iblazeqt Skrevet 11. mars 2023 Del Skrevet 11. mars 2023 Jeg har null peiling på bil. Så prøver meg her i håp om å prøve å lokalisere hva feilen kan være. Vi har fått lånt oss en liten VW Polo. Den har stått ubrukt siden i sommer. Jeg måtte trillstarte den for å få den i gang, og har satt batteriet på lading over natten. Nå virker batteriet å være ok. Men plutselig i går så ville ikke bilen gå. Forsøk på å prøve å forklare problemet så godt som mulig: Ved oppstart så klarer jeg å ruse bilen slik at den når 6000-7000 turtall. Men kort tid etter så faller turtallet, og den klarer kun å toppe ut på 2000, før den faller ned på 1000 (gassen i bånn), så opp til 2000 igjen, og så ned til 1000. Rinse and repeat. Hele bilen rister, og jeg klarer kun å humpe meg framover i 1.giret. Jeg har trodd at dette kan skyldes kondens i bensintanken da bilen ikke har vært brukt i vinter. Var derfor å fikk tak i kondensfjerner på biltema som jeg helte nedpå, og fylte en 10L kanne med bensin (nå er tanken 60% full). Men problemet vedvarer. Er det noen som har hatt lik erfaring, eller som har litt peiling som kan gi noen råd? Kan det fremdeles være kondens, og jeg bør fylle full tank og ha på ytterligere med kondensfjerner (jeg har hatt på nok til 50L bensin. Tanken på denne bilen er vel 30-40L)? Det er akkurat som at bilen ikke får nok bensin/gass, så den lugger og klarer ikke å nå høyt turtall. Det skal også sies at det har vært særdeles kaldt her den siste uka (alt fra -5 til -17) og den står parkert ute. Lenke til kommentar
Musefella Skrevet 11. mars 2023 Del Skrevet 11. mars 2023 Det er ikke bare at den prøver å lære tomgang eller posisjonen på gasspjeldet? Du kan jo prøve denne også: https://www.skruvat.no/Injector-Cleaner-200-ml-P1188168.aspx?gclid=Cj0KCQiA6rCgBhDVARIsAK1kGPLkAOck6J_0aYcUNGlxIxj3Q2gGwwlUvinAdJM2TVUlb-8MkqYtMFsaAkE6EALw_wcB Alternativt at det er noe galt med tenning, lufmassemåler, oksygensensor, vakuumlekkasje. Tett drivstoffilter, defekt drivstoffpumpe.. 1 Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 11. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2023 (endret) Musefella skrev (26 minutter siden): Det er ikke bare at den prøver å lære tomgang eller posisjonen på gasspjeldet? Du kan jo prøve denne også: https://www.skruvat.no/Injector-Cleaner-200-ml-P1188168.aspx?gclid=Cj0KCQiA6rCgBhDVARIsAK1kGPLkAOck6J_0aYcUNGlxIxj3Q2gGwwlUvinAdJM2TVUlb-8MkqYtMFsaAkE6EALw_wcB Alternativt at det er noe galt med tenning, lufmassemåler, oksygensensor, vakuumlekkasje. Tett drivstoffilter, defekt drivstoffpumpe.. Jeg fikk den i gang og har kjørt den som normalt i 2-3 dager(ikke lange turer) før det sistnevnte problemet oppstod. Dersom det er av betydning. Jeg hadde et lite håp om at problemet skyldtes kondens eller liknende, ettersom lite bruk. Men usikker på om det er noe vits å fylle på mer kondensfjerner og bensin(?). Endret 11. mars 2023 av iblazeqt Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. mars 2023 Del Skrevet 11. mars 2023 53 minutes ago, iblazeqt said: Ved oppstart så klarer jeg å ruse bilen slik at den når 6000-7000 turtall. Men kort tid etter så faller turtallet, og den klarer kun å toppe ut på 2000, før den faller ned på 1000 (gassen i bånn), så opp til 2000 igjen, og så ned til 1000. Rinse and repeat. Hele bilen rister, og jeg klarer kun å humpe meg framover i 1.giret. Er det ikke motorlampe når motoren går? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. mars 2023 Del Skrevet 11. mars 2023 iblazeqt skrev (53 minutter siden): Ved oppstart så klarer jeg å ruse bilen slik at den når 6000-7000 turtall. Fin måte å ødelegge motoren. Har den stått siden i sommer, så har den sommerbensin. Fyll på vinterbensin. 2 Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 11. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2023 Dubious skrev (Akkurat nå): Fin måte å ødelegge motoren. Har den stått siden i sommer, så har den sommerbensin. Fyll på vinterbensin. Jeg står jo ikke å ruser den lenge. Snakk om 1-2 sekund. Morsomt! Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 11. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2023 mobile999 skrev (2 minutter siden): Er det ikke motorlampe når motoren går? Jo det er en gul motorlampe. Men den har vært der i flere år. Uten at det har blitt sjekket opp i, afaik. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. mars 2023 Del Skrevet 11. mars 2023 iblazeqt skrev (Akkurat nå): Jeg står jo ikke å ruser den lenge. Snakk om 1-2 sekund. Morsomt! Trenger ikke mer for å ødelegge motoren. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. mars 2023 Del Skrevet 11. mars 2023 1 minute ago, iblazeqt said: Jo det er en gul motorlampe. Men den har vært der i flere år. Uten at det har blitt sjekket opp i, afaik. Da må du nok lese av feilkoder, notere kodene, slette kodene, starte motoren og la den gå min 20 sek, lese av feilkoder på nytt og sammenligne med kodene fra første avlesning. 1 Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 11. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2023 mobile999 skrev (1 minutt siden): Da må du nok lese av feilkoder, notere kodene, slette kodene, starte motoren og la den gå min 20 sek, lese av feilkoder på nytt og sammenligne med kodene fra første avlesning. Skjønner! Da må jeg se om jeg får gjort det. Du tenker at dersom problemet var kondens. Så burde kondensfjerner og litt besin ha gjort susen? Ingen vits med ytterligere forsøk? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. mars 2023 Del Skrevet 11. mars 2023 33 minutes ago, iblazeqt said: Du tenker at dersom problemet var kondens. Så burde kondensfjerner og litt besin ha gjort susen? Ingen vits med ytterligere forsøk? Jeg har ikke tenkt noe annet enn at det ikke er noe poeng å gjette på hva som er feil når det er feilkoder. Feilkoder kan gi svaret. Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 18. mars 2023 Del Skrevet 18. mars 2023 iblazeqt skrev (På 11.3.2023 den 19.48): Skjønner! Da må jeg se om jeg får gjort det. Du tenker at dersom problemet var kondens. Så burde kondensfjerner og litt besin ha gjort susen? Ingen vits med ytterligere forsøk? Kondensfjerner er stort sett borkastet nå som vanlig 95 oktan har 5% (snart 10%) etanol (=kondensfjerner). 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå