d3vil87 Skrevet 21. mars 2023 Del Skrevet 21. mars 2023 Hei! Jeg tok på meg jobben i og bygge min første gaming pc. Prøvde og følge manualer og slikt til punkt og prikke, men nå når jeg skulle starte den opp første gang så får jeg opp "CPU over temperature error. Press F1 to run setup" Merker at AIO kjøleren går ganske mye og i BIOS så starter temperaturen ganske lavt på CPU men klatrer opp til ca 85 grader. Der ligger den stabilt i ca 2-3 minutter for så og klatre sakte men sikkert videre oppover. Hva har jeg gjort galt, eventuelt hva kan jeg sjekke? Er temmelig ny på de greiene her 🙈 Gi gjerne beskjed om dere trenger mer info så skal jeg gjøre så godt jeg kan 👍 Lenke til kommentar
d3vil87 Skrevet 21. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2023 Glemte og nevne at kjølepasta som kom fra fabrikk på AIO kjøleren forsvant litt under montering, så den ble tørket av og lagt på ny kjølepasta. På størrelsen av en liten ert ca Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Lk8eL7iw Skrevet 21. mars 2023 Del Skrevet 21. mars 2023 Du husket å fjerne plastikk filmen før du monterte kjøleren til cpu? Lett å glemme. Andre ting jeg kan komme til å tenke på er om det er god nok kontakt mellom cpu og kjøler? Er skruene strammet godt nok? Ellers kan det være en defekt AIO kjøler. Lenke til kommentar
d3vil87 Skrevet 21. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2023 Det husket jeg men takk for en heads up! Akkurat tilstrammingen er jeg nok heller mer usikker på. Var ganske varsom og strammet kun til med fingrene da noen mente det var nok at kjøleren bare ikke var løs når en rikket på den. Burde kanskje brukt skrujern likevel? Skal den sitte ganske stramt på? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. mars 2023 Del Skrevet 22. mars 2023 (endret) Temperatur som stiger sakte men sikkert opp til Tmax er typisk tegn på lite eller ingen flow i pumpa. Edit: Jeg håper ikke du har gjort krontabben å montere radiatoren lavere enn kjøleblokka? Endret 22. mars 2023 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 22. mars 2023 Del Skrevet 22. mars 2023 Høres ut som at det ikke er sirkulasjon på vannet. Har du koblet pumpa riktig? 1 Lenke til kommentar
d3vil87 Skrevet 22. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2023 Jeg mener det er riktig men gjerne rett på meg hvis ikke 😅 Har lagt ved et skjermbilde som viser hvor jeg koblet. Den røde pilen viser hvor jeg koblet pumpa, den er merket med AIO_PUMP på hovedkortet. Den blå pilen er der jeg koblet viftene, som er merket CPU_FAN. Skal ta et bilde når jeg er hjemme 👍 Radiator ble montert øverst i kabinettet. Til info: Hovedkortet jeg har er ASUS TUF Gaming X670E-PLUS. CPU er AMD Ryzen 9 7900X. Kjøleren heter Asus ROG STRIX LC II 360. Lenke til kommentar
shaizemaria Skrevet 23. mars 2023 Del Skrevet 23. mars 2023 Registrerer bios at du har vifter tilkoblet cpu header? Og evt du kan se om viftene går rundt når du starter maskinen? 1 Lenke til kommentar
d3vil87 Skrevet 23. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2023 Dem gjør det ja, og relativt høyt og. Ca 2500 😅 Temperatur på CPU er lik som den du viser, frem til den begynner og klatre igjen sakte men sikkert. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. mars 2023 Del Skrevet 23. mars 2023 Enten har du en luftlomme i pumpa eller så er pumpa gåen. Kjenn på radiatoren. Ved 85C skal du omtrent brenne deg på den. Lenke til kommentar
d3vil87 Skrevet 23. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2023 Da virker den til og være gåen i tilfellet. Får ordne meg en ny. Når den nye kommer, anbefaler dere og flytte den til i front av kabinett? Eller er det like greit og ha den i toppen slik jeg hadde den "gamle"? Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 23. mars 2023 Del Skrevet 23. mars 2023 Er det en mulighet at du har brukt feil bracket? Am4 bracketen passer fysisk til Am5 men den vil ikke gi tilstrekkelig kontakt og kan føre til temperaturproblemer. Det hjelper ikke at det vanligvis ikke er mulig å se forskjell på dem heller. Lenke til kommentar
d3vil87 Skrevet 23. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2023 Brukte nok AM4 bracketen da Komplett mente det skulle gå fint til AM5. Men du har sikkert helt rett i at det kan være forskjeller likevel 🤔. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 23. mars 2023 Del Skrevet 23. mars 2023 (endret) Hvis det følger med AM5 bracket til kjøleren ville jeg testet den først. ifølge produktbeskrivelsen til komplett på kjøleren du har så skal den støtte AM5. Edit: kan også hende det ikke er en egen bracket til AM5 men bare andre standoffs. Det er en liten høydeforskjell mellom AM4 og AM5 Endret 23. mars 2023 av Tåkefyrste Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. mars 2023 Del Skrevet 23. mars 2023 (endret) Hadde det vært dårlig kontakt mot kjøler (feil brakett) skulle jo temperaturen steget som et skudd. Ikke krøpet sakte men sikkert oppover? Endret 23. mars 2023 av sedsberg Lenke til kommentar
Flin Skrevet 24. mars 2023 Del Skrevet 24. mars 2023 d3vil87 skrev (På 23.3.2023 den 11.34): Da virker den til og være gåen i tilfellet. Får ordne meg en ny. Når den nye kommer, anbefaler dere og flytte den til i front av kabinett? Eller er det like greit og ha den i toppen slik jeg hadde den "gamle"? Begge funker, så lenge du gjør det rett. Jeg har gjort det feil før og fått problemer. Lenke til kommentar
d3vil87 Skrevet 31. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2023 Liten tilbakemelding her. Viste seg at selve pumpen var defekt her da annen ny pumpe virket som en drøm. Takker for all hjelp jeg har fått! :-) Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 31. mars 2023 Del Skrevet 31. mars 2023 Bra det ordnet seg. sedsberg hadde rett 👍 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå