Gå til innhold

– Spotify Hifi er fortsatt aktuelt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Eneste som hindrer meg i å kutte Spotify er utvalget og at folk jeg kjenner deler lenker til låter og album via Spotify, hadde det ikke vært for det så skulle jeg gjerne byttet til en tjeneste med lossless

Lenke til kommentar
14 hours ago, Slettet-Lk8eL7iw said:

Eneste som hindrer meg i å kutte Spotify er utvalget og at folk jeg kjenner deler lenker til låter og album via Spotify, hadde det ikke vært for det så skulle jeg gjerne byttet til en tjeneste med lossless

Jepp er slike ting som holder meg litt ennå også.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

Har man gode øretelefoner og grei DAC så merker man lett forskjell på favorittmusikken sin.

Veldig få klarer å høre forskjell på 320kpbs og lossless på musikk. Faktisk så få at det stort sett er regnet som å være tilnærmet umulig. Og en grei DAC er nå stort sett alle som ikke er feilkonstuert.

Prøv gjerne den blindtesten selv 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er gjerne enklere å høre på musikk man har et forhold til og har lyttet til over lang tid på forskjellig utstyr og dermed kjenner detaljene i musikken godt.

Så lenge man har 320 Kbps fast og ikke VBR vil det være godt nok for de aller fleste.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Jeg tok en test selv nå: 

Utstyr:

Shiit Hel DAC/AMP

V-Moda Crossfade LP2 Hodetelefoner

Musikklåt:

Jeff Beck - Cause We've Ended As Lovers (Instrumental) (FLAC 16 Bit-44100Hz) Vs Spotify med innstillinger på Very High

Kan ikke si jeg merker den utrolige forskjellen, eneste jeg kan høre er at FLAC versjonen framstår som noe varmere i basstonene. Kansje en ørliten mer klarhet i gitaren.

Endret av Slettet-Lk8eL7iw
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Slettet-Lk8eL7iw said:

Kan ikke si jeg merker den utrolige forskjellen, eneste jeg kan høre er at FLAC versjonen framstår som noe varmere i basstonene. Kansje en ørliten mer klarhet i gitaren.

Jepp.
image.thumb.png.6aaefaa2b88afa25225853493074dec0.png
Selv om forskjellene er små så merkes det også enkelte steder i lydsporet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Theo343 said:

Det er gjerne enklere å høre på musikk man har et forhold til og har lyttet til over lang tid på forskjellig utstyr og dermed kjenner detaljene i musikken godt.

Så lenge man har 320 Kbps fast og ikke VBR vil det være godt nok for de aller fleste.

Til og med allerde ved 160kpps begynner det å blei vanskelig å skille lossless fra lossy når man spiller over stereoanlegg. På gode hodetelefoner er det ofte noe enklere. 

Har du prøvd blindtesten jeg linket til?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedpoenget mitt var uansett litt rettet mot alt gnålet man leser om at Spotify er søppel, kona hørte forskjell fra kjøkkenet osv. 

Det som derimot jeg ser på som et stort problem med Spotify er at de er i ferd med å TikTokisifusere brukergrensesnittet, og at veldig mange album kun er tilgjengelig som remastered versjon. 97,3% av alle remastered versjoner har dårligere lyd enn originalen (tilpasset loudness wars).

Er noen av de andre bedre enn Spotify på det området mon tro?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spotify med høyeste kvalitet er helt greit. Det er jo derfor jeg bruker det i bilen, på jobben osv. Enkelheten, tilgjengeligheten og biblioteket.

Men akkurat som man setter seg ned med vinylplater for å kose seg så gjør man også det med lossless og godt utstyr innimellom.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Theo343 said:

Spotify med høyeste kvalitet er helt greit. Det er jo derfor jeg bruker det i bilen, på jobben osv. Enkelheten, tilgjengeligheten og biblioteket.

Men akkurat som man setter seg ned med vinylplater for å kose seg så gjør man også det med lossless og godt utstyr innimellom.

Om man kan leve med er format med så mange skavanker som vinyl kan man lett leve med Spotify på medium :p

Men har vel ofte den fordelen at det av en eller annen grunn er mastret med mer dynamikk da. Selv om det strengt tatt er et format med mye dårligere dynamikkområde enn 16 bit.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (43 minutter siden):

Det er fullt mulig å gjennomføre en blindtest over måneder eller år om man vil.

F.eks kan du rippe CD-samlingen din (hvis du fremdeles har sånt) degradere til lossy audio og tilbake, og brenne nye CD-er med A) uendret lossless innhold, B) degradert innhold.

Få noen du kjenner til å merke CD-variantene ene nøytralt men unikt, og noter hva som er hva på et godt skjult sted.

Lytt så lenge du vil og akkurat sånn som du vil. Sjekk så lytteloggen opp mot fasiten.

-k

• Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Smule8o said:

Om man kan leve med er format med så mange skavanker som vinyl kan man lett leve med Spotify på medium :p

Men har vel ofte den fordelen at det av en eller annen grunn er mastret med mer dynamikk da. Selv om det strengt tatt er et format med mye dårligere dynamikkområde enn 16 bit.

Stråmannsargumentasjon er interessant. Jeg sa ikke at Vinylplater var høyeste kvalitet. Poenget var om man er ute etter særpreget til Vinylplater. Tid og sted og hva man vil ha. Men det var kanskje vanskelig å forstå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...