Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Monteringssett for bremseklosser


Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å bytte bremseskrive og klosser på min A3. Etter litt søking og oppslag i dokumentasjonen på bilen har jeg funnet ut at på bakakslinga så kan jeg ha https://www.eurodel.no/bremseklosser-sett-bosch-0-986-461-769.

Men jeg kan ikke finne noe monteringssett for denne? Sendte også en mail til eurodel men fikk ikke særlig godt svar? Gjennom dokumentasjonen har jeg funnet ut at det som passer bilen er det som passer til PR kode "1KD". Men i linken jeg fikk av eurodel var det linka til noe 1K0, og det stemmer jo ikke.

Alle bremseklosser har monteringssett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må jeg egentlig opp med bilen, ta av hjulet og kikke på hva slags system som er på i dag? Jeg vet ikke dette, og de typene som er 

- Bosch

- TRW/LUCAS

- ATE

 

De er de ulike man finner på Biltema for eksempel (https://www.biltema.no/reservedelssok-bil/pr15471/category/Bremsefriksjon/Monteringssett for bremsebelegg). 

Men det jeg må finne ut av er hva slags caliper som sitter på? Blir jo vanskelig, for jeg har sett en del youtubes og det står ikke akkurat med store bokstaver?

Lenke til kommentar

Min erfaring er at det er en fordel å ha tilgang til en delekatalog/sprengskisser som supplement til PR-koden når man bestiller deler til VAG-biler for å dobbeltsjekke at man kjøper riktig. Tidligere brukte jeg delekatalog/sprengskisser på 7zap, men den siden er nå stengt. Partslink24 er veldig bra men koster penger.

Det er ikke alle skivebremsesystemer der det er naturlig å kjøpe med et monteringssett, f.eks. enkelte ATE bremsesystem har ikke den patenten med metallklips som klossene glir på, og det er vanlig å rengjøre og gjenbruke glideboltene istedet for å kjøpe nye.

En av flere løsninger uten metallklips:

image.thumb.jpeg.4026618ae64b4e1cd299ecb9ecc7b0e4.jpeg

En av flere løsninger med metallklips:

image.thumb.jpeg.c1b5b8a0c2569cb6136361442beadc56.jpeg

 

 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hollabaloo said:

Min erfaring er at det er en fordel å ha tilgang til en delekatalog/sprengskisser som supplement til PR-koden når man bestiller deler til VAG-biler for å dobbeltsjekke at man kjøper riktig. Tidligere brukte jeg delekatalog/sprengskisser på 7zap, men den siden er nå stengt. Partslink24 er veldig bra men koster penger.

Det er ikke alle skivebremsesystemer der det er naturlig å kjøpe med et monteringssett, f.eks. enkelte ATE bremsesystem har ikke den patenten med metallklips som klossene glir på, og det er vanlig å rengjøre og gjenbruke glideboltene istedet for å kjøpe nye.

En av flere løsninger uten metallklips:

image.thumb.jpeg.4026618ae64b4e1cd299ecb9ecc7b0e4.jpeg

En av flere løsninger med metallklips:

image.thumb.jpeg.c1b5b8a0c2569cb6136361442beadc56.jpeg

 

 

7zap er stengt, men denne er åpen :) https://ifinterface.com/prog/car/cp2/inprog.php

Lenke til kommentar

Hjelpes... jeg handla i dag! ... og kan ha kjøpt feil? Jeg gikk ut ifra koden som stod i servicehefte mitt "1KD" (skivebrems bakaksling ihht oppslagsregisteret til VAG). Så jeg har kjøpt BOSCH skiver og klosser.

Men så tenkte jeg at jeg skulle undersøke litt på caliper og, om jeg skulle finne ut jeg måtte bytte den og. Men når jeg leter rundt på eurodeler.no kommer jeg feks over denne caliperen: https://www.eurodel.no/bremsecaliper-budweg-caliper-343645

Vet ikke noe om den, den er bare et eksempel. Men den er da for min PR kode "1KD", men er for bremsesystemet "TRW".

Jeg vet ikke hva som står på bilen i dag, så det kan jo være 1KD TRW/Lucas, ATE eller BOSCH - hjelpes! 

Av hva jeg kan se så må jeg åpne opp "heile driden" og begynne å sammenligne bilder. Det er vel merka men på brukt caliper må en vel frem med stålbørste for å finne en slags merking?

Jeg trodde PR koden var sikker typedefinisjon! Det virker jo ikke sånn?

Lenke til kommentar
Musefella skrev (1 time siden):

På vag biler så er ofte håndbrekket en del av kaliberen og stempelet må skrus tilbake, så er også en fordel å ha dette verktøyet:

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/bremseverktoy/bremsestempelverktoy/bremsestempelverktoy-15-deler-2000019405

De har et billigere jeg hadde sett for meg på Jula :D https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilverktoy/bremseverktoy/bremsestempelverktoy-033189/?utm_source=mpn

Men igjen så skjønner jeg ikke at jeg må helt av med hjulet for å kunne se hvilket bremsesystem som er. Skal ikke PR kode (1KD) være dekkende? Ser jo ikke sånn ut.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, DUFF_B33R said:

Skal ikke PR kode (1KD) være dekkende? Ser jo ikke sånn ut.

Produsent og bremsesystem er "ikke det samme". Bremsesystemet kan være oppfunnet av en produsent. En produsent kan lage deler til flere bremsesystemer.

Kjøper du deler som står skal passe til pr-kode 1KD skal det ikke spille noen rolle hvilken produsent som har laget de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DUFF_B33R skrev (1 time siden):

Jeg trodde PR koden var sikker typedefinisjon! Det virker jo ikke sånn?

Dersom PR-kode for bakbremser på din bil er 1KD i service-heftet, og du har kjøpt skiver og og klosser kompatibel med din bil  og 1KD, så skal de passe uavhengig av hvem som er produsenten av skivene og klossene. Det eurodel refererer til som "bremsesystem", som kan f.eks. være TRW eller ATE, har ikke noe med hvilken produsent av skiver/klosser som er kompatible, men peker på teknisk løsning. Usikker på hvorfor man refererer TRW og ATE, mulig det var de som patenterte hver sin tekniske løsning en gang for lenge siden? Det eneste potensielle skjær i sjøen for deg som jeg kan se er dersom noen har ettermontert et komplett bremsesystem med andre dimensjoner etter at bilen var ny. Kjører man en gammel pimpet BMW med 15 tidligere eiere, så er det en reell risiko, men høres ikke ut som det er særlig sannsynlig i ditt tilfelle. Husk også at med eurodel så har du gratis retur dersom bestiller feil, forutsatt at delene leveres tilbake i nystand. Jeg har en rutine på at jeg alltid måler og sammenlikner mål på gamle og nye bremsedeler før jeg river av plastikk og papp den dagen delene byttes som en ekstra sikkerhet.

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (8 minutter siden):

Dersom PR-kode for bakbremser på din bil er 1KD i service-heftet, og du har kjøpt skiver og og klosser kompatibel med din bil  og 1KD, så skal de passe uavhengig av hvem som er produsenten av skivene og klossene. Det eurodel refererer til som "bremsesystem", som kan f.eks. være TRW eller ATE, har ikke noe med hvilken produsent av skiver/klosser som er kompatible, men peker på teknisk løsning. Usikker på hvorfor man refererer TRW og ATE, mulig det var de som patenterte hver sin tekniske løsning en gang for lenge siden? Det eneste potensielle skjær i sjøen for deg som jeg kan se er dersom noen har ettermontert et komplett bremsesystem med andre dimensjoner etter at bilen var ny. Kjører man en gammel pimpet BMW med 15 tidligere eiere, så er det en reell risiko, men høres ikke ut som det er særlig sannsynlig i ditt tilfelle. Husk også at med eurodel så har du gratis retur dersom bestiller feil, forutsatt at delene leveres tilbake i nystand. Jeg har en rutine på at jeg alltid måler og sammenlikner mål på gamle og nye bremsedeler før jeg river av plastikk og papp den dagen delene byttes som en ekstra sikkerhet.

Utfordringa som jeg ser er at det ikke går ann å matche klosser fra BOSCH, caliper fra TRW og skive fra ATE... selv om alt skulle passe PR-kode 1KD? Det må være samme system på hele oppsettet?

Lenke til kommentar
DUFF_B33R skrev (Akkurat nå):

Utfordringa som jeg ser er at det ikke går ann å matche klosser fra BOSCH, caliper fra TRW og skive fra ATE... selv om alt skulle passe PR-kode 1KD? Det må være samme system på hele oppsettet?

Du tar feil, enkelt og greit. Du kan mikse og blande. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DUFF_B33R skrev (4 minutter siden):

Utfordringa som jeg ser er at det ikke går ann å matche klosser fra BOSCH, caliper fra TRW og skive fra ATE... selv om alt skulle passe PR-kode 1KD? Det må være samme system på hele oppsettet?

trw er ikke en produsent, men en leverandør. Så du aner egentlig ikke hvem som er produsent før du får delen, men jeg mistenker at de er av samme fabrikat som de originale eller originale som er pusset opp.  De vil uansett passe så lenge du bestiller delene etter registreringsnummeret på bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (39 minutter siden):

De vil uansett passe så lenge du bestiller delene etter registreringsnummeret på bilen.

For VAG så må du også vite PR-kode, det holder ikke med bare registreringsnummer på bilen. Jeg har selv brent meg på dette for flere år siden da jeg naiv og godtroende tastet inn registreringsnummer på en Golf og bestilte opp en ny spindel foran fra en kjent norsk nettbutikk. Dette var i en tid der nettbutikken ikke ramset opp PR-koder for delene. Passet den? Nei. Og det oppdaget jeg ikke før jeg skulle montere på bremskiva igjen og så at den ikke passet. På det tidspunktet var altså spindelen montert på bil, og hjullager og hjulnav var presset inn. Ikke gøy. 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...