Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp Skrevet 24. mars 2023 Del Skrevet 24. mars 2023 De siste årene har det skjedd store og ressurskrevende forandringer i norsk grunnskole. Baksiden av gaming og influencertrender og langtidsvirkninger av pandemi har skapt flere sårbare barn, både fysisk og psykososialt. Et økende antall fremmedkulturelle med mangelfulle språkkunnskaper og liten kulturforståelse, skaper kommunikasjonsproblemer og konflikter. Forhold som igjen medfører økende administrative oppgaver til rapportskriving, konfliktløsing, tilrettelegging,, kamp om ressurser, oppfølging mot barnevern og BUP. Mine kontakter i grunnskolen forteller om stor frustrasjon over at man ikke får lov til å snakke offentlig om elefanten i rommet pga politisk korrekthet og at forhandlinger svært raskt ender med tvungen lønnsnemd, uten at det tas viktige prinsipielle grep. Svært få ansatte i skolen jobber til fylte 67 år og interessen for å være kontaktlærer er dalende. Bruken av innleide vikarer uten kunnskap om gruppedynamikk og bakenforliggende utfordringer, er utstrakt. Praten går livlig på spiserommet, men redselen for å bli stemplet som stigmatiserende og negativ overskygger fortsatt realitetene. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 27. mars 2023 Del Skrevet 27. mars 2023 Jeg tror at Covid har truffet barn og unge på måter som vi enda ikke har tatt inn over oss. Og jeg tror at skjerm-bruk, desosialisering, generell nedbygging av autoritet/pliktfølelse har endret måten barn og unge fungerer på. Og kanskje det er en generell brytningstid fra at "alt går opp og fram" til en følelse av at klima, økonomi og vestlig demokrati like gjerne kan gå i negativ retning som i positiv retning? Jeg misunner ikke lærerene. -k 3 Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 27. mars 2023 Del Skrevet 27. mars 2023 Kommunenes landsforbund (KL) og Utdanningsdirektoratet stiller stadig større krav til lærerne. De skal inn i stadig nye roller for elevene, er nye krav til dokumentasjon, og frekvensen av utskiftning av læreplanen bare øker. Lærerne står også i stadig større grad mellom barken og veden, mellom kommunenes budsjetter og foresattes økende forventninger. KL vil dessuten ha lærere med master, men vil ikke betale markedspris for hva en person med mastergrad. 4 Lenke til kommentar
Entern Skrevet 27. mars 2023 Del Skrevet 27. mars 2023 Har inntrykk av at @Inspector har 100% rett i sin beskrivelse. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp Skrevet 24. april 2023 Del Skrevet 24. april 2023 (endret) Ikke merkelig at rekrutteringen til læreryrket tørker inn: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/faerre-vil-bli-laerere/15685586/ Først en masse sutring fra mange utenforstående, deretter nesten automatisk tvungen lønnsnemd ved lønnskonflikter, til slutt en vesentlig tøffere og mer frustrerende hverdag som nevnt i startinnlegget. Som man reder, så ligger man….. Endret 24. april 2023 av Inspector Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp Skrevet 22. mai 2023 Del Skrevet 22. mai 2023 Her er det endelig en lærer som tør å tale: https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/JQRz1X/vi-maa-kunne-bortvise-elever-som-ikke-oppfoerer-seg Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp Skrevet 2. juni 2023 Del Skrevet 2. juni 2023 Nå kommer det et lovforslag om hva som er lov og ikke i skolen: https://www.dagsavisen.no/debatt/leder/2023/05/31/tiltaket-vil-tette-et-vakuum-i-norsk-skole/ Forslaget har heldigvis stor støtte i Stortinget etter altfor mange år hvor snillismen har rådet grunnen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå