Gå til innhold

Tigging bør forbys

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

• 7 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Gårsdagens runde i butikken var enda en runde med innpåslitne tiggere.

Observerte en av dem i går da økta var ferdig. Da gikk hun over veien til en parkeringsplass, tente seg en røyk og satte seg inn i en helt ok norskregistrert bil og kjørte av gårde.

Ingen nød der i gården…..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
stamkunde skrev (12 timer siden):

Utrolig hva mennesker kan gjøre i en stor by. 

Det er riktig.
Vi «vanlige dødelige» har en stolthet og selvrespekt i å gjøre ærlig arbeid, betale for velferd/trygghet , leve sunt, ha lavt sykefravær, være lovlydige, ikke være en byrde osv.
Dette gjelder åpenbart ikke lykkejegerne som farter fritt rundt i Schengen med EUs velsignelse.
Der bruker man alle metoder for å spe på trygda eller for å underholde familiens overhode i hjemlandet.

At dette undergraver velferdssamfunnet og ødelegger vanlige borgeres velvillighet, gjestfrihet og empati er underordnet.

Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 time siden):

Når jeg ferdes i urbane strøk så ser jeg nå mye færre tilreisende/organiserte tiggere enn for noen år siden. Hva skjedde? Er dette et resultat av at folk har sluttet å bruke kontanter?

Tror det ja.

Det er nok ikke så mange tiggere som har avtale med bankaksept og egen terminal 😅

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg tok t-banen inn til byen i går. Da vi nærmet oss sentrum kom det på en dame som gikk mellom seteradene mens hun ristet på noen kronestykker. Alle sitter jo med nesa i mobilen nå til dags, men jeg gjorde ikke det. Jeg fikk øyekontakt med henne, og hun kom bort og sa hei. Jeg hilste tilbake. Hun satte seg ned. Presenterte seg som Maria, lurte på hva jeg het, rakk frem hånda. 

Hva gjør man i en slik situasjon. Pokker heller, vi er da mennesker alle sammen.

Jeg tok hånda hennes og sa navnet mitt. Hun lurte på hvor jeg skulle, og om jeg kunne kjøpe en kaffe til henne. Så peker hun på føttene, hun går barbeint i sandaler. Om vinteren. 

Hun fikk ikke noe annet av meg enn det å bli sett. Alle andre ignorerte henne fullstendig, det er så stygt. 

Nå har jeg litt dårlig samvittighet for at jeg ikke kjøpte den kaffen. Og et par sokker. 

De som er mer kyniske enn meg snakker om organisert kriminalitet, og det kan godt være, men det er likevel ikke mye til drømmeliv å gå rundt barbeint i Oslo om vinteren, eller sitte tynnkledd på gata i ti timer for vekslepenger. Jeg tror ikke noen velger det fordi de har så lyst.

Jeg klarer ikke helt å slutte å tenke på det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, :utakt said:

Jeg tok t-banen inn til byen i går. Da vi nærmet oss sentrum kom det på en dame som gikk mellom seteradene mens hun ristet på noen kronestykker. Alle sitter jo med nesa i mobilen nå til dags, men jeg gjorde ikke det. Jeg fikk øyekontakt med henne, og hun kom bort og sa hei. Jeg hilste tilbake. Hun satte seg ned. Presenterte seg som Maria, lurte på hva jeg het, rakk frem hånda. 

Hva gjør man i en slik situasjon. Pokker heller, vi er da mennesker alle sammen.

Jeg tok hånda hennes og sa navnet mitt. Hun lurte på hvor jeg skulle, og om jeg kunne kjøpe en kaffe til henne. Så peker hun på føttene, hun går barbeint i sandaler. Om vinteren. 

Hun fikk ikke noe annet av meg enn det å bli sett. Alle andre ignorerte henne fullstendig, det er så stygt. 

Nå har jeg litt dårlig samvittighet for at jeg ikke kjøpte den kaffen. Og et par sokker. 

De som er mer kyniske enn meg snakker om organisert kriminalitet, og det kan godt være, men det er likevel ikke mye til drømmeliv å gå rundt barbeint i Oslo om vinteren, eller sitte tynnkledd på gata i ti timer for vekslepenger. Jeg tror ikke noen velger det fordi de har så lyst.

Tror ganske bestemt at denne dama satte igjen de varme vinterskoene i mercedesen hun kom i. Ikke la deg lure av turist tiggere. Norske tiggere er som regel alkiser/narkiser, det er bedre å hjelpe de enn å legge noen mynter på toppen av mynthaugen til disse organiserte tiggerne.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
:utakt skrev (14 minutter siden):

Ja har ikke råd til sko, kyniske jævler kaller jeg det. Dette er svindlere.

• Liker 3
Lenke til kommentar

De spiller helt kynisk på følelser, og klager sin arme nød for alle som er mottagelig for slik manipulasjon - samtidig sitter det en overvektig fyr bak i mercedesen og teller på en feit rull med femhundrelapper.

Endret av Kakkelfant
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hører hva dere sier. Samtidig ba hun ikke om penger, men mat og drikke (og hintet veldig tydelig til sko...) 

Jeg var ikke interessert i å ha henne etter meg i lengre tid, så hun fikk jo ingenting. 

Men det hadde ikke "han i Mercedesen" fått heller. Ikke i dette møtet, hvertfall. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bedre om slik hjelp er organisert, enn at de plager folk på offentlige steder. Da kan man behovsprøve hvilken hjelp de trenger, og sikre at bakmenn ikke får noe. 

Varselklokkene ringer når jeg leser setningen "EØS borgere som kommer til Norge for å tigge". De skal deporteres. Tigging skal forbys. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (9 timer siden):

Hører hva dere sier. Samtidig ba hun ikke om penger, men mat og drikke (og hintet veldig tydelig til sko...) 

Jeg var ikke interessert i å ha henne etter meg i lengre tid, så hun fikk jo ingenting. 

Men det hadde ikke "han i Mercedesen" fått heller. Ikke i dette møtet, hvertfall. 

Tiggarane brukar ulike metoder. Sjølv om ein har veldig dårleg råd så har eg null tiltru til at nokon må gå rundt barbeint i sandalar om vinteren utan å ville det sjølv. Berre det å trekke plastposer over beina før ein trakker ned i sandalane utgjer stor forskjell for å unngå å fryse på beina.

Eg er ellers einig i at tigging bør forbys, men det er då viktig at vi har eit hjelpeapparat som kan ivareta dei grunnleggande behova. Det å få offentleg bistand i staden for å tigge er også den beste måten å fordele ressursane på. At enkelte tiggarar får 500 kr gjennom å tigge på dei rette plassane medan den andre tiggaren skal være heldig om han får ein 20 kr i løpet av heile dagen, er enkelt og greit usolidarisk.

Det som er vanskeleg med eit forbod er å finne rette balansen. For det er ein forskjell mellom dei proffe tiggarane som kler seg ut og dreg inn store summar i skattefri inntekt, kontra 14 åringen som har mista mobilen og som spør om å få ein 20 kr til å kunne kjøpe seg ein barnebilett og ta bussen heim.
I tillegg så må vi lage regelverket slik at tiggarane ikkje drar fram ei sur blokkfløyte og kallar seg musikant i staden for.

Eg synes også at NAV er for dårleg rigga til å hjelpe i typiske tigger situasjonar på grunn av at det er litt for lang sakshandsamingstid også når det er akutte behov som skal dekkast, og at mykje av korttids overnattingsalternativa er i praksis drifta gjennom veledige organisasjonar.

Så kan det god være at det finnes "ekte" tiggarar, men løysinga på dette kan ikkje være at vi tillet ein relativ stor svart økonomi med pengar som vi ikkje har kontroll på. I tillegg så mister vi også oversikta over kven som treng hjelp og kven som får hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...