Gå til innhold

gjerrigknarken Norge


Anbefalte innlegg

Bjerknez skrev (16 minutter siden):

Kan hende du får et litt annet syn når du blir eldre og eller tenker litt grundig gjennom sakene. Forhåpentligvis er du ikke veldig gammel for slike uttalelser ser jeg på som særdeles umodne og lite gjennomtenkte og vitner om langt under middels kunnskap om hvordan ting henger sammen. 

Skatten du betaler betaler du jo ikke bare for deg selv på den måten at hvis du ikke har motatt noe som helst goder fra statskassa gjennom livet at du kan kreve skatten du har betalt tilbakebetalt. 

Det blir som om jeg skulle kreve pengene tilbake fra forsikringsselskapet hvis jeg har kjørt skadefritt i alle år. 

Synes faktisk at du er dum. Har levd litt mer enn du kanskje tror. Folk har helt grunnleggende sosiale behov. Mennesker er ikke skapt til å leve alene. Vi er sosiale av natur. Om du lever helt alene, ville du ønsket å ha et sosial kontor å kunne forholde deg til. En kommunal instans du kan henvende deg til. Disse finnes ikke for min del.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bjorning9 skrev (Akkurat nå):

Synes faktisk at du er dum. Har levd litt mer enn du kanskje tror. Folk har helt grunnleggende sosiale behov. Mennesker er ikke skapt til å leve alene. Vi er sosiale av natur. Om du lever helt alene, ville du ønsket å ha et sosial kontor å kunne forholde deg til. En kommunal instans du kan henvende deg til. Disse finnes ikke for min del.

Det at en som deg synes at jeg er dum kan jeg fint leve med. 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Salvesen. said:

Nei, det er lite sannsynlig. Jeg har mange kollegaer fra USA og har oppholdt meg mye der borte. 
 

Bare det å få barn kan sette deg i gjeld livet ut. Mange er avhengig av tips og fortsatt må de bo i telt/bil. Å ta utdannelse kommmer stort sett med massiv gjeld osv. 

Ved dårlige tider får en sparken på dagen, selv i gode bedrifter og stillinger. Er en heldig får en severence. 

 

Generelt sett har en det mye bedre i Norge. Men er en eliten i USA så kan en ha det bedre enn I Norge. 

Det du beskriver er de som er født inn i fattigdom, og det suger ekstra hardt der ja. De bør helt klart forbedre mulighetene for økonomisk/sosial mobilitet. Der er vi flinke her på berget. Men ca. 70% av den amerikanske befolkninger er middelklasse eller bedre.

Og angående det å få sparken så finnes det gode og ikke alt for dyre private arbeidsledighetsforsikringer. Kjenner folk som har nytt godt av det, og det hele fungerte veldig bra.

Har også vært der mye, og har to kompiser som har flyttet over dammen. Den ene er utdannet sykepleier (i Norge riktignok, så noe mindre studielån) og tjener nok mer enn de fleste leger i Norge. Men det hadde vært ingen problem å håndtere selv et amerkiansk studielån med hans lønn. I tillegg er det meste av andre leveutgifter betydelig lavere. 

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (5 minutter siden):

Det du beskriver er de som er født inn i fattigdom, og det suger ekstra hardt der ja. De bør helt klart forbedre mulighetene for økonomisk/sosial mobilitet. Der er vi flinke her på berget. Men ca. 70% av den amerikanske befolkninger er middelklasse eller bedre.

Og angående det å få sparken så finnes det gode og ikke alt for dyre private arbeidsledighetsforsikringer. Kjenner folk som har nytt godt av det, og det hele fungerte veldig bra.

Har også vært der mye, og har to kompiser som har flyttet over dammen. Den ene er utdannet sykepleier (i Norge riktignok, så noe mindre studielån) og tjener nok mer enn de fleste leger i Norge. Men det hadde vært ingen problem å håndtere selv et amerkiansk studielån med hans lønn. I tillegg er det meste av andre leveutgifter betydelig lavere. 

Middelklasse sliter fortsatt når de får en regning på 300k for barn som kom uforventet med keisersnitt. Når de i tillegg har en million i studiegjeld osv osv. 

Ja sykepleiere er godt betalt i USA, ingen tvil om det. Men de har andre negative sider som for liten bemanning og lange skift. 

 

EDIT: kjenner flere som har flyttet andre veien, altså til Norge for å gjerne gå litt ned i lønn men ellers få ett langt bedre liv(jobber innenfor tech)

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (5 minutter siden):

Det hadde vært ingen problem å håndtere selv et amerkiansk studielån med hans lønn.

Det finnes en gruppe blant norske studenter, som kan havne i en situasjon der de har studielån etter fullført utdanning, men ikke har blitt tilbudt noen lønnet stilling. I den situasjonen har du faktisk ingen rettigheter ettersom studielånet ikke er å anse som en arbeidsinntekt. Det var ikke jeg klar over.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Salvesen. said:

Middelklasse sliter fortsatt når de får en regning på 300k for barn som kom uforventet med keisersnitt. Når de i tillegg har en million i studiegjeld osv osv. 

Middelklassen har jevnt over forsikringer som dekker slikt. Om man ikke har det har man et problem ja.

3 minutes ago, Salvesen. said:

Ja sykepleiere er godt betalt i USA, ingen tvil om det. Men de har andre negative sider som for liten bemanning og lange skift. 

Akkurat som i Norge, bare at de får bedre kompensert for det.

Lenke til kommentar
bjorning9 skrev (Akkurat nå):

Det finnes en gruppe blant norske studenter, som kan havne i en situasjon der de har studielån etter fullført utdanning, men ikke har blitt tilbudt noen lønnet stilling. I den situasjonen har du faktisk ingen rettigheter ettersom studielånet ikke er å anse som en arbeidsinntekt. Det var ikke jeg klar over.

Hva mener du? En kan jo utsette betalingen på lånet i flere år med enkel søknad. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, bjorning9 said:

Det finnes en gruppe blant norske studenter, som kan havne i en situasjon der de har studielån etter fullført utdanning, men ikke har blitt tilbudt noen lønnet stilling. I den situasjonen har du faktisk ingen rettigheter ettersom studielånet ikke er å anse som en arbeidsinntekt. Det var ikke jeg klar over.

Ja, å ta opp studielån innebærer en viss risiko. Desverre får man ikke særlig godt betalt for det i ettertid her i landet. 

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (Akkurat nå):

Middelklassen har jevnt over forsikringer som dekker slikt. Om man ikke har det har man et problem ja.

Akkurat som i Norge, bare at de får bedre kompensert for det.

Anbefaler å ta en titt på milo bescher på tiktok eller andre medier. Jobber i NY som sykepleier, med sinnsykt og lønn. Men er nesten utbrent etter få måneder. 

 

Forsikringer dekker mindr eog mindre, det er ikke uvanlig å ha gigantiske regninger for fødsler som ikke er normale og normal fødsel er også ganske dyr. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Hva mener du? En kan jo utsette betalingen på lånet i flere år med enkel søknad. 

At jeg ikke var klar over situasjonen jeg kunne havne i. Utsettelsen er i utgangspunktet begrenset.

 

Jeg mener også at de burde hatt bedre rettigheter.

Endret av bjorning9
Lenke til kommentar
bjorning9 skrev (4 minutter siden):

Det finnes en gruppe blant norske studenter, som kan havne i en situasjon der de har studielån etter fullført utdanning, men ikke har blitt tilbudt noen lønnet stilling. I den situasjonen har du faktisk ingen rettigheter ettersom studielånet ikke er å anse som en arbeidsinntekt. Det var ikke jeg klar over.

Man må bare innse at ting man gjør her i livet får konsekvenser den ene eller andre veien. Man kan ikke forvente at alt man invisterer tid og penger på skal ha gevinst. Det er en del av livet og det lærer man av på godt og vondt. 

Vi har det jevnt over veldig bra i Norge. Også vil man selvsagt komme over enkeltepisoder og folk som har stilt seg i en dårlig posisjon som velger å rette all sin skyts mot staten som et siste krampetak vedrørende fordelig av skyld og håp om økonomisk kompensasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bjorning9 skrev (6 minutter siden):

At jeg ikke var klar over situasjonen jeg kunne havne i. Utsettelsen er i utgangspunktet begrenset.

 

Jeg mener også at de burde hatt bedre rettigheter.

Usikker på hvilke bedre rettigheter du mener. Det lånet er jo en av de beste lånene en kan få, ift å være arbeidsledig/syk/død.

Å få en jobb er ingen livsrett, med eller uten utdanning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Salvesen. said:

Anbefaler å ta en titt på milo bescher på tiktok eller andre medier. Jobber i NY som sykepleier, med sinnsykt og lønn. Men er nesten utbrent etter få måneder. 

 

Forsikringer dekker mindr eog mindre, det er ikke uvanlig å ha gigantiske regninger for fødsler som ikke er normale og normal fødsel er også ganske dyr. 

Jeg stolen mer på en jeg kjenner som jobber som sykepleier der enn en Tiktoker som lever og ånder for views og likes.

Min kjenning sier det egentlig er igrunn mer eller mindre som i Norge. Litt lengre standard arbeidsuke (40 timer i stedet for 37,5).

Kan lett finne rikelig med norske sykepleiere som sier de er utbrent også (noe jeg lett tror på, virker som en tidvis svært slitsom jobb som er alt for dårlig betalt her i landet).

Lenke til kommentar

 

Smule8o skrev (Akkurat nå):

Jeg stolen mer på en jeg kjenner som jobber som sykepleier der enn en Tiktoker som lever og ånder for views og likes.

Min kjenning sier det egentlig er igrunn mer eller mindre som i Norge. Litt lengre standard arbeidsuke (40 timer i stedet for 37,5).

Kan lett finne rikelig med norske sykepleiere som sier de er utbrent også (noe jeg lett tror på, virker som en tidvis svært slitsom jobb som er alt for dårlig betalt her i landet).

Utelukk Sykepleier og læreryrket.

Lenke til kommentar
bjorning9 skrev (1 minutt siden):

Bjerknez gjør meg oss drit provosert, og at jeg skulle vært tilbudt en lønnet stilling for lengst.

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her, men jeg mener at vi alle må ta ansvar for ting man foretar seg. Det være seg studielån, valg av studieretning og en drøss andre ting. 

Hvis man etter lang og dyr utdannelse ikke får seg jobb, så har man kanskje ikek fulgt med godt nok når man valgte retning fra starten av. 

Mener du at staten og norske skattebetalere skulle punget ut og betalt ned studielånet ditt hvis alt gikk skeis? Hva hvis det ikke gikk skeis og du fikk fulltreffer med fast godt betalt jobb? Skulle staten da tatt en viss prosent av inntekten din for å ha tatt risken med å låne deg pengene i utgangspunktet? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (4 minutter siden):

Jeg stolen mer på en jeg kjenner som jobber som sykepleier der enn en Tiktoker som lever og ånder for views og likes.

Min kjenning sier det egentlig er igrunn mer eller mindre som i Norge. Litt lengre standard arbeidsuke (40 timer i stedet for 37,5).

Kan lett finne rikelig med norske sykepleiere som sier de er utbrent også (noe jeg lett tror på, virker som en tidvis svært slitsom jobb som er alt for dårlig betalt her i landet).

Ja det var bare ett eksempel, det finnes såklart mange andre som deler sine erfaringer med å reise til US for å tjene mer som sykepleier. Det er blitt ganske poppis, samt det å gjøre det på "konsulent" nivå i Norge.  Det er nok også store forskjeller på sykehusene de jobber på og områder, også lønnen. 

Skiftene er lengre, slik jeg har forstått det. Milo som nevnt jobber vell 3 dager 12 timer i uken om jeg ikke tar helt feil. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (På 25.3.2023 den 21.07):

Statens oppgave er å holde folk i arbeid så de kan betale skatt og drive samfunnet rundt hver eneste dag. Hvordan gjør du det? Ved å holde folk fattige så de må arbeide hver eneste dag. Hvis du på noen som helst måte skulle opparbeide deg litt på egen hånd vil du bli kraftig straffet for det. Skatter og avgifter er laget for å holde folket fattig, ingenting annet. Hvis alle kunne velge hva de ville holde på med ville ikke samfunnet gått rundt. Folk kunne krevd hva som helst i betaling for en gitt jobb. Gjett hvorfor vi har innvandring? Riktig, presse ned lønna så mye som mulig ved å skape overflod av arbeidskraft. Hundretusener av østeuropeere oversvømmer arbeidsmarkedet og underbyr nordmenn som må enten gå på fattigkassa eller akseptere å jobbe for luselønn til de er 70 år, få 5 år med minstepensjon før man dør ved 75. Vinn-vinn for staten som sitter igjen med massive overskudd.

Du kan trøste deg med at hvis vi ikke har denne innvandringen, og lønningene hadde blitt presset opp, så ville resultatet blitt omtrent det samme. Bedrifter hadde flyttet ut av Norge og etablert seg i lavkostland. Bare se på shipping og godstransport. Det er så uthulet som de får det. Innen shipping har kappløpet mot bunnen pågått i et par-tre ti-år. Nå er skip eid av norske rederier registrert i land som Guinea, Liberia, Mongolia (som forøvrig ikke har kystlinje). Besetningen er fra Filippinene, India og lignende.

knutinh skrev (På 25.3.2023 den 23.52):

Jeg kan såvidt jeg forstår det pensjonere meg ved 62. Da med radikalt mindre utbetalt pr år enn om jeg venter til jeg er 78.

Jeg har lest om supersparere som «pensjonerer» seg når de er 35 eller så. Fra helt vanlige jobber.

-k

Det gjenstår å se om de faktisk har midler til de når enden av livet sitt. Dette avhenger av finansformuer, antatt fremtidig avkastning og generelt god styring av inntekter og utgifter.

Nepa skrev (1 time siden):

Nå foreslår Høyre å fjerne fylkeskommunene, sikkert et innsparingstiltak det også. Det er dumt, for den neste regjeringen blir sikkert en Høyreregjering. Og fylkeskommunen stanser av og til galmanns-vedtak fra kommunene. 

Det er fylkesmannen (nå statsforvalteren) du tenker på. Det er en statlig funksjon. Har ingenting med fylkeskommunen å gjøre.

Smule8o skrev (1 time siden):

Fylkesmann-rollen bør i så fall opprettholdes ja. Ellers kan jeg ikke se at fylkene bidrar med så mye.

Se over. Ellers har du stort sett rett. Det er ikke noe fylkeskommunene gjør som ikke kunne vært overført til staten og kommunene. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...