Gå til innhold

Isolere lyd fra lydanlegg mot nabo


Anbefalte innlegg

Så bra at du fant en løsning som fungerer uten å bruke mye cash. Blir det lyngdorf nå da? ;)

Edit: er med på tanken om å male betonghellen. Men ville nok prøvd hvit først slik jeg husker rommet og komponentene (subben) ditt(n).

Endret av AveMORphine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@AveMORphine @ilpostino
Er fortsatt litt delt på hva jeg skal gjøre med betonghella. Funderte faktisk på om jeg skulle få tak en skjærefjøl i bambus med kant som jeg kunne legge på, eller om jeg kan få brodern til å frese til noe av eik som jeg kan sette oppå hella. Alternativt er å male som dere sier. Men kan allerede fortelle at dama ikke brydde seg noe om den, så der har vi en win uansett.

Men det gjenstår fortsatt et spørsmål. Er betonghelle like bra som iso pucks etc? For jeg vurderer jo seriøst det, da det vil være den smidigste løsningen tross alt. 

Lyngdorf? Har satt opp søk på finn i alle fall, men det er mange som vil ha mye for utstyret sitt. Men drømmen er en TDAI-3400, men spørs om jeg ikke får ta til takke med en 1120 når feriepengene dukker opp. Er svindyre greier syns jeg. Men har litt trua for Room Perfect, jeg har en litt kinkig stue

Lenke til kommentar

Ville jo selvsagt blitt litt mindre synlig med isoacoustics løsning, men ett malingsspann er jo _endel_ rimeligere (om en ikke tar med tiden i beregningen - men det avhenger jo av hvor mye timelønna di er på jobb... ;)).

Ang lyngdorf så er det jo klart at storebror er best, men får du virkelig utnyttet en 3400 med det du har ellers av utstyr? Ville tro at 1120 er det beste kjøpet mtp value for money i ditt oppsett. Har selv sett på 3400 men htt mine koster jo også 60K (Front L+R) + 25K (Sub).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (20 timer siden):

Ang lyngdorf 

Snakket med HIFI Klubben i går, og de mener at 1120 skal helt fint dra f.eks Rubicon 6, og at de har til og med testet den på Vestlyd-produktene med god effekt. Skulle visst ikke se meg helt blind på antall Watt den gir, den greier 30A visstnok, så den er nokså strømsterk til å være så liten og nett. Eneste jeg kanskje kunne tenke meg, var om man fant en 3400 på brukten, men de vil jo gjerne ha over 40k for en der også. Mye penger 😮 

Her er bilde fra HIFI klubben. Når det skal sies, jeg tror jeg hadde gått for 3400 til den høyttaleren der :p 
(Forøvrig drømmen min den der, så utrolig vakre)

lyngtdai1120bk_l_3.jpg?width=2500

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir fort endel peng ja... sukk...

Men ut ifra det jeg har sett du har nevnt så langt mtp bl.a. lyttevolum mm. så er nok 1120 ett godt valg for deg vil jeg tro.

Ett annet aspekt ved det hele er jo også dette med trådens topic. Naboer.

Jeg gikk fra en amp som var 25% kraftigere til en som var på 2x80 (8ohm - 2x160W i 4 som mine htt er) og eneste jeg kan si at jeg merket meg er at det ble mindre susing fra htt`ens tweeter. Lydmessig var det ingen forskjell og eneste jeg må gjøre for å oppnå samme lyttevolum er å justere volum opp fra hhv 100 (Densen B150) til 111 (Densen B130+). Og ampen har hittil ikke mistet pusten selv de dagene jeg har spilt på 141-150 av 200 på volumkontrollen.

Dette vil jo selvsagt være avhengig av ampens konstruksjon og B130 og B150 er jo mer eller mindre samme amp med noe mer effekt fra de samme 2 transistorene (ja det er kun ett sett....). Og ikke minst htt. Enkelte htt er notoriske for å være vanskelige å drive av forskjellige grunner (lav følsomhet er ofte det minste problemet der i disse dager, mens impedansekurve og annet ofte er langt vanskelige å skjønne for forbruker - (KEF R serien f.eks).

Jeg var redd for at forskjellen først og fremst ville være gjeldende ved lave volum (ut ifra erfaring fra før). Men det kan jeg ikke si at stemmer i mitt tilfelle.

Videre er det også slik nå at med classe D løsninger så er det heeelt andre forutsetninger for strømstyrke fra relativt kompakte konstruksjoner. 30A skulle holde til det aller aller meste. Du skal ha noe rimelig esoterisk tungdrevet (yalla delefilter) for at det ikke skal kunne oppnå stålkontroll uannsett lyttevolum. Og ikke minst så finnes det mange gode brukte high end htt som i sin tid krevde dyre amper (A pr W var veldig dyrt før classe D...) for å skinne som nå kan spille fantastisk for en slikk og en ingenting (f.eks Audio Physic Virgo 2 hvor det ligger to par ute til 7500,- på Finn atm. De ble rata til Klasse A i stereophile i sin tid (noe som mange dengang mente var uhørt mtp at de den gang bare kosta 40K elns). Det skal sies at dette er en av mine favoritthtt gjennom tidene da den etter min mening er en fantastisk minimonitor med de fordelene det fører med seg (lydbilde) som også har fysikk nedover i oktavene).

Så sånn sett mtp trådens tema igjen så ville jeg langt heller lagt de ekstra 40-50-60K (1120 vs3400) i å totalt isolere rommet med "rom i rom green glue" (gulv tak og vegger med dobbelt lag greenglue og gips). Og dermed være helt 100% trygg på at om naboer klager så er det de som ligger med hodet på betongen/konstruksjonen for å bli irritert...

Og siden Room Perfect tar seg av rom-korreksjon så slipper en akustiske tiltak for å forbedre lyd i rommet (Isolasjon fra rom til rom / deg til nabo er jo noe annet). Og det er jo andre fordeler med gardiner ol for lyder som ikke kommer fra stereo`n....

Edit: Btw. Bredden på AP Virgo 2 er vel 13cm såvidt jeg husker. Så omtrent like bred som bassporten på BW`ene. Og med tanke på alder etc, så er det nok innafor å lakkere / male. Garanti er jo gone for evigheter siden. OHC får kanskje fremdeles tak i erstatnings-elementer ol om det skulle skje noe.

Endret av AveMORphine
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@AveMORphine Det kan jo være en mer fornuftig investering det,  lydisolere stua/kjøkkenet. Hva ville du tippet noe sånt ville kostet om jeg fikk hjelp av en kompis som er snekker? Vi snakker ca 60m2 her nå (litt div hoderegning på huset)

Det du sier om Lyngdorf gir veldig mening, tror helt klart at 1120 er mer enn nok :D 

Lenke til kommentar

https://www.avshop.no/product/greenglue-lydisoleringmasse-pail-botte-18-9l/

En slik bøtte dekker ca 34 m^2 flate. Med 60m^2 bør du nok da beregne 2 slike bøtter pr.lag gulvgips. Og tilsvarende i tak. Deretter legger du til vegg-arealet for å få ett estimat på kostnad (uten gips som snekker-vennen din nok er vel så god på å estimere). Du MÅ ha gips-heis for å ta taket. Jeg gjentar MÅ. Leies enkelt om snekkervennen din ikke har en god en.

I tillegg til gg massen trenger du denne for skjøter og glipper i gips etc:

https://www.avshop.no/product/greenglue-noiseproofing-sealant-tube/

Jeg brukte dobbelt lag til gulv (2 lag. Første lag greenglue mellom undergulv og første lag gulvgips-plater og deretter ett ekstra lag mellom det laget og øverste lag gulvgips. Jeg tenkte at gulvet var viktigst å isolere skikkelig i grenseland til overkill da jeg ikke var villig til å ha 4cm gummisko + bjelkelag da jeg ikke hadde takhøyden til det. Jeg tapte ca 40 mm takhøyde på gulvet og ca 15mm med takets tilsvarende gips med greenglue mellom betongen i taket og gipsen.

Det som er den ekstreme styrken til greenglue er at den også fungerer veldig bra på lave frekvenser. Mange andre løsninger klarer ikke isolere dyp-bass.

Men. Før du gjør noe slikt for guds skyld snakk med avshop gutta. Om ikke annet  så for å realitetsorientere hva du kan forvente. Det er ingen som har mer erfaring med forskjellige prosjekter i forskjellige konstruksjoner i Norge. Det som har fungert glimrende her hos meg med betong i alle yttervegger til alle naboer (over, under og på sidene) vil ikke nødvendighvis fungere like godt hos deg med strukturen i ditt bygg. Jeg har også god erfaring fra en enebolig med å isolere ett kinorom, men det var mer total rom i rom slik som bildet under (hadde nok takhøyde og peng til det i det prosjektet....):

Lydisolasjon_skisse_ad_full_page_flat_white_cmyk.fw_-1.thumb.png.75be08115990c967bcd193e4a912ac0e.png

Edit: 15_M_m takhøydetap, ikke 15_C_m .... lol

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Men, apropos å realitetsorientere. Dette systemet er det det ble bygget rom til. Karnappet som hver monstersub står på skrått inn og ut av i hver side av bildet er 6,5m bredt bare for å gi ett inntrykk av dimensjon. Hver av de monstersubbene spiller ned til 10Hz, og 120DB ved 20Hz (de er laget for å stå i overdempa kinorom). 200KG stk....

DA må en avkoble galskapen fra strukturen i bygget ellers går en fra hjemmekino-morro til rivingsbransjen...

PART_1480415540302.jpg.d227e122347fcc23d9ccfd902c6e1a1c.jpg

Og ja han hadde grei WAF.... hehe (les høyeste WAF jeg har vært borti). Karnappet er foran en vidstrakt fantastisk utsikt.... lol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...