Gå til innhold

Minste elbil med 4WD?


Hanhijnn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Billigste 4-hjulstrekk er fort en brukt, gammel Model S, eller litt opp i pris for en nyere Model 3 om man vil ha mindre bil (4694 lang er Model 3). EQA, XC40 og C40 er såpass nye modeller at de fortsatt koster skjorta i forhold til småbiler med for-/bakhjulsdrift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Nå er nok ikke Model S utenfor garanti det billigste man kan eie, bare for å nevne det. Man bør nok regne omkring 50.000 kr per år i vedlikehold. Det kan hende det blir billigere, men jeg ville ikke regne med det.

50k i året for vedlikehold? Hva må en vedlikeholde på en model s som er litt gammal? Kanskje bortsett fra bremseklosser og dekk.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, hatredFan911 said:

50k i året for vedlikehold? Hva må en vedlikeholde på en model s som er litt gammal? Kanskje bortsett fra bremseklosser og dekk.

I tillegg til bremser og dekk som du nevner så er det f.eks dørhåndtak, luftfjæring, diverse stag og styreknuter, osv. Det er ikke en billig bil i drift.

Model 3 er en del bedre på det området.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hatredFan911 skrev (16 minutter siden):

50k i året for vedlikehold? Hva må en vedlikeholde på en model s som er litt gammal? Kanskje bortsett fra bremseklosser og dekk.

Det er en amerikanskprodusert bil. Hva er det man ikke må vedlikeholde?!

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Interessant. Ganske ålreit startpris på den. Er pris på 4x4 offentliggjort?

Nei. Men jeg antar den vil bli under MG marvel som er større og har AWD. 379k eller 389k er vel kanskje realistisk. Kanskje 399k om ryktene stemmer og den har 77kwh batteri med 500km+ WLTP

Lenke til kommentar
3 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

I tillegg til bremser og dekk som du nevner så er det f.eks dørhåndtak, luftfjæring, diverse stag og styreknuter, osv. Det er ikke en billig bil i drift.

Model 3 er en del bedre på det området.

Er dette et model s problem? Har hørt om gamle Leafs som bare går og går, problemet er at de eldre batteriene kan svekkes litt fortere enn vanlig, men den går da. Selv ikke en haug gammal fossil mercedes (en fra et dårlig år for dem) eg hadde før med rust kom i nærheten av 50k i året. Det er jo et billån i seg selv

Lenke til kommentar
hatredFan911 skrev (18 minutter siden):

Er dette et model s problem?

Det er en del dyre ting med Model S og noen barnesykdommer, men 50k i året tror jeg bare ikke på. Det er alt for høyt. Kan nesten garantere at de ikke sitter og betaler så mye på disse gamle bilene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Nimrad said:

Det er en del dyre ting med Model S og noen barnesykdommer, men 50k i året tror jeg bare ikke på. Det er alt for høyt. Kan nesten garantere at de ikke sitter og betaler så mye på disse gamle bilene.

Det er ganske mye som kan skje, men det er lite trolig at alt kommer til å skje, eller at det skjer samtidig. Man kan få batteri/kontaktorhavari, slitasje på understell kan fort koste 20-30 tusen hvis man må bytte hjelperamme, luftfjæring belger og kompressor fort 15-20 tusen, kondensere har vist seg å være svake for korrosjon og ligger vel på 20-25, ett dørhandtåk 3-4 tusen per, varmeapparat og AC kan havarere, kostnad på 10-40 tusen (ja faktisk, DC-DC kan få feil og er dyr å fikse). Så det er nok å ta av potensielle feil og pengesluk. Det er vel en grunn til at disse bilene dumpes på bruktmarkedet nå, har sett pene 2017 modeller s75d til 250 tusen som har gått ca 130. Når 8 års garantien går ut blir det jo selvsagt enda verre.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Nimrad said:

Det er en del dyre ting med Model S og noen barnesykdommer, men 50k i året tror jeg bare ikke på. Det er alt for høyt. Kan nesten garantere at de ikke sitter og betaler så mye på disse gamle bilene.

På min 2017 Model X har jeg de siste 36 månedene betalt verkstedregninger på 37122 kr, 40698 kr, 7648 kr, 19342 kr og 76877 kr. Det utgjør 60563 kr/år, og det inkluderer ikke dekk. (Det er ca hele perioden etter at garantien gikk ut.)

Model S er nok noe bedre, men jeg tror ikke det er noe jeg har byttet som ikke Model S av samme årgang også har. Riktignok kjører jeg en del. Bilen har nå gått ca 217k km.

(Mener ikke å avspore tråden - ville bare minne om at en billig bruktbil kan være dyrt. Model S/X er premiumbiler, og har verkstedregninger deretter.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar.

Det bekrefter det jeg trodde, at det ikke er noen elektriske småbiler med 4WD enda. Da får vi greie oss uten det inntil videre.

Men veldig kjekt å ha en slik kunnskapsrik forsamling å kunne spøøre om det man lurer på. ☺️👍

Lenke til kommentar
12 hours ago, Nimrad said:

Det er en del dyre ting med Model S og noen barnesykdommer, men 50k i året tror jeg bare ikke på. Det er alt for høyt. Kan nesten garantere at de ikke sitter og betaler så mye på disse gamle bilene.

Det er risikosport å eie biler som har små produksjonsserier og ikke deler løsninger med andre biler fra produsenten. Når det ikke er garanti. Det blir veldig dyre deler av det. 

De første elbilene er jo pilotprosjekter for de fleste bilprodusenter, hvor de har lavt volum stor grad av testing av nye løsninger og deler. De har valgt løsninger de ikke ville valgt for biler i vanlig produksjon, siden de ser på det som R&D.

Her et eksempel fra BMW i3
70350253_Screenshot2023-03-15at07_36_45.thumb.png.17860eac39332bb9aa2c85fa5c659326.png

 

1667914807_Screenshot2023-03-15at07_34_40.thumb.png.7e6c9314d4dfc48b78bdb30e1e43bedc.png

 

https://elbilforum.no/index.php?topic=63336.0

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...