HW1 Skrevet 28. mars 2023 Del Skrevet 28. mars 2023 Klumpenn skrev (2 timer siden): Forstår. Så jeg bør kanskje ikke åpne opp ENK? Nå som jeg ikke har passert 50k ennå. Når du uansett kommer til å nå 50 000 innen kort tid så er det greit å åpne ENK med en gang. Du må uansett ha ENK for å registrere deg for MVA, og du må få ENK-et ferdig registrert før du kan søke om MVA registrering. (Husker ikke nøyaktig hvor lang tid det tar å få registrert ENK/få org nummer, men mener å huske at dette som regel har tatt under 1 uke) Det å åpne ENK i seg selv betyr ikke mye, det som er pliktig å gjøre er registrering i MVA registeret når du passerer 50 000 i inntekter samt å ta med inntekten på skattemeldingen. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 28. mars 2023 Del Skrevet 28. mars 2023 1 hour ago, HW1 said: Når du uansett kommer til å nå 50 000 innen kort tid så er det greit å åpne ENK med en gang. Du må uansett ha ENK for å registrere deg for MVA, og du må få ENK-et ferdig registrert før du kan søke om MVA registrering. (Husker ikke nøyaktig hvor lang tid det tar å få registrert ENK/få org nummer, men mener å huske at dette som regel har tatt under 1 uke) Det å åpne ENK i seg selv betyr ikke mye, det som er pliktig å gjøre er registrering i MVA registeret når du passerer 50 000 i inntekter samt å ta med inntekten på skattemeldingen. Men det virker som han skal være lønnsmottaker fra aktøren i utlandet, og ikke fakturere gjennom eget selskap. Da ser jeg ikke hensikten med å opprette et selskap. 2 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 29. mars 2023 Del Skrevet 29. mars 2023 NULL skrev (11 timer siden): Men det virker som han skal være lønnsmottaker fra aktøren i utlandet, og ikke fakturere gjennom eget selskap. Da ser jeg ikke hensikten med å opprette et selskap. Det var min første tanke også. 1 Lenke til kommentar
cthores Skrevet 29. mars 2023 Del Skrevet 29. mars 2023 Så lenge det ikke er næringsinntekter du får, men lønnsinntekter ser jeg ingen grunn til å lage et ENK. Beløpene er skattepliktig til Norge så lenge du er skattemessig bosatt her. Så selv om arbeidsgiver ikke rapporterer disse til Norge har du plikt til å føre opp inntekten i skattemeldingen selv. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/utland/inntekt-og-formue-i-utlandet/ Norge har skatteavtaler med mange land men disse kommer vel stort sett til anvendelse der begge land ønsker å skattlegge inntekten. Skatteetaten har stort sett grei oversikt over dette. Bare å ringe de å spørre. 1 Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 29. mars 2023 Del Skrevet 29. mars 2023 Mye forvirring her. Driver du firma og fakturerer det utenlandske firmaet for utført arbeid, og skal utgiftsføre egne kostnader? Eller er du ansatt i firmaet og får lønn? Dette er avgjørende for om du skal registrere enkeltpersonforetak og betale mva. Spør det utenlandske firmaet hvis du er usikker. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå