polartarzan Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Skal kjøpe meg ny maskin. Vil ha den litt framtidsrettet og går for A64. Men så ser jeg at DDR-II og PCI Express kommer snart. Er det noe poeng i vente på dette og er det noen som har noen anelse om når det kommer? Lenke til kommentar
delling81 Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Kommer litt ann på hva maskinen skal brukes til.. Jeg venter på pci-x, da jeg har tenkt å sette opp en filservere. Den ekstra båndbredden kommer godt med, hvertfall med flere kontrollere og mange hd'er. DDR 2 er jeg usikker på kommer til å bli så sinnsykt. Btw, PCI-X kommer ikke til å bety mye i forhold til grafikk, agp er så vidt jeg vet ikke fult utnyttet enda uansett. Lenke til kommentar
VincentYa Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 pci - x skal bli mer enn dobblet som bra som agp er ddr IIO vet jeg ikke noe om Lenke til kommentar
rsidny Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Men så ser jeg at DDR-II og PCI Express kommer snart. Er det noe poeng i vente på dette og er det noen som har noen anelse om når det kommer? Mener å ha lest at VIA skulle komme med DDR-II og PCI Express i løpet av januar. Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Tror nok PCI-Express har lite å si for skjermkort sin del ja. Skjermkort bruker jo sitt eget minne. Tror PCI-Express og DDRII vil ha mest å si for integrerte grafikk løsninger, der system minne brukes som grafikk minne. Regner med DDRII vil bli veldig dyrt i starten. Det vil iallfall bli dyrere enn DDR, og ytelsesforskjellen vil være minimal nå i starten. Skal du kjøpe prescott, er det vel like greit å vente på L775 eller hva den nye pinløse sokkelen heter, og Alderwood(?)/Grantsdale. Men du er på utkikk etter Athlon64, og da er det ingen vits i å vente. AMD har ikke noen planer om å gå over til DDRII i løpet av kort tid (les: ett år). PCI Express er jeg ikke sikker på når AMD kommer til å gå over til dog... men ytelsesforskjellen vil være minimal. Se bare på AGP 8x. Båndbredden til AGP bussen ble fordobla, men det utgjorde max 1-2% forskjell i ytelse. Det er fordi all rendering blir gjort på selve skjermkortet og skjermkort minne. Var jeg deg, ville jeg ikke venta på PCI Express og DDRII, men heller på et skikkelig hovedkort (nForce3 250 kanskje? eller SiS sine Athlon64 kort?) som man kan overklokke litt mer enn 100MHz på. Lenke til kommentar
VincentYa Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Tror nok PCI-Express har lite å si for skjermkort sin del ja. Skjermkort bruker jo sitt eget minne. Tror PCI-Express og DDRII vil ha mest å si for integrerte grafikk løsninger, der system minne brukes som grafikk minne. Regner med DDRII vil bli veldig dyrt i starten. Det vil iallfall bli dyrere enn DDR, og ytelsesforskjellen vil være minimal nå i starten. Skal du kjøpe prescott, er det vel like greit å vente på L775 eller hva den nye pinløse sokkelen heter, og Alderwood(?)/Grantsdale. Men du er på utkikk etter Athlon64, og da er det ingen vits i å vente. AMD har ikke noen planer om å gå over til DDRII i løpet av kort tid (les: ett år). PCI Express er jeg ikke sikker på når AMD kommer til å gå over til dog... men ytelsesforskjellen vil være minimal. Se bare på AGP 8x. Båndbredden til AGP bussen ble fordobla, men det utgjorde max 1-2% forskjell i ytelse. Det er fordi all rendering blir gjort på selve skjermkortet og skjermkort minne. Var jeg deg, ville jeg ikke venta på PCI Express og DDRII, men heller på et skikkelig hovedkort (nForce3 250 kanskje? eller SiS sine Athlon64 kort?) som man kan overklokke litt mer enn 100MHz på. enig ingen 3d kort er lagd for A kjøre i pci x sin hastighet så vente på det er dumt Lenke til kommentar
Møkkalasset Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Man kan vell nesten aldrig vente på noko lenge for etter det er ute kjeme det noko nytt Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 HVORFOR må absolutt alle blande PCI-X og PCI Express? Det er to VIDT forskjellige standarder, hvor PCI-X har vært på banen en lengre stund, mens PCI Express vil bli den nye standarden. Lenke til kommentar
wede-man Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 "improve your graphics performance by up to 20%" Her er det en video med en fyr som forklarer litt om hva pci express er for noe: http://www.nvidia.com/object/pci_express.html Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 DDR 2 er ikke noe særlig vits å vente på. De kommer til å ha helt elendig timings, og en Athlon 64 vil per dags dato yte dårligere pga en athlon64 har ikke noe desperat behov for mer båndbredde (bare se på FX VS 3400+) og den vil dermed bli sinket av timingene (som heller ikke har fryktlig mye å si på A64). Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Men så ser jeg at DDR-II og PCI Express kommer snart. Er det noe poeng i vente på dette og er det noen som har noen anelse om når det kommer? Mener å ha lest at VIA skulle komme med DDR-II og PCI Express i løpet av januar. Ja, for P4. Ikke for Athlon64 (såvidt jeg har forstått iallfall). Lenke til kommentar
Andhrim Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 [quote name='oysfaerg' date='13/01/2004 : 19:24'] HVORFOR må absolutt alle blande PCI-X og PCI Express? Det er to VIDT forskjellige standarder, hvor PCI-X har vært på banen en lengre stund, mens PCI Express vil bli den nye standarden. [/quote] Og i tillegg tror visst de fleste at pci-express er noe som er laget med tanke på grafikk alene ... noe som det abolutt IKKE er. Pci-express skal erstatte den veldig utdaterte pci-bussen (ca 12 år gammel), noe som kommer til å gi en mye høyere hastighet mellom alle korta og resten av systemet (NB, minne osv). Når man tenker over det, så er det ganske utrolig at den trege pci-bussen med sine 133 MB/s har overlevd helt til nå... Lenke til kommentar
SvUpP Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 HVORFOR må absolutt alle blande PCI-X og PCI Express? Det er to VIDT forskjellige standarder, hvor PCI-X har vært på banen en lengre stund, mens PCI Express vil bli den nye standarden. Og i tillegg tror visst de fleste at pci-express er noe som er laget med tanke på grafikk alene ... noe som det abolutt IKKE er. Pci-express skal erstatte den veldig utdaterte pci-bussen (ca 12 år gammel), noe som kommer til å gi en mye høyere hastighet mellom alle korta og resten av systemet (NB, minne osv). Når man tenker over det, så er det ganske utrolig at den trege pci-bussen med sine 133 MB/s har overlevd helt til nå... Vel... Bortsett fra Skjermkortene (som har fått AGP), så har ikke behovet for båndbredde på PCI bussen vært så enormt. Dem som bruker FiberChannel, Fiber-Nettverk etc. som trenger ekstra båndbredde har ofte hatt tilgang til proprietære løsninger for servere. Netverkskort, lydkort og andre ting du måtte puttepå PCI har ikke hatt de helt samme kravene. Det er nok årsaken til at PCI har overlevd så lenge ("if it works, don't fix it"). Mvh. SvUpP PS! Dette er bare mine meninger, og skal ikke under noen omstendigheter betraktes som fakta.... Lenke til kommentar
polartarzan Skrevet 14. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2004 Var jeg deg, ville jeg ikke venta på PCI Express og DDRII, men heller på et skikkelig hovedkort (nForce3 250 kanskje? eller SiS sine Athlon64 kort?) som man kan overklokke litt mer enn 100MHz på Dersom man ikke skal overklokke, er det da noen gode grunner til å vente på nForce-baserte hovedkort til Athlon64. Noen som vet når dette kan komme? Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Var jeg deg, ville jeg ikke venta på PCI Express og DDRII, men heller på et skikkelig hovedkort (nForce3 250 kanskje? eller SiS sine Athlon64 kort?) som man kan overklokke litt mer enn 100MHz på Dersom man ikke skal overklokke, er det da noen gode grunner til å vente på nForce-baserte hovedkort til Athlon64. Noen som vet når dette kan komme? Du får allerede kjøpt nForce3 hovedkort til Athlon64. Men disse har kun HTT (hypertransport) bus på 600MHz og dagens Athlon64 kjører på 800MHz HTT bus. Snart kommer Athlon64 CPU'er med 1GHz HTT bus, og da tror jeg dagens nForce3 kort blir litt for dårlige. Lenke til kommentar
[Protus] Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 HVORFOR må absolutt alle blande PCI-X og PCI Express? Det er to VIDT forskjellige standarder, hvor PCI-X har vært på banen en lengre stund, mens PCI Express vil bli den nye standarden. Faktisk så ble det sagt at PCI express ville bety et felles grensesnitt for både grafikkkort og enheter som tidligere brukte PCI. Dette er ikke helt riktig, fordi grafikkort vil få sin dedikerte PCI x16 buss, mens andre enheter vil få en PCI x1 buss å dele seg immellom. En annen ting er nyheten om at NV40 og R420 sansynlighvis vil komme på markedet rundt April. Dette er samtidig som Grantsdale/Alderwood brikkesett med PCI express støtte. r420 vil jo være basert på AGP den første stunden, så det betyr at det muligens ikke vil være grafikkort å få kjøpt til PCI express i begynnelsen, i hvertfall ikke ATI-kort, det spørs jo om ikke Nvidia vil la NV 40 komme til PCI express med en gang, eller at XGI kanskje vil komme med dette. Lenke til kommentar
Cid Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Leste en test av et SATA RAID kort et sted, som er kompatibelt med både PCI og PCI-X, (Tyan vs VIAbasertTING) der ble lese/skrive ytelsen doblet eller deromkring i et RAID0 oppsett. Lenke til kommentar
[Protus] Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Tror nok PCI-Express har lite å si for skjermkort sin del ja. Skjermkort bruker jo sitt eget minne. Tror PCI-Express og DDRII vil ha mest å si for integrerte grafikk løsninger, der system minne brukes som grafikk minne. Regner med DDRII vil bli veldig dyrt i starten. Det vil iallfall bli dyrere enn DDR, og ytelsesforskjellen vil være minimal nå i starten. Skal du kjøpe prescott, er det vel like greit å vente på L775 eller hva den nye pinløse sokkelen heter, og Alderwood(?)/Grantsdale. Men du er på utkikk etter Athlon64, og da er det ingen vits i å vente. AMD har ikke noen planer om å gå over til DDRII i løpet av kort tid (les: ett år). PCI Express er jeg ikke sikker på når AMD kommer til å gå over til dog... men ytelsesforskjellen vil være minimal. Se bare på AGP 8x. Båndbredden til AGP bussen ble fordobla, men det utgjorde max 1-2% forskjell i ytelse. Det er fordi all rendering blir gjort på selve skjermkortet og skjermkort minne. Var jeg deg, ville jeg ikke venta på PCI Express og DDRII, men heller på et skikkelig hovedkort (nForce3 250 kanskje? eller SiS sine Athlon64 kort?) som man kan overklokke litt mer enn 100MHz på. LGa 77 sokkelen (jo, den heter det, eller kanskje egentlig "Socket T") er ikke pinløs, tvert i mot, det nye med denne sokkelen er at pinnnene nå siter i sokkelen og ikke i CPUen, ergo blir CPUen pinnløs. Lenke til kommentar
CyberCS Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 (endret) hohoh Endret 14. januar 2004 av CyberCS Lenke til kommentar
CyberCS Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 detta va arti! Ja d va d!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå