Lene85 Skrevet 19. mars 2023 Del Skrevet 19. mars 2023 Vi har over en seksårsperiode bodd i en tomannsbolig (horisontaldelt). Der har vi hatt en felleskonto med de som bor seksjon nr 2, hvor det er blitt innbetalt kr 800/mnd. Denne kontoen står oppført i huseier seksjon nr 2 sitt navn. pengene på denne kontoen har blant annet gått til husforsikring. nå skal vi flytte fra denne tomannsboligen, og vi lurer da på om vi kan kreve å få overskuddet av vår del av det vi har betalt inn? På kontoen er det cirka 70 000 kr til overs, der vi har betalt inn 35 000. disse pengene mener vi bør utbetales til oss før vi flytter, da dette er penger vi har satt inn på kontoen. kan vi kreve dette? Lenke til kommentar
X10anT Skrevet 19. mars 2023 Del Skrevet 19. mars 2023 Du har helt glemt å opplyse om dette kun er basert på en seks år gammel muntlig avtale mellom boenhetene, eller om det faktisk finnes en skriftlig avtale rundt dette? Om så finnes, hva er isåfall ordlyden i denne? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. mars 2023 Del Skrevet 20. mars 2023 Er dette et seksjonert sameie? Lenke til kommentar
Lene85 Skrevet 22. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2023 X10anT skrev (På 20.3.2023 den 0.05): Du har helt glemt å opplyse om dette kun er basert på en seks år gammel muntlig avtale mellom boenhetene, eller om det faktisk finnes en skriftlig avtale rundt dette? Om så finnes, hva er isåfall ordlyden i denne? Takk for svar. Kun muntlig avtale mellom boenhetene Lenke til kommentar
Lene85 Skrevet 22. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2023 krikkert skrev (På 20.3.2023 den 22.34): Er dette et seksjonert sameie? Ikke et seksjonert sameie Lenke til kommentar
X10anT Skrevet 22. mars 2023 Del Skrevet 22. mars 2023 (endret) Lene85 skrev (21 minutter siden): Kun muntlig avtale mellom boenhetene Ettersom hver boligeier i utgangspunktet er ansvarlig for sin del av felles vedlikehold så vil jeg anta at denne oppsparingen (foruten felles forsikring) kun er ment som en felles bufferkonto for å dekke opp for uforutsette utgifter. Veldig mange har allerede en solid økonomi og har derfor ingen behov for en slik ekstra buffer. At en slik uformell bufferkonto skal følge med en eventuell eiendomsoverdragelse virker rett og slett litt merkelig. Jeg ville nok krevd min oppsparte del utbetalt snarest, ikke minst i forbindelse med et forestående salg av boligen, og kan ikke se at det skulle kunne finnes annet juridisk grunnlag for at den andre boligeieren skal beholde disse pengene på sin egen private konto. Dette minner mye om uryddig kapitalhåndtering som burde avsluttes så raskt som mulig. I det minste underlegges mere ryddige forhold, herunder en skikkelig skriftlig avtale. Men når det først er sagt så kan jeg fint se at slik "felles" oppsparing kan ha noe for seg dersom kontoforvalter er til å stole på og den andre boligeieren har en litt skranglete og ustabil økonomi... Endret 22. mars 2023 av X10anT Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. mars 2023 Del Skrevet 22. mars 2023 For at dette skal være et useksjonert sameie må bruksforholdene ha bestått siden før 1.1.98. Man har i utgangspunktet ikke noen rett til tilbakebetaling av innskudd til felles fond og lignende. Midlene følger boligen som en del av boligformuen -- slik sett er situasjonen nokså lik borettslag og seksjonerte sameier, hvor man eier en del av sameiets/borettslagets formue uten å ha noen rett til å kunne ta med seg pengene når man flytter. For å si noe om dette er en situasjon hvor utgangspunktet ikke stemmer må du si noe mer om hva innbetalingen er gjort for. Hvordan har man kommet frem til 800,- kr, har beløpet vært det samme hele tiden, hva diskuterte man da avtalen opprinnelig ble gjort, hvordan ble dette gjort da de dere kjøpte av flyttet ut, er det konkrete ting som skal dekkes av dette beløpet eller er det bare "tenk på et tall man blir enige om". Det viktigste elementet her vil være om forrige eier ikke fikk ta med seg noe da han/hun solgte -- for da har dere kjøpt dere inn i en konto med forrige eiers verdier på. Det ligger for så vidt ikke noe verditap her for dere - enten får dere pengene utbetalt, og får dere ikke det så får dere det som en del av kjøpesummen for boligen, for ny eier kjøper jo da både boligen og deres del av kontoen. 1 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 23. mars 2023 Del Skrevet 23. mars 2023 Kontoen er vel kun ment som en buffer for enklere å håndtere månedlige innbetalinger til feks. forsikringer og enkelte andre ting man blir enige om. Dette er da ikke noe formelle greier slik som i større borettslag og sameier. Jeg ville ha krevd pengene tilbake, skjønt det er like mye dine penger som naboens, så det å kreve blir helt feil uttrykk. Jeg kan ikke tenke meg at dette reguleres ved lov siden det heller finnes noen vedtak å vise til. Nå er ikke jeg jurist men synes saken er relativ åpenbar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå