk må koplast på kommunalt avløpsnett eller må samlast i godkjent septiktank.

 

Det som kanskje gjer det ekstra uoversiktleg er at det i praksis ikkje er noko i vegen for at du permanent flytter inn på hytta utan å gjere noko av dei formelle grepa. I praksis er det lite kommunen kan gjere om du bur på hytta året rundt, sjølv med eit vedtak om at du må slutte å bu på hytta fast så er det i praksis heilt utenkeleg at du blir kasta ut frå di eiga hytte.

Det du likevel må være oppmerksom på er praktiske ting som at i hytterenovasjon vil det typisk ikkje ligge særleg mange tømingar inne og du vil typisk berre få ein liten dunk om du i det heile tatt får dunk. Det kan være at du må ordne deg slik at du sjølv køyrer vekk ditt eige avfall. Merk også at ulovleg dumping av avfall er kanskje ein av dei tinga som gir kommunen størst muligheit for å bruke tvang til å få deg til å flytte ettersom forureining også går utover anna enn din eigen grunn, tilsvarande om du ikkje har godkjent kloakkhandtering så vil du fort få pålegg om å flytte ut.

Av andre praktiske ting er at det er mange ulike kommunale tenester som du ikkje får tilbod om på ein fritidsbustad, eller at tilbodet du får er kraftig redusert. Alt frå søppeltømming, snøbrøyting om vinteren, tilbod om heimesjukepleiar, og post-leveransar er tenestar som du enten ikkje får eller berre får i avgrensa grad.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (56 minutter siden):

Det som kanskje gjer det ekstra uoversiktleg er at det i praksis ikkje er noko i vegen for at du permanent flytter inn på hytta utan å gjere noko av dei formelle grepa. I praksis er det lite kommunen kan gjere om du bur på hytta året rundt, sjølv med eit vedtak om at du må slutte å bu på hytta fast så er det i praksis heilt utenkeleg at du blir kasta ut frå di eiga hytte.

Nå har jeg forstått at tidligere eiere og flere i området bor fast i disse hyttene uten å ha omregistrert dem. Kommunen har ikke gjort noe bråk med dette.
Jeg skjønner ikke helt hvordan det fungerer med å registrere flytting i folkeregisteret eller hvordan post fungerer ennå.

Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (13 minutter siden):

Nå har jeg forstått at tidligere eiere og flere i området bor fast i disse hyttene uten å ha omregistrert dem. Kommunen har ikke gjort noe bråk med dette.
Jeg skjønner ikke helt hvordan det fungerer med å registrere flytting i folkeregisteret eller hvordan post fungerer ennå.

Antakeleg vis så har dei fleste andre bustadar der dei er registrert busette og får posten sin. Det kan være alt frå at dei har ei leilegheit i byen som dei leiger ut til at dei er formelt registrert busett hos familie eller venner. Eit anna alternativ kan være at dei har oppretta postboks slik at dei får posten dit uavhengig av kvar dei faktisk bur.
I dag er det uansett forsvinnande lite fysisk post, så mangelen på ei fysisk postkasse vil dei fleste merke lite av. Det er stort sett reklame og slikt som ein ikkje får, rekningar og brev frå det offentlege går stort sett elektronisk om du har oppretta elektronisk postkasse. Det einaste som du får tilsendt til fysisk postkasse i dag og som du ikkje kan motta elektronisk er slike ting som førarkort og pass, dette sender politiet til folkeregistrert adresse så om du bestiller slike ting så er det viktig at du får henta posten som blir sendt til deg på din folkeregistrerte adresse.

Sjølve flyttemeldinga er eit skjema som du kan fylle ut på skatteetaten.no, der du oppgir din nye adresse. Ein er pliktig til å melde flytting, men også her er det i praksis utan konsekvens å bryte lova. For at du skal kunne straffast etter folkeregisterlova så må du i praksis bli varsla om at myndigheitene ønsker å kontrollere om opplysningane om bustad du har oppgitt er korrekte. Då kan du bli ilagt eit gebyr på maks 15 gongar rettsgebyret, p.d.d. maks 18 645 kr.

Grunnen til at du er pliktig til å melde flytting er fyrst og fremst av omsyn til offentleg forvaltning, der folkeregistrert adresse har betydning frå alt frå kva kommune du har stemmerett i, til kor store statlege tilskot kommunen får sidan dette er basert på folketalet, og til planlegging av kor mange skule og barnehageplassar kommunen må ha.

Lenke til kommentar

Det er folk i distriktene som har det slik, at posten blir liggende på postkontoret og den hentes der. Enten av adressaten selv, eller av en nabo. Er det flere naboer som hjelper hverandre, kan turene til postkontoret reduseres. 

Matavfall kan graves ned. Hadde en slektning som helte ut matavfall i hagen, og det er en riktig tankegang det. Det vil til slutt bli til jord. Men det er både penere, og prosessen går raskere ved å grave det ned. Er også mulig å ha en kompostkasse, men jeg liker heller å bare grave det ned. 

Plastavfall samles opp hjemme, til du enten reiser til en gjenvinningsstasjon eller finner en passende plastdunk på det lokale tettstedet. 

Metallavfall og glass, antagelig det samme. I tillegg kommer annet avfall, som en regner som søppel. Dette kan kanskje kommunen hente. Du kan kvitte deg med litt av det i søppelspann utenfor butikker og ved buss-skur o.l., men disse søppelspannene er kun beregnet til det som tilfeldige forbipasserende produserer av søppel.

Lenke til kommentar

Hytte fra 1949 har neppe god isolasjon eller gode isolerte vinduer.  Begge deler ønsker EU å sette en "deadline" for å oppgradere til minimum energimerking F innen 2030 (relevant for eneboliger om bruksendring blir godkjent).  Solceller på taket/vindturbin i hagen osv er nok lurt (gir mindre KWh brukt per år = bedre energimerking).

(Unntak i kravet til energimerking for hytter som brukes mindre enn 4 mnd/år)

https://www.huseierne.no/nyheter/nye-krav-om-energieffektivisering-av-boliger---desember-2022/

Ellers pass på tomten da... bør være selveiet.  Har eksempel på at festet tomt til 6000,- om et par år trolig øker til 24 000,- pr år når inneværende festeperiode utløper.  Tiden for billig/symbolsk festeavgift er nok forbi - dagens grunneiere er langt mer pengekåte...

 

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (25 minutter siden):

Hytte fra 1949 har neppe god isolasjon eller gode isolerte vinduer.  Begge deler ønsker EU å sette en "deadline" for å oppgradere til minimum energimerking F innen 2030 (relevant for eneboliger om bruksendring blir godkjent).  Solceller på taket/vindturbin i hagen osv er nok lurt (gir mindre KWh brukt per år = bedre energimerking).

(Unntak i kravet til energimerking for hytter som brukes mindre enn 4 mnd/år)

https://www.huseierne.no/nyheter/nye-krav-om-energieffektivisering-av-boliger---desember-2022/

Ellers pass på tomten da... bør være selveiet.  Har eksempel på at festet tomt til 6000,- om et par år trolig øker til 24 000,- pr år når inneværende festeperiode utløper.  Tiden for billig/symbolsk festeavgift er nok forbi - dagens grunneiere er langt mer pengekåte...

 

Hytten har energimerking G, det stemmer.
Tomten er selveid. Parkeringsplass er ikke.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (33 minutter siden):

Antakeleg vis så har dei fleste andre bustadar der dei er registrert busette og får posten sin. Det kan være alt frå at dei har ei leilegheit i byen som dei leiger ut til at dei er formelt registrert busett hos familie eller venner. Eit anna alternativ kan være at dei har oppretta postboks slik at dei får posten dit uavhengig av kvar dei faktisk bur.
I dag er det uansett forsvinnande lite fysisk post, så mangelen på ei fysisk postkasse vil dei fleste merke lite av. Det er stort sett reklame og slikt som ein ikkje får, rekningar og brev frå det offentlege går stort sett elektronisk om du har oppretta elektronisk postkasse. Det einaste som du får tilsendt til fysisk postkasse i dag og som du ikkje kan motta elektronisk er slike ting som førarkort og pass, dette sender politiet til folkeregistrert adresse så om du bestiller slike ting så er det viktig at du får henta posten som blir sendt til deg på din folkeregistrerte adresse.

Sjølve flyttemeldinga er eit skjema som du kan fylle ut på skatteetaten.no, der du oppgir din nye adresse. Ein er pliktig til å melde flytting, men også her er det i praksis utan konsekvens å bryte lova. For at du skal kunne straffast etter folkeregisterlova så må du i praksis bli varsla om at myndigheitene ønsker å kontrollere om opplysningane om bustad du har oppgitt er korrekte. Då kan du bli ilagt eit gebyr på maks 15 gongar rettsgebyret, p.d.d. maks 18 645 kr.

Grunnen til at du er pliktig til å melde flytting er fyrst og fremst av omsyn til offentleg forvaltning, der folkeregistrert adresse har betydning frå alt frå kva kommune du har stemmerett i, til kor store statlege tilskot kommunen får sidan dette er basert på folketalet, og til planlegging av kor mange skule og barnehageplassar kommunen må ha.

Så jeg må altså ha en annen adresse som folkeregistrert?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...