Gå til innhold

Win xp instalasjon

Cloud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjelder kun om du bruker FDISK, hvilket du ikke gjør om du booter fra en XP-CD... Har du hatt OS på flere partisjoner?

Nei.. Har alltid hatt det på den partisjonen, og aldri flere av dem på en gang..

Prøver nå å legge det inn ved å bruke FAT32

Lenke til kommentar

Du har altså bare en 40GB disk i systemet fordelt på 4,9GB og "resten" ? Når du starter innstallasjonen av XP får du jo en grei oversikt, og det skal ikke være noe problem ved å slette "system" partisjonen for deretter å opprette den på nytt + formatere...

Lenke til kommentar
Du har altså bare en 40GB disk i systemet fordelt på 4,9GB og "resten" ? Når du starter innstallasjonen av XP får du jo en grei oversikt, og det skal ikke være noe problem ved å slette "system" partisjonen for deretter å opprette den på nytt + formatere...

Nei, det trodde ikke jeg heller.. Hadde aldri formatert hvis jeg viste at dette hadde skjedd.. Lurer på om hk prøver å føkke litt.. Mulig det er noe bios instillinger som er gale..

Lenke til kommentar
Du skal trykke enter kun en gang , når maskinen restarter igjen så

IKKE trykk enter mer.........

Dette er min påstand også. Bare vent. Sjølv om det står boot from cd. Dersom du venter, så vil den starte innstalasjonen.

Forutsetter at boot-sekvensen i BIOS er satt opp med CD som første og HD som andre.... Kanskje du skal sjekke det, og at ikke CD'en står som både første og andre valg?!

Lenke til kommentar

Windows kan ikke starte p.g.a. en harddisk konfigurasjonsfeil.

Kan ikke lese fra den valgte oppstartsdisken, kontroller oppstartsbane og disketten.

Dette kommer når jeg instalerer første del og tar vekk cd-rom som boot etter det..

Har da selfølgelig satt alle andre diskene til å boote...

Lenke til kommentar

Dette er min påstand også. Bare vent. Sjølv om det står boot from cd. Dersom du venter, så vil den starte innstalasjonen.

Forutsetter at boot-sekvensen i BIOS er satt opp med CD som første og HD som andre.... Kanskje du skal sjekke det, og at ikke CD'en står som både første og andre valg?!

Tror jeg har hd-0 på 1, hd-1 på 2 og cd-rom på 3..

Har dette noe å si?

Lenke til kommentar

Tror jeg har hd-0 på 1, hd-1 på 2 og cd-rom på 3..

Har dette noe å si?

Du har altså flere HD'er?

Beklager om jeg er litt forvirret....

Hadde jeg vært deg, hadde jeg koblet fra alt, deretter satt den HD'en du ønsker OS på som master på IDE0 samt en CD rom som slave på samme....

I BIOS velger du så CD som første og HD som andre boot-medium....

Når maskinen booter fra XP-CD'en tar det litt tid før du kommer inn der hvor du velger hvor du vil innstallere... Slett C: partisjonene om du ikke har noe du vil ta vare på der, velg deretter å lage en ny C: partisjon og formater denne på nytt, og til sist at du vil legge inn XP på denne....

Du trenger ikke å gjøre endringer i BIOS underveis, da du hver gang systemet ønsker å boote får spørsmål om hvor du vil boote fra???

Lenke til kommentar
Beklager at jeg irriterer meg på sånt men:

SKRU NED STØRRELSEN PÅ SIGNATUREN DIN!!!

Og du burde kanskje minke antall linjer på din signatur? Retningslinjene sier vel maks 4 linjer? (Beklager at jeg irriterer meg på sånt men). :p

Endret av eX_treme
Lenke til kommentar
Hva har du i maskinen din da? Alle HD'er og CD'er??

Har en 40GiB ata100disk med to partisjoner.

En på 4,9 med system og resten med musikk (bruker da ikke alt på denne)

Har også en 12 GiB ata33!!! disk med to partisjoner.

En på 2 GiB med programmer og en på 10GiB med diverse morrofilmer.

Har en siste på 120GiB ata100 disk men kunn en partisjon.

Tror problemet har kommet etter at jeg satt inn 120GiB disken.

Før jeg tok ut 120 disken sto pc sikkert 40 sek å "Looking for DMI pool data"

Nå tar dette et par sekunder.

Har det noe å si hvor på IDE kablen diskene sitter??

Og hva skal harddisken stå på? (120 altså)

Har tatt ut den greia på "pinnene" (husker ikke hva det heter, den som bestemmer om det er master og alt det der)

Hardisken sto som master, men nå vet jeg ikke fordi det ikke er noe forklaring på hvordan du setter den som slave..

Ps. Det funker nå, men kan noe hjelpe meg med "DMI pool device" o.s.v.???

Takker så mye for all hjelp!!

Lenke til kommentar
Windows kan ikke starte p.g.a. en harddisk konfigurasjonsfeil.

Kan ikke lese fra den valgte oppstartsdisken, kontroller oppstartsbane og disketten.

Dette kommer når jeg instalerer første del og tar vekk cd-rom som boot etter det..

Har da selfølgelig satt alle andre diskene til å boote...

Sett cd som første boot. Ikkje forandre på det før du er heilt ferdig med installasjonen.

Da kommer du til boot from cd. Der trykker du ein tast. Da laster den installasjonsfiler. Så restarter maskinen. Da gjer du ingenting når, boot from cd kommer opp. Så vil installasjonen starte. Dersom du går i biosen imellom dette så vil den miste boot from cd. Det er jo der den skal boote fra til den er ferdig å installere.

Underveis i starten så får du spørsmål om vilken disk du vil innstalere fra. Du velger det. Du velger ny installasjon. Så tar du ein format av den partisjonen som du skal bruke, (Ikkje quick format) da mine erfaringer av det ikkje er heilt topp.

Etter det er det plankekjøring.

P.S husk å forandre til norsk underveis. Så får du støtte til tastaturet ditt. Viss ikkje så må du ut med ein ny post her i morgen. hehe.

Er ikkje heilt sikker på rekkefølgen av min beskrivelse, men sånn ca.

EDIT: Dersom dette ikkje vil virke så må det vere andre ting som er gale.

Lykke til

Lenke til kommentar
Ps. Det funker nå, men kan noe hjelpe meg med "DMI pool device" o.s.v.???

Tror du har sett pinnen feil.

Tviler ikke, men hvor skal den stå?

Nå er den jo ikke inne i det hele tatt..

Ka type disk? Som slave tror eg den skal stå som nr: 2 fra strøminntak. Men det er jo bare å prøve seg fram. Slå av maskinen og flytte den til du får det til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...