Gå til innhold

Er det mulig å få fast stilling som tilkallingsvikar gjennom et vikarbyrå?


Gjest 683a6...f0e

Anbefalte innlegg

Gjest 683a6...f0e

Jeg har fått tilkallings jobb på Rema 1000 gjennom et vikarbyrå, hvor jeg skal jobbe i forskjellige Rema 1000 i der jeg bor. Jeg har egentlig lyst på en fast jobb, har jeg muligheten til det og hvordan skal jeg gå fram å spørre det? Jeg er forresten 19 år og jeg har aldri jobbet for et vikarbyrå før og det er mange ting jeg lurer på. Det jeg tenker å gjøre er at å jobbe i 2-3 måneder for vikarbyrået og deretter spør de arbeidsgiver på rema om de kan gi meg fast stilling.  

Anonymous poster hash: 683a6...f0e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du er på jobb på vegne av vikarbyrået, vil du bli kjent med mange folk i Rema1000. Du vil derfor fort se dersom de har en ledig stilling du kan søke på. Dermed har du en stor fordel, da de allerede kjenner deg. Det er ikke uvanlig at man går fra et vikarbyrå til fast ansatt - men dette bør du gjøre utenfor vikarbyåret. Altså, at dette er noe du søker Rema1000 direkte om - og ikke via vikarbyrået. Husk at det er to forskjellige ting. 

Vikarbyrået syns nok ikke det er noe særlig dersom du har slike planer. Så dette er noe du ikke bør snakke for høyt om ovenfor vikarbyrået. De tjener mest på å kun bruke deg som vikar. Søker du om fast jobb, så vil dem derfor miste deg.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 683a6...f0e

Tusen takk for svar, og ja jeg her ikke tenkte å blande vikarbyrået i mine planer. Jeg har gjort en del forsking på hva et vikarbyrå er og hvordan det funker heldigvis :). 

Anonymous poster hash: 683a6...f0e

Lenke til kommentar

Selv om vikarbyrået er avhengig av at "folk ikke får fast jobb", så er de nok ikke negative til at deres ansatte kommer ut i fast jobb heller. Jeg ville hørt hva de tenker om det og kanskje vært åpen om at ditt mål er å få fast jobb. For vikarbyråene er det at de får folk over i fast jobb, også positivt for de mtp rekruttering av nye vikarer.

Hvis du "lurer" dem, så kan det hende du brenner broer til vikarbyrået i form av senere ansettelse hos dem og referanser.  Det kan også foreligge avtaler mellom arbeidsgiver og vikarbyråer om folk som blir ansatt fast, at de rett og slett ikke bare kan ta over ansatte "under bordet". 

Men som Milhouse sier, du søker direkte til firmaer du ønsker å søke jobb i, og nå har du en glimrende mulighet til å vise butikkene at du er en flink arbeidstaker, det er den beste referansen du kan få. 

Lykke til i jobbjakten!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 683a6...f0e

Setter stor pris på svarer ditt Baranladion. Tenker også at det er best å være åpen med de isteden for å "lure" de( hadde ingen planer om å "lure" de nei). Jeg tenkte bare at dette var en god mulighet til å få fast ansettelse. Jeg har et siste spørsmål fordi jeg har et intervju på Deli de Luca fast deltid stilling snart og det kan hende at jeg får den. Hvis du var meg ville du ha tatt Tilkallingvikar hos et vikarbyrå eller fast deltid hos deli? 

Anonymous poster hash: 683a6...f0e

Lenke til kommentar
Gjest 683a6...f0e skrev (18 minutter siden):

Setter stor pris på svarer ditt Baranladion. Tenker også at det er best å være åpen med de isteden for å "lure" de( hadde ingen planer om å "lure" de nei). Jeg tenkte bare at dette var en god mulighet til å få fast ansettelse. Jeg har et siste spørsmål fordi jeg har et intervju på Deli de Luca fast deltid stilling snart og det kan hende at jeg får den. Hvis du var meg ville du ha tatt Tilkallingvikar hos et vikarbyrå eller fast deltid hos deli? 

Anonymous poster hash: 683a6...f0e

Det du kan gjøre, er å være litt semi-åpen med de. Du kan si at "jeg vil bare informere om at jeg jakter målet mitt er å skaffe meg fast jobb samtidig som jeg jobber for dere, men jeg kan garantere at jeg vil gjøre alt jeg kan for å tilfredstille dere og deres oppdragsgivere mens jeg er ansatt hos dere".  Ikke si direkte at du kommer til å bruke vikariatene for å komme innpå butikkene og spørre om fast jobb :)

I utgangspunktet så er alltid fast jobb å foretrekke, da har du en helt garantert inntekt, og det kan være lettere å få en annen eller større andel arbeid, siden du er fast ansatt, men du må regne litt på det. Dersom tilkallingsordningen gir deg mye mer jobb og inntekt, så kan det være bedre å stå i den, og gjøre en knallgod jobb. Med litt tålmodighet så vil du da helt sikkert få noen tilbud der også. 

Du må altså vurdere litt selv, begge steder kan vel ha litt ugunstige arbeidstider osv, så det blir litt opp til hva en totalpakke vil si for deg og din livsstil.

Tilkallingsvikariter kan bety variert mengde jobb, og kanskje perioder hvor det ikke er noe ledig arbeid. Hvis du går for det, så vil jeg anbefale å takke ja til alt av vakter, slik at det er deg de ringer først når de har behov :)

Endret av Baranladion
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 683a6...f0e
Baranladion skrev (11 timer siden):

Det du kan gjøre, er å være litt semi-åpen med de. Du kan si at "jeg vil bare informere om at jeg jakter målet mitt er å skaffe meg fast jobb samtidig som jeg jobber for dere, men jeg kan garantere at jeg vil gjøre alt jeg kan for å tilfredstille dere og deres oppdragsgivere mens jeg er ansatt hos dere".  Ikke si direkte at du kommer til å bruke vikariatene for å komme innpå butikkene og spørre om fast jobb :)

I utgangspunktet så er alltid fast jobb å foretrekke, da har du en helt garantert inntekt, og det kan være lettere å få en annen eller større andel arbeid, siden du er fast ansatt, men du må regne litt på det. Dersom tilkallingsordningen gir deg mye mer jobb og inntekt, så kan det være bedre å stå i den, og gjøre en knallgod jobb. Med litt tålmodighet så vil du da helt sikkert få noen tilbud der også. 

Du må altså vurdere litt selv, begge steder kan vel ha litt ugunstige arbeidstider osv, så det blir litt opp til hva en totalpakke vil si for deg og din livsstil.

Tilkallingsvikariter kan bety variert mengde jobb, og kanskje perioder hvor det ikke er noe ledig arbeid. Hvis du går for det, så vil jeg anbefale å takke ja til alt av vakter, slik at det er deg de ringer først når de har behov :)

Masse Takk, Jeg skal definitivt huske på dette! Jeg har aldri brukt dette nettstedet her før nå for å spørre om ting jeg lurer på. Takket være deg og Milhouse som var veldig behjelpelige, så kommer jeg til å bruke denne nettsiden når jeg lurer på noe neste gang!

Anonymous poster hash: 683a6...f0e

Lenke til kommentar

jeg trodde med de nye innleie reglene så måtte bemmaingsbyråer gi de som de skal leie ut fast jobb med faste stillingsprosenter ? samt at bedriftene som skal leie deg inn må ha en fagforening som godtar innleie? 

mulig det ikke gjelder i butikkbransjen ?

 

jeg ville sjekket kontrakten din at det ikke er noen klausul om at bedriftene som leier det ikke har lov og ansette deg, mange firma som driver med utleie har ofte dette i kontraktene mellom seg og bedriften de leier ut til at det er x månder karanten fra siste utleie forhold til de kan ansette den de leier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 683a6...f0e
Mato skrev (4 timer siden):

jeg trodde med de nye innleie reglene så måtte bemmaingsbyråer gi de som de skal leie ut fast jobb med faste stillingsprosenter ? samt at bedriftene som skal leie deg inn må ha en fagforening som godtar innleie? 

mulig det ikke gjelder i butikkbransjen ?

 

jeg ville sjekket kontrakten din at det ikke er noen klausul om at bedriftene som leier det ikke har lov og ansette deg, mange firma som driver med utleie har ofte dette i kontraktene mellom seg og bedriften de leier ut til at det er x månder karanten fra siste utleie forhold til de kan ansette den de leier. 

På arbeidskontrakten min så står det at det ikke er lov å starte hos en rema butikk uten at det går gjennom dem mens man jobber hos dem. Fordi Rema er kunden til vikarbyrået. Jeg vet ikke selv hvordan dette her funker så kan ikke svare på spørmålet ditt. Men jeg tror de er avhengig at den de leier ut ikke har fast stilling fordi det er den måten de tjener penger på. Jeg har kunn fått arbeidskontrakt til vikarbyrået. 

Anonymous poster hash: 683a6...f0e

Lenke til kommentar

Vikarbyråer  er noe drit å jobbe gjennom. Jeg var en gang ansatt i noe slikt, jeg var utleid til et annnet selskap som igjen leide meg ut til en tredjepart. Mao tre forskjellige arbeidsgivere å forholde seg til. Ofte så blir folk gjennom vikarbyråer ansett som andrerangsansatte på div arbeidsplasser og selv om man er i teorien ansatt til å gjøre akkurat den samme jobben. 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (På 26.3.2023 den 1.01):

Vikarbyrået syns nok ikke det er noe særlig dersom du har slike planer. Så dette er noe du ikke bør snakke for høyt om ovenfor vikarbyrået. De tjener mest på å kun bruke deg som vikar. Søker du om fast jobb, så vil dem derfor miste deg.

Vikarbyår er nok godt kjent med at folk søker fast ansettelse hos firmaer de blir utleid til så sant den aktuelle personen trives med denne jobben. Jeg ser ingen grunn til å holde dette hemmelig. De får by på gode vilkår og lønn om de virkelig ønsker å beholde en person. 

 

Ellers tipper jeg siden TS nevner at han må gå igjennom vikarbyrået om rema 1000 ønsker å ansette TS kommer av fast avtale med Rema og helt sikkert en kompensasjon som må utbetales til vikarbyrå fra tema sin side. 

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Gjest 683a6...f0e
William_S skrev (På 29.3.2023 den 13.25):

Vikarbyråer  er noe drit å jobbe gjennom. Jeg var en gang ansatt i noe slikt, jeg var utleid til et annnet selskap som igjen leide meg ut til en tredjepart. Mao tre forskjellige arbeidsgivere å forholde seg til. Ofte så blir folk gjennom vikarbyråer ansett som andrerangsansatte på div arbeidsplasser og selv om man er i teorien ansatt til å gjøre akkurat den samme jobben. 

Din opplevelse hos et vikarbyrå høres ille ut og mange andre syns det også. Heldigvis så er min egt greit og jeg har ingen planer om å være ansatt hos de lenge. Tror det er bare en god mulighet til å få litt erfaring. 

Anonymous poster hash: 683a6...f0e

Lenke til kommentar

Grunnen til at en bruker vikarbyråer er fordi en på mange måter betaler seg ut av forpliktelser. En får en høy grad av frihet mot å betale ekstra det vikarbyrået krever. Enkelte arbeidsgivere bruker det for å teste ansatte og tilby dem fast ansettelse etterhvert, og en skal heller ikke se bort fra at enkelte ansatte tenker på samme måten for å teste ut arbeidsgiver.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Gjest 683a6...f0e
vidor skrev (22 minutter siden):

Grunnen til at en bruker vikarbyråer er fordi en på mange måter betaler seg ut av forpliktelser. En får en høy grad av frihet mot å betale ekstra det vikarbyrået krever. Enkelte arbeidsgivere bruker det for å teste ansatte og tilby dem fast ansettelse etterhver, og en skal heller ikke se bort fra at enkelte ansatte tenker på samme måten for å teste ut arbeidsgiver.

Ja, dette høres fornuftig ut. 

Anonymous poster hash: 683a6...f0e

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet i masse tilkalling og via byrå. Ulempen med tilkalling er at du aldri vet når du skal på jobb og hvor mye lønna blir. Du kan rett og slett ikke planlegge dagene og ukene. Det samme er det via byrå. Du får heller ikke delta på julebord eller får et kollegiat du kan bli kjent med. Dette kan bli litt ensomt, iallefall opplevde jeg det. Søkte vanlige jobber uten om men fikk aldri jobbintervju. Endte med å heller si opp byrå/tilkallingsvaktene og heller søke dagpenger på nav. Endte positivt i og med at jeg fikk jobbintervju. Fordelen med tilkalling/byrå: Bli kjent med steder og arbeidsplasser du ellers ikke har vært igjennom, du kan også bestemmer selv hvilke vakter du sier ja til men ta da konsekvensen av at lønna blir mindre eller du risikerer å ikke få lønn om du har takket nei til vakter 1 måned - da må du gå på nav for å søke hjelp der evt om du fortsatt bor hjemme så foreldre kan forsørge deg den måneden. 

Generelt sett ville jeg gått for faste ansettelser og ikke bli for lenge i tilkalling/byrå. Mer midlertidighet i arbeidslivet gir mer midlertidig jobb. det skaper og mer forutsigbarhet i bemanning og arbeidsmiljø om man er fast ansatt. Ikke minst vet du hva du får i lønn hver måned.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 683a6...f0e
sokken86 skrev (17 timer siden):

Jeg har jobbet i masse tilkalling og via byrå. Ulempen med tilkalling er at du aldri vet når du skal på jobb og hvor mye lønna blir. Du kan rett og slett ikke planlegge dagene og ukene. Det samme er det via byrå. Du får heller ikke delta på julebord eller får et kollegiat du kan bli kjent med. Dette kan bli litt ensomt, iallefall opplevde jeg det. Søkte vanlige jobber uten om men fikk aldri jobbintervju. Endte med å heller si opp byrå/tilkallingsvaktene og heller søke dagpenger på nav. Endte positivt i og med at jeg fikk jobbintervju. Fordelen med tilkalling/byrå: Bli kjent med steder og arbeidsplasser du ellers ikke har vært igjennom, du kan også bestemmer selv hvilke vakter du sier ja til men ta da konsekvensen av at lønna blir mindre eller du risikerer å ikke få lønn om du har takket nei til vakter 1 måned - da må du gå på nav for å søke hjelp der evt om du fortsatt bor hjemme så foreldre kan forsørge deg den måneden. 

Generelt sett ville jeg gått for faste ansettelser og ikke bli for lenge i tilkalling/byrå. Mer midlertidighet i arbeidslivet gir mer midlertidig jobb. det skaper og mer forutsigbarhet i bemanning og arbeidsmiljø om man er fast ansatt. Ikke minst vet du hva du får i lønn hver måned.  

Er enig med de ulempene som tilkalling spesielt at man ikke kan planlegge noe. Hadde planer men måtte kansellere fordi ble tilkalt. Jeg får også nesten aldri jobbintervju når jeg søker jobb men når jeg får en så er jeg aldri videre i prosessen. Jeg har også ingen planer om å være ansatt som vikar lenge, max 2 måneder. Håper jeg kan sikre en fast jobb snart.
 

Anonymous poster hash: 683a6...f0e

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...