Gå til innhold

Ubisoft kunngjør planer om å la kunstig intelligens skrive spilldialog


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel spillene er laget på samlebånd av folk som ikke kan noe om spill, men bare leser The Economist og slike ting. Så et umenneskelig AI program passer rett inn i UBI sin arbeidsstyrke.

Og enn så lange kan ikke AIs seksuelt overfalle andre ansatte,  så det er jo allrede en fordel i forhold til hvordan det er hos ubi nå

 

Lenke til kommentar
Nutters skrev (1 minutt siden):

I dagens alder så er det bare å begynne å bruke AI i jobben sin hvis ikke ligger du bakom, for dere i kommentarfeltet som klager over det dere er boomers lmaaoooo

Bare 2 innlegg over ditt og ingen klager over bruk av AI?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Så lenge AIen i hovedsak brukes på "meningsløs" NPC-dialog, så anser jeg dette som en fordel, spesielt i den type spill som Ubisoft lager. Det gjør at de kan lage latterlig mye mer variasjon på NPCer man går forbi på gata og slikt. Men til bruk i handlingstung dialog, så kan det bli katastrofe.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vi er i 2023 og NPCer på gata i spill er fortsatt dummere enn en brødboks, det kan knapt bli verre.

Tenker dette er en god løsning, og faktisk eneste løsning på sikt som kan lage en ordentlig levende verden. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt greit å disse Ubisoft, men å bruke AI til  dialog i spill er nok noe mange kommer til å gjøre, også gode spillselskap. Tenker det bare er helt fint.

Det kan til og med brukes til hoved-dialogen hvis de har noen som er effektiv med gode prompts og i tillegg har noen til å gå over og finpusse på dialogen i ettertid. Det + ai genererte stemmer gjør at man kan få et myyyye mer innlevende spill enn tidligere.
 

Lenke til kommentar
Nutters skrev:

I dagens alder så er det bare å begynne å bruke AI i jobben sin hvis ikke ligger du bakom, for dere i kommentarfeltet som klager over det dere er boomers lmaaoooo

Spørs egentlig hva jobben innebærer, når det gjelder spillbransjen så bør fortellingene kunne knytte opp mot gameplay ellers blir det bare "movie game" og ai kan ikke skildre ut sånt og vite når og hva passer in i det siden den recycler andre litterære verk som også gjøre det også vanskelig for AI å være original.
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (7 timer siden):

Vel spillene er laget på samlebånd av folk som ikke kan noe om spill, men bare leser The Economist og slike ting. Så et umenneskelig AI program passer rett inn i UBI sin arbeidsstyrke.

Og enn så lange kan ikke AIs seksuelt overfalle andre ansatte,  så det er jo allrede en fordel i forhold til hvordan det er hos ubi nå

 

Hvordan passer The Economist inn her..? 

Lenke til kommentar
43 minutes ago, afterall said:

Hvordan passer The Economist inn her..? 

Fordi som styrer ubi og alle de store AAA er ikke interessert i spill,  de er milliardærer som har null peiling på spill og bare interessert i profitt og aksje uttelling. Om de styrer et spill selskap eller dorull produsent er et fett for de. De ser bare $.

Lenke til kommentar
Jarde skrev (6 timer siden):

og ai kan ikke skildre ut sånt og vite når og hva passer in i det siden den recycler andre litterære verk som også gjøre det også vanskelig for AI å være original.

Hvis noen lager et spill som kan gjøre real-time api kall mot en AI som ChatGPT/Bard/etc så vil jo en AI kunne generere respons på hva din spesifikke karakter gjør i spillet, og til og med generere en stemme som svarer. Pga. serverkostnader så ville nok slike spill kanskje hatt en subscription for "NPC AI Dialogue Plus" eller noe, men det er fullt mulig.

Da blir det mer interaktivt og mindre "movie game". Med gode prompts så vet AI nøyaktig hva som skal inn. Du kan også fore den med masse historikk, og trene opp egne modeller til et spesifikt spill/lore.

Det tar nok litt tid før et AAA spill har dette på plass, men tror ikke det er så lenge til vi ser noen indie-spill ta dette i bruk da de kan iterere raskere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heh... hvor stor er avstanden fra å skrive dialog til NPCs til å skrive spillmanus? Helt sikker på at slike diskusjoner er i gang. Gang på gang har det vist seg at AAA-produsenter ofte er elendige hva quests og narrativet angår; tilsynelatende pga. voldsom fokus på å spare penger på nettopp det samt følge PK-agendaen som angivelig frister til de fleste. Er ikke det slikt at bak et godt skrevet manus så er det ofte flere gode forfattere som står bak.

Så tanken er vel klar. Helt sikker på at dette kommer til å bli testet ut nokså snart.

Lenke til kommentar
On 3/22/2023 at 10:33 AM, MrL said:

Vi er i 2023 og NPCer på gata i spill er fortsatt dummere enn en brødboks, det kan knapt bli verre.

Tenker dette er en god løsning, og faktisk eneste løsning på sikt som kan lage en ordentlig levende verden. 

 

For å få en "levende verden" må de trekke det enda litt lenger og la en GPT-modell styre hele dialogen som @Comma Chameleon også nevner. Fôre en slik språkmodell med passende litteratur og la den ta seg av NPC-enes dialog.

Jeg er rimelig sikker på at det eksperimenteres med dette allerede og at utfordringen akkurat nå først og fremst er hvordan de skal begrense språkroboten til å holde seg "in character".

Generelt sett er det åpenbart at KI vil ha en massiv innvirkning på hvordan spill blir laget i fremtiden. De første jobbene som ryker tipper jeg er de mange tusen som sitter og lager grafiske assets, men jeg er ganske sikker på at alle sider ved spillutvikling vil bli affektert.

Endret av rabler
Lenke til kommentar

Kunstig intelligens vil garantert kome for fullt i spelutviklinga, ikkje berre til tekstskriving men også 3D-modelering, animasjon, osv.

Men i dette tilfellet så forstår eg ikkje poenget anna enn å eventuelt teste teknologien litt forsiktig.

Å skrive korte setningar som kjem frå NPC-karakterar på gata, som ein skribent deretter må korrekturlese er vel ikkje den beste utnyttinga av AI?
Styrken til AI er vel å veldig raskt produsere stort volum av tekst av heilt OK kvalitet? Så denne teknologien burde vel utnyttast til å generere fylltekst i spela, som avisartiklar, reklameplakatar og anna tekst der ein AI kan generere heilt greitt innhold med nokre innfletta referansar til det som foregår i spelet, men utan å måtte sette tekstforfattarar til å skrive lange tekstar som under 1% av spelarane kjem til å lese.

All bruk av ny teknologi må starte ein stad, men her ser eg ikkje poenget med å sende ut pressemelding.

 

Eg er likevel heilt sikker på at dette har komt for å bli. Tenk så kult at det nå med veldig liten innsats kan være slik at du i spel som Watch Dogs kan kjøpe ei avis på gata å lese utfyllande artiklar om det du gjorde i spelverdenen dagen før. Eller at du kan vandre inn på eit bibliotek i spelet der du kan velge ein tilfeldig roman og lese i som alle har unike AI genererte historier som ikkje bryt copyright(?) og som spelutviklaren ikkje treng å bruke særleg med tid på å få til.

Seinare vil nok kombinasjonen av tekstgenerator, tekst-til-tale, og AI genererte spelkarakterar kunne gi oss uendelege sidequest som ikkje repeterer seg sjølv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...