Gå til innhold

Nytt anlegg!

Anbefalte innlegg

Lyd og Bilde gir jo skjeldent dårligere karakter enn 8. Jeg tar de testene med en god klype salt :)

L&B sin karaktersetting prøver jeg normalt å overse, men her lot de altså en høyttaler VINNE en gruppetest. Og jeg har SVÆRT vanskelig for å tro at en del av de andre kandidatene er i NÆRHETEN av så dårlige som vinneren.

Fordom mot L&B er bekreftet i like stor grad som fordom mot Proson...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg har nå spart litt penger og skal ha mitt første anlegg.. ca 6-7k

Det jeg skal ha, er Forsterker og et par høytaler.

Jeg var innom hificenteret og kikket litt, da så jeg disse høytalerene:

PROSON HFC 10 par, de så ganske fine ut. 1m høye, 2* 10 bass.. noen som har no mer info om de? Ellers så kikket jeg også på denne forsterkeren her: HARMAN KARDON AVR 3550. Hvordan ville dette passet? Er det no trøkk i dette anlegget?

Er det kansje noe jeg burde forandre på?

Det ble akuratt 6000kr..

Ellers musikken det skal spille er: Techno, house, 70s musikk og 80s musikk, liker disco :D, Liker også God bass..

Mvh: Defzx

Dette er et veldig bra anlegg. Denne kombinasjonen (høytaler/forsterker) fungerer veldig bra. Disse høytalerne kan låte litt lukket i toppen. Prisen er veldig bra. Man klarer ikke engang å bygge disse høytalerne selv for 2000. (Bygger høytalere på fritiden) Dette er en av de beste budsjetthifi opsettene jeg har hørt. :thumbup:

Til den musikkken du skal høre på, mener å huske at du skrev techno? så funger dette utmerket. Hør for all del på anlegget før du kjøper det. Du vet vel ikke så mye om lyd, siden dette er ditt første anlegg. Det er sikker greit å begynne her...

Lenke til kommentar

Jeg var innom hifi centeret i dag.

Hørte litt på proson høytalerene og forsterker..

Han satte opp anlegg med forsterker, høytalere pluss spikes og kabler.

Det ble 8200 til slutt og det var litt for mye. Så skifta han forsterker til Hk-3370 da ble prisen rundt 6700. dette var jo en grei pris. Jeg hørte abselutt ingen forskjell på forsterkerene jeg men..

Lenke til kommentar

Vil gi deg et tips.

Jeg har jobbet i en butikk som solgte bla Hifi.

Vi solgte Proson høyytalere. :thumbdown:

Altså, de er rimelige, men de har ikke noe spes bra lyd.

De har ok bass, og det er vel mest derfor de selges.

Vi hadde noen Dantax m 2 stk 10" til samme prisen. Link.

(Dantax har og en modell med 2 x 8" Link).

Ikke de beste høyttalerne jeg har hørt, men betydelig bedre enn Proson.

Kan være et godt tips, hvis du er interessert i å få bra lyd + bra bass.

Vet ikke hvor du kan få tak i de, eneste tipset jeg har er å høre med nærmeste Euronicsbutikk.

De hadde i alle fall avtale med importøren da jeg jobbet der.

Lenke til kommentar

Fikk du ikke prøve HFC10 sammen med AVR 3550? jeg har nemlig denne comboen, og jeg syns d funker bra!

Mine HFC10 høyttalere ble kjøpt for over 2 år siden og er litt forskjellige fra dagens med framovervente bassporter, 5¼" mellomtone og andre bass-elementer, men jeg tror de er rimelig like i lyden uansett. :roll:

Men jeg må inrømme at AVR 3550 funker best i surround, syns nå jeg :yes:

Lenke til kommentar
Vil gi deg et tips.

Jeg har jobbet i en butikk som solgte bla Hifi.

Vi solgte Proson høyytalere. :thumbdown:

Altså, de er rimelige, men de har ikke noe spes bra lyd.

De har ok bass, og det er vel mest derfor de selges.

Vi hadde noen Dantax m 2 stk 10" til samme prisen. Link.

(Dantax har og en modell med 2 x 8" Link).

Ikke de beste høyttalerne jeg har hørt, men betydelig bedre enn Proson.

Kan være et godt tips, hvis du er interessert i å få bra lyd + bra bass.

Vet ikke hvor du kan få tak i de, eneste tipset jeg har er å høre med nærmeste Euronicsbutikk.

De hadde i alle fall avtale med importøren da jeg jobbet der.

Hmm.. Etter det jeg har hørt av forskjellige Proson og Dantax høyttalere så er Proson bedre.. Mener å ha hørt at begge disse merkene produseres på samme fabrikk?

Har selv noen Proson R63, og er godt fornøyd med de(spesielt med tanke på pris/ytelse).. Men er enig i at de aller fleste proson modellene har grei nok bass, men ekstremt dårlig diskant og mellomtone..

Lenke til kommentar

Dantax lages i Danmark.

Proson og et annet merke jeg ikke husker navnet på (muligens Genexxa) lages i Sverige eller no.

Dantax er ganske mye bedre enn Proson på lyden, det kan jeg love deg.

Selv min bestemor ville hørt at diskant/mellomtone er betydelig bedre på Dantax vs Proson.

Husker ennå den dagen da jeg åpnet en Twin 1000 (den modellen som var da med 2x10" fra Proson) og oppdaget at det ikke var delefilter inni en gang.

:)

Endret av snole
Lenke til kommentar
Jeg er veldig fornøyd med mine dali 808, selv om de begynner å trekke på åra. De kosta 5.500 nye, spiller relativt bra på det meste, og har null problemer med å henge med i svingene når du drar på litt med bassen.

Den nye dali seriens motpart, 8008, er nok i dyreste laget etter ditt budsjett, tror de ligger på ca 7000 nå - men går du ned litt til feks..

dali 5005: http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...roduct=dali5005

Og Nad 320BEE: http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...duct=nadc320bee

... Så tror jeg nok du vil få et anlegg du vil være storfornøyd med, og som du kan leve med selv når du blir litt mer kresen. ;) prislapp, 7000.

Bare for å si det så er jeg helt enig med det Ever sier! Dette hadde jeg kjøpt om det var meg som skulle bruke 7000 på anlegg.

Lenke til kommentar

Denne kikka jeg på først: HARMAN/KARDON HK670. koster 5000 kroner.

Denne ble jeg også anbefalt: HARMAN/KARDON HK3370. koster 3500 kroner.

Jeg vet at HK670 er bedre, Men hvor mye? jeg sparer jo endel og budsjettet holder. De skal brukes på høytalerene PROSON HFC 10..

Eventuelt må jeg få vite hvor jeg kan finne Dantax høytalere i kr.sand..

Til dere som har PROSON HFC 10, Hvordan er lyden på all around musikk? Funker det å spille opera og piano, eller blir det bare tull?

Endret av defzx
Lenke til kommentar

Her er en oversikt over Euronicsbutikker på Sørlandet i alle fall.

Men det er nok garantert noen som selger dem i Kristiansand.

Det kuleste hadde vært å testet de opp i mot hverandre.

Gjorde det ofte for kunder.

Solgte faktisk ganske mange Dantax P2000 (P3000 kom ikke før senere) istedenfor Twin 1000 fra Proson, rett og slett ved å ha de koblet på samme forsterkeren og veksle mellom de når jeg spilte for kunden.

Det var en syk forskjell på lydkvalitet. Bassen var ikke like fet på P2000, men det var nå så.

Etter 1 år kom jo Dantax med P3000 som da tok helt over.

Personlig ville jeg nok gått for Dali eller B&W. (Har hatt Dali 107 selv).

Men Dantax P2000 kostet liksom det samme for paret som jeg betalte for 1 stk Dali 107.

Så til å være så rimelige høyttalere var de utrolig bra.

Men dette er min mening, og det er sikkert andre høyttalere som kan være bedre kjøp.

Jeg har liksom ikke testet alt som er i butikkene ;)

Lenke til kommentar

Jeg har hatt NAD, Marantz og Denon.. Ingen av de måler seg med den lyden du får ut av Harman Kardon.( men disse er også kanon bra forsterkere ) For når det kommer til power er HK ganske suveren, i denne prisklassen.. Skal du ha stereo hk 3370 et bra kjøp, men det er kostbart og skulle bygge ut til ac3, dts, 5.1 6.1 7.1 senere.. Derfor er det like greit og bruke en del penger og heller kjøpe noe som har alt med engang.

Av høytaelere, er det mange merker og velge i, dali er greie ( har dali sjøl, men det er noe med rommet her som ikke gjør at de yter maximalt) , Proson, Cervin Vega ( for guds skyld ikke kjøp, de er for blod harry idioter, som bare vil ha bass, men driter i ujevnhetene, lyden, klangen osv ), JBL ( 85% av alle THX kinosaler, benytter seg av JBL ), Mtec, Audiovector, bose og B&W for og nevene noen.. Selvfølgelig kommer musikk type til å spille inn, rap, techno, rock, ( film )

Husk også at kabler betyr veldig mye. Jeg er på n00b stadiet i anlegg verden, og har et middels + anlegg, hvor jeg har lagt ned ca 50.000 og 7000 av dette er i kabler.. Det er ikke all verden, men det lar seg høre.

Det som er likt for alle disse, de koster en del penger, så om du kan, er det en fordel og finne noen som epent brukt. Det er mange seriøse steder på nettet som er egna til slike handeler. Qxl er for folk, som vil bli svindla. Men, om noen tipser deg om anlegg på Elkjøp, eller noe bedritent Dantax / Eltax .. Styr unna, lyden her er så dårlig, at jeg kunne bygd høytalere av pepperkake deig og stivelse som ville hatt bedre lyd.

8000.- til rådighet og vil handle nå:

HK 3550 forsterker .. 4000.-nypris ( se om du finner brukt )

Et par eldre høytalere ( eks, gamle 808 eller 909 serien til dali ) Infinty er også en mulighet, de er ikke så dyre, men prisen vil øke, ettersom de er på " vei inn i markedet " på nytt etter Harman Kardon kjøpte de opp.

Så kan du kjøpe bedre og kraftigere saker etterhvert. Det samma gjelder kabler, det er ikke så viktig med engang, men det har utrolig mye og fsi på totalen. Kabler til 200 -250.- mtr er en nødvendighet på sikt .

:thumbup:

Lenke til kommentar

Hehe, gutten skal ha sitt første anlegg.

Han vil ikke ha så stort utbytte av kjempedyrt utstyr.

Det er bedre å kjøpe seg en bra forsterker, og et par ok høyttalere.

Forsterkeren vil han nok få glede av i mange år, men når det gjelder høyttalere så er det gjerne de første man eier som det går verst utover.

Mht 6-7 tusen kroner, så mener jeg han burde gå for en god forsterker i 3-4 tusen kroners klassen, og finne seg et par ok høytalere + litt kabel for resten.

Siden han nevnte Proson, ville jeg bare gi han et alternativ i samme prisklassen som er mye bedre.

Å sammenligne Dantax og Eltax er litt drøyt, spør du meg.

(Sier ikke at Dantax er fantastisk bra, men at det er noe av det beste jeg har hørt til under 3k for paret (av høyttalere med trøkk i)).

Dessuten et annet tips til trådstarter:

Ta med musikk når du skal teste. Test høyttaleren og forsterkeren med den musikken du blir å spille, ikke det dem har i butkken. Det er ikke sikkert de har den type musikk du blir å spille, og det blir litt galt å høre klassisk på høyttalere du skal spille techno på.

Endret av snole
Lenke til kommentar

har h/k 670 med en 15" magnat sub og patos basic 500. koster litt mere enn ditt budsjett da(18.000). men har bare låvord å si om harman*kardon der er det trøkk nok. en forsterker med strøm amper altså... ikke se deg blind på vatt. jeg blåser fletta av alle disse herre 200 watt sony og andre. vist du vurderer 670. så er det et godt valg

Lenke til kommentar

Sant det med Watt.

Har diskutert det i en annen tråd.

Tross alt gir en normal høyttaler ca 90 dB med lyd ved 1 Watt tilført effekt.

Regnet frem til dette ved å tenke på at effekt må dobles for å øke lyden 3 dB (som er den minste forandringen våre ører kan oppfatte.)

89 dB krever 1 Watt

92 dB krever 2 Watt

95 dB krever 4 Watt

98 dB krever 8 Watt

101 dB krever 16 Watt

104 dB krever 32 Watt

107 dB krever 64 Watt

110 dB krever 128 Watt

Det er liksom en grunn til at en Electrocompaniet på 2x20 Watt blåser fletta av det meste. :)

Og, da jeg jobbet i butikk, hadde vi et wattmeter stående i hyllene for å vise alle fjortisene at watt er oppskrytt.

Trur aldri jeg passerte 50 watt, selv på de største høyttalerene.

Da kom en fra nabobutikken og ba oss dempe musikken siden kundene (hans) ikke hørte hva han sa til dem. ;)

Lenke til kommentar
jeg har disse:V10F

jeg syns de låter ganske bra... hører for det meste på trance, rock, og det er god bass.

god bass er det. men jeg var hos naboen her om dagen(han i etasjen over) han trodde det var jordskjelv. men fortalte han det var meg som testet ut annlegget litt. :grin: og det var ikke mere en på en tredjedel styrke. subben er uvurderlig i et anlegg. bildene på veggen til naboen hang og dirret. det datt en kopp ned fra bordet hans. jeg måtte jo beklage til han da... men det var greit sa han. jeg kunne bare spille det jeg orket bare det ikke var sent om kvelden og natta

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...