Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bremsene pedal opptrer ikke normalt


Anbefalte innlegg

Bremsene opptrer ikke normalt når jeg trykker inn pedalen. Oppdaget det først når jeg kjørte i 30km/t og skulle bremse for vikeplikt. 

Pedalen går langt lengre inn enn det den skal. Da lurer jeg på hva som kan være galt? Når jeg kjørte senere på dagen, da gikk pedalen helt i "bunn" til jeg fikk bremset så vidt. 

Skjønner jeg må til første og nærmeste verksted. Men hva kan være galt, og hva er det som kan vente meg?

luft? lekkasje? annen ting er at dæsjbordet har ikke varslet noe! 

Jeg fylte for en stund siden bremsevæske, da det pep i dæsjbordet og jeg etterfylte noe, både en og to ganger, inntil jeg kunne fylle hele boksen uten at det ble fullt. Har også lagt merke til gulmerke i snøen så forteller at det er lekkasje noe sted i bilen. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er behov for etterfylling av bremsevæske så lekker det. Det er ikke noe man efferfyller og skal tåle at klossene slites uten at det er behov for å fylle. Ikke kjør bilen mer, ikke engang til verkstedet. NAF/Viking er eneste løsning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meningsløst å etterfylle bremsevæske hvis du har en lekkasje. Eneste du må gjøre er å få ordnet lekkasjen så fort som mulig. Hvor du ser de merkene i snøen indikerer vel hvor det leker. Har du "luftet" bremsene og reservoaret for bremsevæske har blitt tomt under prosessen, vil luft sansynligvis ha kommet seg inn i systemet. 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (5 timer siden):

Forsvinner det bremsevæske så har du en lekkasje. Logisk nok.

Du kan vente deg en reparasjon av bremselekkasje. Og håper ikke du har planer om å kjøre med bilen nå?

ja, det er lekkasje, det forstår jeg nå. Og har nå lært man aldri etterfyller bremsevæske. Har allerede vært til konsultasjon med bilen, og fått til svar bremse motor er gåen. 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (35 minutter siden):

Første jeg tenkte på var dette:

  Skjul innhold

Axmn7hwCAAEljNd.png.eed8b3f8ab00d5e07845902d3ef6e13e.png

 

Har dere bedre begrep enn det jeg har? jeg husker helt sikkert feil nå, men kan dere hjelpe meg å beskrive hva som er tilkoblet til kolben der man har bremsevæske? heter det bremsesystem?

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (15 timer siden):

Forsvinner det bremsevæske så har du en lekkasje. Logisk nok.

Du kan vente deg en reparasjon av bremselekkasje. Og håper ikke du har planer om å kjøre med bilen nå?

hvilke ledd/deler finner man i fra selve kolben der oljen er?

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, mobile999 said:

Hæh? Hva slags bil har bremsemotor? Er det noe hybrid/pluginhybrid/elbil greier?

"bremsemotor" var brukt på ford scorpio og jaguar her i europa på 80 tallet

The Teves ABS power brakes do not use a conventional vacuum booster to provide power assist to the master cylinder as most GM cars do.  The Teves ABS power brakes have a pump, powered by a 12 volt motor, that builds pressure in an accumulator ball to provide reserve braking power when the pump cycles off.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (8 timer siden):

Hovedsylinder og bremsekraftforsterker.

ok, og det er begrepet som benyttes på passat 2009 modell? For det er relativt omfattende å bytte ut delen. Bruker 2 timer. Tømme luft og påfylle luft. 

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar

Dette samsvarer med det jeg har erfart.

Teksten om hovedsylinder finner jeg i mekonom sine sider. Teksten er på svensk.

När ska jag byta huvudcylinder?

Man brukar prata om tre huvudsakliga problem när det gäller huvudbromscylindern och tecken på att det är dags att byta. Det som framförallt brukar ske är att bromspedalen känns annorlunda. Eftersom att huvudcylindern är den komponent som genererar allt tryck för bromssystemet är det heller inte så konstigt att det märks i pedalen om något är fel. Bromspedalen känns antingen lite svampig eller som att den sjunker långsamt till golvet när den är nedtryckt. Detta brukar innebära fel med huvudcylindern. Ett annat tecken som man inte känner, men som man istället kan se med blotta ögat, är att bromsvätskan blivit förorenad. Bromsvätskan kan nämligen bli antingen brun eller svart om det skulle vara fel på huvudcylindern. På nyare fordon kan man även se att det är något fel på huvudcylindern genom att motorlampan lyser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...