Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Automat eller manuell (Audi) hva er best?


Anbefalte innlegg

Audi A6 2001 manuell, 4x4, bensin 250 HK https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=278269971

Audi S6 2001 automat,4x4, bensin 340 HK https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=292177361

Er det mer "digg" og kjøre manuell? isåfall hvorfor?jeg er nemlig keen på og eie en bil med automat men jeg har hørt, at Audi sine automatkasser er veldig ustabile og burde flushes hver 10.000 km er det for ofte?, jeg kommer til og kjøre maks 15.000 km i året med en av disse hvis jeg tar sjansen på og kjøpe en Audi de har mye HK det er kult, P.S. noen her inne som har erfaring med XC90? 2009 modell har blitt godt fulgt opp av nåværende eier.

Endret av Volvo4life1991
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøper du en 22 år gammel high-end Audi må du regne med betydelige kostnader uansett.

Automatkassen er en ZF 5HP24A, generelt har ikke 5HP det beste ryktet, men mye av dette er knyttet til chipping og hengertrekking. Disse ble originalt markedsført med at oljen var "lifetime", men det fant man fort ut at i praksis betydde at girkassen havarerte når oljens "lifetime" var over, mens bilen egentlig burde hatt mange gode år igjen.

På S6 4.2 kan du se bort fra chipping, så da er spørsmålet om den har blitt mye som trekkbil, og videre kan du jo selv tenke deg hva slags sjåfører som legger masse ekstra penger på bordet for å få den største motoren. Sannsynligheten er høyere for at det er Børre på 39 som konstant balanserer oppunder grensen på 8 prikker i førerkortet pga kronisk grisekjøring enn for at det er Berit på 79 som bare tar en rolig tur til kirken hver søndag og kjøpte V8 fordi den har minst vibrasjon.

Når det gjelder A6 med 250 hk er det en 2.7 biturbo. "Biturbo" kommer fra det maseratiske språket og betyr på norsk "mye mekking", og igjen må du tenke på hva slags sjåfører som velger å legge ekstra penger på bordet for ekstra stor motor. Alt av hjuloppheng og bremser som ikke er byttet nylig må du regne med å ta snart, akkurat som på S6.

Så med mindre du har solid økonomi, eller kan gjøre bortimot all skruing selv/har kvalifiserte kamerater som godtar betaling i pizza, vil jeg fraråde å kjøpe 22 år gammel high-end Audi. Det er noen som sier "hadde du ikke råd til bilen ny har du heller ikke råd til den brukt", og de har et poeng. At bilen nå koster under 10 % av hva den gjorde som ny betyr ikke at reservedeler eller reparasjonsarbeid er blitt billigere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Volvo4life1991 skrev (1 time siden):

at Audi sine automatkasser er veldig ustabile og burde flushes hver 10.000 km er det for ofte?

Tull. Du tenker nok på motorolje. Gir er hver 60,80,90 alt etter type. Sjekk dette opp. Er den dårlig kan du alltid bytte mye av innmaten, men det er relativt dyrt. Mange girkasser har også muligheten for oppgradert innmat. 

 

Volvo4life1991 skrev (1 time siden):

hvis jeg tar sjansen på og kjøpe en Audi de har mye HK det er kult,

Bare å kjøpe, men vær forberedt på at kan bli noen dyre reprasjoner. Er ikke sikkert du kan kjøre den hver dag heller. Jeg hadde personlig sett på andre biler. Hva er budsjettet? 

 

Volvo4life1991 skrev (1 time siden):

noen her inne som har erfaring med XC90?

Hva lurer du på, sånn egentlig? 

 

 

Og @Pennythe hvorfor lirer du av seg så mye piss? 2/3 av innlegget ditt er bare deg som konturerer problemer. Det er også ganske tydelig at du ikke egentlig har peiling på faget. 

Lenke til kommentar
Musefella skrev (11 minutter siden):

Problemet med automat er at  folk er så slappe med å vedlikeholde dem, burde flushe olja minimum hvert 5 år men det er det nærmest ingen som gjør.

Leste om en med XC90 som gikk 50.000 km mellom hver gang syns det er risky intervall men jeg kjenner ikke så mye til automatkasser 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (15 minutter siden):

Tull. Du tenker nok på motorolje. Gir er hver 60,80,90 alt etter type. Sjekk dette opp. Er den dårlig kan du alltid bytte mye av innmaten, men det er relativt dyrt. Mange girkasser har også muligheten for oppgradert innmat. 

 

Bare å kjøpe, men vær forberedt på at kan bli noen dyre reprasjoner. Er ikke sikkert du kan kjøre den hver dag heller. Jeg hadde personlig sett på andre biler. Hva er budsjettet? 

 

Hva lurer du på, sånn egentlig? 

 

 

Og @Pennythe hvorfor lirer du av seg så mye piss? 2/3 av innlegget ditt er bare deg som konturerer problemer. Det er også ganske tydelig at du ikke egentlig har peiling på faget. 

Audi A6 2001 manuell, 4x4, bensin 250 HK https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=278269971

Audi S6 2001 automat,4x4, bensin 340 HK https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=292177361

Lenke til kommentar

Den første du har link til (250hk) hadde jeg styrt unna. Nesten 300k på teller'n og over en håndfull av tidligere eiere lukter utgifter lang vei. En eldre chippa Quattro har vel fått alt av drivlinjer grisebanka greit også vil jeg tro. Her er uansett servicehistorikk særdeles viktig. 

Lenke til kommentar
Volvo4life1991 skrev (11 minutter siden):

Audi A6 2001 manuell, 4x4, bensin 250 HK https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=278269971

Audi S6 2001 automat,4x4, bensin 340 HK https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=292177361

https://www.finn.no/288329703

https://www.finn.no/290344322

https://www.finn.no/293787421

Jeg vet du ikke var på jakt etter råd om hva du skal kjøpe, men jeg ville virkelig vurdert alt på markedet når du først skal kjøpe. Er mye kult å velge i til 100k.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kassene varer lenge om de får ny olje ca. Hver 100k. Jeg har en VAG "skogsbil" som har rullet 300k km og fikk (trolig) sitt første oljeskift på automaten i fjor. Girer helt fint og dette er en bil med 300hk/750Nm originalt som er chippet så kassa har nok fått kjørt seg. Hadde vært mer bekymret for alt annet som kan gå galt om du ikke skrur selv.

Skrur du selv er det ingen store problemer med noen av disse tingene. Ryker en kasse er det worst case 5-10k for brukt kasse hos en høgger og en helg å bytte den ut. Sjansen for at det skjer er nok ganske liten vil jeg sagt om den funker bra når du handler den og den har fått oljebytte en gang i sin levetid minst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Sjørøver said:

Og @Pennythe hvorfor lirer du av seg så mye piss? 2/3 av innlegget ditt er bare deg som konturerer problemer. Det er også ganske tydelig at du ikke egentlig har peiling på faget. 

Har hatt flere av den generasjonen A6 med automat, er inngående kjent med dem. Har også hatt av forgjengeren (kun manuell) og av etterfølgeren (kun facelift og automat), og det er ingen tvil om at C5/4B, spesielt pre-facelift, var problematisk.

Du kan jo peke på hva du konkret mener jeg tar feil på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Penny skrev (59 minutter siden):

Du kan jo peke på hva du konkret mener jeg tar feil på?

 

Penny skrev (19 timer siden):

og videre kan du jo selv tenke deg hva slags sjåfører som legger masse ekstra penger på bordet for å få den største motoren. Sannsynligheten er høyere for at det er Børre på 39 som konstant balanserer oppunder grensen på 8 prikker i førerkortet pga kronisk grisekjøring enn for at det er Berit på 79 som bare tar en rolig tur til kirken hver søndag og kjøpte V8 fordi den har minst vibrasjon.

 

Penny skrev (19 timer siden):

"Biturbo" kommer fra det maseratiske språket og betyr på norsk "mye mekking", og igjen må du tenke på hva slags sjåfører som velger å legge ekstra penger på bordet for ekstra stor motor. Alt av hjuloppheng og bremser som ikke er byttet nylig må du regne med å ta snart, akkurat som på S6.

Så med mindre du har solid økonomi, eller kan gjøre bortimot all skruing selv/har kvalifiserte kamerater som godtar betaling i pizza, vil jeg fraråde å kjøpe 22 år gammel high-end Audi. Det er noen som sier "hadde du ikke råd til bilen ny har du heller ikke råd til den brukt", og de har et poeng. At bilen nå koster under 10 % av hva den gjorde som ny betyr ikke at reservedeler eller reparasjonsarbeid er blitt billigere.

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hadde gått for automat siden det er mye behageligere å kjøre. Komforten man får med å kjøre automat veier opp for all lekelyst man noensinne kommer til å få med å kjøre manuell. Personlig går jeg aldri tilbake til manuell. 

Finner du en Audi med V6 Dieselmotor så virker disse til å være rimelig skuddsikre. 0.6 på mila og nok av hestekrefter. 

Det er nok også en fordel som diskutert ovenfor å finne en bil som ikke er chippet. Chipping betyr nesten alltid røffere bruk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...