Gå til innhold

Isolere lyd fra lydanlegg mot nabo

Anbefalte innlegg

43AC8E0F-31AB-4FA8-8E0F-06B04E61C18C.thumb.jpeg.afb32b8130a6b413d5c0be173a1aef62.jpeg

Veggen til venstre er naboen som plages når jeg ser film (ikke så høyt som man kanskje tror). Jeg har ikke lyst til å være uvenner med de, de er veldig ålreite folk som jeg liker veldig godt og det er kjedelig at konstruksjonen er slik at man forplanter lyd igjennom bjelkelaget og inn i stua til naboen. 

Er det noe jeg kan gjøre her som dreper litt mer resonans? Kan jeg f.eks «tynge» det ned litt slik at svingninger absorberes litt mer før det treffer veggen til naboen? Jeg har bitt meg merke i at det ikke har kommet noen klager i vinter, og tenkte kanskje det var fordi det har ligget godt med snø der, men jeg er ikke i nærheten av snekkerkyndig, så jeg spør litt løst her inne :) 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bshagen skrev (35 minutter siden):

Er det noe jeg kan gjøre her som dreper litt mer resonans?

Har du spurt de hva de hører? Du kan hvertfall ha noe demping under sub hvis du har det. Det virker rart konstruert. Jeg har selv naboen vegg-i-vegg, men med doble gipsplater på hver side og luftrom/isolasjon i mellom hører vi ingenting selv med ganske høy lyd. Det høres veldig spesielt ut å klage på...

Lenke til kommentar

@Nimrad @ilpostinoDe hører dunking. Jeg kan høre de gå i trappa i huset mitt, men jeg bryr meg ikke noe om det. Jeg prøvde en gang de var borte, å spille så høyt jeg kunne, jeg gikk ut og hørte ingenting. Så det bare bassen som går igjennom

Hva slags betongplater brukte du? Vil ikke det også minske bassen du hører i rommet? 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (2 minutter siden):

å spille så høyt jeg kunne, jeg gikk ut og hørte ingenting

Slik du beskriver det virker det som de oppfatter / hører vibrasjonsstøy og jeg har helt vanlige betongheller fra Maxbo som jeg lenket til i innlegget over.

Det viktigste er å bruke en eller annen form for dødt materiale som ikke viderebringer vibrasjon, og for meg fungerer betongheller fint. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (3 minutter siden):

@ilpostino Ah, så ikke at du linket! Det var jo ikke så ille pris, så verdt et forsøk! La du noe gummiknotter under betongen i tillegg, mot gulv? 

Jeg brukte helt vanlige filtknotter under for ikke å ripe opp gulvet, men gumiknotter fungerer sikkert like greit. 

Nimrad skrev (18 minutter siden):

Betongheller? Dette er ikke noe jeg har peiling på så jeg ble nysgjerrig, hvorfor betongheller? Lydisolasjon er jo som oftest det motsatte av betong:P Nemlig skum.

Her har jeg ikke noe bedre svar enn "fordi". Da jeg leste meg opp på det i forkant virket det som det var en del på verdensveven som hadde tilsvarende løsninger. Det kan hende skum fungerer bedre, men ettersom dette er noe som skal være mellom gulv og subwoofer, eventuelt stativ, virket det mest hensiktsmessig med ferdig lagde betongheller. Skal man ha tilsvarende heller av skum må man (antageligvis) lage en eller form for forskaling / form til å lege skumhellen og pusse og male i ettertid. Ferdig lagde betingheller ble derfor minste motstands vei og enklest.

Jeg har en ganske kraftig subwoofer som genererte en del vibrasjonsstøy og spiksene vibrerte ganske kraftig i koppene / skivene som var mellom de og gulvet. Alt dette forsvant helt med betingheller under. Jeg har brukt heller på 50cm x 50cm, som hver seg veier cirka 30 kilo, så det er en del død masse som absorberer vibrasjonene. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

@ilpostino Det høres jo utrolig kjekt og greit ut! Hvordan syns du lyden forandret seg før/etter plassering av betongheller? 

Jeg bor i en blokk som ble bygget mellom 1959 og 1962 (hvis jeg ikke husker helt feil) så det er en god dose med svartbetong og armeringsjern i byggmassen. Før jeg satte inn betonghellene gjorde vibrasjonsstøyen at lydbildet ble veldig "grumsete", og det ble mye "luftigere" lydbilde etterpå. .

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (56 minutter siden):

Jeg bor i en blokk som ble bygget mellom 1959 og 1962 (hvis jeg ikke husker helt feil) så det er en god dose med svartbetong og armeringsjern i byggmassen. Før jeg satte inn betonghellene gjorde vibrasjonsstøyen at lydbildet ble veldig "grumsete", og det ble mye "luftigere" lydbilde etterpå. .

Men dypbassen besto? :) 

@AveMORphine De så kjekke ut! Takker :D

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (2 minutter siden):

Så absolutt. Glassene klirrer (som de "skal") i vitrineskapet rett som det er når jeg ser film eller serier, uten at jeg får klager fra naboene.  

Jeg gjør et forsøk! Tusen takk for tips! :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (På 15.3.2023 den 16.02):

Jeg gjør et forsøk! Tusen takk for tips! :) 

Sjekk ut IsoAcoustics. De skal lage gode produkter som demper godt. Målet ditt er å forhindre bassen fra å forplante seg i gulv, vegg og tak. Dette gjør man med å "avkoble" utstyret sitt og dermed gjør det vanskeligere for virbasjonene å krype til naboen.

Folk som bygger hjemmekino lager rom-i-rom som de "kobler av" resten av huset med materiell og utstyr som med dårlig overføringsevne av vibrasjoner. Samme prinsipp med avkoblingsprodukter til audioutstyr.

Om det fungerer bedre enn betongheller vet jeg ikke. Men "teknologien" de leverer er ikke synonymt med snake oil.

Endret av Sydvest
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når er det bygget ?  Hvis det er helt nytt så burde TEK17 være noe du kan reklamere til utbygger på - kjenner en som bor i TEK17 blokk og som har noen aktive SA 60.2 Silverback Legend høyttalere som går ned til 17Hz og sier at naboene ikke hører det - og spilte bra høyt for å demonstrere når jeg var på besøk. TEK17 har flere krav til lyddemping i konstruksjonen, men vil bare gjelde helt nye bygg som ble godkjent som byggeprosjekt etter 2017.

TEK10 standarden har litt (prosjektert 2010 eller senere), men ikke mye og byggestandarder før det hadde fint lite krav til lyddemping.   

Når jeg ser på bildet er det vanskelig å se om rekkverket er forankret i veggene på hver side ? - det er typisk noe som vil overføre vibrasjoner veldig godt. (F.eks. lett slag på stålrekkverk i blokk og hele oppgangen hører det...)

Ellers er det som flere har nevnt dempeplater, ekstra lag gips og isolasjon.  Frikoble det som vibrerer fra gulvet osv. Og er det gammel bolig så er ikke subwoofer det beste uansett.  Har selv høyttaler som går til 34Hz som nok begynner å rulle av ved 45Hz, men det blir nok bass i filmer osv med bassporter mot lytteposisjon (også et godt tips kontra porter som sender bassen i veggen bak høyttaleren) og så langt ingen klager fra naboer.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@Rune_says Det er TEK 10. Har snakket med utbygger som sier det ikke var krav til noen isolasjon over carport på tidspunktet det ble bygget og trodde kanskje at bjelkelaget ble litt "gitarkasse" mot naboen, noe han hadde erfart tidligere også. Hans tips var å blåseisolere bjelkelaget i himlingen til carporten

Rekkverket er ikke festet til veggene, men til terrassen/carporten. Jeg fikk tips av @ilpostino om å sette subben på en betongblokk, men har ikke koordinert noen test med naboen enda. Jeg kjøpte en på 50x50 og satt den på noen klosser jeg lagde til av kork (sånne til bjelkelag). Akkurat nå er det ganske mye snø på terrassen og jeg mistenker at dette faktisk hjelper litt på isoleringen, uten at det jeg kan si at det er noe annet enn synsing

Ang. ekstra gips og isolasjon, så lurer jeg på om det er har noen effekt, når vibrasjonene likevel går igjennom bjelkelaget? Kjipe er at jeg kan dundre på med musikk og film (når naboene er bortreist), når jeg går utenfor huset for å sjekke så kan jeg ikke høre noenting nesten. Så det forplanter seg rett og slett 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
bshagen skrev (3 timer siden):

...når jeg går utenfor huset for å sjekke så kan jeg ikke høre noenting nesten. Så det forplanter seg rett og slett 

Ja, det er det kjipe med de lengste lydbølgene (subwoofer området) - de forplanter seg godt gjennom "skjelettet" i byggverk... Godt mulig isolering av carport taket vil hjelpe, men noe følger nok bjelker hvis de er gjennomgående fra din til naboens leilighet.  Innvendig i høyttalere og motorrom kan f.eks. noe a la bitumen-plater som er selvklebende på ene siden brukes https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/smeltefolie-bitumen-4-stk-2000021214  Du kan jo prøve å klistre noen til tversover bjelker i carporten (fordelen er ihvertfall at de tåler fukt etc).  Men innvendig i bolig er det bedre å bruke et ekstra lag gips i vegg og gulv nærmest subwoofer.

Hvis forholdet til naboen er greit og du kan komme inn hos de så kan dere jo kjøre et eksperiment og be medhjelper hos deg skru opp volumet mens dere har kontakt via mobil - eller om du har fjernkontroll som rekker via wifi/mobil.   Sånn får du et pekepinn på  ved hvilket volum det blir et problem.  Og evt kjøre en test uten sub.  Vanligvis kan volumet da økes vesentlig uten at det merkes hos nabo.   Evt bli enige om noen tider det er greit at du får kjørt på med Jurassic eller katastrofefilmer med full sub 🙂 

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Det finnes subwoofere som har motvendte elementer for å utligne kraften i akselerert masse. Hvis lavfrekvent strukturbåret støy er problemet så kan kanskje det være noe?

En annen mulighet hvis både du og naboen er villig til det: sett subben i sofaen hans (eller hvor enn han blir plaget). Spill av en kort loop av representativ musikk. Gå rundt i rommet ditt og noter deg hvor du hører minst lyd. Vurder det som plassering av subben.

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...