Gjest Slettet-7QKwQIfm Skrevet 14. mars 2023 Del Skrevet 14. mars 2023 Rune_says skrev (14 minutter siden): At man f.eks. trenger bankID for å søke og ikke kan laste ned lange lister tror jeg er greit. Er jo litt urettferdig som det er idag at de med anonyme navn som Per Hansen kan kikke på alle uten at man vet sikkert hvem det er Så lenge man kan logge inn, er det fult mulig å laste ned lange lister. Bare å ta bilder og bruke programvare som gjenkjenner bokstaver - noen timer arbeid ville man enkelt lage en liste med over 100k mennesker. Med mindre du er kjendis, så kjenner du ofte ikke ti personer ved navn Per Hansen. Lenke til kommentar
Nepa Skrevet 14. mars 2023 Del Skrevet 14. mars 2023 Bugle skrev (15 minutter siden): Med mindre du er kjendis, så kjenner du ofte ikke ti personer ved navn Per Hansen. Eller en gjensidig avtale, hvis du søker opp mine kollegaer så søker jeg opp dine Det var en spøk, det trengs ikke lenger hvis det skal forandres. Irriterer meg hvert år at jeg ikke skjønner hva skattemeldingen er, før jeg begriper at det faktisk er snakk om selvangivelsen. Huh, skattemeldingen? Å ja, det er visst snart april. Og 1. april siden de har valgt et så tynt begrep som skattemelding. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 14. mars 2023 Del Skrevet 14. mars 2023 2 hours ago, Salvesen. said: Ja men det viser ikke om du har mer i lån. Formue er penger på konto - lån. Enkelt forklart. Er formue penger på konto? Er ikke formue verdier du har i andre ting enn penger på konto. Har du nok penger på bok er det 22% skatt. Har du fond og vil ta dem ut er 37 nå, tok ut mye av mitt fond får de skatte kåte som styrer nå. Lenke til kommentar
process Skrevet 15. mars 2023 Del Skrevet 15. mars 2023 Formue i skattelistene er (penger på konto + ligningsverdi av bolig og evt verdipapirer) - samlet gjeld pr 31.12 foregående år. Finnes sikkert bedre definisjoner, men den er nærmere enn vi har kommet til i tråden hittil. Før var de ikke bare tilgjengelige på biblioteket, men du kunne også gå til anskaffelse av ditt helt eget hefte med listene. Selv synes jeg det er en uting. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 15. mars 2023 Del Skrevet 15. mars 2023 Bugle skrev (9 timer siden): Så lenge man kan logge inn, er det fult mulig å laste ned lange lister. Bare å ta bilder og bruke programvare som gjenkjenner bokstaver - noen timer arbeid ville man enkelt lage en liste med over 100k mennesker. Det er jo opp til hvilken løsning man lager da. Enkelt nok å lage et søk slik at man bare får opp enkelt-resultat og en kvote-ordning der du maks får opplysningene til X personer pr time/dag. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. mars 2023 Del Skrevet 15. mars 2023 Kjetil Lura skrev (9 timer siden): Er formue penger på konto? Er ikke formue verdier du har i andre ting enn penger på konto. Har du nok penger på bok er det 22% skatt. Har du fond og vil ta dem ut er 37 nå, tok ut mye av mitt fond får de skatte kåte som styrer nå. Joda det er mer enn penger på konto. Men de fleste har lån som overgår formuen og da står det 0 kroner. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 16. mars 2023 Del Skrevet 16. mars 2023 En av de argument som ofte blir brukt for ja-siden er at man kan få inn tips på dem som snylter på staten. Men har man dokumenterbare eksempler der dette faktisk er blitt gjort? Eller blir dette kun et retorisk tom argument for en what if scenario? Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 24. mars 2023 Del Skrevet 24. mars 2023 Jeg er mer opptatt av hvorfor skattemeldingen skal være spredt over så mange dager? Hva slags "Mikke Mus" datasystemer er det Altinn har som ikke klarer å prosessere 5 mill innbyggere samtidig uten å knele? Norges samlede befolkning burde være null problem for moderne IT-infrastruktur i det offentlige. Men den er kanskje ikke moderne ? I likhet med "80-talls PC'ene" som Oslo/Norge velger å vise alle turister ved bommene. Design og moderne løsninger er fraværende. Lenke til kommentar
Patek Skrevet 24. mars 2023 Del Skrevet 24. mars 2023 Rune_says skrev (7 minutter siden): Jeg er mer opptatt av hvorfor skattemeldingen skal være spredt over så mange dager? Hva slags "Mikke Mus" datasystemer er det Altinn har som ikke klarer å prosessere 5 mill innbyggere samtidig uten å knele? Norges samlede befolkning burde være null problem for moderne IT-infrastruktur i det offentlige. Men den er kanskje ikke moderne ? I likhet med "80-talls PC'ene" som Oslo/Norge velger å vise alle turister ved bommene. Design og moderne løsninger er fraværende. Krever jo ganske enorm server-kapasitet når alle skal inn å sjekke skattemelding sin det første døgnet. Husker før at det var helt umulig å komme inn rett over midnatt når skattemeldingen kom. Tenk hvis det er 4 mill som får skattemelding samtidig. 1-2 mill er kanskje inne og sjekker første døgnet. Når dette blir spredd over 14 dager som nå er det ca bare 300k får tilgang hver dag. Men det faktiske tallet som er inne samtidig er nok enda lavere. Så det gir jo mening. Kan sikkert spare en del penger. 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 24. mars 2023 Del Skrevet 24. mars 2023 Rune_says skrev (1 time siden): Jeg er mer opptatt av hvorfor skattemeldingen skal være spredt over så mange dager? Hva slags "Mikke Mus" datasystemer er det Altinn har som ikke klarer å prosessere 5 mill innbyggere samtidig uten å knele? Norges samlede befolkning burde være null problem for moderne IT-infrastruktur i det offentlige. Men den er kanskje ikke moderne ? I likhet med "80-talls PC'ene" som Oslo/Norge velger å vise alle turister ved bommene. Design og moderne løsninger er fraværende. Med en tjeneste som kun når en peak en gang i året så gir det mening å dempe kostnadene ved å spre det utover i stedet for å betale masse penger for å takle at hver eneste nordmann skal logge seg på. Selv store spill-tjenester og andre nettsider kan slite når masse folk, spesielt fra et område som kanskje treffer samme server, skal bruke tjenesten. Hvis dette var noe som hendte ofte så hadde jeg også tenkt at de måtte betalt litt mer for oppetid. Og så er jo spørsmålet om selvangivelsen blir klar fortløpende, da er det jo også fint at de som har sin klar kan få den framfor å måtte vente unødvendig lenge. Her tolker jeg det som at noen får den tidligere, mens de som får den senest får den når "alle" ville fått den med den gamle løsningen. Ellers har det jo skjedd mye på sidene til skatteetaten, og de har blitt oppgradert godt i nyere tid. Synes det er en veldig moderne løsning de har nå og det er superenkelt å levere selvangivelsen. Slik er det også med NAV sine systemer. De var crap før, men har vært bra en god stund nå. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. mars 2023 Del Skrevet 24. mars 2023 Så lenge det ikkje har vært ulovleg for lokalaviser og likande å tilby anonyme søk så synes eg det er uproblematisk å la folk også søke anonymt hos skatteetaten.no. Bekymringa der er kor mykje og kor store data det er greit å gjere tilgjengeleg, som nemnt så var det i gamle dagar omtrent uråd å bruke skattelistene til så mykje anna enn å sjekke skatten til naboen. I dag kan ein enkelt lage både topp 10 lister og kryssreferere opplysningane opp mot andre register som då gir ei heilt anna oversikt enn det som opprinneleg var tenkt. Det som eg synes er mest problematisk med å gi innsyn i skattelistene er at det virker som ingen forstår kva det er meininga å bruke skattelistene til. Og det blir ikkje betre av at både lokalaviser og nasjonale mediar lager topp 10 lister som strengt tatt ikkje er særleg relevant eller nyttig. I tillegg så har vi problemet med at dei fleste ikkje klarer å forstå opplysningane i skattelistene. Om ein person har betalt mykje eller lite i skatt har ikkje berre med inntekt å gjere, det er også mange andre variablar som ein må ta med. Når media då lærer opp folk til å tru at skattelistene er ei liste over dei rikaste og fattigaste i din kommune så har vi eigentleg mista heile funksjonen med skattelistene. Media burde i langt større grad ta sin del av samfunnsansvaret ved å vise folket korleis skattelistene kan brukast til å avdekke urettferdigheiter og skattesnylting, men slike saklege artiklar genererer sjølvsagt langt færre klikk enn "Norges 10 rikaste ungkarar". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå