Gå til innhold

Er mange russere offer for Stockholm-syndromet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
lada1 skrev (23 minutter siden):

Bra teori?

Elendig teori. Men jeg kan forstå hvorfor du tenker slik.

Jeg tenker følgende...

I alle land med totalitarisme finnes ingen grenser mellom det offentlige og private. Du blir født inn i en kultur der det ikke er rom for kritisk og individuell tenkning. Det er myndighetene som bestemmer din ideologi - og dersom du ikke følger disse reglene.... risikerer du store problemer. Spør en hvilken som helst borger i Nord-Korea om "Hva er favorittfargen din?" Så får du til svar "Rødt". Fordi det er fargen til Nord-Korea. De har ikke et begrep på at "din" er noe individuelt. Dette er totalt fraværende. Jeg tror faktisk det går så langt, at ordet "din" - kan i etymologien bety det samme som "oss" - og med "oss", så er det Nord-Korea som nasjon. 

Det er selvfølgelig fremdeles et stykke fra Russland til Nord-Korea. Men for meg; virker det som "Putisme" vinkler i retning mot facismen. At et folk skal utvikle sympati mot noe slik, slik som Stockholm-syndromet skulle tilsi. Blir fullstendig feil. 

Alle borgere er på en eller annen måte et "gissel" under sitt styresett. Noen har mer valgfrihet enn andre. Men selv her i Norge er vi underlagt et strengt regime - som er absolutt nødvendig for å ha et velfungerende samfunn. Derfor aksepterer vi også en mengde rare regler. Fordi vi (stort sett) forstår hvorfor. Men ser man helt nøytralt på det. Så er det jo nokså tullete at andre enn deg selv skal bestemme om du får lov til å sette opp en garasje på egen eiendom. Er det ikke? Eller bare det faktum at du må ha et pass for å få lov til å forlate en landegrense. Klarer du å se på det med et fullstendig naivt og tomt blikk - så er jo veldig mye av det vi gjør 100% frivillig helt fjollete, selv her til lands. Så selv om det kan virke enda mer fjollete i Russland - så er det like "forståelig" for dem. Fordi også det tilhører deres kultur. 

Men Stockholm-syndromet. Det er noe fullstendig annet. 

Lenke til kommentar

Slike teorier er selvsagt ikke ment å gjelde 100 prosent. Og en kan tenke seg å tøye på begrepet "Stockholdsyndromet" - altså at en kan være *inspirert* av det heller enn å ta det helt bokstavelig slik det er blitt formulert.

Jeg kjenner til en russer som jeg ikke kan forestille meg er hjernevaska. Han har vært professor i Norge i lengre tid og snakker godt norsk. Han har slekt i Russland og sønner som er russiske statsborgere. Og han risikerer å bli mobilisert når han besøker sin gamle mor i Russland. Og han skylder på USA for at Russland angrep Ukraina! Han snakker ned en mulig lov-/regelstyrt verdensorden og liksom innser den sterkes rett. Utrolig for meg og jeg skulle gjerne ha gitt han en diagnose. Kjekk kar forøvrig.

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da syns jeg det er mer riktig å sammenlikne med fascismen enn Stockholm-syndromet.

Mye av det som skjer i Russland i dag minner om Nazi-Tyskland. Der selv bedrifter som Coca-Cola, BMW og Volskwagen hev seg på nazi-bølgen, der de benyttet krigsfanger som slavearbeidere i sin produksjon. Dette er kun 80 år tilbake i tid. Noe som ville vært ganske utenkelig i dag.... bortsett fra at historien ofte gjentar seg. Selv NS (Nasjonal Samling) her hjemme i Norge hadde en større gruppe som støttet nazistene.

Her er "oppskriften" - eller fasiten for hvordan dette kan skje: https://www.nature.com/articles/s44159-021-00006-y

Du ser det også lignende tendenser i mindre grad i andre bevegelser. Slik som konspirasjonsteorier, ekstremistiske miljøer, religiøse sekter og lignende.

At mange land hater USA så mye som de gjør, er for meg nokså forståelig. Kanskje ikke nordmenn flest ser det. Men forsøk å ha et nøytralt øye for hva USA har gjort gjennom tidene. Hvor mange land de har invadert, og hvordan de driver og truer og styrer på - leker "verdenspoliti" og driver storpolitikk med Europa som små disipler. Norge har ikke noe bedre å støtte seg på, da de er nærmest vår kultur. Så det blir naturlig. Men allikevel, at USA fordømmer Russland så sterkt som de gjør - samtidig som de selv har invadert mangt et land. Det blir et paradoks. Selv om det på ingen måte er USA sin skyld at Russland invaderte landet. Så kan jeg forstå hvorfor propaganda-maskineriet i USA legger et hat mot USA. Både Russland og USA er nasjoner som er "glad i å krige".

 

Lenke til kommentar
9 hours ago, Milhouse85 said:

At mange land hater USA så mye som de gjør, er for meg nokså forståelig. Kanskje ikke nordmenn flest ser det. Men forsøk å ha et nøytralt øye for hva USA har gjort gjennom tidene. Hvor mange land de har invadert, og hvordan de driver og truer og styrer på - leker "verdenspoliti" og driver storpolitikk med Europa som små disipler. Norge har ikke noe bedre å støtte seg på, da de er nærmest vår kultur. Så det blir naturlig. Men allikevel, at USA fordømmer Russland så sterkt som de gjør - samtidig som de selv har invadert mangt et land. Det blir et paradoks. Selv om det på ingen måte er USA sin skyld at Russland invaderte landet. Så kan jeg forstå hvorfor propaganda-maskineriet i USA legger et hat mot USA. Både Russland og USA er nasjoner som er "glad i å krige".

 

Hmm, er det ikke slik at i f.eks. Vietnam så er man positive til USA?  De som ivrer for å "hate" USA er vel helst eliter i de landene som har dagsaktuelle grunner til det? Og fortsatt er USA ofte et mål for emigrering i de landene som "hater" USA. Enn så lenge.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...