Gå til innhold

SprengningsEkspertene 3


miniPax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg er den som tipset forsvaret om disse klippene.

 

Først et par ting:

 

Hehe, noen som har sett sitt snitt til å tjene noen slanter her ser jeg. Etter kosovo saken, så sendte noen disse videoene inn til dagbladet, for å få tusen tipset eller noe slikt.. patetisk.

 

Det var ikke slik. Tipset forsvaret om saken. Årsakene kommer lengre ned.

Tipset og media, slik at Forsvaret ikke kunne hysje det ned, og ordne alt i stillhet.

Forsvaret har ikke noe 1000-tips.

 

disse filmene er overhodet ikke nazi-inspirert eller lagd for noe som helst annet formål enn simpel gutte-morro

 

Å hive snøball på folk, eller ringe på hos naboen er gutte-morro.

Å bryte utallige lover og ha uvettig omgang med kraftige skytevåpen er ikke gutte-moro, men ramme alvor.

 

Men det blir jo for ille hvis dere blir saksøkt og diverse  føler med dere.

 

Føler og med folk som er dum nok til å bryte loven, filme det, og selv legge bevismaterialet ut på nettet.

 

håper dere ike får for mye pes for dette. ER jo guttemorro. Bra morro, filmen er feeet.

 

Som nevnt ovenfor, dette er ikke helt vanlig guttemorro.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Okei. Skal prøve å forklare litt her.

 

Jeg så dette klippet, og følte at det var nok et eksempel på at forsvaret mangler totalt kontroll.

Jeg tipset ikke forsvaret fordi at de skulle ta de på videoen, men mere som et varsko her om at de (forsvaret) må ta seg sammen.

(Forsvaret reagerer seff med å ta folkene, men ikke ta selvkritikk på rutinene sine).

 

Det hører ikke hjemme noen plass at 18-19 åringer (eller litt eldre da) i førstegangstjeneste på ulovlig vis skaffer seg så store menger skarp ammunisjon til slik bruk.

Hva om de hadde mere alvorlige hensikter?

 

Det virker jo som de med letthet har klart å anskaffe ammunisjon, våpen osv.

I tillegg tjuvlåne en stormpanservogn, og 2 stk 20mm(?) runder til kanonen.

Når det er lett å få det til, så ernoe fundamentalt galt.

Som sagt, hva om noen gjør noe helt annet enn å "leke" seg med den?

Hadde det vært like kult om gærninger troppa opp i Oslo, og begynte å spraye vilt på Karl Johan?

(Sier ikke at de på disse klippene ville gjort noe slikt, men at andre, med mindre "ærlige" hensikter kan finne på slikt, og at det er for lett å anskaffe midlene til å gjøre det.)

 

I tillegg er det masse regler som skal følges ved skyting av skarp ammunisjon.

De som kjenner reglene vet hva det er snakk om.

For de uinvidde, så er det utallige regler for å sørge for at sikkerheten ivaretaes.

Bla skal man såvidt jeg vet ha en ambulanse tilgjengelig.

Hva om man får en kammereksplosjon? Eller vådeskudd?

I tillegg skal man heise skyteflagg, for å varsle at skyting foregår.

Vakter skal utplasseres på alle innfartsveier til området berørt av skytingen.

 

En AG3 har tross alt slagkraft nok til å drepe på 3-4 tusen meters hold.

Riktignok klarer du ikke å treffe noe du sikter på så langt hold, men kulen har såpass stor fart, at den kan gå langt, og drepe (ved uhell).

 

Jeg gjorde dette i alle fall for å ta tak i et problem med forsvaret, ikke for å gå etter de som laget filmen.

Det håper jeg folk kan forstå.

 

Beklageligvis vil dette få konsekvenser for de som lagde/medvirket i klippene.

Men det er et ansvar de selv må ta, siden de selv valgte å utføre flere lovbrudd, for så å legge det ut på nett i beste "Jackass" stil.

 

Jeg blir nok definitivt å bli spraya av diverse kommentarer, men jeg håper enkelte har evnen til å se lengre enn nesen rekker.

Problemet i denne saken er ikke om det er kul video eller ikke.

Problemet er at slik ikke skal kunne skje, men at forvsaret nok en gang viser at de har sviktende rutiner og manglende kontroll.

 

Og helt til sist. Rammstein er jo som de fleste vet, slettes ikke nynazistisk.

Men Dagbladet vet det tydeligvis ikke. :shrug:

Endret av tipsern
Lenke til kommentar
Jeg er den som tipset forsvaret om disse klippene.

 

 

 

1. Å hive snøball på folk, eller ringe på hos naboen er gutte-morro.

Å bryte utallige lover og ha uvettig omgang med kraftige skytevåpen er ikke gutte-moro, men ramme alvor.

 

2. Føler og med folk som er dum nok til å bryte loven, filme det, og selv legge bevismaterialet ut på nettet.

 

 

3. Som nevnt ovenfor, dette er ikke helt vanlig guttemorro.

 

4. Jeg så dette klippet, og følte at det var nok et eksempel på at forsvaret mangler totalt kontroll.

Jeg tipset ikke forsvaret fordi at de skulle ta de på videoen, men mere som et varsko her om at de (forsvaret) må ta seg sammen.

(Forsvaret reagerer seff med å ta folkene, men ikke ta selvkritikk på rutinene sine).

 

5. Det hører ikke hjemme noen plass at 18-19 åringer (eller litt eldre da) i førstegangstjeneste på ulovlig vis skaffer seg så store menger skarp ammunisjon til slik bruk.

Hva om de hadde mere alvorlige hensikter?

 

6. Det virker jo som de med letthet har klart å anskaffe ammunisjon, våpen osv.

I tillegg tjuvlåne en stormpanservogn, og 2 stk 20mm(?) runder til kanonen.

Når det er lett å få det til, så ernoe fundamentalt galt.

Som sagt, hva om noen gjør noe helt annet enn å "leke" seg med den?

Hadde det vært like kult om gærninger troppa opp i Oslo, og begynte å spraye vilt på Karl Johan?

(Sier ikke at de på disse klippene ville gjort noe slikt, men at andre, med mindre "ærlige" hensikter kan finne på slikt, og at det er for lett å anskaffe midlene til å gjøre det.)

 

7. I tillegg er det masse regler som skal følges ved skyting av skarp ammunisjon.

De som kjenner reglene vet hva det er snakk om.

For de uinvidde, så er det utallige regler for å sørge for at sikkerheten ivaretaes.

Bla skal man såvidt jeg vet ha en ambulanse tilgjengelig.

Hva om man får en kammereksplosjon? Eller vådeskudd?

I tillegg skal man heise skyteflagg, for å varsle at skyting foregår.

Vakter skal utplasseres på alle innfartsveier til området berørt av skytingen.

 

8. En AG3 har tross alt slagkraft nok til å drepe på 3-4 tusen meters hold.

Riktignok klarer du ikke å treffe noe du sikter på så langt hold, men kulen har såpass stor fart, at den kan gå langt, og drepe (ved uhell).

 

9. Jeg gjorde dette i alle fall for å ta tak i et problem med forsvaret, ikke for å gå etter de som laget filmen.

Det håper jeg folk kan forstå.

 

Beklageligvis vil dette få konsekvenser for de som lagde/medvirket i klippene.

Men det er et ansvar de selv må ta, siden de selv valgte å utføre flere lovbrudd, for så å legge det ut på nett i beste "Jackass" stil.

 

Jeg blir nok definitivt å bli spraya av diverse kommentarer, men jeg håper enkelte har evnen til å se lengre enn nesen rekker.

Problemet i denne saken er ikke om det er kul video eller ikke.

Problemet er at slik ikke skal kunne skje, men at forvsaret nok en gang viser at de har sviktende rutiner og manglende kontroll.

 

Og helt til sist. Rammstein er jo som de fleste vet, slettes ikke nynazistisk.

Men Dagbladet vet det tydeligvis ikke. :shrug:

1. Vel.. de var på en skytebane..og hva vet du om de hadde en ambulanse tilstede eller ikke?

 

2. Føler med deg som er patetisk nok til å blåse opp noe sånt...det skjer over alt, og det har det gjort de siste 20 årene...

 

3. I militæret regnes dette som guttemoro. De hadde med seg befal.

 

4. Dette er ikke noe nytt i militær sammenheng.

 

5. Hva om alle soldater hadde mer alvorlige hensikter? Dette er rett og slett ikke noe forsvaret kan gjøre så mye med. De må gi soldatene sine et visst ansvar, ellers ville forsvaret alrdi fungert. Risikoen for at noen kan "bli gal" og drepe noen er tilstede uansett, og jeg tror ikke at folk som lager en slik video har noe slikt i tankene!

 

6. De har befal tilstede som skal kunne lede skyting på en bane. Hvis man måtte fått generaler til å skrive ut ammo hadde forsvaret (nok en gang) ikke fungert.

At det ikke er så "hensiktmessig" kan jeg være enig i..

 

7. Igjen..de hadde befal med seg som skal kunne reglene. Sier ikke at alt de gjorde var fullstendig lovlig, men likevel.. ikke noe å blåse opp. Ambulanse? Som sagt så holder nesten et hvilket som helst kjøretøy som ambulanse på skytebaner.

Flagg hadde de sikkert heist, og vakter?? Seriøst, jeg har aldri sett en vakt ved innfartsårer til en skytebane...

 

8. De var på en skytebane..så dette er lite sannsynlig. Like stor sjangse for at det kunne hendt ved en hvilken som helst annen skyteøvelese...

 

9. Om det du skriver er rett så har du iallefall ikke tenkt deg om...

Løsningene på "problemet" vil i de aller fleste tilfeller være umulig å gjennomføre...slik er det bare.

 

Tilslutt vil jeg bare legge til at jeg ikke forsvarer det de har gjort, men jeg synes likevel det er latterlig å skape en sak utav dette. Dette er ikke noe nytt..lignende ting har pågått i alle år..

Skal være enig i at det er et ansvar de selv må ta, men så lenge det foregår kontrollert (selv om det ikke ser slik ut på filmen) er dette absolutt ikke noe å rope høyt over.

 

Shame on you! imho..

Lenke til kommentar

****** da... jeg som skulle til å hente ned Sprengningsekspertene til den nye formaten :(

tipsern: DIN JÆVLA TULLING!

Å drepe hunder er langt verre enn å skyte på en pc, eller en plastdukke for den saks skyld.

Om militæret ikke kunne skutt på skytebaner, ville det fungert like bra som politiet i Norge (noen som husker skuddene mot Baronen og Baronessen der polisen ikke kunne gjøre noe pga. at de ikke fikk opp safen med pistol i inni bilen?).

Lenke til kommentar

Helt skakkjørt dette her.

Skyting på andre ting enn blinker har da forekommet så lenge det har vært et forsvar i Norge. Da jeg var inne spleiset laget mitt på en utrangert volvo 240 som vi brukte til M-72 blink. Løytnant og major tilstede under hele greien. Dette foregikk i tjeneste, på skytebane.

 

Det norske forsvaret er ikke i NÆRHETEN av å ha så gode sikkerhetsrutiner som de hevder, hvis en stakkars fruitcase av en menig har lyst på skarp ammunisjon til AG'en sin, så er det jo bare til å ta dette under skytetrening. Geværet har de jo alltid tilgjengelig.

 

Tipsern: Kos deg med pengene, men scenarioet er ikke noen nyhet.

Lenke til kommentar
Hehe, noen som har sett sitt snitt til å tjene noen slanter her ser jeg. Etter kosovo saken, så sendte noen disse videoene inn til dagbladet, for å få tusen tipset eller noe slikt.. patetisk.

 

 

 

Det var ikke slik. Tipset forsvaret om saken. Årsakene kommer lengre ned.

Tipset og media, slik at Forsvaret ikke kunne hysje det ned, og ordne alt i stillhet.

Forsvaret har ikke noe 1000-tips.

 

Som jeg skrev. Penger var ikke noen årsak til at media ble kontaktet.

Jeg kontaktet Forsvaret først, og da de unnlot å gi noe livstegn fra seg, tipset jeg media for å forhindre at forsvaret bare kostet saken under teppet.

 

Har ikke tjent noenting på dette, i motsetning til hva enkelte har kommentert lengre opp (selv etter mitt innlegg, men ikke alle kan være rakettingeniører).

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...