Medlem Skrevet 18. mars 2023 Del Skrevet 18. mars 2023 EU vil at bussjåfører skal kjøre tolv dager i strekk: – Spikeren i kista for sikkerheten Forslaget kan få fire av fem turbussjåfører til å slutte. Fagbevegelsen ber EU snu https://frifagbevegelse.no/magasinet-for-fagorganiserte/eu-vil-at-bussjaforer-skal-kjore-tolv-dager-i-strekk--spikeren-i-kista-for-sikkerheten-6.158.944389.8131a236bc Her blir vel Norge bokstavelig talt overkjørt gjennom EØS tenker jeg Nei til EU Lenke til kommentar
Valmeth Skrevet 18. mars 2023 Del Skrevet 18. mars 2023 I fjor var jeg på jobb over 40 helger, juni - september fri 3. hver søndag med unntak av 14 dager ferie. Dersom jeg kan tjene mer på å kjøre buss enn jeg gjør nå, og "alle" bussjåfører sier opp tar jeg kjøretimer klasse D med en gang Og så turbuss, virker som en trivelig jobb 1 Lenke til kommentar
Medlem Skrevet 19. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2023 (endret) Bare du ikke blir trøtt og dreper noen da 🚌 🚑 Lette på regler som er til for å få ned trafikkdrepte/skadde er nok ikke 'veien å gå' https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/118-personer-omkom-i-trafikken-i-2022-_-flest-mistet-livet-i-sommermanedene-1.16236709 Nei til EU Endret 19. mars 2023 av Medlem Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 19. mars 2023 Del Skrevet 19. mars 2023 (endret) Hei, som tidligere yrkessjåfør er jeg sjeleglad for EU. Det var EU som bestemte og regelsatt kjøre og hviletider for yrkessjåfører, og uten dem hadde man sikkert fortsatt med 24/7 kjøring. Slik det er i dag er det regelmessige pauser samt lunsj, og en rekke bestemmelse som medfører mindre belastning på sjåførene. Så lenge timene pr. dag samt hvilen mellom skiftene er romslig, så er 12 dager på rad uproblematisk. PS: hvor har man kilder til originale lovforslag? Lenken du poster har meninger om ting, men vanskelig å vurdere uten å se helheten i lovforslaget. PS2: hvor mange ag dødsulykkene var grunn trøtte yrkessjåfører? Sist jeg så en statistikk var der vanlige folk med høy hastighet og ruskjøring deretter som var de to store faktorene for dødsulykker. I tillegg kommer sommeren med folk på motorsykkel som har høy riskoappetitt. Endret 19. mars 2023 av The Very End 4 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. mars 2023 Del Skrevet 19. mars 2023 (endret) Dette vil føre til at lastebiler blir omregistrert til buss, sånn at de også kan gjøre 12 dager i strekk. Eller at de begynner å kjøre gods med buss... Endret 19. mars 2023 av Dubious Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 19. mars 2023 Del Skrevet 19. mars 2023 33 minutes ago, Dubious said: Dette vil føre til at lastebiler blir omregistrert til buss, sånn at de også kan gjøre 12 dager i strekk. Eller at de begynner å kjøre gods med buss... Hadde det bare vært så enkelt Er masse regler og greier for hva som er og ikke er buss, hvor antall seter og kjøretøyet i seg selv gjør dette vanskelig. Men godt mulig det er noen kreative sjeler som finner smutthull, for det er det alltid. 1 Lenke til kommentar
Valmeth Skrevet 19. mars 2023 Del Skrevet 19. mars 2023 Kanskje blir det comeback for "lastebussene" som var vanlige ute på ubygda i gamle dager? Halve kjøretøyet bygd som buss, andre halvparten skap med lift. 1 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 19. mars 2023 Del Skrevet 19. mars 2023 (endret) 7 minutes ago, Valmeth said: Kanskje blir det comeback for "lastebussene" som var vanlige ute på ubygda i gamle dager? Halve kjøretøyet bygd som buss, andre halvparten skap med lift. Hah! Mulig. Men hvordan var reglene igjen, er det opp til 8-9 seter som kan registreres som noe annet enn buss (med påfølgende krav og eget sertifikat)? Men er også en del retningslinjer i yrkessjåfør sertifikatet / beviset som setter føringer her, som godt mulig overstyrer selve kjøretøyet. Endret 19. mars 2023 av The Very End Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 21. mars 2023 Del Skrevet 21. mars 2023 The Very End skrev (På 19.3.2023 den 12.09): Hah! Mulig. Men hvordan var reglene igjen, er det opp til 8-9 seter som kan registreres som noe annet enn buss (med påfølgende krav og eget sertifikat)? Men er også en del retningslinjer i yrkessjåfør sertifikatet / beviset som setter føringer her, som godt mulig overstyrer selve kjøretøyet. Buss M2 og M3 har krav minst 10 sitteplasser. Har kjøretøyet mer enn 10 plasser, SKAL det så vidt jeg tolker kjøretøyforskriften registreres som buss. Det er så vidt meg bekjent ingen retningslinjer eller forskrifter direkte knyttet til YSK som kan overstyre registreringen til et kjøretøy. Du har enten førerkort, eller ikke, til et registrert kjøretøy. Et kjøretøy kan heller ikke, så vidt jeg skjønner, registreres i to ulike kjøretøyklasser (f.eks. M2-3,buss OG N2-3 lastebil), men kan ombygges og omregistreres. Lastebuss finnes det enda noen av, men så lenge de har 10 eller flere sitteplasser er de buss, tilsynelatende uavhengig av konstruksjonen ellers, siden antall sitteplasser er definisjonskravet for buss/ikke buss. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå