Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noen med praktiske erfaringer med batteritestere for startbatterier?


Anbefalte innlegg

Ser det annonseres til salgs elektroniske batteritestere på FINN, og har funnet samme modeller på "kinabutikker" til omkring halve prisen. Er det noen her som har faktiske erfaringer med slike testere? Virker de til å fungere, eventuellt hvordan er billige modeller til noen hundrelapper sammenlignet med profesjonelle til (mange) tusen? Er det noen som har tips om konkrete testere som de vet er bra til prisen for hobbybruk, men som likevel gir en riktig status på batterier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, sedsberg said:

Jeg har en billig Kina-sak og en mye dyrere en av kjent merke. (Husker ikke i farta CTEK).

Begge er like gode. Den kinesiske muligens litt bedre da den viser flere parametre.

Takk 🙂

Kan du si meg merke og modell(nummer) på den kinesiske?

Lenke til kommentar
28 minutes ago, sedsberg said:

Det var en generisk modell. Kan ikke finne den lengre. Men de fleste vil nok fungere. Det er ikke spesielt avanserte saker.

OK.

4 minutes ago, sedsberg said:

Merk at de billigste der ikke tester CCA eller SOH. Kun SOC.

Takk, da skal jeg forsøke å være oppmerksom på det hvis jeg går til innkjøp av noe slikt.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Saltkorn said:

Vet mange batterier har indikator, men mange har det ikke, og mener jeg har sett at de kan gi feil indikasjon. Dessuten gir de en "digital" indikasjon. Fint å ha noe som gir en mer nyansert vurdering av tilstanden.

Takk for tips 🙂 Har du erfaring med noen av disse/tilsvarende, og eventuellt sammenligningsgrunnlag for dyrere/mer profesjonelle utgaver?

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (10 minutter siden):

Vet mange batterier har indikator, men mange har det ikke, og mener jeg har sett at de kan gi feil indikasjon. Dessuten gir de en "digital" indikasjon. Fint å ha noe som gir en mer nyansert vurdering av tilstanden.

Takk for tips 🙂 Har du erfaring med noen av disse/tilsvarende, og eventuellt sammenligningsgrunnlag for dyrere/mer profesjonelle utgaver?

Har desverre ikke erfaring med de typer batteritestere, har ikke hatt bruk for det og nærliggende bedrifter innen gangavstand har gratis tester  :) 

Lenke til kommentar
Musefella skrev (4 timer siden):

Kan ikke skjønne poenget du merker vel selv om batteriet fungere bra eller ikke, bruk heller pengene på et godt multimeter.

Det kan oppstå tvilstilfeller der det usikkert om det er selve batteriet eller noe annet som er galt, og da er det nyttig å ha et verktøy som måler batteriets helse (noe et vanlig multimeter ikke kan). Profesjonelle verksteder har også slike verktøy. De er mer avanserte enn de små testerne det er snakk om her, men er vel noe av det samme konseptet. Fint "case study" i denne videoen:

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis batteriet har lav CCA kan det fungere fint om sommeren bare for å feile katastrofalt når kulda kommer. Dette vil man ikke uten videre kunne måle med et vanlig multimeter.

En annen vanlig misforståelse er hvis f.eks. bilen viser tegn på dårlig batteri. Man setter batteriet på lading for å oppdage at batteriet er fulladet. Man konkluderer da feilaktig at det ikke er noe galt med batteriet og at feilen må være noe annet.

Man kan måle batterispenning med multimeter mens man prøver å starte eller har satt på alt av lys, varmeseter, rutevarmere, kupévifter etc. og dermed få en viss indikasjon på batteritilstanden. Men man får ikke noen konkret verdi. Det gjør man selv med disse billige testerne fra Kina.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Men man vil merke det på bilen i form av selvutlading og at den er treg til å dra over på starteren m.m.

Med multimeter så kan man måle krypstrøm, ladespenning og utallige andre ting relatert til bilen elektronikk.

Men man kan ha begge deler, for all del.

Lenke til kommentar

Multimetre er geniale instrumenter, men de er ikke så magiske som mange tror. De har sine begrensninger og man må kunne bruke de og være klar over begrensingene man har. Man kan f.eks. ikke lete etter brudd i en krets uten videre siden multimetre har så høy impedans at man kan få feilaktig spenning hvis man har delvis brudd. Man kan også bli lurt hvis man måler batterispenning rett etter motoren har kjørt. Man har da litt overlading som det tar tid før faller.

Disse batteritesterne har én oppgave og gjør den veldig effektivt. Måle tilstanden til et batteri og få denne ut i et nøyaktig tall. Det er bare å koble til, putte inn CCA på batteriet og trykke "test". Svaret kommer i klartekst på få sekunder.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (45 minutter siden):

Man kan f.eks. ikke lete etter brudd i en krets uten videre siden multimetre har så høy impedans at man kan få feilaktig spenning hvis man har delvis brudd.

Artig at du nevner dette, for jeg så for noen dager siden en video av DiagnoseDan som er et veldig godt eksempel på dette med at multimeter i seg selv ikke er egnet verktøy ifm delvis brudd (fra 6:38 i videoen):

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...