Gå til innhold

Tigging bør forbys

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

:utakt skrev (17 timer siden):

Jeg tok t-banen inn til byen i går. Da vi nærmet oss sentrum kom det på en dame som gikk mellom seteradene mens hun ristet på noen kronestykker. Alle sitter jo med nesa i mobilen nå til dags, men jeg gjorde ikke det. Jeg fikk øyekontakt med henne, og hun kom bort og sa hei. Jeg hilste tilbake. Hun satte seg ned. Presenterte seg som Maria, lurte på hva jeg het, rakk frem hånda. 

Hva gjør man i en slik situasjon. Pokker heller, vi er da mennesker alle sammen.

Jeg tok hånda hennes og sa navnet mitt. Hun lurte på hvor jeg skulle, og om jeg kunne kjøpe en kaffe til henne. Så peker hun på føttene, hun går barbeint i sandaler. Om vinteren. 

Hun fikk ikke noe annet av meg enn det å bli sett. Alle andre ignorerte henne fullstendig, det er så stygt. 

Nå har jeg litt dårlig samvittighet for at jeg ikke kjøpte den kaffen. Og et par sokker. 

De som er mer kyniske enn meg snakker om organisert kriminalitet, og det kan godt være, men det er likevel ikke mye til drømmeliv å gå rundt barbeint i Oslo om vinteren, eller sitte tynnkledd på gata i ti timer for vekslepenger. Jeg tror ikke noen velger det fordi de har så lyst.

Jeg klarer ikke helt å slutte å tenke på det. 

Det er ingenting å tenke på. De er gode psykologer. Og bare vent til de snakker om flyreisene demmes. De har iphone og er godt skodd, de er ikke her alene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å forby tigging tror jeg er vanskelig, men det burde være mulig å forby at utlendinger kommer til Norge for å tigge.

De som reiser gjennom halve Europa for å tigge i Norge er ikke vanskeligstilte, selv om de kommer fra et EU/EØS land så bryter de vilkårene for å oppholde seg i Norge lovlig når de tyr til å tigge. Som alle andre som reiser rundt om i Europa så er det krav til at de skal være selvberget med enten egne middler eller jobb, de skal heller ikke bli en byrde for landet de oppholder seg i.

The Avatar skrev (10 timer siden):

Tiggarane brukar ulike metoder. Sjølv om ein har veldig dårleg råd så har eg null tiltru til at nokon må gå rundt barbeint i sandalar om vinteren utan å ville det sjølv. Berre det å trekke plastposer over beina før ein trakker ned i sandalane utgjer stor forskjell for å unngå å fryse på beina.

Eg er ellers einig i at tigging bør forbys, men det er då viktig at vi har eit hjelpeapparat som kan ivareta dei grunnleggande behova. Det å få offentleg bistand i staden for å tigge er også den beste måten å fordele ressursane på. At enkelte tiggarar får 500 kr gjennom å tigge på dei rette plassane medan den andre tiggaren skal være heldig om han får ein 20 kr i løpet av heile dagen, er enkelt og greit usolidarisk.

Det som er vanskeleg med eit forbod er å finne rette balansen. For det er ein forskjell mellom dei proffe tiggarane som kler seg ut og dreg inn store summar i skattefri inntekt, kontra 14 åringen som har mista mobilen og som spør om å få ein 20 kr til å kunne kjøpe seg ein barnebilett og ta bussen heim.
I tillegg så må vi lage regelverket slik at tiggarane ikkje drar fram ei sur blokkfløyte og kallar seg musikant i staden for.

Eg synes også at NAV er for dårleg rigga til å hjelpe i typiske tigger situasjonar på grunn av at det er litt for lang sakshandsamingstid også når det er akutte behov som skal dekkast, og at mykje av korttids overnattingsalternativa er i praksis drifta gjennom veledige organisasjonar.

Så kan det god være at det finnes "ekte" tiggarar, men løysinga på dette kan ikkje være at vi tillet ein relativ stor svart økonomi med pengar som vi ikkje har kontroll på. I tillegg så mister vi også oversikta over kven som treng hjelp og kven som får hjelp.

NAV har heldigvis ikke noe ansvar eller plikter ovenfor utlendinger som kommer til Norge for å tigge, når det kommer til nordmenn som tigger så er situasjonen ofte kompleks.

Mange sliter med rus og/eller psykiske problemer, tilbudene de får med tanke på tak over hodet innebærer ofte steder som er utrygge med totalt kaos. Da velger de ofte å bo ute på gaten der de kan finne plasser de føler seg trygge.

stamkunde skrev (3 timer siden):

Det er ingenting å tenke på. De er gode psykologer. Og bare vent til de snakker om flyreisene demmes. De har iphone og er godt skodd, de er ikke her alene. 

Når man snakker om flyreiser... På begynnelsen av pandemien så hørte jeg et intervju med Kirkens Bymisjon på NRK radio, de var bekymret for Romfolk som var i Norge.

Greia var at de hadde problemer med å klare seg på tigging på grunn av restriksjonene, de kom seg heller ikke tilbake til hjemlandene via landeveien på grunn av restriksjonene.

Løsningen til Kirkens Bymisjon var å betale for flybilletter til disse menneskene slik at de kunne komme seg hjem, det er jo greit nok men de presterte også å si at de ville betale for flybilletter tilbake til Norge igjen når det ble mulig!.

På en måte er det jo bra at de er åpne om hvordan de bruker penger, blir mye enklere å luke vekk organisasjoner man ikke skal støtte.    

• Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Før var tigging et stort problem her. Nå har jeg ikke sett en tigger lokalt her på minst 6 år. De fant vel ut at befolkningen ikke er generøs.

Dette er nok den beste måten å bli kvitt tiggingen på selv om den største inntektskilden for denne mobile folkegruppen sannsynligvis er småkriminalitet.

Dessverre finnes det fortsatt enkle sjeler der ute som lar seg lure av bedende blikk og løgnaktige historier.
At de bidrar til å opprettholde /videreutvikle uvesenet, må visst læres på den harde måten.

Lenke til kommentar
El burro skrev (10 timer siden):

Det å forby tigging tror jeg er vanskelig, men det burde være mulig å forby at utlendinger kommer til Norge for å tigge.

De som reiser gjennom halve Europa for å tigge i Norge er ikke vanskeligstilte, selv om de kommer fra et EU/EØS land så bryter de vilkårene for å oppholde seg i Norge lovlig når de tyr til å tigge. Som alle andre som reiser rundt om i Europa så er det krav til at de skal være selvberget med enten egne middler eller jobb, de skal heller ikke bli en byrde for landet de oppholder seg i.  

Det er også vanskelig å hindre utlendingar i å kome til Norge, mykje på grunn av EØS avtalen. Mange av dei som er ii organiserte tiggernettverk vil på papiret ha lovleg opphold fordi dei blir oppsatt med eit arbeidsforhold som igjen gir lovleg opphold. Sidan tigging ikkje er forbode så er det ingeting i vegen for at ein tigger både jobber og tigger.
Om du stiller opp på grensa for å oppgi at du kjem frå eit EØS land men du verken har til hensikt å jobbe, studere eller feriere her i landet så vil du ikkje ha lovleg opphald og skal bli avvist, men det er det nok i praksis ingen som gjer. Erklærer du deg som turist så har du som EØS borger uansett lov til å feriere i Norge i tre månedar utan registreringsplikt, så det er fyrst på den fjerde måneden at det er ein risiko for å bli sendt ut av landet.
Tigging er ikkje ei arbeidsinntekt, og dermed kan ein heller ikkje kaste ut ein "turist" fordi vedkommande skaffar seg inntekt ved å tigge.

Det er derfor eg meiner at tigging bør forbys (innafor visse rammer), for då vil det å tigge ikkje kunne være ein lovleg måte å være sjølvberga på.
For sjølv om ein ikkje har lov til å ha arbeidsinntekt om ein er her som turist eller student, så har ein lov til å ha ei (begrensa) inntekt. Både tigging, panting av flasker, og diverse småjobbar for private er i dag lovlege inntektskilder.

El burro skrev (10 timer siden):

NAV har heldigvis ikke noe ansvar eller plikter ovenfor utlendinger som kommer til Norge for å tigge, når det kommer til nordmenn som tigger så er situasjonen ofte kompleks.

NAV har eit avgrensa ansvar ovanfor personar med ulovleg opphald i Norge. Disse kvalifiserer ikkje til å bli medlem i folketrygda, men dei har likevel rett på sosialstønad. Vilkåret er at dei både ikkje klarer å forsørge seg sjølv og at dei ikkje kan forlate landet (for å bli forsørga i heimlandet).

Sivilombodet har slått fast at NAV må gjere ei uavhengig vurdering på om personen er i stand til å forlate landet, og NAV kan ikkje kreve at personen tek kontakt med politiet for å bli pågrepet og sendt ut av landet. Dette er ein del av sosialtjenesteloven som skal syte for at alle som er i Norge skal få dekt sine grunnleggande behov, som hovudregelen skal ein ha lovleg opphald men det følgjer av andre reguleringar enn sosialtjenesteloven.

Kor mykje dette tilbodet blir brukt av utanlandske tiggarar kjenner eg ikkje til, vil tru at det ikkje er veldig utstrakt bruk sidan mange av tiggarane har relativt god økonomi frå før for å kunne reise heilt til Norge, og grunnen til at dei reiser hit er fordi det er gode pengar å tene på å tigge. Dersom tigginga slår feil så har nok dei aller fleste pengar i bakhand til å kunne reise heim utan å gå via norske myndigheiter og risikere å bli sendt ut med innreiseforbod i fleire år.

Og dei som ikkje har pengar til å kome seg heim kan tydelegvis ta kontakt med kirkens bymisjon for å få seg ein flybillett.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 10.2.2025 den 0.15):

Jeg tok t-banen inn til byen i går. Da vi nærmet oss sentrum kom det på en dame som gikk mellom seteradene mens hun ristet på noen kronestykker. Alle sitter jo med nesa i mobilen nå til dags, men jeg gjorde ikke det. Jeg fikk øyekontakt med henne, og hun kom bort og sa hei. Jeg hilste tilbake. Hun satte seg ned. Presenterte seg som Maria, lurte på hva jeg het, rakk frem hånda. 

Hva gjør man i en slik situasjon. Pokker heller, vi er da mennesker alle sammen.

Jeg tok hånda hennes og sa navnet mitt. Hun lurte på hvor jeg skulle, og om jeg kunne kjøpe en kaffe til henne. Så peker hun på føttene, hun går barbeint i sandaler. Om vinteren. 

Hun fikk ikke noe annet av meg enn det å bli sett. Alle andre ignorerte henne fullstendig, det er så stygt. 

Nå har jeg litt dårlig samvittighet for at jeg ikke kjøpte den kaffen. Og et par sokker. 

De som er mer kyniske enn meg snakker om organisert kriminalitet, og det kan godt være, men det er likevel ikke mye til drømmeliv å gå rundt barbeint i Oslo om vinteren, eller sitte tynnkledd på gata i ti timer for vekslepenger. Jeg tror ikke noen velger det fordi de har så lyst.

Jeg klarer ikke helt å slutte å tenke på det. 

Ja, her ble du utsatt for emosjonell manipulasjon. De tynne klærne og sandalene er en del av kostymet, og Maria navnet på karakteren hun spilte. Pengene du eventuelt hadde gitt ville neppe gått til kaffe, men rett i felleskassa til banden hun er en del av.

• Liker 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (3 minutter siden):

Ja, her ble du utsatt for emosjonell manipulasjon. De tynne klærne og sandalene er en del av kostymet, og Maria navnet på karakteren hun spilte. Pengene du eventuelt hadde gitt ville neppe gått til kaffe, men rett i felleskassa til banden hun er en del av.

Pointet var at jeg hadde ikke penger på meg, så jeg hadde eventuelt tatt henne med til Narvesen. 

Ingen hadde fått noen penger. 

Men men. Nå ble det uansett ikke noe annet enn en kort prat. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (15 minutter siden):

Pointet var at jeg hadde ikke penger på meg, så jeg hadde eventuelt tatt henne med til Narvesen. 

Ingen hadde fått noen penger. 

Men men. Nå ble det uansett ikke noe annet enn en kort prat. 

Da hadde hun trolig mast om at du skulle gi henne kontanter, så hun kunne "kjøpe kaffen sin selv". De er ikke interessert i overpriset Narvesen-kaffe, i varebilene sine har de billig pulverkaffe kjøpt i Romania som de drikker om morgenen og i lunsjen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...