Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ble presset til en seksuell handling


Gjest 4ca7d...5ac

Anbefalte innlegg

Gjest 4ca7d...5ac
Inspector skrev (På 13.3.2023 den 10.40):

Lite smart å be fremmede hjem alene på første date

Du har tydeligvis helt frivillig bedt han hjem til deg alene på første date, sex har vært et tema /samtaleemne og dere har flørtet gjensidig. Dere har gjort en klassisk BDSM-avtale om et stopp-ord som forutsetter at man kjenner hverandre svært godt.

Da begynner troverdigheten /voldtektspåstanden din å bli lite verdt. Du har i etterkant kommunisert med vedkommende og dere har forskjellige oppfatninger av hva som skjedde.

Anmeldelse er på sin plass, ikke minst for å statuere et eksempel, men risiko for henleggelse pga bevisets stilling er stor

Syns du victimblamer meg. Jeg tok med han hjem fordi han fremstod som hyggelig, vi ble enige om å ikke ha sex. Jeg vil definere det som overgrep fordi måten han gjorde det på, han rev av mine klær nesten. Og det var da jeg sa noe til han at han overreagerte og begikk overgrepet. Det klikka for han. I ettertid fikk jeg trusler på melding at han skulle voldta meg igjen. Og blitt utsatt for stalking. Det er en voldsutøver. BDSM er hans unnskyldning for å begå overgrep. Og sånn skal det ikke være

Anonymous poster hash: 4ca7d...5ac

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 51ffc...3b4
Gjest 4ca7d...5ac skrev (1 minutt siden):

Syns du victimblamer meg. Jeg tok med han hjem fordi han fremstod som hyggelig, vi ble enige om å ikke ha sex. Jeg vil definere det som overgrep fordi måten han gjorde det på, han rev av mine klær nesten. Og det var da jeg sa noe til han at han overreagerte og begikk overgrepet. Det klikka for han. I ettertid fikk jeg trusler på melding at han skulle voldta meg igjen. Og blitt utsatt for stalking. Det er en voldsutøver. BDSM er hans unnskyldning for å begå overgrep. Og sånn skal det ikke være

Anonymous poster hash: 4ca7d...5ac

Nå skriver du at du tok med ham hjem. Tidligere skrev du at du var hjemme hos han? 

Anonymous poster hash: 51ffc...3b4

Lenke til kommentar
Gjest 4ca7d...5ac
Gjest 51ffc...3b4 skrev (2 minutter siden):

Nå skriver du at du tok med ham hjem. Tidligere skrev du at du var hjemme hos han? 

Anonymous poster hash: 51ffc...3b4

Jeg tok med han hjem hos meg først fordi jeg skulle hente noe hjemme, da var han hyggelig, jeg glemte noe hjemme. Så dro vi hos han etterpå og da klikka det. Det var det jeg mente. har vært veldig nedfor den siste tiden. Har vært i kontakt med krisesenteret, og de skal oppfølge meg videre.

Anonymous poster hash: 4ca7d...5ac

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Gjest 4ca7d...5ac skrev (26 minutter siden):

Jeg tok med han hjem hos meg først fordi jeg skulle hente noe hjemme, da var han hyggelig, jeg glemte noe hjemme. Så dro vi hos han etterpå og da klikka det. Det var det jeg mente. har vært veldig nedfor den siste tiden. Har vært i kontakt med krisesenteret, og de skal oppfølge meg videre.

Anonymous poster hash: 4ca7d...5ac

Hvis du har tatt vare på truslene/meldingene hans , kan dette være et tungtveiende argument.

At du først har tatt han med hjem til deg for deretter frivillig og alene å bli med hjem til hans bopel styrker ikke akkurat din sak…

Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 13.3.2023 den 10.40):

 

Det må da være helt greit å kunne invitere folk du har møtt og fått en god tone med hjem her i Norge? Jeg hadde skjønt det om det gjaldt et mer farlig land, men her i Norge forventer man at man er trygg.

Inspector skrev (På 13.3.2023 den 10.40):

men risiko for henleggelse pga bevisets stilling er stor

Det er den i så godt som alle voldtektsaker, selv der man skulle tro at saken er vanntett, så det er ikke noe nytt. Til og med der det finnes video er det ikke sikkert fordi mye av folks seksuelle opplevelser kan se feil ut på kamera selv om det er ingenting galt som skjer. Mange som har røff sex og det blir ofte ord mot ord.

Det er et vanskelig tema fordi det er så sykt vanskelig å bevise, og det er alltid bedre å la en skyldig person gå enn å dømme noen uskyldige.

Lenke til kommentar
Gjest 4ca7d...5ac
Inspector skrev (8 minutter siden):

Hvis du har tatt vare på truslene/meldingene hans , kan dette være et tungtveiende argument.

At du først har tatt han med hjem til deg for deretter frivillig og alene å bli med hjem til hans bopel styrker ikke akkurat din sak…

Jeg har bilder av halsen fordi jeg ble nesten kvalt, + merker på ulike steder i kroppen, + ødelagte klær.  Og meldinger i ettertid, om at jeg fortjener å bli drept og voldtatt, og at jeg er et jævlig menneske. Så jeg har masse  bevis. Styrker masse min sak. Han sa: jeg gjør deg ikke noe vondt, bare bli med meg hjem. Jeg sa det kan være litt småskummelt, men han overbeviste meg! Og jeg stolte på han. Slutt å beskytt en voldsutøver!!

Anonymous poster hash: 4ca7d...5ac

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Gjest 4ca7d...5ac skrev (41 minutter siden):

Slutt å beskytt en voldsutøver!!

Anonymous poster hash: 4ca7d...5ac

Jeg ville heller oppfordret folk til å være mindre godtroende……

Lenke til kommentar
Gjest 3699b...d67
2 hours ago, Guest 4ca7d...5ac said:

Jeg har bilder av halsen fordi jeg ble nesten kvalt, + merker på ulike steder i kroppen, + ødelagte klær.  Og meldinger i ettertid, om at jeg fortjener å bli drept og voldtatt, og at jeg er et jævlig menneske. Så jeg har masse  bevis. Styrker masse min sak. Han sa: jeg gjør deg ikke noe vondt, bare bli med meg hjem. Jeg sa det kan være litt småskummelt, men han overbeviste meg! Og jeg stolte på han. Slutt å beskytt en voldsutøver!!

Anonymous poster hash: 4ca7d...5ac

Høres ut som du har en god sak med beviser som styrker din sak, og det er bra. Håper fyren går bak lås og slå. Men at han ble så sur så fort bare fordi du kalte han tullingen? Hadde du nettopp møtt fyren?

Anonymous poster hash: 3699b...d67

Lenke til kommentar
Gjest 4ca7d...5ac
Gaea skrev (4 timer siden):

Bra. Dro du til overgrepsmottaket? Har du fått dokumentert skader? 

Ja gjorde det. Jeg turte ikke å anmelde først, pga jeg var så redd for han, men nå er jeg i kontakt med volds  og overgrepslinjen og videre Politiet. Jeg har blitt helt hjernevasket av han

Anonymous poster hash: 4ca7d...5ac

Lenke til kommentar
Gjest 4ca7d...5ac
Gjest 3699b...d67 skrev (1 time siden):

Høres ut som du har en god sak med beviser som styrker din sak, og det er bra. Håper fyren går bak lås og slå. Men at han ble så sur så fort bare fordi du kalte han tullingen? Hadde du nettopp møtt fyren?

Anonymous poster hash: 3699b...d67

Ja, han ble veldig sint pga det! Og han fikk så rullende og svarte øyne, ble så redd; så jeg tenkte dette er en ruset person, hele tiden måtte jeg prøve å få roet han ned. Ja hadde nettop møtt han, så bare klikka det helt. Han til og med spyttet på meg i ansiktet.... hilsen TS

Anonymous poster hash: 4ca7d...5ac

Lenke til kommentar
3 hours ago, Guest 4ca7d...5ac said:

Ja, han ble veldig sint pga det! Og han fikk så rullende og svarte øyne, ble så redd; så jeg tenkte dette er en ruset person, hele tiden måtte jeg prøve å få roet han ned. Ja hadde nettop møtt han, så bare klikka det helt. Han til og med spyttet på meg i ansiktet.... hilsen TS

Anonymous poster hash: 4ca7d...5ac

Godt å se at du har gått videre med denne saken. Håper han kan dømmes (hardt) for dette, og eventuellt annet tilsvarende eller værre han har gjort mot andre.

Mulig dette bare blir semantikk, men mener formuleringen din gir inntrykk av at du delvis har skyld i det som skjedde, og at han gis mindre skyld i dette enn han burde: Du skriver at du "Ble presset til en seksuell handling". Slik jeg oppfatter det du har skrevet i denne tråden ble du ikke "presset til en seksuell handling" slik du har formulert det, men du ble TVUNGET til en seksuell handling ved bruk av vold mot din vilje! I mine øyne plasserer det med rette skylden for dette på ham, og ikke en gang delvis på deg!

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar
Gjest a7cf6...dc6 skrev (På 13.3.2023 den 9.27):

Fortsett å fortell deg selv det, så kanskje det ender opp med å være sant. Igjen; når du sammenligner en legeundersøkelse med et overgrep, så er du virkelig ute å kjøre.

Er jeg virkelig det? Trådstarter sier hun ble presset til en seksuell handling. Hverken penis, bryster eller vagina var involvert i denne handlingen. Det var en person som stakk fingeren i rumpa til en annen. Og du klarer fremdeles ikke å koble poenget i det jeg prøver å få frem. HUN har deinisjonsmakten over hva det var hun ble utsatt for. HUN velger selv, i sin egen psyke, hvordan hun forteller seg selv denne historien. Hun selv velger hvor alvorlig dette er for henne. Jeg sier at hun selv kan velge å fortelle seg selv at dette var et seksuelt overgrep, eller hun kan velge å fortelle seg selv at det var en idiot som:
HUn har to alternativer. Hvilke av de hun velger kan ikke jeg styre.

Rumpa er en kroppsåpning. Vagina er en kroppsåpning. Øret er en kroppsåpning. Jeg har fått våt finger i øret ørten ganger av ørten kompiser. Ingen big deal. Om ei jente jeg hadde tatt med hjem fra byen hadde forsøkt å stikke fingeren i rumpa mi uten å ha fått lov, så hadde jeg personling, sett på det som mye nærmere å stikke finger i øret eller munnen, enn å tatt meg på penis.

Fordi jeg selv kan definere hva det er jeg har blitt utsatt for. Og rumpa er kun seksuell når JEG selv definerer det som det. Resten av tiden er det et hull som klemmer ut kroppens avfall med ujevne mellomrom.
 

Sitat

Det vitner om at empatien er temmelig fraværende. Det er ikke slik at man er hysterisk og irrasjonell fordi man skjønner at det er to vilt forskjellige handlinger. Og det er heller ikke slik at alle som er utsatt for overgrep og/eller voldtekt blir møtt av hysteriske kvinner som pakker de godt inn i offermentaliteten. Selvsagt finnes det slike kvinner som du beskriver når det kommer til hysteriske mødre på lekeplassen

Hvordan den enkelte opplever en gitt handling varierer enormt. Det er ikke gitt at to personer som opplever det samme føler det samme om de det opplevde. Det betyr at personen som opplever det selv har en viss makt over det de føler omkring situasjonen. Men disse er også påvirket av andre.

Og det som er problemet, er når et offer som i utgangspunktet har det helt greit og ikke føler at det var så "big deal" leser side opp og side ned om hvor alvorlig, fælt og grusomt det samme som de ble utsatt for er, så begynner de å tenke det samme. Da er det ikke selve overgrepet som påfører dem traumet, men samfunnet gjør handlignen mer traumatisk.
 

Sitat

En ting tar du feil om, og det er at jeg ikke anser menns bidrag og synspunkt som verdifulle. Åpenbart er jeg, som mange andre kvinner, et emosjonelt vesen som lett kan bli overveldet av følelser, både på godt og vondt. At en mann "stabiliserer" meg og møter meg med rasjonalitet kan jeg verdsette i aller høyeste grad. Det er det fine når maskulinitet og femininitet møtes - man utfyller hverandre og det kan virke veldig bra sammen. Men det er en stor forskjell på å møte en kvinne slik, og å møte henne med en bagatelliserende holdning slik du beskriver i ditt innlegg. Har erfart lite hysteriske kvinner i min tid, hadde ikke en hysterisk mor men en hysterisk far. For ja, de finnes de også. Sinte menn er i mine øyne verre enn engstelige kvinner. 

Nei det er nettopp det. Fordi i det øyeblikket jeg fremmer en alternativ historie til "OMG du har blitt seriøst voldtatt og sliter sikkert helt sykt" og ser rasjonellt på situasjonen, så blir man øyeblikkelig beskylt for å bagatalisere. Det er ikke sånn at man trenger å aksepetere en annens persons syn på situasjonen som sant. Jeg kan akseptere at de har en subjektiv oppfattelse av situasjonen, men den subjektive oppfatningen kan vi påvirke. Den faktiske situsjonen kan ikke påvirkes.

Jeg kan påvike mitt barns oppfatning av å falle å slå seg, Jeg kan enten gjøre det til en sykt alvorlig og traumatisk hendelse, eller til en "det går fit, opp å stå". Jeg kan akseptere den subjektive følelsen abrnet opplever, men også påvirke den og forsåke å dra den fra "krise!" til "det var kanskje ikke så ille likevell". Det er ikke å bagatalisere noe som helst.

Og det vi gjør i media er det samme som den hysteriske moren. Det skrives med store overskrifter om at 1 av 4 kvinner har blitt utsatt for overgrep. Denne journalistikken er med å øke traumepresset på kvinner, og man senker terskelen for hva som kan skape problemer. Og vi ser at pilene for psykiske problemer øker i takt.
 

Sitat

Hadde jeg vært i trådstarter sin situasjon og fortalt en eventuell kjæreste om det, og han sa "pøh, det er en finger i rumpa, du møtte en drittsekk, ikke noe å bry seg med, jeg fikk en finger i rumpa av fastlegen en gang fordi han skulle sjekke prostataen hahah samme greia no big deal" hadde det virkelig føltes vondt da den opplevelsen ikke var bra for meg. Det var grenseoverskridende og ydmykende, men for han betyr det ingenting at jeg fikk grensene mine overtrådt. Man trenger ikke noe mer enn forståelse, støtte og omsorg. Er en klar forskjell på hysteri og å være kald, og det å bare være et medmenneske. 

Nei, men nå legger du på en hel del semantikk som ikke var i kommentaren min, og som gjør det du ser til en helt annen uttalelse. Spesielt bruk av "pøh" og " hahaha" er ting du tillegger situasjonen som overhode ikke var en del av det jeg skreiv.

Om jeg begynner å lege til følelsesord i dine kommentarer er det ikke så vanskelig å få det til å høres ut som noe annet enn det som faktisk står der.


 

Lenke til kommentar
Zepticon skrev (1 time siden):

Er jeg virkelig det? Trådstarter sier hun ble presset til en seksuell handling. Hverken penis, bryster eller vagina var involvert i denne handlingen. Det var en person som stakk fingeren i rumpa til en annen. Og du klarer fremdeles ikke å koble poenget i det jeg prøver å få frem. HUN har deinisjonsmakten over hva det var hun ble utsatt for. HUN velger selv, i sin egen psyke, hvordan hun forteller seg selv denne historien. Hun selv velger hvor alvorlig dette er for henne. Jeg sier at hun selv kan velge å fortelle seg selv at dette var et seksuelt overgrep, eller hun kan velge å fortelle seg selv at det var en idiot som:
HUn har to alternativer. Hvilke av de hun velger kan ikke jeg styre.

Rumpa er en kroppsåpning. Vagina er en kroppsåpning. Øret er en kroppsåpning. Jeg har fått våt finger i øret ørten ganger av ørten kompiser. Ingen big deal. Om ei jente jeg hadde tatt med hjem fra byen hadde forsøkt å stikke fingeren i rumpa mi uten å ha fått lov, så hadde jeg personling, sett på det som mye nærmere å stikke finger i øret eller munnen, enn å tatt meg på penis.

Fordi jeg selv kan definere hva det er jeg har blitt utsatt for. Og rumpa er kun seksuell når JEG selv definerer det som det. Resten av tiden er det et hull som klemmer ut kroppens avfall med ujevne mellomrom.
 

Hvordan den enkelte opplever en gitt handling varierer enormt. Det er ikke gitt at to personer som opplever det samme føler det samme om de det opplevde. Det betyr at personen som opplever det selv har en viss makt over det de føler omkring situasjonen. Men disse er også påvirket av andre.

Og det som er problemet, er når et offer som i utgangspunktet har det helt greit og ikke føler at det var så "big deal" leser side opp og side ned om hvor alvorlig, fælt og grusomt det samme som de ble utsatt for er, så begynner de å tenke det samme. Da er det ikke selve overgrepet som påfører dem traumet, men samfunnet gjør handlignen mer traumatisk.
 

Nei det er nettopp det. Fordi i det øyeblikket jeg fremmer en alternativ historie til "OMG du har blitt seriøst voldtatt og sliter sikkert helt sykt" og ser rasjonellt på situasjonen, så blir man øyeblikkelig beskylt for å bagatalisere. Det er ikke sånn at man trenger å aksepetere en annens persons syn på situasjonen som sant. Jeg kan akseptere at de har en subjektiv oppfattelse av situasjonen, men den subjektive oppfatningen kan vi påvirke. Den faktiske situsjonen kan ikke påvirkes.

Jeg kan påvike mitt barns oppfatning av å falle å slå seg, Jeg kan enten gjøre det til en sykt alvorlig og traumatisk hendelse, eller til en "det går fit, opp å stå". Jeg kan akseptere den subjektive følelsen abrnet opplever, men også påvirke den og forsåke å dra den fra "krise!" til "det var kanskje ikke så ille likevell". Det er ikke å bagatalisere noe som helst.

Og det vi gjør i media er det samme som den hysteriske moren. Det skrives med store overskrifter om at 1 av 4 kvinner har blitt utsatt for overgrep. Denne journalistikken er med å øke traumepresset på kvinner, og man senker terskelen for hva som kan skape problemer. Og vi ser at pilene for psykiske problemer øker i takt.
 

Nei, men nå legger du på en hel del semantikk som ikke var i kommentaren min, og som gjør det du ser til en helt annen uttalelse. Spesielt bruk av "pøh" og " hahaha" er ting du tillegger situasjonen som overhode ikke var en del av det jeg skreiv.

Om jeg begynner å lege til følelsesord i dine kommentarer er det ikke så vanskelig å få det til å høres ut som noe annet enn det som faktisk står der.


 

Nei, det er ikke hun som bestemmer om det er et seksuelt overgrep eller ikke. Det er hva personen gjorde som tilsier om det er overgrep eller ei.

Pikk, fitte og pupper må ikke være involvert for at det skal være seksuelt overgrep, så jeg skjønner ikke hvorfor du nevner det. 

Skjønner heller ikke hvorfor du nevner legeundersøkelse. Det er rimelig langt unna trådens tema. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest a7cf6...dc6
Zepticon skrev (2 timer siden):

Rumpa er en kroppsåpning. Vagina er en kroppsåpning. Øret er en kroppsåpning. Jeg har fått våt finger i øret ørten ganger av ørten kompiser. Ingen big deal. Om ei jente jeg hadde tatt med hjem fra byen hadde forsøkt å stikke fingeren i rumpa mi uten å ha fått lov, så hadde jeg personling, sett på det som mye nærmere å stikke finger i øret eller munnen, enn å tatt meg på penis.

Fordi jeg selv kan definere hva det er jeg har blitt utsatt for. Og rumpa er kun seksuell når JEG selv definerer det som det. Resten av tiden er det et hull som klemmer ut kroppens avfall med ujevne mellomrom.
 

Hvordan den enkelte opplever en gitt handling varierer enormt. Det er ikke gitt at to personer som opplever det samme føler det samme om de det opplevde. Det betyr at personen som opplever det selv har en viss makt over det de føler omkring situasjonen. Men disse er også påvirket av andre.

Og det som er problemet, er når et offer som i utgangspunktet har det helt greit og ikke føler at det var så "big deal" leser side opp og side ned om hvor alvorlig, fælt og grusomt det samme som de ble utsatt for er, så begynner de å tenke det samme. Da er det ikke selve overgrepet som påfører dem traumet, men samfunnet gjør handlignen mer traumatisk.
 

Nei det er nettopp det. Fordi i det øyeblikket jeg fremmer en alternativ historie til "OMG du har blitt seriøst voldtatt og sliter sikkert helt sykt" og ser rasjonellt på situasjonen, så blir man øyeblikkelig beskylt for å bagatalisere. Det er ikke sånn at man trenger å aksepetere en annens persons syn på situasjonen som sant. Jeg kan akseptere at de har en subjektiv oppfattelse av situasjonen, men den subjektive oppfatningen kan vi påvirke. Den faktiske situsjonen kan ikke påvirkes.

Kjære deg... Du blir beskyldt for å bagatellisere fordi det er nettopp det du gjør. Du sammenligner tullete ting å gjøre av kompiser (stikke en våt finger i øret) med et seksuelt overgrep gjort av en fremmed/bekjent (hvor noen gjør et overgrep i seksuell sammenheng uten den andre parts samtykke). At du definerer ditt rumpehull som "ikke seksuelt" og tenker at det er greit at andre stikker fingrene sine i den uten at du samtykker, er ok, men om du tror det er slik for alle tar du veldig feil. 

Du rasjonaliserer ikke en dritt, dette vitner om et trangsynt mindset rundt kropp, overgrep, seksualitet og intimsoner. Med logikken du presenterer i første avsnitt i sitatet, så kan ikke noen oppleve overgrep eller voldtekt, fordi det å stikke objekter eller sine egne kroppsdeler inn i andres kroppsdeler, er "ikke en big deal". 

Anonymous poster hash: a7cf6...dc6

Lenke til kommentar
Gjest a7cf6...dc6
Gjest 4ca7d...5ac skrev (15 timer siden):

Ja gjorde det. Jeg turte ikke å anmelde først, pga jeg var så redd for han, men nå er jeg i kontakt med volds  og overgrepslinjen og videre Politiet. Jeg har blitt helt hjernevasket av han

Anonymous poster hash: 4ca7d...5ac

Veldig bra. Vær forberedt på at saken sannsynligvis blir henlagt, noe som kan være en belastning i seg selv, men nå vil politiet få han på radaren og om det tikker inn anmeldelser på et senere tidspunkt (eller det allerede foreligger anmeldelse), så vil det nok få konsekvenser. Bra jobba, jeg håper det ordner seg for deg. Ta vare. 

Anonymous poster hash: a7cf6...dc6

Lenke til kommentar

Tråden stenges etter ønske fra TS.

Innledningsvis så ble det nevnt at man bør unngå å være for bombastisk i sin støtte til noen, og dermed risikere at man får personen til å føle seg enda mer maktesløs og misbrukt enn de føler seg i utgangspunktet.
Men det motsatte er kanskje verre, hvor man forsøker å få personen til å ikke føle seg som et offer men ender kun opp med å "victim blame" og bagatellisere i stedet for.

Jeg håper dere kan lære av dette og at neste person som ber om hjelp til å bearbeide noe slikt og trenger råd, ikke blir møtt på denne måten.

Vil avslutte med å si at det er heller ikke greit å si at en bruker er en som "lett kan begå overgrep", selv om brukeren, kanskje utilsiktet, gjør det som er beskrevet over.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...