defzx Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Hei! Jeg har nå spart litt penger og skal ha mitt første anlegg.. ca 6-7k Det jeg skal ha, er Forsterker og et par høytaler. Jeg var innom hificenteret og kikket litt, da så jeg disse høytalerene: PROSON HFC 10 par, de så ganske fine ut. 1m høye, 2* 10 bass.. noen som har no mer info om de? Ellers så kikket jeg også på denne forsterkeren her: HARMAN KARDON AVR 3550. Hvordan ville dette passet? Er det no trøkk i dette anlegget? Er det kansje noe jeg burde forandre på? Det ble akuratt 6000kr.. Ellers musikken det skal spille er: Techno, house, 70s musikk og 80s musikk, liker disco , Liker også God bass.. Mvh: Defzx Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 (endret) H/K AVR3550 er en surroundreceiver. Skal det bare være et stereoanlegg, får du mye mer for pengene om du kjøper en stereoforsterker (eller stereoreceiver) i stedet. H/K har jo sine HK670 (ren forsterker) og HK3370 og HK3470 (med radio). Andre merker har jo rimeligere modeller. Har selv hatt Marantz, og det ga mye for pengene. Jeg anbefaler stereo om du ikke har planer om hjemmekino EDIT: husk kabler, blir fort noen hundrelapper det også. Endret 13. januar 2004 av bdd Lenke til kommentar
eatshorts Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Gå tilbake til hifi centeret, ta med litt musikk, spør om å få demonsrert noen høyttalere. Anbefaler Patos basic 500, reneste lyden jeg har hørt(i normal prisklasse), koster ca 6000 Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Skal du bare ha lyd i 2 kanaler, bør du satse på en stereoforsterker. Stikk innom hifi center igjen og hør på ulike høyttalere, så du har litt å sammenligne med. De som jobber der er somregel veldig hjelpsomme. eatshorts: Hvorfor anbefale en høyttaler til 6k, når det er hele budsjettet fyren har. Det er ingen tvil om at det er en nydelig høyttaler, men den er jo uaktuell hvis budsjettet til defzx er 6-7k. Lenke til kommentar
defzx Skrevet 13. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2004 Jeg stikker innom Hifi centeret en av de nærmeste dagene.. Skal ha en steroforsteker ja, Har du noen og anbefale? Er totalt noob innen hifi egentlig, siden dette er mitt første anlegg. Setter veldig stor pris på hjelp. Forresten så har jeg cd spiller fra før av, men kan jeg fks plugge inn forsterkeren til pc-en hvis jeg har no musikk på den? hvis jeg kjøper en stero forsterker, kan jeg da kjøpe en ekstra bass seinere og plugge til også? Går det liksomm bare ann å ta med no musikk ned til hifi centeret så kan jeg høre på den der nede? må de ikke stresse med å koble til høytalere å slikt da? Mvh: Defzx Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 (endret) Jeg stikker innom Hifi centeret en av de nærmeste dagene.. Skal ha en steroforsteker ja, Har du noen og anbefale? Er totalt noob innen hifi egentlig, siden dette er mitt første anlegg. Setter veldig stor pris på hjelp. Forresten så har jeg cd spiller fra før av, men kan jeg fks plugge inn forsterkeren til pc-en hvis jeg har no musikk på den? hvis jeg kjøper en stero forsterker, kan jeg da kjøpe en ekstra bass seinere og plugge til også? Går det liksomm bare ann å ta med no musikk ned til hifi centeret så kan jeg høre på den der nede? må de ikke stresse med å koble til høytalere å slikt da? Mvh: Defzx Har ikke noe greie på de høyttalerene du vil ha, så det er vanskelig å anbefale forsterker. Det er helt vanlig å ta med seg musikk for å teste anlegg hos seriøse hifi forhandlere. Jeg har brukt skummelt mange timer i kjelleren på Rolfs i Oslo, før jeg kjøpte utstyret. De må kanskje stresse med å koble osv, men det er tross alt jobben deres. Lykke til Endret 13. januar 2004 av Peterman Lenke til kommentar
Chief Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Jeg er ikke sikker på hva musikk du hører på, men en høyttaler med 2x10" er nok ikke en høyttaler som spiller fint. Selv har jeg et par Bowers & Wilkins DM602 S3 høyttalere, og de er jeg meget godt fornøyd med. De spiller detaljert og pent, og med en fyldig og presis bass. De koster 4.500, pluss stativ, så det blir nok litt mye for din prisklasse. Hadde budsjettet vært bare høyttalere, ville jeg anbefalt deg de. Det er nok best å ta et besøk hos forskjellige butikker, og ta med musikk du hører mye på. Da er det bare å gi de den nødvendige informasjonen for hva du vil bruke, og hva du er ute etter, og så hører du lett hva som er det beste for deg. Proson er et greit merke, der man får endel for pengene, men gjerne ikke den helt store lydkvaliteten. Da ville jeg heller valgt Dali, som etter min mening er gjevnt over en bedre produsent. -Chief- Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 "Jeg er ikke sikker på hva musikk du hører på, men en høyttaler med 2x10" er nok ikke en høyttaler som spiller fint." Bare jeg som synes det var en merkelig påstand? Greit nok at det ikke er verdens dyreste/beste høytaler det er snakk om her, men jeg tviler på at det faktum at det er akkurat 2*10" gjør det så mye værre... De to elementene er jo der for å gi bra med trykk for en relativt billig penge, de spiller nok fint nok og... Det er uansett større forskjell på en jalla boomblaster og et hifi-anlegg til 7k enn det er fra et hifi-anlegg på 30k og et til 300k Lenke til kommentar
phax Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Jeg er ikke sikker på hva musikk du hører på, men en høyttaler med 2x10" er nok ikke en høyttaler som spiller fint. for det første, fyren har jo skrevet va han liker: Ellers musikken det skal spille er: Techno, house, 70s musikk og 80s musikk, liker disco , Liker også God bass.. og for det andre, dømme høyttalere etter dimensjonene er litt usakelig.. Høyttalere med 2x10"som spiller fint! selv om man ikke kan sammenligne de der høyttalerne med proson da.. hvertfall, høres ut som du er ute etter et dunk dunk party anlegg og da tror jeg du vil bli fornøyd med de der proson høyttalerne. men at du kommer til og vokse fra de med årene er nok også ganske sikkert Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Selv har jeg et par Bowers & Wilkins DM602 S3 høyttalere, og de er jeg meget godt fornøyd med. De spiller detaljert og pent, og med en fyldig og presis bass. De koster 4.500, pluss stativ, så det blir nok litt mye for din prisklasse. Hadde budsjettet vært bare høyttalere, ville jeg anbefalt deg de. DM 602 S3 er kongelige høyttalere, ingen tvil om det, men de har ikke nok på bunnen til å fylle et LITT større rom med bass. Naturlig nok, siden det ikke er det de SKAL gjøre, men mtp. at det var ønskelig med høyttalere som hadde en del bass... Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 HK 670 er en kjempeforsterker til den prisen. Be folka sette opp denne og Prosonhøyttalerne, spill musikken din og bedøm selv. Sørg for å få med etpar greie signalkabler fra CD - spiller til forsterker også. Lenke til kommentar
woohoo Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Jeg kan klart anbelfale Harman/Kardon HK670 sammen med Proson HFC10 høytalerne. Har akuratt disse delene selv, og det lyder meget bra sammen (iverfall etter min hørsel ), skikkelig trøkk blir det også.. men som Jalla skrev, stikk innom butikken og be dem sette dette opp for deg slik at du kan høre selv. Din mening er selvfølgelig viktigst her Jarle Urdal Lenke til kommentar
defzx Skrevet 14. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2004 Jeg kan klart anbelfale Harman/Kardon HK670 sammen med Proson HFC10 høytalerne. Har akuratt disse delene selv, og det lyder meget bra sammen (iverfall etter min hørsel ), skikkelig trøkk blir det også.. men som Jalla skrev, stikk innom butikken og be dem sette dette opp for deg slik at du kan høre selv. Din mening er selvfølgelig viktigst her Jarle Urdal Tusen takk Man! Akuratt det jeg trengte å høre Tror det blir anlegg på meg, før helga! Thx Forreste hvilken cd spiller har du og hvilke kabler? Mvh: Defzx Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 HAr H/K AVR 3550 selv og kan anbefale den hvis du har planer om utvidelser. Men det er en teit ting med den. Den har ikke Pre-out, du kan altså ikke bruke en separat effektforsterker til fronthøyttalerene. Ellers så er det flust av ut og innganger i alle varianter. Teit at det et utelatt. Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 (endret) Jeg kan klart anbelfale Harman/Kardon HK670 sammen med Proson HFC10 høytalerne. Jeg var på hificenteret og spurte etter høyttalere. Den hyggelige mannen i butikken spurte meg hva slags musikk jeg hørte på, nesten alt mulig , men det heller mest over i rock sa jeg. Han guidet meg rett bort til en HK670/HFC10 kombinasjon. Ikke akkurat det jeg var ute etter, men shit la gå tenkte jeg.. morsomt å for morro skyld. Fyren trodde jeg var ute etter bare bass (fordi jeg var kledd som en fjortis) og fyrte opp de værste låtene så jeg virkelig skulle høre hvor mye krefter som var i sving. Jeg blei ikke særlig imponert da høyttalerne begynte å lage en forferdelig kasseresonans, og da en rimelig porsjon forvrengning ble servert sa jeg at det var bra og jeg hadde fått nok av HFC10. Synes den Hk forsterkeren fortjener bedre enn et par høyttalere med dobble 10 tommere til 2 eller 3 lapper. Men for all del fjortiser, løp og kjøp. Jeg skal ikke stoppe dere i jakten på bassen. Endret 14. januar 2004 av cdrom Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Når det gjelder Proson tror jeg tommelfingerreglene er: - Har du musikksmak som trådstarter kan du vurdere det. - Hører du på noe annet enn fjortismusikk bør du sjekke andre merker. I siste nummer av lyd og bilde før jul vant en mer "seriøs" Prosonmodell en gruppetest av høyttalere fra 5-8000,- Dette syntes jeg nesten var verdt en nærmere undersøkjelse, så en rolig ettermiddag i juleferien ruslet jeg innom Ståle Krapyls fetter i Tønsberg og fikk høre på denne. Jeg ble rett og slett sjokkert. Etter å ha lyttet et par minutter for å være sikker på at jeg ikke "hørte syner" spurte jeg fyren som demonstrerte for meg om han var SIKKER på at dette va<r koblet riktig. Jo det var han. Riktignok spilte han på en HK surroundreciever, men dette burde ikke ha SÅ stor innvirkning på ting: her var absolutt null og nada dybde i lydbilde, hørtes nesten ut som den ene høyttaleren spilte i motfase, mellomtonen var helt grusom og bassen var, tja... bassen var ikke HELT på tur sammenlignet med andre parametre, men ikke mer enn middels bra. Det skal sies at lytterommet var lite og kanskje direkte uegnet, men HiFi-Center kjeden er som regel såpass seriøse at jeg regner med at de har lagt ned et minimum av arbeid for å få til et kurant lytterom. Slik oppsettet var der og da er dette antagelig den verste høyttaleren jeg noensinne har hørt til den prisen. Nå betyr ikke dette at en annen Prosonmodell ikke kan funke for trådstarter, men jeg ville sjekket andre ting også. Dali har en del kurante saker i riktig prisklasse, og selv om disse også har klare svakheter mistenker jeg at de spiller ringer rundt Proson på alle andre ting enn rent spetakkel. Det er ikke så dumt å kjøpe høyttalere som en ikke blir lei av etter tre år... Lenke til kommentar
Ever Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Jeg er veldig fornøyd med mine dali 808, selv om de begynner å trekke på åra. De kosta 5.500 nye, spiller relativt bra på det meste, og har null problemer med å henge med i svingene når du drar på litt med bassen. Den nye dali seriens motpart, 8008, er nok i dyreste laget etter ditt budsjett, tror de ligger på ca 7000 nå - men går du ned litt til feks.. dali 5005: http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...roduct=dali5005 Og Nad 320BEE: http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...duct=nadc320bee ... Så tror jeg nok du vil få et anlegg du vil være storfornøyd med, og som du kan leve med selv når du blir litt mer kresen. prislapp, 7000. Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Når det gjelder Proson tror jeg tommelfingerreglene er: - Har du musikksmak som trådstarter kan du vurdere det. - Hører du på noe annet enn fjortismusikk bør du sjekke andre merker. I siste nummer av lyd og bilde før jul vant en mer "seriøs" Prosonmodell en gruppetest av høyttalere fra 5-8000,- Dette syntes jeg nesten var verdt en nærmere undersøkjelse, så en rolig ettermiddag i juleferien ruslet jeg innom Ståle Krapyls fetter i Tønsberg og fikk høre på denne. Jeg ble rett og slett sjokkert. Lyd og Bilde gir jo skjeldent dårligere karakter enn 8. Jeg tar de testene med en god klype salt Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Jeg er veldig fornøyd med mine dali 808, selv om de begynner å trekke på åra. De kosta 5.500 nye, spiller relativt bra på det meste, og har null problemer med å henge med i svingene når du drar på litt med bassen. Den nye dali seriens motpart, 8008, er nok i dyreste laget etter ditt budsjett, tror de ligger på ca 7000 nå - men går du ned litt til feks.. dali 5005: http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...roduct=dali5005 Og Nad 320BEE: http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...duct=nadc320bee ... Så tror jeg nok du vil få et anlegg du vil være storfornøyd med, og som du kan leve med selv når du blir litt mer kresen. prislapp, 7000. Sier meg helt enig!!! Lenke til kommentar
woohoo Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Forreste hvilken cd spiller har du og hvilke kabler? Jeg låner en NAD cd-spiller (koster 2-3000 på hifi klubben), husker ikke helt hva den heter Har for tiden dårligere kabler, men skal i nærmeste fremtid gå til innkjøp nye kabler (de til 125,- per meter på hificenter.. de som jobber der vet hvilke det er... ble anbelalt de kablene der..) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå