Gå til innhold

Telenor T-We og switch problematikk


Anbefalte innlegg

7 hours ago, maxijoker said:

Jo, dette stemmer, 8702 er i utg. punktet en router, men med innebygget switch funksjon. At denne har IGMP snooper støtte har jeg ikke funnet ut av, hverken ja eller nei, frem til nå. 8702 kan fungere utmerket som en switch, ved at jeg slo av DHCP funksjonen, og jeg valgte en fast ip adresse utenfor GATEWAY range området. Ulempen med 8702 er at denne har ALLTID på UPnP. Når jeg logger meg på dagens ruter sier denne klart i fra: "

Det er oppdaget utstyr som annonserer seg som UPnP gateway på lokalnettet ditt. Dette kan skape problemer for tjenester som bruker denne UPnP./:reference/lan

IP-145 TP-LINK WIRLESS GARASJE, og IP-141 Zyxel 8702 Hall"

 

Jeg finner ikke ut av om denne funksjonen i de to nevnte enhetene er mulig å kunne få slått av?

Jeg skrev tidligere om Wi-Fi problemer med andre enheter, der jeg hadde koplet nettverkskabelen direkte til T-We boksen og brukte et eldre 8702 ruter til trådløs tilkopling i nettet. Løsningen var enkelt, men ikke lett å få øye på, der denne ruteren var plassert. Wi-Fi LED lyste IKKE! Så når knappen ble trykket på, alt fungerte igjen.

 

Men, nå blir alt koplet opp som kablet igjen der ett nylig innkjøpt tp-link-tl-sg105 med IGMP støtte skal koples opp igjen. 

 

Jeg vil igjen takke for din, og alle dere andre sine nyttige innspill 😀

Siden Telenor leverer ruteren for IPTV-bruk, er det vel opplagt at IGMP er støttet. 

Når det gjelder UPnP må man skille mellom UPnP og UPnP IGD. Det man kan slå av er UPnP IGD. At andre enheter sender ut "UPnP broadcasts" har ikke noe med ruter å gjøre. Nå er det lenge siden jeg har brukt P8702N, men mener å huske at UPnP IGD kan deaktiveres.

UPnP/SSDP er i praksis også en forutsetning for at en del produkter skal fungere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
NULL skrev (På 27.3.2023 den 9.05):

Siden Telenor leverer ruteren for IPTV-bruk, er det vel opplagt at IGMP er støttet. 

Når det gjelder UPnP må man skille mellom UPnP og UPnP IGD. Det man kan slå av er UPnP IGD. At andre enheter sender ut "UPnP broadcasts" har ikke noe med ruter å gjøre. Nå er det lenge siden jeg har brukt P8702N, men mener å huske at UPnP IGD kan deaktiveres.

UPnP/SSDP er i praksis også en forutsetning for at en del produkter skal fungere.

Dette stemmer, med den forskjell at det blir krøll dersom man ikke bruker en direkte CAT5e kabel fra ruter og rett inn i T-we boksen. Med en 8702N funket dette mindre bra, mens en switch modell 105 av TP-LINK Gigabit Easy Smart Switch 5-port, som har innebygd IGMP Snooping fungerte bedre, men ikke optimalt.

Etter at denne TP-Link switch ble installert oppfører denne seg med feilmelding fra T-we boksen, "Det er et problemer med internett forbindelsen din", med varighet fra 10 min og opp til 5-10 timer i mellom meldingene. Dersom jeg tar en varm-boot der jeg slår av T-we boksen med fjernkontrollen, kan den funger fra 5 -10 min., opp til flere timer.  IGMP nopping var fra fabrikk aktivert, jeg trengte bare å bestemme at port nr 1 & 2 skulle brukes. T-We boksen bruker bare port nr 1.

 

Jeg bruker den siste modellen av Telenor sine rutere. Logger jeg på ser jeg en advarsel under Avanserte innstillinger, det er uheldig som opplyser at dersom flere switcher enn ruteren og som har UPnP aktiverte kan dette skape problemer. Jeg er ingen nerd, så om denne meldingen er "over kill", det vites ikke.

Lenke til kommentar
4 hours ago, maxijoker said:

Dette stemmer, med den forskjell at det blir krøll dersom man ikke bruker en direkte CAT5e kabel fra ruter og rett inn i T-we boksen. Med en 8702N funket dette mindre bra, mens en switch modell 105 av TP-LINK Gigabit Easy Smart Switch 5-port, som har innebygd IGMP Snooping fungerte bedre, men ikke optimalt.

Her mistenker jeg vel heller at problemet var at du hadde P8702N-ruteren bak en annen ruter, evt. kanskje også hadde koblingen fra ruter nr. 1 inn på en av de gule portene på 8702-ruteren?

Quote

Etter at denne TP-Link switch ble installert oppfører denne seg med feilmelding fra T-we boksen, "Det er et problemer med internett forbindelsen din", med varighet fra 10 min og opp til 5-10 timer i mellom meldingene. Dersom jeg tar en varm-boot der jeg slår av T-we boksen med fjernkontrollen, kan den funger fra 5 -10 min., opp til flere timer.  IGMP nopping var fra fabrikk aktivert, jeg trengte bare å bestemme at port nr 1 & 2 skulle brukes. T-We boksen bruker bare port nr 1.

Jeg bruker den siste modellen av Telenor sine rutere. Logger jeg på ser jeg en advarsel under Avanserte innstillinger, det er uheldig som opplyser at dersom flere switcher enn ruteren og som har UPnP aktiverte kan dette skape problemer. Jeg er ingen nerd, så om denne meldingen er "over kill", det vites ikke.

Annet enn at IGMP skal være aktivt, er det ingen andre konfigurasjonsendringer som skal gjøres. Du sier her du har bestemt at port 1 og 2 skal brukes? Under hvilken konfigurasjonsvalg er dette gjort? Port Setting? LAG? 

En switch har ingen betydning når det gjelder UPnP. Har man flere rutere i nettverket sitt som framstår som UPnP IGD, er det noe som kan skape problemer. F.eks. et problem som kan oppstår når du benyttet begge dine to Telenor-rutere samtidig potensielt.

Lenke til kommentar

Til dere som har IPTV fra telenor så vil jeg sterkt anbefaler og bruke telenor sin egen ruter og kjøre alle t-we bokser rett fra den, unasett om switsjen\ruteren skal støtte både det ene og andre så blir det minst problemer slik. Bruk og gjerne din egen ruter\switsj etter telenor ruteren men sett telenor ruter altid først etter ont. Aldri koble noe switsj\ruter mellom ont-telenor ruter. Dette løser alle problemer i denne tråden.

Det er og lettere og feilsøke på ett slik oppsett da feilsøkeren kan få tilgang til utstyrert bak ont når telenor ruter blir koblet opp og t-we bokser rett i router

Endret av Paccoo
Lenke til kommentar
Paccoo skrev (1 minutt siden):

Til dere som har IPTV fra telenor så vil jeg sterkt anbefaler og bruke telenor sin egen ruter og kjøre alle t-we bokser rett fra den, unasett om switsjen skal støtte både det ene og andre så blir det minst problemer slik. Bruk å gjerne din egen ruter\switsj etter telenor ruteren men sett den altid først etter ont. Aldri koble noe switsj\ruter mellom ont-telenor ruter. Dette løser alle problemer i denne tråden.

Ikke noe problem å ha ONT etterfulgt av switch. Fra switch går det videre til hver enkelt twe boks, samt til brannmur som administrerer vlan, ap, forreldrekontrol osv. 

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (3 minutter siden):

Ikke noe problem å ha ONT etterfulgt av switch. Fra switch går det videre til hver enkelt twe boks, samt til brannmur som administrerer vlan, ap, forreldrekontrol osv. 

Det fungerer, men vil ikke anbefale det. alt privat utstyr burde sitte bak en ruter og ikke rett på ont

Det er som sakt lettere og feilsøke på din linje vis det blir koblet slik som telenor anbefaler. Det er slik av en grunn.

Endret av Paccoo
Lenke til kommentar
Paccoo skrev (2 minutter siden):

Det fungerer, men vil ikke anbefale det. alt privat utstyr burde sitte bak en ruter og ikke rett på ont

Det er som sakt lettere og feilsøke på din linje vis det blir koblet slik som telenor anbefaler. Det er slik av en grunn.

Men da ender en gjerne med dobbel NAT, noe en ikke ønsker. Eller en router som ikke støtter raskere enn gigabit lan. 

Feilsøking hos Telenor er utelukkende "har du skrudd av strømmen i 5 minutter"‽ Vi sender en tekniker for å justere signalet i sentralen.

Da er det enklere å ha utstyr en kan feilsøke selv før en tar kontakt med kundeservice.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Paccoo said:

Til dere som har IPTV fra telenor så vil jeg sterkt anbefaler og bruke telenor sin egen ruter og kjøre alle t-we bokser rett fra den, unasett om switsjen\ruteren skal støtte både det ene og andre så blir det minst problemer slik. Bruk og gjerne din egen ruter\switsj etter telenor ruteren men sett telenor ruter altid først etter ont. Aldri koble noe switsj\ruter mellom ont-telenor ruter. Dette løser alle problemer i denne tråden.

Det er og lettere og feilsøke på ett slik oppsett da feilsøkeren kan få tilgang til utstyrert bak ont når telenor ruter blir koblet opp og t-we bokser rett i router

Å bruke en svitsj bak ruteren er sjeldent noe problem, bare svitsjen er OK og støtter IGMP og man ikke begynner å fikle med evt. innstillinger på smart/managed-svitsjer som man ikke vet hva er.

Å begynne å ha flere rutere etter hverandre, er jeg enig med at fort kan bli en oppskrift på diverse problemer, spesielt om man ikke helt forstår hva man holder på med. Så det å sette en ruter bak Telenors ruter vil kunne gi en del problemer på andre områder ("klassisk" "ruter bak ruter" problematikk...).

Lenke til kommentar
NULL skrev (På 10.4.2023 den 8.18):

Her mistenker jeg vel heller at problemet var at du hadde P8702N-ruteren bak en annen ruter, evt. kanskje også hadde koblingen fra ruter nr. 1 inn på en av de gule portene på 8702-ruteren?

Annet enn at IGMP skal være aktivt, er det ingen andre konfigurasjonsendringer som skal gjøres. Du sier her du har bestemt at port 1 og 2 skal brukes? Under hvilken konfigurasjonsvalg er dette gjort? Port Setting? LAG? 

En switch har ingen betydning når det gjelder UPnP. Har man flere rutere i nettverket sitt som framstår som UPnP IGD, er det noe som kan skape problemer. F.eks. et problem som kan oppstår når du benyttet begge dine to Telenor-rutere samtidig potensielt.

Det er nok helt korrekt son "NULL" mfl. skriver, at det beste alternativet er å kople bokser ETTER Telenor sin ruter og la ruteren står alene dirkete i ONT. Slik har jeg det også koplet opp. Det var for øvrig her på nettet under TÅ link support jeg fant info om å sette port 1 og 2, eller i det minste 2 porter klar for IGMP. Senere ser jeg at dersom man skal benytte seg av en port konfigurasjon, var ikke dette nødvendig. Jeg så senere at port konfigurasjon ble benyttet i en langt mer kompleks ruter/switch oppsett. En slikt oppkopling har ikke jeg. Og- det er riktig, at IGMP er fra fabrikk satt PÅ. 

Her i min bolig får det en CAT5e fra ruterplassering opp mot tak, midt i boligens sentrum, og ut til et vegguttak i stua, ca 1 meter fra T-we. En direkte koplet CAT5e fra ette vegguttaket og til T-we gav sporadiske E2000 error fra T-we. T-we måtte enten varm resettes med AV/PÅ fra fjernkontrollen, eller litt hardere med ON/OFF knapp bak boksen. MEN, etter at jeg la opp en CAT6 fra ruter direkte til T-we, fjernet all spenningstilkoplinger til ruter, IOT og T-we, ventet 10 min. før tilkopling av IOT (ble stabil), koplet til ruteren, så T-we. Dette har fungert i hele 2 dager uten E2000! 

 

Jeg vil med første anledning tilbakestille port konfigurasjonen til det normale fra fabrikk instillinger i denne TP Link switch.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

22. juni, siste update.

 

Dette "var en lang vei å gå". Nå funker T-we ver.2 boksen :D! Dette er etter at Telenor har sendt ut 2 T-we ver.2 bokser, ruteren Telenor1 er skiftet til Telenor2, som er siste ver per juni 2023. E-2000 error meldingen fortsatte, til tross for egen CAT6 kabel fra ruter direkte til T-we boksen. Eter at så mange elementer for å bedre T-we tjenesten var skiftet ut, var det bare en løsning igjen, eliminerings metoden.

 

Etter alt utkoplet, krøllet det seg ved innkopling igjen med E-2000 feil der en eldre Zycel 8702N levert av Telenor, støtter IGMP support. Denne var satt opp som en ren switch, rett nok IP adresse uten for gateway området. Den hadde UPnP aktiver, var uten DHCP. Jeg erstattet denne med en tilsvarende modell, UPnP deaktivert, DHCP aktiver, IP adr inna for gateway. For UPnP som aktivert leser jeg at dette "kan" skape problemer for arkiv avspilling/ukes arkivet. Ikke noe annet problematisk der, men hva denne E-2000 feil kan ikke jeg forstå noe annet enn at den gamle 8702N ruteren ikke fungerte (kanskje heller ikke den siste firmware updated?). 

 

T-we har fungert 100% stabilt etter dette inngrepet, alt er igjen tilkoplet. 

 

Takk til dere alle med nyttige innspill.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvorfor er Telenor sitt opplegg så trøblete? Kan ikke huske å ha hatt noe som helst problemer med Telia og Altibox. Mener å huske at det var uproblematisk å ta med seg tvboksene de leverte til hvor som helst og bruke de som normalt, så lenge det var internettforbindelse. Også litt sjokkert over at Telenor ikke har klart å fornye tvboksen sin på 5 år. Og ikke har app for android-tv. Virker som et elendig produkt, på alle måter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...