Gå til innhold

Sjokkregning fra elektriker


Anbefalte innlegg

Dette med "kobling av en kabel" tror jeg egentlig refererer til at det kan være nødvendig for netteier å bytte kabel inn, og ikke dreier seg om jobben som elektrikeren må gjøre (selv om det er litt uklart hva som elektrikeren kan/skal gjøre av dette, jeg har forhørt meg om noe lignende og fått svar om at elektrikeren måtte høre med sjefen sin og kanskje diskutere med nettselskapet angående endring av inntak og om nettselskap måtte sende ut noen i tillegg).

Så det har blitt en misforståelse i denne saken og trådstarter har enten ikke fått en beskrivelse av hva elektrikeren måtte gjøre og hva det skulle koste eller i alle fall ikke fått det med seg.

Jobben i seg selv er rimelig priset, ganske sikkert under gjennomsnittet for denne typen jobb. Det er mulig at det kan skyldes dårlig samvittighet for å ikke ha informert kunden godt nok, men det trenger jo ikke å være slik. Det er sikkert to forskjellige oppfatninger rundt hva som ble sagt og uten kommunikasjon på mail eller sms så er det ikke så lett for en tredje person å vurdere.

Jeg ville betalt fordi 1) spesielt med prisavslag så er det billig for denne typen jobb, 2) det bør være klart for en huseier at elektrikeren måtte gjøre en jobb i sikringsskapet med bytte av sikringer og diverse og at det ville komme på en del tusen i utstyr og en del tusen i arbeid + kjøring, 3) uten skriftlig pristilbud så blir det ord mot ord og her finnes det heller ikke et muntlig estimat før jobben ble satt i gang.

Jeg tror nesten alle huseiere har gått på en slik smell, denne var i alle fall ikke av de dyreste. Få alt skriftlig på epost før noe gjøres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 hours ago, minim said:

Tror jeg bare gjentar denne. Husk på at det aldri var avtalt eller gitt noen avtale om pris her. Det ble akseptert uten et estimat engang. 

Dersom eg får ei prisopplysning, så forventar eg at den er komplett. Det vart gitt ei prisopplysning her, som indikerte 2-5000,-

Den vesentlege delen av prisen var ikkje tatt med, sjølv om det truleg var den elektrikaren kjente best til.

For meg framstår det som illojalt av elektrikeren. Ein ting er ei sak der forbruker ikkje orienterer seg om pris, men her ser det ut til at det er forsøkt. Det endrar saka ein del frå det enkle svart-kvitt-biletet du teiknar opp. Eg kan for lite juss til å konkludere, og det tippar eg strengt tatt at du og bør unngå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
minim skrev (14 timer siden):

Analogien er dog litt unøyaktig. Han bestilte en lader til 13k og fikk denne til avtalt pris. Så spør elektriker om han ønsker en kvalitetsoppgradering i det å få trefas installert hvor estimert kost til everk er xxxx og får vite at det er en jobb for elektriker her også (naturlig nok). Her må man forstå at elektriker ikke gjør dette gratis eller mener du dugnad i håndtverkere bransjen er vanlig? Er pris viktig så be nå for all del om pris før man iverksetter arbeid.. Har selv vært ute for lignende hos et verksted, men jeg tok det på min egen kappe når jeg ber om å få utført arbeid uten å spørre om pris først og har lært av dette til senere. 

Greit nok at det er uryddig av elektro firma å ikke enten gi en fastpris eller estimere timeantall og materiell, men her gir kunden "go" for en oppgradering uten å spørre om kost så å legge hele skylden på firma tror jeg neppe kommer igjennom i en rettslig strid. Her får man i tillegg kun historien til den ene parten så for alt vi vet var det tydeligere kommunisert enn det som blir fremstilt. 

Her må firmaet ta på seg ansvaret for å ikke ha opplyst kunden om reell kostnad. Firmaet er den profesjonelle part. Det går ikke an å gjøre en endring i avtalt arbeid som innebærer minst en dobling i pris.

Enhver vil se at det er fullstendig urimelig å tro at kunden ville godtatt oppgraderingen dersom det medførte en dobling i pris.

minim skrev (13 timer siden):

Mulig jeg er litt biased fordi jeg kjenner til bransjen, men jeg har vanskelig for å se at en elektriker står å lyver en kunde opp i ansiktet å sier at det bare er å bytte en kabel. Elektrikeren vet at man må bytte alt som er listet opp på faktura som et minimum (med få unntak) når man skal endre fra 1fas til 3fas. Det er rett at det er en relativt liten jobb, men utført arbeid koster penger så jeg synst det er spesielt å kreve dette gratis nå i etterkant etter å ha gitt klarsignal.

Men kunden kjenner ikke nødvendigvis til bransjen og har ikke nødvendigvis noe grunnlag for å vite noe om hva ting koster. Dette har den profesjonelle part tilsynelatende utnyttet. Dersom endringer medførte store ekstra kostnader er det den profesjonelle part som har kunnskap om, og ansvar for, dette, og må derfor ta på seg ansvaret å gi kunden et tilfredsstillende grunnlag å ta en avgjørelse på.

Det eneste den profesjonelle part sa om pris på ekstraarbeid var en sum på et par tusenlapper. Som andre har påpekt så er det naturlig at det er den største kostnaden som nevnes. Dermed var det rimelig for kunden å anta at det andre ekstraarbeidet ville ligge på godt under denne summen.

Dersom prisen på ekstraarbeidet ble lagt frem på denne måten, har bedriften svindlet kunden. Bedriften har løyet kunden opp i ansiktet for å få gjennomført et såpass dyrt ekstraarbeid at kunden aldri hadde godtatt det dersom kunden kjente til den reelle prisen.

Den profesjonelle part har med forsett om å skaffe seg en uberettiget vinning fremkalt en villfarelse hos kunden, og derved rettstridig forledet kunden til å gjøre noe som volder tap for ham.

Endret av Markiii
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (12 timer siden):

Samtidig er det dumt å inngå avtale om å utføre en jobb uten å vite prisen, når du har et pristak på hva du vil betale for jobben. Begge sider må ta kritikk her, og jeg mener summen, saken og fakturaen ikke er grunnlag for annet en en lærepenge til TS, selvom jeg føler med vedkommende. Hadde lett gått på samme smell. 

Men ingen lærepenge for bedriften som utførte et ekstra arbeid som kostet like mye som det opprinnelige arbeidet, uten å informere kunden om at det ville koste så mye?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
plomymto skrev (19 timer siden):

Elektrikeren anbefalte oss å få installert 3-fase for raskere lading.

Noe som i utgangspunktet kan være et dårlig råd. Med den nye prismodellen for nettleie betaler man fastledd avhengig av hva man har hatt som høyeste effektuttak i løpet av 3 timer siste måned. Hvis man lader med 11 kW (3x16A 400 V) vil nettleien bli noe høyere enn dersom man ladet på 3,7 kW (1x16A). Hvis man trenger fulladet bil hver morgen kan det være praktisk, men selv på 3,7 kW får man ladet ganske mye i løpet av en natt. Dersom man lader fra kl 20 til 08, vil bilen være ladet med nesten 45 kWh.

Lenke til kommentar
Markiii skrev (55 minutter siden):

Men ingen lærepenge for bedriften som utførte et ekstra arbeid som kostet like mye som det opprinnelige arbeidet, uten å informere kunden om at det ville koste så mye?

Vanskelig å si, når man bare har en side av saken og ingen dokumentert informasjon rundt dialogen. Hvis dealen om "å bare koble" en kabel ble inngått der og da, så kanskje. 

Hvis verkstedet ringer meg og sier " ja, vil du at vi skal bytte vaieren til bremsene for å få den EU-godkjent" og jeg bare svarer "Kjør på", så vet jeg ikke om jeg skal forvente at de ringer meg og forteller at det kommer ekstra kostnader for bytting av tilknyttede deler også, som feks caliper. Jeg har jo på en måte gitt de klarsignal til å få jobben gjort, og vaieren må jo fikses for at bilen skal bli OK. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å bare "koble på en kabel" tar omtrent like lang tid som å knyte skoene. Det var det trådstarter ble forespeilet. Den profesjonelle parten har altså villedet kunden og det er det som er saken kjerne - ikke at timeprisen eller materiellet er spesielt høyt priset. Det ble bare feilinformert om omfanget av jobben, slik at kunden hadde et svært mangelfullt beslutningsgrunnlag og dermed tok en avgjørelse han ikke ville gjort om han hadde fått skikkelig informasjon.

"Bare kjør på" er ikke en fullmakt til å utvide leveransen langt ut over det kunden er forespeilet.

Kommunikasjonssvikten er noe den profesjonelle part må ta på seg fordi kunden ikke kan forventes å ha kunnskap om å spørre og grave om eventuelle tilleggskostnader ut over de 2-5000 kr til netteier og koble på en kabel, noe som høres ut som like tidkrevende og omfattende som å knyte skoene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis det er sånn som TS skriver, så skjønner æ han godt han reagerer.. 

Når en person som ikke har peiling på det området får en sånn informasjon:

"forklarte han at netteier måtte gjøre noen små endringer som trolig ville koste 2-5000 kr. Etter det var det å koble på en kabel. "  

Hører de jo kun en pris og tenker deretter.

Men personlig, så gjør æ som @minimog andre har sagt, spør alltid om total prisen uansett. Spesielt hvis det blir ( i mangel på bedre ord  "innblanding utenfor" . 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Dette er ikke sant. Montering av ladeboks koster ikke reelt mer enn 4-5 tusen. Resten er materiell og selve ladeboksen.

Jeg tenkte på hele arbeidet inkl. utstyr. Hele jobben.  

Baranladion skrev (2 timer siden):

Vanskelig å si, når man bare har en side av saken og ingen dokumentert informasjon rundt dialogen. Hvis dealen om "å bare koble" en kabel ble inngått der og da, så kanskje. 

Hvis verkstedet ringer meg og sier " ja, vil du at vi skal bytte vaieren til bremsene for å få den EU-godkjent" og jeg bare svarer "Kjør på", så vet jeg ikke om jeg skal forvente at de ringer meg og forteller at det kommer ekstra kostnader for bytting av tilknyttede deler også, som feks caliper. Jeg har jo på en måte gitt de klarsignal til å få jobben gjort, og vaieren må jo fikses for at bilen skal bli OK. 

Vi må vel ta utgangspunkt i det TS skriver?

Hvis verkstedet ringer og gir en pris på noe, og utelater den største kostnaden, så er det fort bedrageri fordi de forleder kunden til å tro at den summen de oppga var den største kostnaden.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 timer siden):

Ja, og i denne fakturaen er det fakturert for 4 timer, det er ikke noe voldsomt tidsforbruk og ingenting å klage på. 

Kan være så godt tilbud man bare ønsker. Problemet sånn jeg ser det er at trådstarter ikke ble forespeilet et skikkelig prisestimat. Ganske langt fra de estimerte 5.000 til 17.000

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (1 time siden):

Kan være så godt tilbud man bare ønsker. Problemet sånn jeg ser det er at trådstarter ikke ble forespeilet et skikkelig prisestimat. Ganske langt fra de estimerte 5.000 til 17.000

Det ble aldri estimert 5000 for hele jobben..

Lenke til kommentar
minim skrev (13 minutter siden):

Det ble aldri estimert 5000 for hele jobben..

Det ble aldri estimert noe som helst for en jobb som aldri ble nevnt. 

Det ble aldri nevnt at elektrikeren måtte gjøre noe som ville koste noe, etter den originale jobben.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om ikke du har en juridisk bindende, skriftlig avtale med prisoverslag der det står eksplisitt at prisen ikke skal overskrides, så har du egentlig ikke en god sak. Å være sta og bruke advokat og gå til sak er uansett langdrygt og dyrt. Bare ta det som en lærepenge.

Av egen erfaring kan jeg for eksempel fortelle om et elektrikerfirma som tilbød å etablere et ekstra, seperat sikringsskap i underetasjen om jeg ønsket å leie ut og leieboer skal få egen strømregning. Det skulle ikke koste så mye. Jeg ringte derimot rundt og fant ut at det kunne bli opp mot 100 000 kr for å få til noe slikt. Så sjekk alltid med andre firma først og ikke tro på alt håndtverkere og fagfolk forteller deg. Deres mål er først og fremst å tjene penger.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (7 minutter siden):

Om ikke du har en juridisk bindende, skriftlig avtale med prisoverslag der det står eksplisitt at prisen ikke skal overskrides, så har du egentlig ikke en god sak.

Det trenger absolutt ikke være så strengt. Mye av det du skriver er overflødig ettersom vi lever i et sivilisert samfunn der det finnes mange lover og regler rundt dette, helt uavhengig av skriftlige avtaler. Hadde vi levd i samfunn nærmere anarki (lovløst) så hadde det du sier vært mer korrekt, så fremt man har noen gode allianser / mafia som kan håndheve avtalen. Der er vi heldigvis ikke. Les deg opp i tråden spesielt på uttalelsen fra Osloadvokatene og det @Markiii skrev.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (17 minutter siden):

Det ble aldri estimert noe som helst for en jobb som aldri ble nevnt. 

Det ble aldri nevnt at elektrikeren måtte gjøre noe som ville koste noe, etter den originale jobben.

Joda det ble hele tiden sagt at det var en jobb for elektrikeren der også. Den opprinnelige jobben var det vel aldri noe tvist om her og den ble såvidt jeg har skjønt utført etter avtalt pris. Her er det snakk om en oppgradering av inntaket som noen tydeligvis tror gjør seg av seg selv :p

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Det trenger absolutt ikke være så strengt. Mye av det du skriver er overflødig ettersom vi lever i et sivilisert samfunn der det finnes mange lover og regler rundt dette, helt uavhengig av skriftlige avtaler. Hadde vi levd i samfunn nærmere anarki (lovløst) så hadde det du sier vært mer korrekt, så fremt man har noen gode allianser / mafia som kan håndheve avtalen. Der er vi heldigvis ikke. Les deg opp i tråden spesielt på uttalelsen fra Osloadvokatene og det @Markiii skrev.

Oslo advokaten sitatet var helt klokkeklart det. Gjengs pris blir gjeldende når kunde bestiller jobb uten å avtale pris. Her er det i tillegg utført kjempebillig så å ta dette rettens vei kan fort ende med enda en overraskelse på at man faktisk må betale når man kjøper tjeneste fra andre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...